Skapade brister är ett tydligt mönster

Erik skrev en mening i en kommentar till mig på sin blogg
”Detta med skapade brister är ett tydligt mönster.”.
vars djup är verkligen stort, i alla fall som jag tolkar det. Erik använder den omvända tekniken till det jag gör. Han skriver ingen på näsan vad de ska tycka genom att forcera sina egna tankar. Hans texter är ofta svårtydda och lämnar mycket åt läsaren att fylla ut med sina egna tankar och funderingar. Jag tycker om den formen att skriva på även om jag själv inte fixar det. Man får nya infallsvinklar och han håller inte på att valla folk in i folk dit de ska gå (vilket är en av mina svagheter). Men som sagt det han skriver kan vara svårtytt och ibland direkt obegripligt.

Meningen ovan ””Detta med skapade brister är ett tydligt mönster.” är ett sådant uttryck som skapar massa tankar hos mig. För det är i mångt och mycket motorn och problemet i systemet. För om inga brister finns vem behöver då pengar? Att skapa brister och sedan laga dem är bränslet i systemet som eldar upp sig själv i sin egen självdestruktivitet.

Det hela liknar Chaplins klassiska ”fönsterkrossar-komma och laga”-film:

För att pengarna ska rulla måste brister skapas som kan fixas. Hur funkar reklam ? Jo först skapas ett problem (som oftast inte är ett problem) som sedan fixas. Om problemet, bristen, inte hade skapats skulle ju inga pengar behövts. Samma mönster går igen i mycket: Tidningarna säljer ena dagen recept på maximal fet mat för att nästa dag sälja bantningstips – media berättar ena dagen för kvinnor att de måste vara klonade modedockor utan egen identitet för att nästa dag sälja tidningar om hur man ”hittar sig själv”- skapa osäkra människor genom att kränka dom i skolan och mjölka dom sedan genom att de ges egenvärde av att tjäna andra –  medicinföretag skapar medicin som skapar mer sjukdomar – prylar går snabbt sönder för att vi ska köpa nya så fort som möjligt – Monsanto skapar ”terminator”fröer som inte lämnar några fröer efter sig så bonden måste springa till Monsanto för att köpa nya – osv. Mönstret går som sagt igen och igen.

Pengar som de fungerar idag är således inte till för att laga brister – tvärtom de är till för att skapa brister – fanns inga brister skulle ju pengarna inte behövas. Grund för detta, i sin tur, är att alltid se till att det råder brist på riktiga pengar så skuldslavarna måste löneslava för att betala av påhittade krediter.

Så där, nu har jag varit övertydlig igen och vallat läsaren med min tolkning av Eriks ord. Jag rekommenderar att läsa Erik, även om ni kanske inte alltid fattar vad han skriver. Lite grann önskar jag att jag kunde skriva som han gör men jag antar att hans och mitt sätt att skriva även kan utgöra komplement till varandra.

1 2 3 4 5 6 7 8 9

One thought on “Skapade brister är ett tydligt mönster

  1. Stort tack för orden om orden. Din tolkning var huvudet på spiken. Vi säger att vår tids stora fråga är pengarna. Men eftersom pengar bevisligen skapas ur ingenting för att täcka nästan helt konstrureade brister så kan ju inte allt handla om pengar. Egentligen.

    Det måste handla om något annat. Om vad pengar är ett medel för. Är det lycka? Är det makt? Kanske är det lycka för de som söker makt. Och varför söker dessa makt? Egentligen?

    Kan det vara så att det finns ett litet gäng stackare som aldrig förstått vad kärlek är och vars öde det är att genom sina bedrägerier hjälpa oss andra finna den mänskliga kärleken och allt det där.

    Så. Nog klartext för idag😉

Kommentarer inaktiverade.