Afghanistan – det tredje opiumkriget

I mitt tidigare inlägg skrev jag om Petrodollar-systemet och hur det hänger ihop med det gamla imperietricket att vara världsvaluta. Jag ska i detta inlägg beskriva hur även knarkhandeln används på samma sätt och återforslar dollar till USA (liknande recycling petrodollar – som är ett vedertaget uttryck) . I fallet Afghanistan kan även en del av invasionen också förklaras utifrån petrodollar-systemet då en pipeline var tänkt att byggas genom Afghanistan.

Jag kommer återanvända en del text från förra bloggen för att förklara hur imperier använder sin valuta för att suga ut andra länder. Utgående från det kan man sedan förstå hur ”narco dollar” och ”narco dollar recycling” fungerar.

Att tvinga andra länder att använda imperiets valuta är ett gammalt imperie-trick som går tillbaks minst till Romarna och har alltid varit det centrala i modern kolonialism. Kolonierna har varit tvungna att jobba gratis för att få tillgång till imperiets valuta som imperiet skapar från ingenting (och givetvis har haft ensamrätt att skapa).

USA:s frihetskrig  handlade t.ex om koloniernas rätt att skapa sin egen valuta. Kolonierna var helt enkelt trötta på att bli utsugna av det Brittiska imperiet som kunde köpa upp allt med sin valuta tillverkad i England. Skatten som lades på kolonierna var ett sätt att återforsla valuta tillbaka till Storbritannien så att det alltid rådde valutabrist i kolonierna. I dagens dollarsystemet kallas denna återforsling  ”Petrodollar recycling” och fungerar lite mer diskret men i princip på samma sätt.

USA har, såsom alla imperier, försvarat sin valutas existens såsom världsvaluta. USA har genom petrodollar fått en ”free ride” och inte behövt producera något själv – mer än dollar som andra länder behövt för att köpa olja. När USA inte längre kan livnära sig på att bara tillverka dollar rasar deras ekonomi där över 70% består av konsumtion –av t.ex Kina-prylar. Kina och Ryssland har t.ex beslutat att sluta använda dollar när de handlar med varandra – finns många fler länder på samma spår. Men att göra andra länder beroende av olja är inte det enda sättet som länder kan delta i användandet och återforslandet av imperievalutan.

Att utnyttja och helst göra andra länder beroende av knark är ett annat sätt att suga ut andra länder.

Opiumkrigen i Kina är väl det tydligaste beviset på detta. Brittiska imperiet ville åt Kinesernas varor men hade inget som Kineserna ville ha av dem. Britterna startade därför ett projekt för att skapa knarkberoende i Kina. Ett mycket ”lyckat” projekt:

Finally, in 1820, the West found a product which China did not have, opium. Between 1829 and 1855, opium smuggling developed rapidly along China’s South Coast. In 1820, 9,708 chests of opium was smuggled in per year. 15 years later, the smuggled opium rose to 35,445 chests, a growth of 400%.

In the 1830’s, opium had became a vice in China. Virtually all men under 40 smoked opium. The entire army was addicted. It affected all classes of people, from rich merchants to Taoists. The total number of addicts in China in the 1830’s was as high as 12 million. Due to the smuggle of opium, the trade deficit Western countries had with China quickly turned into a trade surplus. China could not export enough tea and silk to balance the trade. Instead the difference in trade was made up by the export of Chinese silver, which was highly valued for its fine qualities. In the 1835-1836 fiscal year alone, China exported 4.5 million Spanish dollars worth of silver. In 1839, the Chinese opium smokers spent 100 million taels, while the government’s entire annual revenue was only 40 million taels. The drain of silver greatly weakened the Chinese government. One government official wrote, ”If we continue to allow this trade to flourish, in a few dozen years, we will find ourselves not only with no soldiers to resist the enemy, but also with no money to equip the army.”

http://historyliterature.homestead.com/files/extended.html

På så sätt skapades ett behov av Brittiska pund. Britterna kunde köpa vad de ville med sin valuta och det sönderpundade (ledsen, kunde inte låta bli), opiumberoende Kina betalade tillbaka dessa Brittiska Pund när de köpte opium. Samma mekanism som skatten i de amerikanska kolonierna m.a.o. För att få knarket för sitt beroende var Kineserna tvungna att lämna tillbaka pengarna som Britterna shoppat loss med i Kina. Samma mekanism som petrodollarn.

Kineserna ville till slut inte längre vara med om det här och ville stoppa opiumhandeln varvid Britterna startade två krig (tillsammans med Fransmännen i andra opiumkriget) för att se till att de kunde fortsätta suga ut det Kinesiska folket genom att vara den största langaren genom tiderna (USA kanske är värre nu).

Vi tar nu ett raskt steg fram till nutid och Afghanistan. Efter att Talibanerna tog makten gjorde de i alla fall en sak bra – de raderade alla opiumfält. Vad gjorde USA efter att de invaderat Afghanistan och kastat ut Talibanerna? Jo, återinsatte alla knarkkungar och började odla opium i större mängder än någonsin. Vad handlas knark i? Jo, i dollar. Dvs samma historia som i Brittiska opiumkrigen med Kina med den skillnaden att Brittiska Indien var producent och hade positionen som Afghanistan har nu. Så USA sitter på 90 procent av opiumproduktionen i världen genom ockupationen av Afghanistan och säljer knark till andra länder för att suga upp dollar och återforsla dem till USA.  Om nån tvivlar på att de skyddar opiumfälten kanske ni ska kolla de här bilderna.

Nu kanske det är fel att kalla kriget i Afghanistan det tredje opiumkriget – snarare är det det fjärde eller kanske t.o.m femte – eller mer! För vad hände när USA härjade i Sydostasien på 60 och 70-talet? Jo, upp poppade den gyllene triangeln och var då centrum för opiumproduktionen. CIA:s inblandning i den handeln är väldokumenterad (ett litet sidospår: Vem satte upp CIA? Jo, den ena av Bröderna Dulles. Vem satte upp BIS, centralbankernas centralbank? Jo den andre av bröderna Dulles – någon som ser ett samband?)

Men opium är ju inte den ända drogen. Vilket land producerar mest kokain och har den absolut största närvaron av USA-militär i Sydamerika – jo, Colombia. FARC-gerillan i Colombia var inte så pigga på att återforsla sina narco dollar utan ville använda dem lokalt- varvid en viss Richard Grasso, chef för New York börsen, åkte till Colombia och försökte snacka ”vett” med FARC-ledarna och försöka övertala dem att återforsla narco dollar och ”investera” dem i New York börsen. Här är en bild på det mötet:

Så Wall street och bankerna går i mycket hög grad på knark.

Av detta kan man dra slutsatsen att allt snack om ”war on drugs” är fullständigt skitsnack. USA är inte intresserat av att minska narkotikabrottsligheten och den undre världens hantering av dollar -tvärtom- knark är en alldeles för viktig handelsvara att kontrollera för penningsystemet och dess banker. ”War on drugs” gäller bara om inte bankerna, Wall street, och den underlydande USA-administrationen  kontrollerar knarklangningen.

Om man vill kan man se skapandet av Euron delvis som ett försök från Europa att kapa åt sig en del av denna lukrativa funktion som världsvaluta och kung över svart handel med bl.a knark. Som Eric Schlosser skriver i Reefer Madness:

”The supremacy of the dollar in the global underground has proven a boon to the American economy. The outflow of U.S. currency now serves, in essence, as a gigantic interest-free loan. Every time the U.S. Treasury issues new banknotes, it purchases an equal value of interest-bearing securities. Those securities are liquidated only when the currency is taken out of circulation and put into a bank. In 2000 the U.S. Treasury earned an estimated $32.7 billion in interest from its banknotes circulating overseas. The 1996 redesign of the $100 bill was partly motivated by fears that Middle Eastern counterfeiters had created a convincingly real $100 bill, a “supernote” that might threaten the role of U.S. currency in unofficial transactions. The latest threat to the $100 bill comes not from organized crime figures, but from the central bank of the European Union. The new 500- euro note is perfect for black market activity. It has roughly five times the value of a $100 bill, allowing drug dealers and smugglers to lighten their suitcases. Portugal has banned the 500-euro note for those reasons, and its acceptance in other foreign undergrounds is not yet certain.”

Enligt chefen för FN:s kontor för hantering av narkotika och brottslighet, Antonio Costa, är knarkhandeln den viktigaste jordbruksprodukten i världen. Så det är inga småpotatisar vi pratar om här.

Sedan har vi så klart vapenhandeln där samma mönster går igen och där USA faktiskt är världsledande och producerar något. Vapenhandeln sker i dollar och att skapa maximalt med konflikter och stödja båda sidor är också också bra för dollarhegemonin på samma sätt som beskrivits ovan. Ett destabiliserat lands valuta kraschar dessutom och hålet kan ersättas av dollar. Vissa länder har t.om ersatt sina egna valutor med dollar och blivit lika kolonialiserade som USA var av Britternas valuta före frihetskriget. Kallas dollarization

Imperievalutor har alltid varit förödande för de utsugna nationerna. När de utsugna länderna frikopplar sig från utsugeriet faller imperierna – det är en delförklaring till att dollarn och Euron håller på att kollapsa.

Världen är så mycket skitigare än vi tror.

SvD SvD2 e24 e241 Dn

e242 e243

24 thoughts on “Afghanistan – det tredje opiumkriget

  1. ”Så Wall street och bankerna går i mycket hög grad på knark.”

    Mycket kul citat! ”Höga banktjänstemän” fick genast en ny innebörd😉

  2. Det var bra skrivet, Lincoln.

    Jag delar i stort din uppfattning vad gäller opiumkrigen i Kina men håller inte riktigt med om en del annat.

    Hur som helst, så upplever jag dig som beläst och interesserad. Jag har själv läst mycket historia och ekonomi och uppskattar, som jag nämnde på gotens blogg, en påläst person som vill debattera.

    Men du är väldigt konfliktbenägen och verkar bara leta efter något att bråka om. Självklart gör du som du vill men jag tycker att det är genuint tråkigt eftersom du är en av väldigt få i Sverige som jag har uppskattat att debattera monetära frågor med på mycket länge. Men för all del, jag är en kapitalist och spekulant, så sannolikt tillhör jag inte dina favoriter.

  3. Bra att det råder samsyn i något.

    Du verkar vara en mycket kunnig man men som de flesta som är ”skolade” i ekonomi så använder du dig av det derivat av ett derivat av ett derivat-språk som tjänar som den låtsasklädsel skräddarna sytt kejsarens nya ickeexisterande kläder med. För skalar man bort lagren av fiktiv verklighet som finansekonomin trollar fram så finns i kärnan en reell ekonomi (som i fallet ovan är extremt skitig). Att skala bort allt hokus pokus för att komma till kärnan där den verkliga ekonomin existerar är därför mycket viktigt. I detta ingår att inte acceptera det till stora delar nonsensspråk som ekonomer använder.

    Jag är egentligen naturvetare och försökte lära mig om penningsystemet men blev bara alltmer förvirrad och uppsnurrad. I diskussioner på nätet använde ekonomer detta kvasispråk som de själva låtsades förstå (de ville ju inte framstå som korkade genom att erkänna att de inte förstod språkdräkten de bar). Men vartefter kom jag på att själva språket är det som håller uppe fiktionen. Jag kände mycket igen mig i Frederik Soddys (Nobelpristagern i Kemi) ord:
    “I thought that, as a scientific man, I ought to know something about economics. So I studied the money system for two years and could make nothing of it. Then, one day, the truth dawned on me. What I was studying was not a system, but a confidence trick.” (inga som helst andra jämförelser mellan denna gigant och mig)

    Så istället för att använda den arsenal av skitsnack som ekonomer blivit hjärntvättade med i så hög grad att de fått tunnelseende och talar i tungor började jag använda Occams rakkniv (eller rättare sagt, män som Soddy hade redan gjort det så det var mycket enklare för mig). Att skära bort alla lager av fiktivt språk som klär den finansiella ekonomin kanske kan te sig grymt men det finns inget annat sätt att nå kärnan i bedrägeriet. Att ranta runt i ringen med ekonomer och deras låtsasverklighet och låtsasspråk är således inget sätt att nå verkligheten bakom alla derivat bort från verkligheten som ekonomerna skapat. Om du kallar detta ”konfliktbenägen ” så kan ju jag lika gärna tolka din reaktion som ett psykologiskt försvar.

    Om du är finansiell kapitalist och håller till i de yttersta skalen av den fiktiva ekonomin som enbart är ett parasitärt derivat av den reella ekonomin så har du rätt – då har jag inte mycket till överst för dina ”pengar”. Om du är en riktig kapitalist vars välstånd kommit från den reella ekonomin som inte är kriminell så har jag inget emot dina ”pengar”. Om dig som person i övrigt kan jag inte uttala mig.

    Mitt inlägg på ”gotiska klubben” var bara rörande det blogginlägg om penningpolitik och finans som han skrev (som var välskrivet). Vad han står för i övrigt har jag ingen aning om eller tar något ansvar för.

  4. Tack för din artikel och klarsynthet.

    Det du skriver om avhandlas också till en del i nedanstående utmärkta dokumentärer:
    ”National.Geographic.Afghan.Heroin.The.Lost.War”
    ”Ross Kemp Return to Afghanistan”
    ”Fighting Ghosts (Afghanistan) CBC 2009 01 05”

    Googla på dem så finner du länkar för streaming och/eller nedladdning.

  5. Ping: Dölja kommande invasioner med dravel och lögner | Ett nytt penningsystem

  6. Ping: Lögner, hyckleri och begravning av fakta | Ett nytt penningsystem

  7. Ping: Vart skutan ska gå ska vi inte veta | Ett nytt penningsystem

  8. Ping: ”Alla miltärer är korkade djur | Ett nytt penningsystem

  9. Rakkniven grejen (Occams rakkniv) betyder att enklaste lösningen av en teori är den som gäller vetenskapligt. Och ekonomi är inte vetenskap fast det borde ju vara det, alltså det enklaste som är gällande. (tror detta behöver belysas och min förmåga att belysa är inte så himla strålande) Kanske är det mest bara jag själv som förstår vad jag säger och några få andra. Och därför blir det ju så att jag är beroende av andra som förstår mig, för min kommunikation i alla fall vad jag förstått. Ibland skriver jag något och suddar och skriver igen men lyckas inte riktigt ändå (jag har troll i datorn som vägrar mig sudda ut när jag skriver något jag tror ingen kommer förstå, jag måste kopiera texten innan jag kan sudda, jag tycker det är konstigt), liksom fastnar i en cirkel och det är ju ingen bra.
    Bra skrivet som vanligt Lincoln.
    Alltså till Karlsson och andra som aldrig förstått ett ord jag skrivit ”det är ännu mer oförståeligt en vad jag presterat här”
    Och jag är inte mycket för att argumentera över huvud taget. Och jag blir nog mer och mer enstöring.

    • Det kanske inte är meningen att man ska förstå allt, Stefan. Ditt sätt att skriva är olikt mitt, ditt är mer likt Erics. Mina skrifter spikar upp vad jag tycker och lämnar lite utrymme för andras tankar eller självreflektioner. Eriks och dina skrifter lämnar mer utrymme till eget tänkande och skapar nya möjligheter. Ert sätt att skriva är mer demokratiskt än mitt och det är mer öppet. Er fuzzy logic skapar ett större möjlighetsrum medan mitt skrivande beskär det. Så jag uppskattar ditt och Eriks sätt att skriva även om jag inte alltid förstår – ni skapar fler variabler och ett ökat möjlighetsrum i mitt eviga spikande. Så fortsätt skriv, jag uppskattar det. Jag har betydligt svårare för sådana som är likadana uppspikare av verkligheten som jag själv är – t.ex Karlsson. Det blir bara en djävla tävlan om vem som drämmer till hårdast med hammaren – lika stöter bort varandra och så är det nog med Karlsson i mitt fall. Förhoppningsvis har jag i alla fall lite självinsikt om begränsningarna i mitt eviga djävla spikande.

  10. Tack Lincoln.
    Jag har missat tror jag i vår media att vår drottning var och höll tal i Vilnius (Litauen) och hon var väldigt uppskattad där. (nu har jag ju andra tankar om varför hon är/var där)

  11. Ping: Opium och boskulder åt folket | Ett nytt penningsystem

  12. Ännu ett mycket läsvärt inlägg! Det nuvarande opiumkriget är riktat mot Ryssland eftersom den största delen av opiumproduktionen i Afghanistan går till Ryssland och forna Sovjetrepubliker. Enligt de senaste nyheter har produktion av opium vuxit med 61% jämfört med förra året och vinster under det senaste året har ökat med 133%. USA har förvandlat Afghanistan till världens största opiumodling!

  13. Orden som förekommer i 24 länder med ca 256 000 medlemmar har i Sverige drygt 40 000 medlemmar i 272 loger.
    Något som ingen verkar ha ögon för att vi är ju bevisligen det landet som har den största breden i pyramiden.
    Man kan se stofiler stolt bära samma symboler som mest förknippas med det värsta och det gör dessa med stolthet och som det verkar verkar det ju gå hur bra som helst att gömma sig bakom behjärtansvärda ting.
    Så länge man tror det man gör är för det goda så är det ju så, alltså de flesta kan man inte klandra för det.
    Orden har varit förbjuden i USA till år 2009 anledningen att den varit förbjuden var att barn utnyttjas till mest skräckliknande förhållanden i ett känt hus som folk i illska rev ner och finns att skåda som ruiner en idag men detta är ju ok igen för dessa är ju de goda , men varför ska man tillåta något som mest liknar en sekt vara det som ska genomsyra vårt styrda samhälle vilket man kan lungt påst¨är på topp av alla sektstyrda delar av vår planet Tellus.
    Förmodligen går man hårdare på dessa behjärtansvärda typer ligger man nog illa till.
    Så upp till kamp alla.

  14. Det är liksom en grund tro i sådana här gamla sekter och nya NEw Age saker att …Hur nu fan säga det.
    Jo att alla kan ju ha sina slavar (det fattar de ju inte ens) bara man har rätt attityd så händer ju liksom saker av sig. De med väldigt låg intelligens tror ju att så är det, att saker kommer till av sig själv liksom ligger bara där i affären för att vi har rätt attityd. På samma är det att har man inte rätt peng så ska man ej heller ha pung att skaffa barn och vi av fler har ju i alla fall förstått att pengarna i sig är inte värda något om det inte finns något att köpa och föds inga fattiga barn så finns heller inget att köpa så utan fattiga födslar så trot om ni vill eller inte men vi alla blir fattiga om vi inte då rättvist delar på oket att bära så vi kan hjäpa varandra till att leva på en god och då mänsklig niv¨å..
    Suck jag känner jag börjar tappa stinget när jag försöker mata ut det som är ju bara självklart.
    Tror alla fattar detta och bara blundar för sanningen, men en då jag möter ju folk som verkligen ser det så här är man typ inte rik ska man inte skaffa barn till världen och det är faktiskt fler som tänker så och handlar så.
    Så genom det blir det som man bäddar får man till slut arbeta. Alltså blir det inga arbetarklass barn så blir det ju bara arbetarklass barn till slut och i och för sig vi blir få också och det va ju inte så dumt uträknat av E-liten.

  15. Alltså arbete relaterar jag till riktigt arbete som att samla in fibrer att karda och flis och spån av träd för brädors skull och plocka och sätta potatis och jobba för att inte få någon ting som många gör för de som har bättre ställt och detta blir ju vi en del av med i krympande massa för de ovan oss.
    Allt detta arbete som inte räknas som fint och inte avlönas för vad det är värt för att någon annan ska kunna plocka ut det som heter mervärde och mervärdet består men inte lönen för den lågutbildade som inte är fin nog att föda barn till världen och då blir det ju avfällningar från den fina skaran bara kvar för att föda de finare och till slut har man ju då förädlat barna skaran med hjälp av bara ett jävla ord.
    FÅFÄNGA som gärna sätts med nålar på kavajer eller runt fingrar och smäckra halsar och även tinningar.
    Hurra för våra underbara och så duktiga så de behöver inte göra annat en flyta som korkade flöten på massan och föda barn dummare en dummast.
    Lysande faktiskt. Gratulerar oddisarna ni tror ju att ni är det finaste av det finaste. Och det kallas ju som bekant för fåfänga, tänk efter lite dessa symboler presenterar inget annat en fåfänga det är vad symboler är för. Att se upp till något utan egentlig mening eller orsak annat en att se till en symbol som säger så är det och senapen är ju faktiskt BLÅ eller hur.

  16. Min innersta tro som dock bygger på vad jag till viss del läst genom ord och så kallad vetenskap.
    Är att i luft finns alla ting för att bilda alla 20 aminosyror som är grund till allt liv. Så därför är det högsta luft kan bli på vårt Tellus är människa.
    Om vad som är bakom det behöver man ju inte då tänka på, men vissa som jag gör ju det en då mest för att känslan känns höra dit och inte hör till det jag kallar maskinellt (verktyg) även min personlighet kan ses som ett verktyg för att förvilla eder till max då.
    Känslan är det jag är typ att får jag en fågel skit på näsan så är jag bara den känslan i nuet och nuet är jag i olika händelser så därför är vi olika för vi är delade i olika händelser inget annat (det sista tror jag för jag kan inte veta om faktiskt vi upplever det samma när vi vandrar ifrån denna kropp jag har ju upplevt den delen på faktiskt olika sätt och olika är smärt är inte samma som lidande, och faktisk är man väldigt sjuk och inte har smärta utan lider bara då liksom tror jag att man kan utgå ifrån att man kanske dör för ju mer man lever ju mer smärta har man i alla fall har jag haft dessa upplevelser och reserverar mig för eventuella ändringar. hehehe man ser ju och känner och varför i hela friden ska vara vitsen med det , det förstår jag inte och det är mitt dilemma i att vara här i livet ,alltså ha det som frågetecken och försöka berätta det, samma knas som jag känner va fan vi är här och ser upp till de vi tror är smarta men ingen faen vet vilka vi är och varför. Därför menar jag ah inte bara därför men det är en finger visning för oss att vi faen inte vet vilka vi egentligen är och vi dömmer varandra när vi borde bara göra vårt bästa för att hjälpa varandra som odd felows säger men jobbar bara för fåfängan annars skulle de mer visa vad de gör liksom ljuset på bordet. Eftersom dessa är så pass involverade i det mesta även FN och dyligt så borde de om de var goda lysa med lyckta och allt för en kärleksfull och icke freds bombad värld.

Kommentarer inaktiverade.