Folkhemstanken=ett trevlighetsfascistiskt stängsel?

Henry Ford sa en gång att det är bra att folk inte förstår hur penningsystemet fungerar för då skulle det bli revolution imorgon dag. Man kan fråga sig varför det är så trögt för folk att inse hur otroligt lurade de blir av bankparasitismen; varför är det så svårt att komma till insikt om hur systemet fungerar?

För politiskt aktiva är nästan de som är svårast att nå med information om hur penningsystemet och därmed samhället är uppbyggt.

Käftade en gång med Johan Ehrenberg och kom ingen vart med honom heller. Det är ju inga dumma människor så trögheten är konstig. Men å andra sidan hade jag också svårt att svälja hur parasitsystemet funkar – på något sätt bryter det mot hela ens uppfattning om hur samhället funkar – man har haft den naiva uppfattningen att systemet är demokratiskt och gott i botten. Men verkligheten är ju faktiskt den omvända – parasitismen, egoismen och despotisk maktfullkomlighet är grunden – sedan är det lite yta av demokrati målat utanpå. Politiker putsar oftast ovetande och i god tro ytan så att parasiten som äter upp samhället inifrån ser snygg ut sett utifrån.

Problemet är nog inte förståelsen (för det är ju egentligen otroligt enkelt – bankparasiterna hittar ju bara på krediterna rakt av från ingenting som de skuldsätter allt med i samhället); problemet är nog snarare att det bryter mot den kollektiva självbild som byggts upp och som håller kvar folk i en trevlighetsfascistisk tro på en godhet som inte finns. Den kollektiva tron på att det existerar något som heter ”folkhemmet” är kanske en mental boja? Det kanske är en fin tanke men den har inget med verkligheten att göra.

Alliansen,  vänstern, MP eller sossarna verkar inte spela någon roll. T.o.m med Moderaterna hyllar ju den ickeexisterande illusionen om ”folkhemmet”. Hägringar kan vara farliga och tyvärr är det denna hägring i öknen som politiker i allmänhet kryper efter.

Företagare brukar dock faktiskt vara väldigt mottagliga för att ifrågasätta bankparasitismen. Dels är de inte låsta vid den ickeexisterande ”folkhemstanken”, dels har de oftast haft direkta erfarenheter med bankparasitismen (om inte annat så genom att bankernas ska ha en del av köpsumman vid användandet av kontokort – ett parasitiskt mellanhands-beteende från bankernas sida som som inga företagare gillar). Så den gruppen är lätt att nå.

Detsamma gäller arbetare som ser igenom och tappat tron på politikernas eviga talande i tungor om himmelen som inte existerar, dvs folkhemmet.  Kanske är folkhemmet politikernas svar på himmelen – en tro på en värld ovanför molnen. Kanske är det dags att inse att  folkhemmet inte finns på denna jord – mer än som en utopi. Utopier är farliga när de blir en religion som fjättrar tanken i sektbeteenden hos politikerna som tillber något som de vill ska finnas men inte finns i verkligheten. Har politikerna blivit onåbara sektmedlemmar?

Dags att se verkligheten som den är och det faktiskt  finns alternativ till att ha parasitism som grund för samhället.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

10 thoughts on “Folkhemstanken=ett trevlighetsfascistiskt stängsel?

  1. Du uttrycker dig väldigt bra och du ska ha stort tack för det. Jag har själv varit egenföretagare hela mitt yrkesverksamma liv. Mycket slit och ibland dygnet runt. Det som fick mig att inse hur vår ekonomi var uppbygg var ”slupen” och det som fick mig att inse att vår civilisation är ohållbar var Alfred Bartlett. När man sedan inser hur förd bakom ljuset man blivit så är det lätt att bli lite bitter.

    • Tack!
      Egna företagre kan ofta var mer livegna än arbetare på storföretag och banker. Måste vara jobbigt att ha slitit med ett eget företag och upptäcka att man hela tiden blivit mjölkad av ett en parasitisk mellanhand.

      Slupen har bidragit massor till förståelsen även för mig.

    • Ordet sprider sig och de okunniga blir förhoppningsvis förre. Undrar hur ”folk” kommer att reagera när det går upp ett ljus för dem?

      • Den kritiska punkten blir nog när bobubblan spricker. När bubblan sprack förra gången gick 60 000 företag i konkurs, och det blev massarbetslöshet samt många hamnade i livslång skuld för den kreditexplosion bankerna hittat på och trissat upp bopriserna med efter 1985 års krediavreglering.

        Jag tror att denna gång kommer folk inte nöja sig med att parasiterna kommer undan. Ilskan kommer nog bli stor och förhoppningsvis kommer rättsväsendet ställa sig på rätt sida – annars kan det nog urarta i våldsamheter gentemot parasiterna.

  2. Det är svårt för vi består av händelserna, ju mer man är i händelserna ju svårare är det att betrakta dem, så rent tekniskt är det bara att uppehålla mänskligheten med händelser och sedan till och med få dem till att ses som produktiva arbeten och till råga på allt få dessa att tro de är unika. Helt otroligt, men läser man det nyaste om biologi så blir det inte alls otroligt det bara blir plast skikt som delas och blir olika händelser (proteiner) som egentligen inte är exakta strukturer det räcker med ungefär för att funka och i längden blir ungefär ingenting och dit är vi påväg (fast allt går att få på rätt köl, jag är ju ingen expert en men jag läser och har förmodligen läst det svåra först annars brukar jag bli förvirrad(plats för skratt)…
    I en milliliter havs vatten finns lika mycket virus som det finns antagandet om stjärnor i universum och dessa påverkar bakterier och bakterier friserar vår trädgård DNA (jag ser det som en trädgård för det är roligare), DNA i vatten droppar kan vare effektivt för levererande av sekvenser för att förändra sinnen.
    Alltså jag ser något som jag inte är ensam om att se, någon sa livet var en gåva fast det är en större gåva att få dö, denna person är en av medlemmarna i Royal Sociaty (verkar inte vilja förknippas med RS därför nämner jag inge namn) ,dock får jag säga att han var rätt så tom i bollen när han sa så, vilket jag förmedla, för denna har ju rätt många svagsinta på sina axlar ,alltså populär i evolution religionen .
    Jag tror också på evolution men i ett helt annat perspektiv och det är helt enkelt perspektivet 1 alltså helheten. Och det är här allt blir så fruktansvärt tråkigt allt blir bara cirklar och allt finns alla katastrofer alla kombinerade möjligheter oändligheten är alltid bara begränsad till reglerna ändrar man dessa ändrar man den möjliga ändligheten. Därför finns det mer eller mindre bevisat idag att vi själva under våra grunder är en samling av alla mänskliga (omänskliga) händelser och stýrs alltid av det yttersta och det är tids änden för det yttre styr det inre och det inre påverkar det yttre, det finns nu program som ser händelse utvecklingar utifrån oss själva till det yttersta av vår uppfattning av kosmos en gemensam rörelse som sker i nuet, förändringar blir av feltolkningar, det finns alltså ett rätt av tolkningen för livet i sig är en tolkning av livet alltså uppdateringarna är det som formar uppfattning av tid egentligen bara byggt på misstag (det var poängen)
    Och utifrån det är det inte svårt att förstå beteendet söndra och härska principen för tids händelserna är bara för att vi misstolkar och förintar man kommer man till slut till sanningen, men då var det ju ingen mening med prövningar för frihet i det omöjliga att vara i frihet i det som var fel och bygger på fel som leder till träl dom och ja allt man kan nu finna av fel i världen. Först för mig, varför jag kasserar hela konceptet universum och dess materia är att livet bygger på äta eller ätas och jag köper inte det jag gillar det inte, det är inte vackert det är fult…
    Jag vet att jag är alldeles för ärlig för vad som är bra för mig, men så är det jag ser det jag ville egentligen aldrig bli född, och detta mins jag som om det var igår.
    Fuck this world its uggly
    (fast jag försöker vara till lags och snäll för det tror jag på, skapar man lidande så är det ju inte bra, känner mig som skit faktiskt om jag ska vara så ärlig jag kan)
    Hur ska jag kunna ändra detta förhållande utan Gud äta eller ätas, det är där i min religösa tro är på Gud för annars har jag inget hopp ,vetenskap klarlägger bara mitt skitsnack.
    FÖrlåt mig, ärligt jag vet inte vad säga mer, jag är bara så trött på allt.
    Inget jag säger till ungarna liksom, min dotter vet ju min hälsa och vill ju inte leva om jag dör finns ingen mening längre säger hon, så självklart har jag pokerface. Fast nu för tiden kommer hugg varje dag i hjärttrakten och jag brukar på nått sätt fixa med andningen och infarkten får vänta har varit hos doktorn och kollat och enligt dem så är jag ju kärnfrisk fast så är det väl om man är byggd i secondhand atomer gjorda av bara electroner och bakliggande frekvens ,fan det är så mycke radiofrekvenser som man kan få radioapparater/lampor funka utan batterier eller väggkontakter och jag pratar smörja, visst, welcome to more shit world ,we who know we know.
    Men jisses det var så gott att få slippa allt trams (att dö). Orden bla bla allt är ju så patetiskt.
    Kan någon säga mig vad det är för vackert med detta äta eller ätas kedjan, vore fint att få något att balansera upp mitt sett att se detta på. Jag har aldrig i mitt liv kunnat acceptera detta ätande förhållande, har alltid hakat upp mig där, kalla mig sinnes sjuk eller vad ,det bryr jag mig inte om, jag är bara ärlig och jag kommer aldrig för någon att acceptera detta freek tillstånd, fast jag äter i tron och hopp att det finns en makt utanför detta sjuka rent av vidriga ogudaaktiga att äta eller ätas förhållande den Gud som kommer med denna organism själv ätande struktur kan inte vara min GUD.
    Så enda som liten har jag sagt är jag ond för att jag ser så här , då upplös mig till inget varande alls ingen himmel och ingen jord.

    • Det finns flera goda än onda. De onda är få men välorganiserade och utan samvete – de inte vi har makten. Men det är en mycket bräcklig makt byggt på illusioner och tricks.’

      Vi goda är så otroligt många fler att vi lätt kan bryta deras makt, bara vi ser verkligheten som den är och inte ger upp inför den stora skuggan av den lilla kackerlackan. Vi måste fokusera på vad det är lampan lyser på istället för att blicka på den enorma skuggan på väggen. Då ser vi att den lilla kackerlackan, snyltgästen, inte är mycket att vara rädd för.

    • @Stefan. Kärleken. Banden till det där växande fåtalet människor. Själarna. Där har vi något som svänger med oss även i detta sannolikt ganska obskyra experiment. Jag är inte helt säker på att alla har givits möjligheten att ha kopplingen öppen.

      Kanske kan livet levas i ”read only mode” för den som behöver lära hur en förutbestämd sekvens ter sig utan att kunna ingripa. Kanske är det de allra skickligaste som får sätta sina egna parametrar och sedan bara observera.

      Men sådant måste å andra sidan bygga en grym skicklighet efter några vändor. Och eftersom tiden ju mycket väl kan vara en missuppfattning (vilket också kan vara en missuppfattning) så kanske ändå allt syftar till något. Som ditt sätt att uttrycka saken – till exempel. Den är definitivt inte utan syfte.

      • Allt måste ha ett syfte ,jo så är det nog. Och jag tror ju att det är själva friheten som är syftet, kanske ”ett” tillstånd för kärleken (på något sätt känns det som frihetskänsla fast mer koncentrerat, upplever jag/har upplevt i alla fall) . Och det innebär att alla måste ju bry sig i första hand att alla ska ha det bra. En förutsättning för att jag själv ska må bra krävs ju att jag trivs i min omgivning och det viktigaste i omgivningen är ju människorna. Sen är ju det mycket annat som är viktigt men det formar sig rätt om det första är uppfyllt.
        (ibland tappar jag fattningen) mins inte riktigt vad det var som fick mig på det humöret.
        Det hjälper för mig att läsa lite kloka ord, tack.

Kommentarer inaktiverade.