Religion, avgudan och avstånd

Jag är inte religiös. Jag har svårt att tro på att det finns en osynlig man som styr allt. Det betyder inte att jag hånar de som är troende- tvärtom kan jag ofta känna en avund för den trygghet och styrka som troende kan få genom sin tro. Jag skulle nog vilja kunna tro – tror jag. Men när världen ser ut som den gör har jag svårt att tro att det finns en gud uppe i himlen. Det enda jag kan hålla med om är att om han nu finns måste han vara en man – en kvinna skulle aldrig klara av att få allt så fullständigt ”fucked up”. Men, som sagt,  jag skulle nog vilja kunna tro på att det finns en god gud däruppe. Kanske skulle det vara lättare om man bytte ut honom mot en hon, kanske skulle min tilltro öka då, vad vet jag, kanske kan jag hoppas?

Så det finns ett avstånd i religionen mellan gud och människorna  som jag har svårt att överbrygga. Detta avstånd är överbryggbart endast genom tron. Tron är per definition definitionslös. Tron saknar enheter, typ meter, kilo eller sekunder. Religion är en bro mellan det vi vet och det vi inget vet om. Jag har ingen sådan bro byggd på tro som överbryggar avståndet mellan gud och människor. Kanske är det synd om mig (och jag skriver inte det med någon sarkastisk underton).

Det finns en teori kallad ”The Clash of Civilization” som hävdar att framtida konflikter och krig kommer handla om att olika kulturer och religioner står mot varandra. Jag håller faktiskt med men inte av den anledning som teorin åberopar. Jag tror att konflikten kommer stå mellan olika trosinriktningar (varav ateistens är en) och avgudatron på pengar.

För ekonomin baserat på pengar är en religion. Inte ens den amerikanska centralbanken FED vet vad pengar är:

“there is still no definitive answer in terms of all its final uses to the question: What is money?”

Penningreligionen har sina egna präster som mässar obegripligheter baserat på sin tro på något de inte vet vad det är för något. Dessa präster, predikare och tillbedjare av penningen kallas ekonomer och är troligen den mest hjärntvättade sekten i samhället.

Men det finns en stor skillnad mellan vad vanliga religioner (och även humanistiska ateister)  predikar och religionen som tillbedjarna av penningen predikar. Vanliga religioner bygger på att minska avståndet mellan människor och gud samt mellan hjärta och hjärta bland oss dödliga. De som avgudar penningen har motsatt agenda – de försöker öka avståndet mellan människor – de hävdar att konkurrens, egoism och utslagning skapar en bättre värld.

När vi har våra hjärtan nära varandra behövs inga pengar. Vid katastrofer hjälper människor varandra utan att tänka på att få pengar. När vi är nära varandra behövs inga pengar.

Pengatillbedjarna måste bygga in konflikter och avstånd för att vi inte ska stå varandra nära. Vi måste fyllas med tron på att kärleken till  pengar kan fylla tomrummen mellan oss.

Tittar man ut i världen ser man att det är denna ”Clash of Civilization” som utspelar sig. Tillbedjarna av Mammon sår konflikter mellan olika trosuppfattningar för att kunna så frukterna av andras mödor. De är beroende av att avstånden mellan människor förblir  stora så att inte människor ser hur nära de egentligen är varandra och slutar använda det själsliga giftet att alltid kräva pengar för att göra en god gärning.

Det är denna ”The Clash of Civilization” mellan psykopatreligionen Mammon och övriga religioner (däribland humanistiska ateister, såsom jag själv) som utspelar sig  Jag sträcker gärna min ut min hand till alla icke-psykopatreligioner för att få våra hjärtan närmare varandra. Tillsammans kan vi stoppa Mammons eviga bändande, eviga söndrande och härskande, och nå förståelse, tolerans och kärlek till varandra.

, , , , , , , , , ab123 dn1234 svd123 ex1 gp12 dagen ekot svt1

10 thoughts on “Religion, avgudan och avstånd

  1. Frälsningen är en gåva, allt Du behöver göra är att ta emot den. ”Se, jag står för dörren (till Ditt hjärta) och klappar” säger Jesus. Om Du ber honom komma in gör han det och kommer att leda Dig längs livets stig. Han kommer att upplysa Ditt hjärta och sinne och hjälpa Dig förstå vilka vägval och beslut Du ska ta. Varför inte pröva, be Honom komma in i Ditt hjärta så gör Han det och ger Dig Sin fria gåva av ett liv föralltid..

  2. Som Jesus predikade , kärlek. När jag nu ,sent om siders, praktiserar det så ser jag att det fungerar. Det är fantasktiskt att man med så enkel insats får så mycket tilbaks.

  3. Enligt utländska media halshöggs svensken.
    Detta mörkas i Sverige.

    Man vill väl inte tala illa om ”Fredens religion”.

  4. Bibelns gud är uttryckligen ‘inte människa’. Bibelns gud har inget kön.

    Varför är det så självklart att en kvinna med makt inte kan fucka upp lika illa som en man? Tanken att det är män som skapar ondska och orättvisa i världen gör en spyfärdig.

    Talesättet ”bakom varje framgångsrik man står en kvinna” gäller tydligen bara när mannen gör något bra. Det är ofta kvinnor som drar i männens trådar. Både idag och i äldre tider.

  5. Man kan anta att Joakim Dungel tog uppdraget i Afghanistan i den anda som kristna ofta kallar ”kärlek”, dvs intresse, altruism och solidaritet, nyfikenhet, vänlighet, generositet. Livet här och nu belönade inte hans vänlighet. Vi är alla fast i strukturer som gör oss till offer och förövare utan någon särskild koppling till våra egna livsval, handlingar och intentioner. All skuld som existerar är relativ. Att uppleva sig oskyldig är inget fullgott försvar.

  6. @Hen och Malmros

    Ungefär 1 1/2 miljoner Irakier har dött som en följd av Mammons invasion av Irak (Lancet, Orb). Någon miljon Afghaner har dött pga av Mammons invasion av Afghanistan. De sjuka i att påstå att det var de kristna som slaktade dessa människor på Mammons altare torde framstå som ganska självklart. Mammon ser inte dessa miljoner människor som människor utan har andra namn på dem, såsom t.ex ”Collateral Damage”. Kanske dags för er att se igenom Mammons propaganda och se att dessa offer var människor?

    För det borde vara ganska självklart för alla som har minska lilla springa öppen av ögonlocken att väst inte är i Irak eller Afghanistan för Kristendomens skull – de är där för att avguden Mammon kallat dem. Tror man annat är man nyttig idiot. Men ni kanske är tillbedjare av Mammon som är expert på att dölja sina spår och skyffla skulden på någon annan? I så fall är ni endast onda.

    Skrev om Mammons agenda i Irak och Afghanistan här:
    https://parasitstopp.wordpress.com/2011/01/10/konsten-att-bli-en-ny-hitler/

    mer om Mammons härjningar i Afghanistan här:
    https://parasitstopp.wordpress.com/2011/01/12/afghanistan-det-tredje-opiumkriget/

  7. Ping: Mammons skapade islamofobi | Ett nytt penningsystem

Kommentarer inaktiverade.