Så här går bankbedrägeriet till

Bloggaren Zeke har skrivit en utmärkt blogg om hur bankerna skuldsätter allt med sitt fångande av alltfler skuldslavar. Så här enkelt är det. Läs och bli förbannad:

”Jag tänker här göra ett exempel på varför bankernas s.k utlåning är ett rent bondfångar-trick. Här tar jag hjälp av självaste Riksbankschefen Stefan Ingves förklaring om hur en bank kan låna ut 1 million kronor i bostadslån om de har ett eget kapital på 2.800 kronor.”

Läs resten här:

http://blogg.aftonbladet.se/superzeke/2011/01/hur-bankerna-styr-vart-samhalle-del-10#lastComment

15 thoughts on “Så här går bankbedrägeriet till

  1. Hejsan Lincoln!

    Till min stora glädje har jag noterat att du följer Zekes blogg ( vi är några stycken) och jag vill, som jag gjorde med honom en gång, uppmana dig att inta AB bloggs aningslösa värld. Vi behöver fler initierade och starka skribenter som kan utbilda människor på ett bra och pedagogiskt sätt med en hederlig ton. Det förefaller som att du besitter alla dessa egenskaper, som bör komma fler till kännedom och nytta.

    Jag själv skriver om dessa saker men har alldeles för lite kunskap även om jag förstår och förklarar den allmänna bilden. Dock gör jag allt jag kan utifrån min egen blogg för att stötta Zeke och andra skribenter, i dessa och andra viktiga frågor och om du behöver hjälp för att komma igång eller dylikt om du följer min anmodan, så tveka inte att ta kontakt.

    Men låt mig återigen tacka för den närvaro du hitintills givit oss.

    MvH och på återseende hoppas jag!

    Hemimamma

    • Tack för dina fina ord, hemmamamman!

      Jo, jag kan starta en blogg på Aftonbladet med. Hade faktiskt en där förut men den försvann när Aftonbladet la ner sin forumverksamhet (en del blogginlägg försvann oxå när jag skrev där).
      Men det är ju inget som hindrar att jag för över det jag skrivit här till en Aftonbladsblogg oxå – jag vet att det kan vara lite mer drag där. Hör av mig när jag fixat en blogg på Aftonbladet med (jag kan ju köra stereo med två bloggar 🙂 )

      Lägger till dig på favoriter i sidopanelen.

    • Precis! Folk inbillas till att tro att bankerna lånar ut insättningar (precis som Bloomberg-artikeln ljuger om att bankerna gör) så att folk ska tro att det enda bankerna tjänar på är skillnaden mellan inlåningsräntan och utlåningsränta. När det i verkligheten är så att bankerna tjänar på mellanskillnaden mellan det pyttepyttelilla kapital de stoppar in och räntan på den megastora kredit de hittar på från luften och skuldsätter folk med. För bankerna lånar inte ut några insättningar de hittar ju bara på krediterna/skulderna från luften.
      Det är väl inte så undra på att folk aldrig får något begrepp om det här om de hela tiden matas med lögner från media.

      • Och det är inte skuldslavarna som äger media precis. Man måste dock säga till FRB-systemets fördel att det sedan guldmyntfoten övergavs (1972) varit möjligt att ”expandera” krediter, med en nästan otrolig hastighet. På så sätt har dagens väljares och politikers utopiska fossildrivna välfärdssamhälle skapats. I ett system med guldmyntfot så hade guldet begränsat kreditmängden och gjort den hittillsvarande utbyggnadstakten omöjlig. Nu kommer framtidens utbyggnadshastighet att begränsas genom olje-myntfoten och förpassa FRB till historiens sophög. Krediternas återbetalning förutsätter ju en i fas med räntan evigt växande värld.

        Snart närmar vi oss frågan vad vi ska ersätta det nuvarande slavsystemet med? Kanske av staten utgivna räntefria pengar, såsom din namne gjorde? Eller har vi något annat val?

      • Japp, speciellt har kreditskapandet accelererat i och med internets införande. Före internet kunde man inte göra transaktioner genom bankernas konton – man var tvungen att plocka ut kontanter från banken och gå till affären och handla – man fick stå vid posten och betala hyran med kontanter. Det har gått otroligt snabbt att ersätta kontanter med av banken påhittade krediter/skulder som ökat skuldslaveriet. Utan någon som helst demokratisk debatt tog de makten i och med Novemberrevolutionen 1985 med kreditavregleringen – det var en statskupp, i efterhand kan inget annat sägas.

        Om det fanns gott om energi och lokalt skapande av förnybar energi gynnades skulle behovet av olja minska – minskar behovet av olja minska behovet av petrodollar – minskar behovet av petrodollar kan dollarn säga adjö till sin ”free ride” och USA:s imperialism imploderar. Så att skapa brist på energi och döda lokala alternativ som gynnar lokalekonomin och ger ökad självständighetsgrad är en nödvändighet för petrodollarns överlevnad.
        Men dollarn håller på att dö som världsvaluta och därmed även oljefoten.

        Jag vet inte om du kollat in Keynes tankar om Bancor? Han hade det som alternativ till Bretton Woods systemet men Bretton Wood systemet vann tyvärr den kampen. SDR som IMF kan ge ut är egentligen Keynes Bancor. Men de skulle använda SDR som ett sätt att parasitera på folk om de blev världsvaluta nu. Mycket av Keynes ursprungstankar med Bancor var dock goda. George Monbiot har skrivit en bok om Bancor som är ganska bra.

        Tack för din insiktsfulla kommentarer, farfar!

  2. Tack så mycket bäste Lincoln, att du hörsammade min begäran och jag gav dig ett varmt välkomnande i det inlägg från Zeke som du länkat här.

    Det skall bli mig ett nöje att samarbeta med dig på AB

    Hemikramar

  3. Farfar: Ja, det finns alternativ till en enda statlig skuldfri valuta. Man införa ett ”ekosystem” av valutor som kompletterar varandra och på så vis decentralisera mycket av det som idag betraktas som statliga uppgifter – t ex att tillgodose den sociala välfärden. Med ett sådant polykulturellt system skulle vi kunna öka friheten för småfolket markant och samtidigt lösa den strukturella problemfrågan med penningsystemet. Det skulle även, sannolikt till stor del, minska statens inflytande över våra liv.

    http://alternativportalen.wordpress.com/2010/11/05/introduktion-till-komplementara-valutor/

    http://alternativportalen.wordpress.com/2010/04/24/kiwah-en-valuta-for-omstallningen-till-fornyelsebar-energi/

    http://alternativportalen.wordpress.com/2010/11/05/introduktion-till-komplementara-valutor/fureai-kippu-aldreomsorg-bortom-skattemedel-och-privata-forsakringar

    http://alternativportalen.wordpress.com/2011/01/29/tom-greco-slutet-for-pengarna-och-civilisationens-framtid/

    • Jo, komplementenande valutor kan vara bra. Själv gillar jag den Ithaka Hours där arbetstid anges som enhet för den lokala valutan (vissa penningreformister menar att just det faktum att pengar är enhetslöst skapar mycket av de parasitproblem som är förknippat med valutaskapandet) – med arbetstimmar som grundbytesenhet är det svårare för en parasit att komma in i systemet och erbjuda sitt ”ingenting” i utbyte mot andras arbetsinsats.

      Men även om jag kan se nyttan med penningsystem som kompletterar huvudsystemet så är det tros allt bara ett komplement. Att sätta fokus på komplementen men inte adressera strukturfelet/parasitismen i det härskande skuld/kreditsystemet lämnar ändå huvudproblemet olöst.

  4. Vill först säga att det är en mycket bra blogg och jag ser att det finns många som är upprörda över hur parasiterna agerar och lyckas gång på gång komma undan.

    Jag söker företag och privatpersoner som under denna kris känner sig blåsta på bankernas sätt att ta ut högre marginaler. Är det någon som har tips på hur man diskret kan komma i kontakt med varandra?

    • Tack!

      Nä, faktiskt vet jag inget men om du kollar in alternativportortalens länkar ovan så finns en hel del olika bra alternativa valutor som företag använder. Ithaka Hours som på videon ovanför är ett sådant exempel. WIR-systemet ett annat (alternativportalen har säkert något om dem oxå).

      Bartercard är faktiskt ganska stort och bygger på ett byteshandelssystem som kan användas i hela världen av företag.
      Några få svenska företag tar emot bitcoin som betalning – t.ex företaget Mullvad (en vpn-service jag använder) – du kanske kan fråga dom lite.

  5. Jag såg ett inslag på Aktuellt i går om utvecklingen i Afrika där långt fler har mobiltelefon än som har ett bankkonto och därför utför en hel del mikrobetalningar just med mobiltelefon.

    http://svt.se/embededflash/2322005/play.swf

    Tekniker som jag är så förstår jag ändå inte riktigt fullt ut hur dessa betalningar går till – det framgår inte av reportaget. Det låter som om det endast handlar om en typ av telefonbank men med tanke på att folk både kan få lön och betala med mobiltelefon utan att ha ett bankkonto så låter det snarare som om man skickar runt någon slags ”token”.

    Alternativa valutor låter annars vackert i tanken men viss vore det enklast och mest praktiskt om vi kunde nationellt hålla oss till en gemensam? Dock vore det intressant om vi kunde handla med dessa valutor utan att gå via banken, egentligen att var och en vore sin egen bank. Med mobiltelefoner är ju detta delvis möjligt men risken finns ju givetvis att parasiterna också inser möjligheterna med detta system och så att säga sätter klorna i det…innan vi vet ordet av.

Kommentarer inaktiverade.