Alternativ till skuldslaveri finns

Man kan förenklat säga att det finns två sorters pengar i omlopp i det ekonomiska systemet – fiat pengar och penningsubstitutet krediter. Det som plågar samhället är bankernas substitut för pengar, krediter som skapas genom att skuldförslava allt.

Kontanter är enklast att tänka på som fiat-pengar (men kan även enkelt skapas digitalt). De kan skapas av staten utan att någon sätts i skuld. Du kan ha en 100-lapp i plånboken och ingen annan sitter i skuld för det.

Motsatsen är skuld”pengar”, krediter, som bankerna skapar. De kan enbart existera ifall någon sitter i skuld. När bankerna kreditexpanderar så skapar de alltid en skuld på samma belopp.

Hitler och Lincoln skapade fiatpengar, kontanter, som de spenderade direkt ut i ekonomin (Kennedy tänkte göra samma sak men blev skjuten före han hann genomföra det). Ingen hamnade i skuld.

Som det är nu skapas nästan alla ”pengar” såsom kredit och samtidigt skuldsätts någon med samma belopp av banker. Tänkt dig att du köper (hyr av banken är närmare sanningen) ett hus som bankerna har trissat upp priset på vid budgivningen genom att ”erbjuda” krediter som de hittar på. Dessa ”pengar” fanns inte förrän du skrev på köpepapperen. Banken hittade helt enkelt på 2 000 000 kr som hamnar på säljarens konto och du kommer sitta med en skuld på 2 000 0000 kr.
När du betalar din ”skuld” på de av bankerna påhittade krediterna så försvinner dessa pengar (dödas=amortera) från den totala penningmängden. Då nästan hela penningmängden är skapade såsom krediter genom skuldsättning skulle hela penningmängden i samhället försvinna om ”skulderna” betalades tillbaka – de suddas ut från bankkontona.

Så krediter är ickepermanenta medan fiatpengar, kontanter, är permanenta. 100-lappen försvinner ju inte när du handlat för den utan cirkulerar vidare.

De som försökt gå förbi bankernas kredit/skuldskapande brukar för det mesta bli skjutna (t.ex. Kennedy, Lincoln) Men i Kanada under 30-tals depressionen började staten att skapa pengar som fiat, kontanter som de spenderade ut i ekonomi till infrastruktur, byggande, sjukvård etc. Dessa kontanter skuldsatte ingen. De här youtubefilmerna (4 delar) om Kanada säger lite om hur det skulle kunna gå till. Han blandar ihop begreppen lite men det primära är just att staten skapade skuldfria pengar, kontanter, som de spenderade ut i ekonomin till allmänna nyttigheter. När pyramidspelet byggt av krediter faller så måste vi hitta andra alternativ, detta är ett.

GP GP1 GP2 e24 e241 e242 svd svd1 dn1 dn2

11 thoughts on “Alternativ till skuldslaveri finns

  1. Du, jag och de som insett felet med vårt nuvarande pengasystem, vet att det kommer att krascha i någon sorts kaos. Men frågan är vad som reser sig ur askan. Hur får vi demokratisk kontroll över nästa system och hur undviker vi att det kommer en Hitler 2.0?

    • Man får göra som världens ledande expert på psykopati, Professor Hare, tycker att man ska göra – psykopattesta folk i ledande ställning så att de aldrig når höga poster. Idag är sållningen åt andra hållet – den mest hänsynslöse, girige och med vassaste armbågarna som kan gå över lik kommer till toppen. Samhället behöver avpsykopatiseras. Psykopati är en neurologisk sjukdom – emotionellt förståndshandikappade finns likväl som kan vara intellektuellt förståndshandikappade. Skillnaden är att de emotionellt förståndshandikappade är farligare och t.o.m med styr ”vårt” psykopatiserade samhället.

  2. hej, enormt bra video-serie om Canada och dess banksystems utveckling.

    Det man mer och mer slås av när man försöker förstå det ekonomiska systemet är hur enormt enkelt det EGENTLIGEN är. Själva kärnan i hur det egentligen borde fungera är så enkelt. Och det rent kriminella tricket som används av bankerna med att istället skapa krediter är lika enkelt.

    En av de största anledningarna till att de flesta människor inte förstår hur det fungerar (förutom alla dimridåerna runt det hela) är troligen att ingen normal, sund och ärlig person ens skulle kunna komma på tanken att göra som bankerna gör. Något sådant kan bara en girig och totalt samvetslös individ komma på.
    Och de flesta människor är inte sådana och tänker följaktligen inte i de banorna heller.

    Jag fick förresten själv tips om en bra video som förklarar banksystemet. Skrev ett inlägg här om det.
    http://blogg.aftonbladet.se/superzeke/2011/01/hur-bankerna-styr-vart-samhalle-del-9
    Denne amerikanska pastor är väl motsatsen till kanadensaren som är i de videos som du lade ut men de har samma budskap.
    En superamerikanskt bullrig outgoing pastor med en retorik som skulle kunna väcka de döda till insikt. Men det kan säkert behövas ibland (väldigt ofta faktiskt).
    Missa inte del 2 om du skulle titta på den.

    janne

    • Visst är det enkelt! Bara man skalar bort allt skitsnack är det så otroligt enkelt. Prylen är att inte låta sig förödmjukas och tystad av allt hokus pokus-språk som ekonomerna ägnar sig åt.

      Du har rätt! Ingen med en normal moral eller rättsuppfattning skulle kunna göra det bankparasiterna gör. Det är byggt av och för psykopater i toppen. Han var cool, pastorn!
      Måste bjuda på en Irländsk farbror som lite motvikt🙂

  3. ”Men i Kanada under 30-tals depressionen började staten att skapa pengar som fiat, kontanter som de spenderade ut i ekonomi till infrastruktur, byggande, sjukvård etc. Dessa kontanter skuldsatte ingen.”

    All penningexpansion görs på bekostnad av FAKTISKT produktion. Så om staten penningexpanderar så blir det som en skatt på all produktion.
    INGEN ska få penningexpandera, valutor ska vara låsta till en viss mängd av en ändlig resurs i ett orubbligt förhållande,ex 35:1 eller dylikt.
    Gör om gör rätt!

  4. En del bra material och diskussioner (om ej lika aktiv som denna) finns på:

    http://ekonomiskreform.se/

    Om en ekonomisk reform känns rätt så rekommenderar jag också att sätta sig in i ämnet ordentligt då det finns en del fallgropar, om inte annat så för att med fakta (och inte bara känslor) hantera en diskussion där argument emot en sådan ges.

    • Jag älskar ospecificerad kritik då den ju är totalt omöjlig att försvara sig emot.

      Om du är intresserad av att diskutera eller tycker att något är fel och att jag har hamnat i någon fallgrop så varsågod uttryck detta i ord – inte i svammel. Att jag använder känslouttryck är mitt sätt att uttrycka mig – att försöka förringa min kunskap genom att påpeka att jag använder känslouttryck är ett översittargrepp jag inte faller för. Kort sagt – JAG SKRIVER HUR FAN JAG VILL OCH PASSAR DET INTE SÅ SKIT I ATT LÄSA!

      Kollade igenom sidan som du rekommenderade och fann att den använder multiplikatormodellen för att förklara kreditexpansionen – det är en redig fallgrop att tro det. Dessutom har du inte fattat det där om ”påhittrisk” (risktvikt kallar bankerna det på sitt neutralspråk som du föredrar att använda – faktum är att de troligen älskar att du använder deras språk – det ger dem nämligen tolkningsföreträde – ytterligare en fallgrop du fallit i). Se där! Specificerad kritik – läs och lär!
      Orkade inte kolla efter fler fel men av ditt språkbruk att döma är det, som sagt, enligt mig, fel att krypa efter språkdräkten penningskräddarna förvränger synen med – så tydligen inte du. Att använda fulmedel för att ospecificerat pissa på folk verkar du dock inte ha några problem med.

      Kom tillbaka när du lärt dig något om ovanstående så kan vi diskutera men tro inte att jag kommer använda ett menlöst språk. Då detta tydligen är ett krav för att diskutera på din blogg håller jag mig undan den.
      Jag antar att man ska skriva något älskvärt som avslutning men det hyckleriet pallar jag faktiskt inte med gällande dig. Shit! Nu gjorde jag det igen – UTTRYCKTE KÄNSLOR!

  5. Ojdå, så fel det kan bli…😉

    Att jag en skriver en kommentar på din blog är för att jag gillar, förstår och skriver under på det mesta av det du tar upp. Kommentaren var mer riktad till övriga kommentatörer och läsare, dvs att det finns mer information att ta del av i ämnet.

    Jag är själv ännu ingen fullfjädrad ”aktivist” men tycker att en ekonomisk reform är såpass viktig att vi som tar upp den till till diskussion inte enkelt skall få avfärdas som ”konspirationsteoretiker” med ”foliehatten på” som det så modernt heter. Därav uppmaningen till alla att läsa på ordentligt i ämnet – en uppmaning som inte gäller dig då du är ordentligt påläst!

    Med ”känslor” menar jag den (med rätta) upprördhet som många av oss kommer att uppvisa då sanningen går upp hur grundlurade vi alla blivit. Om media får tag på dessa personer och om de inte är förberedda och pålästa så kommer det sänka förtroendet för alla oss (inklusive dig) som driver opinionen mot en ekonomisk reform.

    Jag ser med glädje att även du funnit Steve Keen och de modeller han gör av en kreditbaserad ekonomi och hoppas bara i all ödmjukhet att vi tillsammans kan få upp ögonen på folk och i slutändan också en ekonomisk reform till stånd.

    Keep up the good work!

    • Ok, ledsen om jag misstolkade vem du riktade det till. Antar att jag är så van vid osakliga påhopp så jag tog för givet att det var mot mig. Men faktiskt är det mycket enklare att skriva om detta nu än för några år sedan då man fick massa dryga kommentarer om konspirationsteorier etc. Antar att det är svårare att dölja att det är ett bedrägeri nu och därför svårare med att racka ner på ”konspirationsteorier”. När en grupp medvetet använder sig av ett bedrägeri för att suga ut värdet av andras arbete är det en konspiration – vad ska det annars kallas?

      Som sagt: ledsen att jag tog det som om det var riktat mot mig.

  6. Ping: Varför får vi inte rösta om penningsystemet? | Ett nytt penningsystem

Kommentarer inaktiverade.