Det finns ingen höger/vänster-politik bara finansparasitism

För att förstå min argumentering måste man ha klart för sig hur ett skuldbaserat penningsystem, s.k kreditsystem fungerar. Det rådande systemet är i huvudsak ett rent skuldbaserat penningsystem med en liten svans av knappt existerande skuldfria pengar (kontanter). Kanske är det lättast att snabbt kolla på den här korta filmen som förklara huvuddragen i ett skuld/kreditbaserat penningsystem och skillnaden till ett icke-skuldbaserat penningsystem.

Som framgår av filmen MÅSTE någon sitta i skuld för att någon annan ska kunna ha motsvarande tillgång. Allt snack om att alla måste spara i ett skuldbaserat penningsystem är således fullständigt skitsnack, för finns ingen skuld finns inga krediter som kan användas som pengar.

Låt oss nu studera ett djupt polariserat kredit/skuldsystem såsom det vi har. Jag kommer inte gå in på olika teorier, såsom Marx kapitalackumulation. Jag avstår från sådana analyser då det skapar en helt onödig klyfta mellan höger och vänster. Felaktigheten i detta parasitskuldsystem är något ALLA (utom då parasiterna) kan förenas om och skapa ett ärligare penningsystem.

Samhället består av en liten klick som sitter med enorma tillgångar i krediter och många som sitter med motsvarande skulder. Det är viktigt att veta att en kredit ALLTID existerar för att en motsvarande skuld existerar. Man måste också veta att när en skuld betalas dör krediten vilket gör att penningmängden minskar så blir det penningbrist och depression – det blir svårare att få tag i pengar att köpa något för. I USA:s depression på 30-talet minskade penningmängden med runt en 1/3 på detta sätt (brukar kallas deleverage på engelska)

Hur ska nu en omfördelning gå till i detta skuld/kredit samhälle utan att penningmängden förstörs? Vi struntar i om det sker med vänsterns skatta de rika eller högerns rinna ner från de rika till de fattiga – eller någonting mitt emellan. Poängen är att penningmängden förstörs oavsett vilken ideologi vi använder för att omfördela krediter.

Om krediter tas från de rika och ges till de i skuld kommer ju de skuldsatta fattiga kunna betala av sin skuld och penningmängden minska och därmed hela ekonomin hamna i depression. Så det funkar inte.

Så det enda sättet att öka penningmängden (och ”tillväxten” som numer är helt fiktiv spekulationstillväxt) på är genom att prångla på de redan skuldsatta än mer skuld och de redan rika kommer då få motsvarande kredit (för återigen: hamnar krediten hos de skuldsatta kommer de betala sina skulder och varför skulle den som redan är rik sätta sig i skuld genom att ta ”lån” från banker?). Så skuld/kreditsystemet i sig själv kan bara växa så länge de redan skuldsatta sätts i djupare skuld och de med tillgångar i krediter får ändå mer krediter.

Så det spelar ingen roll – nästan alla – oavsett om vi är höger eller vänster, jobbare, arbetslös eller egna företagare är dömda att gå djupare och djupare i skuldslaveri till ett litet gäng finansparasiter som gör allt för att vi ska slåss mot varandra istället för att se deras parasitism.

Låt oss, oavsett om vi är höger eller vänster, skapa ett ärligt penningsystem rensat på parasitism. Sedan kan vi börja käbbla om hur vi ska ha det. Först när vi gjort oss av med finansparasitismen finns en möjlighet att prata politik. Vi måste först få bort privata parasiters möjlighet att trolla fram krediter från intet som de kan skuldförslava hela samhället med och köpa upp värdet av andras arbetsinsatser. Vi måste se till att pengar skapas neutralt, utan att någon skuldsätts, och att de sätts i omlopp till produktiva ändamål. Det är helt sinnessjukt att vi såsom nu överlåter penningskapandet åt ett gäng parasiter som enbart är ute efter att skapa pyramidspel och en spekulationsekonomi. Och detta är ingen höger/vänster-fråga!

” There is nothing left now for us but to get ever deeper and deeper into debt to the banking system in order to provide the increasing amounts of money the nation requires for its expansion and growth.

– Frederick Soddy, Nobelpristagare i kemi

ab12 ex123 dn123 svd123 gp svt sr

18 thoughts on “Det finns ingen höger/vänster-politik bara finansparasitism

  1. är inte skuldsystemet den enda ekonomiska makten USA har att använda sig utav?
    besitter inte usa idag den enda super ekonomiska makten att försätta hela världen i konkurs och därför kan de tvinga andra stater att köpa upp usas statsobligationer så att ekonomin hålls igång.
    – eller är jag helt ute och snurrar?
    och frågan blir vart fall med min logik, varför skulle USA lämna ifrån sig ett av sina globala maktmedel?

    • Det är snarare tvärtom – massor av länder kan sätta USA i konkurs om de krävde tillbaka pengarna som de lånat ut. Men inget land vågar växla in statspapper för USA har sin krigsapparat som de kan sätta mot tinningen på de opponerar sig. Ekonomiprofessor Michael Hudson kommentar i en artikel i Kristianstadbladet är ganska glasklar:

      ”- Om andra länder inte accepterar amerikanska dollar så kommer USA att se det som en krigsförklaring. Det förklarade en amerikansk finansminister personligen för mig på 70-talet. Kinesiska tjänstemän jag talat med har sagt att de sitter på dollarobligationer för att USA inte ska attackera dem med kärnvapen. Det handlar om ren militär utpressning.”

      Tja, de verkar väl inte lämna ifrån sig något (fast dollarn är döende) utan de försöker skjuta in allt och alla i dollarfåran igen. Om man tycker att döda människor inget är värt kan jag förstå din frågeställning och tyvärr har väl den finansiella eliten just de psykopatdragen (där USA bara i sig är ett redskap som parasiterna kommer kasta loss ifrån för att hitta ett annat parasitredskap) .

      Tror dock att din kommentar hamnade fel. Är det inte det här blogginlägget du kommenterar? ”Alla militärer är korkade djur som kan användas som verktyg i utrikespolitiken” – Henry Kissinger

      Kissinger! – där kan man tala om en 100% psykopat med noll känsla för människoliv!

      • USA:s långivare har naturligtvis belånat dessa tillgångar. Så finansierar exempelvis Kina hundratals mil järnvägsbygge. De är inte i läge att kräva något alls.

        För sju-åtta år sedan var Japan den störste innehavaren av dollarpapper och med 0% ränta hela världens långivare (yen-carry-trade), i dag landet med världens högsta statsskuld, världens störste låntagare (i och för sig med den egna befolkningen som obligationsinnehavare men ändå).

        I balansräkningen är tillgångar och skulder alltid lika stora varav tillgångarna till varierande andel är fejkade: För USA hotar nu en nedskrivning av skulderna, för Kina en nedskrivning av tillgångarna. Vilket är värst?

      • Japp, en nollställning av systemet är vad som återstår då detta skuldbaserade parasitsystenm har nått peak debt med råge. Att kina kommer sitta med långnäsa är nog också sant. men det gör knapppast handlingen mer moralisk. Men varför diskutera moral med psykopatiska parasiter? De förstår ändå inte vad det är då de lider av ett emotionellt förståndshandikapp (troligen neurologisk, kanske genetisk betingad då de med mest psykopatiska drag är de som hamnat i toppen av systemet genom generation efter generation?)

        Japp, en nollställning av systemet är vad som återstår då detta skuldbaserade parasitsystenm har nått peak debt med råge. Att kina kommer sitta med långnäsa är nog också sant. men det gör knapppast handlingen mer moralisk. Men varför diskutera moral med psykopatiska parasiter? De förstår ändå inte vad det är då de lider av ett emotionellt förståndshandikapp (troligen neurologisk, kanske genetisk betingad då de med mest psykopatiska drag är de som hamnat i toppen av systemet genom generation efter generation?)

        Sedan är banker INTE ”långivare” och skuldslaven är inte ”låntagare” – det borde egentligen heta kreditpåhittare och skuldslav. För bankerna ”lånar” inte ut någonting – de hittar på skulder/krediter från ingentig – precis som ekonomiprofessor Richard Werner förklarar här:

        Att tala om ”marknad”, ”frihandel”, ”globalisering”, ”liberalism” (mer än på maffiabasis då) blir ju också som en konsekvens fullständigat meningslösa floskler.

        Antar att du också kommenterar i fel tråd.

        Att tala om ”marknad”, ”frihandel”, ”globalisering”, ”liberalism” (mer än på maffiabasis då) blir ju också som en konsekvens fullständigat meningslösa floskler.

        Antar att du också kommenterar i fel tråd.

  2. Grymt bra inlägg, spridit till Facebook nu och bra gensvar där.
    Nu fick jag ”ledigt” i helgen ifrån skrivande, kör det här på Solidaritetstanken på söndag/måndag (med länk till dig förstås)

    Rubriken blir ju perfekt i en vänsterblogg eller hur :-))

    Hörs
    Janne

    • Tack!
      Gör det! Kan bli skoj. Ska också ha skrivledigt i helgen. Fick ett skrivryck igår men idag ska jag snacka skit med en kompis och käka middag (i den prioritetsordningen).
      Ha en bra helg!

  3. Det är snarare tvärtom – massor av länder kan sätta USA i konkurs om de krävde tillbaka pengarna som de lånat ut
    *en teori av andra sidan av samma mynt
    – Det lär ju inte ske med tanke på att amerikanska hushållen har upprätthållit ekonomin de senaste 40 åren. även om de inom en ganska snar framtid kommer att tappa köpkraft.
    USA lär inte försättas i konkurs pga av att alla ekonominer i världen inkluderat kina är beroende av usa. skulle alla övriga globala internationella stater välja att försätta sig själva i konkurs? knappast

    USA har användt sitt militära överläge när det kommer till irak. det var lagom konstigt att USA valde att gå in i irak när de hade planer på att nationalisera oljan och upphandla och sälja oljan i EURO istället för dollarn, knappast tillfällighet. vilket stödjer ekonomin professorn och hans teori om att usa använder sina kärnvapen som hot.

    • Sant, USA är är det svarta hålet som sugit upp och konsumerat andra länders produktion gratis genom sin dollarhegemoni. Men det är lika vettigt att säga att rövarna som kommer till gården och roffar åt sig all säd, äter upp grisarna, snor all mjölk etc är en nödvändig förutsättning för att gården ska kunna ha en efterfråga på sina varor. Vad bidrar USA med? Mer än dollar som de suger ut andra länder med och vapen som de, likt rövare, hotar med om inte andra länder accepterar deras dollar. Om jag skrev lite siffror på ett papper, gick till bondgården och körde upp pistolen mot bondens tinning och krävde att han skulle acceptera min papperslapp som betalning mot att jag roffade det jag ville ha – skulle bonden då gå i konkurs, pga av bristande efterfrågan, om jag slutade med detta beteende?

      • Stockholms-syndromet alla accepterar hotet och därför har det ett värde att handla med, jag har ingen aning om hur många som befinner sig i detta sjukdomstillstånd att skydda förövaren.
        Varför jag inte vet är för att jag har blivit faktiskt lite isolerad från min omgivning. Typ utifrån det som Erik skrev idag (interikklok)

      • Stockholms-syndromet var en bra liknelse och den är som du skriver genomgående för hela samhället. Hela samhället är byggt på att vi ska ty oss till de finansiella parasiter som håller oss gisslan. Inte konstigt då att så många mår så djävla dåligt. Men jag tror allt fler ser varför de mår dåligt i detta samhälle byggt av och för psykopater – det är en bra grund för tillfrisknande.

        Tack för länken till Eriks blogginlägg. Lägger upp mitt svar till honom här med.

        Riktigt, riktigt djävla bra skrivet!

        Folk ska vara sysselsatta med att göra fullständigt nonsens – och du har rätt i att nästan alla arbeten sysslar med nonsens i dessa dagar – att vara arbetslös är kanske den farligaste inproduktiviteten då den kan utvecklas. För om folk fick tid över skulle de ju kunna odla, hjälpa varandra och skapa värden utanför penningsystemets roffningsområde.

        Min dotter har en massa radikala kompisar som bor i skogen och inte deltar i penningens förslavningsindrivning. Jag har full förståelse för dem. ”

  4. Bäste Lincoln!
    Jag kommer att, till förmodligen allmän belåtenhet, hålla igen truten på detta forum de närmsta veckorna eftersom jag just är i full färd att packa väskan för att dra iväg på en tjänstgöringsperiod och jag därvid inte kommer att ha tillgång till internet.
    Under den tiden skall jag emellertid fundera en hel del över om vi är överens om att vara överens om vad vi är överens om att vi är överens om! (Heltäckande…eller hur?)
    Rent deduktivt kommer härur också då att framgå vad vi inte är överens om!
    Samt att den gångna veckans aktiviteter från min sida på detta forum, vilket jag även tidigare uttalat, inneburit att jag på nytt, efter lång tid i träda, fått tummarna loss att åter börja läsa, studera och fundera över ämnen vilka jag som sagt inte ägnat mig särskilt mycket åt på mången god dag.
    En direkt slutsats och åsikt blir dock den att, alldeles oavsett etisk/moraliska ställningstaganden och kausala extrapoleringar över framtida resultat av det här aktuella ämneskomplexet, så blir som sagt min direkta slutsats att vi här talar om ett politiskt ställningstagande över ett politiskt problem som endast kan lösas den politiska vägen!
    Samt med reservation för att begreppen höger-vänster under senare decennier genomgått en begreppsglidning innebärande att ”den allmänna definitionen” av desamma idag inte är de som tidigare varit gällande…där vi då noterar att dessa begrepp inte är en gång för alla definierade på så vis som ”begrepp” är objektivt definierade i ex.vis naturvetenskaperna utan att de är utsatta för i allra högsta grad subjektiva tids- och omständighetsbundna tolkningar och innehåll.
    Alltså blir vi lik förbannat tvungna att i viss mån komma överens om vad vi är överens om…
    Med Vänlig Hälsning

    • Vi kan politiskt komma överens om att ha ett penningsystem som är minimalt parasitiskt. Det borde vara något som både höger och vänster borde kunna enas om. Den fiktiva parasitisk ekonomin behöver vi inte tjafsa om hur vi ska fördela resurserna – detta då den fiktiva ekonomin inget har att erbjuda. Så det vi kan enas om är att kapa bort finansparasitismen och sedan kan vi tjafsa i höger/vänster-termer om den reella, riktiga ekonomin.

    • Ursäkta mig Karlsson men jag kommer sakna dig. När du säger att du inte kommer ha tillgång till internet och bevänder dig med ord som deduktiv.
      Alltså missförstå mig inte ,jag gillar dig🙂

  5. Jag hinner med en slamkrypare så här mitt i flygande fläng!

    Bäste Lincoln!
    Det var ju alldeles utomordentligt att vi är överens om att vara överens om det akuta behovet att förändra det ekonomiska systemet från skuld och räntebaserad ”tillväxtekonomi” till tillgångsbaserad realekonomi.
    Och sett med mina ögon och därmed med mina definitioner så är detta vad som i alla fall i tidigare språkbruk alldeles solklart sågs som en vänsterståndpunkt!…men vi var ju överens om att lämna vänster-höger-distinktionen därhän..så låt gå för det!
    Således är vi överens om att samtidigt som vi behöver förändra paradigmet ”tillväxtekonomi”, i alla fall i sin nuvarande form, så medför detta samtidigt behovet att neutralisera ”parasiterna”.
    Och ibland dessa så finns det naturligtvis ett antal individer som, enligt min ringa mening, allra mest ändamålsenligt neutraliseras via nackskott…
    Dock är det lite betänksamt, och då med referens till att Stefan slår huvudet på spiken så att det bara sjunger om det i sin formulering om Stockholmssyndromet, att synbarligen är vi alla, vare sig vi vill det eller inte och med eller mot vår vilja, så inihelvete insyltade i nuvarande system. Och då alldeles bortsett från en i dagarna aktuell partiledarinna som kommer att drabbas av akut hjärnblödning vid attack på hennes fundamentalistiska mantra och alldeles bortsett från att både villaägarnas riksförbund och pensionärernas dito organisation kommer att gapa och skrika i himmelens höjd, ännu mer än vad fallet är idag…och dom gapar och skriker allaredan så det både räcker och blir över…
    Vad jag menar med detta är då att det kommer högst sannolikt att bli särdeles intressanta reaktioner på att ställa sig upp och meddela landets villaägare och bostadsrättsinnehavare: -”Glöm det där med värdetillväxt och ROT och RUT och %- avdrag av bolåneräntorna via skattsedeln och inbilla Er för all del inte att Ni kommer att kunna sälja Era hybblen för ens vad Ni en gång betalade!” Det kommer också förmodligen att bli en del intressanta reaktioner på att ställa sig upp och meddela landets pensionärer: -”Glöm det där med värdebeständiga pensioner och höjda pensionsnivåer. Inse istället att pensionsnivåerna kommer att fortlöpande sänkas och pensionsåldern kommer att höjas till minst 70 år!” Samt inte minst de intressanta reaktioner som kan förväntas inträffa genom att ställa sig upp och meddela landets bank- och fondsparare: -”Glöm det där med värdeökning och avkastning på Era surt förvärvade sparmedel! Känn Er lyckligt lottade om Ni slipper undan med att endast betala avgift till bank och fond för att De förvarar Era pengar bakom lås och bom!” Och de särdeles intressanta reaktioner som kommer att vara att vänta genom att ställa sig upp och meddela landets alla löntagare, alldeles oavsett dessa då är anställda inom privat eller offentlig sektor: -”Glöm det där med 30 timmars arbetsvecka och löneförhöjningar. Inse i stället att arbetstiden kommer att höjas och lönerna kommer att sänkas!”
    Så Stefans lilla blänkare om Stockholmssyndromet har i högsta grad fog för sig!
    Och således kvarstår jag, utan att för den sakens skull känna mig speciellt defaitistisk, vid min tidigare åsikt om att det är ett Sisyfosarbete som väntar. Samt åsikten att ett system upprätthålles av sina direkta intressenter och med dem förbundna krafter och så länge dessa krafter är starkare än dem som opponerar mot systemet så är utgången på förhand given…
    Och Stefan…jag kan inte se något särdeles märkvärdigt i att använda begreppet ”deduktiv”…och det skall bli riktigt skönt att slippa internet i några veckor!
    Med Vänlig Hälsning

  6. Bäste Karlsson ,jag är inte emot ditt språkbruk. Jag lär mig nya ord bara och det är kul när man inte är så språkbegåvad som jag (var ingen mening i mina ord annat en så)
    (sen var det mer menat att nog kan du ha internet om du vill)

    • Samma med mig – jag har heller inga skulder. Men jag hade krediter på bankkontot som drar ner någon annan i skuld. Det skulle inte behöva vara så – jag ska kunna ha pengar på kontot utan att någon är dömd till skuldslaveri (fast mina är hos JAK och de använder knappt någon påhittekvot (hävstång) så det är väl det mest moralsikt riktiga man kan göra)

Kommentarer inaktiverade.