JAK-banken kan välta hela pyramidspelet

Uppdatering!

Trodde jag, ja! Men JAK-är inte med i RIX som jag trodde så nedanstående stämmer inte (men det hade varit bra om det gjort det!😉 )

Läs här istället

Va fan har JAK banken, ICA banken etc på sina konton?

Det råder mycket begreppsförvirring kring begreppet sparande.

I ett rent kredit/skuldsystem finns inget sparande totalt sett. Skulderna motsvarar alltid mängden krediter så att det totala ”sparandet” i hela ekonomin är och förblir noll oavsett hur mycket krediter/skulder som skapas. Om någon ska öka sin andel krediter betyder det bara att denne måste dra ner brallorna än mer på de som redan sitter i skuld. Så när t.ex e24  ljushuvud Annika Creutzer går ut och berättar att alla måste spara så är det skitsnack i kvadrat. Utan skulder finns inga krediter m.a.o utan skuldslavar finns inga krediter.
JAK banken fungerar inte på samma sätt då de lånar ut centralbankspengar och drar således inte ner brallorna på någon (visst man kan leka med tanken att centralbankspengar också är krediter men det är de bara rent bokföringsmässigt – det är Riksbanken som har full makt över hur mycket centralbankspengar det finns – så en sådan diskussion är också bara ett kvasi-sidospår).

JAK kan nog välta hela banksystemet om det blir deflation och/eller om räntan på bankernas påhitt kallat krediter blir högre än vad JAK tar i avgifter.

Betänk att Nisse får för sig att börja spara på JAK-banken för att så småningom ta ett lån hos JAK (och här är det fråga om spara och låna för JAK-banken har bara centralbankspengar – de andra bankerna har 99% påhittade krediter).

Nisse kommer då flytta sina krediter som han har hos, säg Nordea. Men bankerna inbördes ser inte varandras krediter som pengar och vägrar ta emot den andra bankens krediter – de ska ha centralbankspengar. JAK tar ENDAST emot 28000 kronor av Nordeas centralbankspengar som Nordea använt för att blåsa upp krediter/skulder. Så om Nisse flyttar säg 28000 kronor från Nordea till JAK-banken så rycker JAK-banken undan mattan för 10 miljoner av Nordea-krediter som de hittat på med den påhittekvot (hävstång) till boskuldslavar som Ingves anger i ett tal. Ni kan ladda ner talet härifrån:

Ingves om den vansinniga skuldsättningen

Dvs om många började flytta till JAK skulle hela kredit/skuld pyramidbygget rasa på samma sätt som vid en bankrusning (samma pryl där då kontanter som folk hämtar ut är centralbankspengar och utgör grund för bankerna kredituppblåsning)

Så jag antar att de andra bankerna kommer se till att jaga JAK och pariastämpla banken såsom de pariastämplar kontanter (som är grund för deras skuldförslavning och kredituppblåsning då kontanter är centralbankspengar). Så vänta er lika mycket skitsnack mot JAK-banken som mot kontanter. Ett annat sätt är ju att tysta ihjäl JAK-bankens existens – artikeln i Aftonbladets var nog ett olycksfall i arbetet.

E24   AB  DN1 DN2 AF1  AF2   E24  E242  E243

12 thoughts on “JAK-banken kan välta hela pyramidspelet

  1. Hej, jag undrar om inte detta var det som Flute skrev om i hemlighetsfulla ordalag när det var dags för den där misslyckade bankrun-dagen med kontanter (digital bankrun istället alltså).

    Flute skrev:
    ”Det enda en sådan ”uttagsanstormning” skulle åstadkomma är troligen att störa och reta upp vanligt folk, som inte kan få ut pengar ur bankomaten. Om man nu skulle vilja göra en samordnad aktion för att knäcka banksystemet kan jag tänka ut mycket effektivare sätt, men jag tänker inte avslöja idéerna eftersom jag anser det vara samhällsfarligt. Det lämnas istället som en tankeövning åt läsarna.”

    http://flutetankar.blogspot.com/2010/11/dags-att-granska-lite-narmare.html

    Som du ser längst ner i kommentarerna så frågade jag honom om att digitalt överföra alla pengar till JAK banken och han svarade rätt så undvikande. Så jag undrar om jag kanske listade ut just det som han menade (det vore väl också rätt så samhällsfarligt).

    Å andra sidan så kanske han menade något annat men jag kan inte komma på det i så fall.

    Hörs
    Janne

    • Jo, det är nog en känslig tå!🙂 Jag skrev samma sak hos cornucopia och fan vad tyst det blev🙂
      Roligt svar han gav förresten Flute! Varför skulle JAK-banken inte kunna ta emot de andra bankernas pengar på sitt centralbankskonto? Det är ju bara siffror på datorn! Däremot skulle ju de andra bankerna snabbt inte ha några centralbankspengar att skicka över till JAK-bankens konto.
      Förresten vilka stålar JAK-banken skulle kunna göra på sitt överskott av centralbankspengar – JAK skulle ju inte hinna låna ut centralbankspengarna till kunder i den takten om det bara forsade in från de andra bankerna. Då skulle de kunna låta de andra bankerna låna dem genom ”Interbank lending”-systemet och ta snuskigt med ränta och på så sätt mjölka ut de andra bankerna än mer. Antar att Riksbanken skulle gå in då och stötta dessa parasiter ganska omgående genom att skapa mer centralbankspengar och ge bankparasiterna. För att bankerna skulle vara någon marknad eller vara ”företag” är ju humor på hög eller låg nivå – vilket man nu föredrar att kalla det.
      Ha det bra!

  2. Det enda som är dumt med JAK, är att hög inflation äter upp det man sparar. Men det är ju illa med bedrägeribankerna också, i det avseendet.
    Botemedlet mot det är att kunna spara i något konkret som t.ex ädelmetall, som jag vet att denna eminenta bloggs ägare inte gillar.
    Men det gör jag, så finge man bara spara i nån fysisk ädelmetall, så är besparingen inflationsskyddad.
    Dock kvarstår risken att den svenska korrupta/bank-lakej-staten gör som USA,Roosevelt J(n)ew-deal) gjorde straxt efter han blev(läs, placerades av sina ägare) president 1933, dvs stiftar en ny lag som gör det olagligt att inneha ädelmetall och därför måste lämnas in till staten, för en spottstyver.
    Nu gav ju inte det så mycket som dom patologiskt giriga ville, utan dom fick trigga igång ett världskrig till och få bra snurr på ekonomin istället den vägen.
    Summasummarum:
    Skall man låna, använd JAK.
    Skall man spara, använd ädelmetaller, men ha dom INTE i bankfack.
    Vår bank-lakej-stat har noll-koll på detta.

  3. @Lincoln

    Ja, cornucopias läsare känns som ett gäng ”runt-30-år-män i karriären typer” som alltid vet bäst. Väldigt många i varje fall. Jag skrev förresten nu ett ”mjukt inlägg” som hamnade under ditt. Det retar säkert gallfeber på några av dem.

    Du skulle sett vilken utskåpning jag fick då jag nämnde någonting om att statliga banker skulle kunna vara bra. Jag blev kallad ”den dummaste idiot som någonsin gått i ett par skor”. Allt statligt var fullständigt åt helvete (hittar inte länken dit just nu, det var rätt så länge sedan). Fast det gänget ”vet ju alltid bäst” förstås…..:-)

    Janne

    • Jo, jag märkte att det blev tyst efter jag skrev – man vet oftast att man träffat rätt när det blir tyst. Men du är snäll du (jag med egentligen) och jag har försökt tidigare att ”resonera” med dem, såsom du gör, men det är stört omöjligt. Det som irriterar mig är att de alltid försöker skaffa sig tolkningsföreträde genom att kalla folk för en massa saker eller vara extremt nedlåtande så att de ska få tolkningsföreträde. Jag menar det är vad bedragare gör när de försöker förvrida sinnet på offret – skaffa tolkningsföreträde.

      Och i fallet med bankverksamhet är detta så uppenbart att det enda de kan skydda det med är att få folk att känna sig dumma när de försöker genomskåda bluffen (precis som i sagan om Kejsarens nya kläder). Så jag brukar köra hårt med en gång när de hävdar saker som inte stämmer.

  4. Jovisst, ”dom”” äger guldgruvor och guld i plenty, men dom äger INTE det som privata människor har i sin fysiska ägo.
    Dom kan inte göra en människa helt medellös genom att t.ex spärra ens bank & kreditkort. Detta är poäng nr 1.
    Dom kan aldrig göra guld helt värdelöst, som dom kan med valutor eller börsen, som dom också äger. Detta är poäng nr 2.
    Dom kan inte göra guld av ingenting, som dom gör med valutor. Poäng nr 3.

    Sen sätter dom inte priset helt fritt längre. Tillgång & efterfrågan börjar krångla till det för dom då många efterfrågar det för att säkra sina tillgångar, och blir det brist så stiger priset.
    Ponera att dom sänker priset ändå, då köper folk än mer, och guldet strömmar ifrån ”dom” vilket ju är som en ”näradödenupplevelse” för de där som heter Goldstein, Goldschmit etc🙂
    Skulle dom sätta priset till 0, vilket dom alltså inte kan, men för argumentationens skull, så har dom ju gjort sina egna tillgångar värdelösa också. Föga troligt alltså. Poäng nr 4.

    Sen är det allra viktigaste att folk INTE har sina tillgångar hos bankerna (undantaget JAK). Orsaken känner vi ju till, då de multiplicerar upp dom faktiska pengarna till nya blufflån åt höger o vänster, som dom suger ihjäl oss med!
    Poäng nr 5.

    Jag förordar alltså personligt innehav, inte statligt, eller nån guldmyntfot.
    Man kan ju skaffa vad för fysiskt värde som helst, bränsle, mark, men metaller är mest praktiskt.

    Sen om man skall fördjupa sig i detaljer, så är en bimetall-lösning den optimala. Alltså man har 50-50 i guld & silver. Det är ännu besvärligare för ”dom” att styra bägge metallerna. Dom kan det helt enkelt inte. Just nu när dom försöker dämpa ner guldpriset, så skenar silverpriset uppåt.

    Men dom flesta har ju skulder istället för tillgångar(för det är ju så våra ägare vill ha det), så ovanstående är inte relevant för det stora flertalet.

    Kan vi iaf enas om att folk INTE skall ha sina tillgångar hos bankerna?

    • Vi kommer ha olika uppfattningar där om guld. Dels är historien om ”guldets inneboende värde” (intrinsic value) totalförljuget vilket jag beskrev i blogginlägget som jag refererade till ovan. De som hittat på denna saga är samma grupp som kontrollerar både banksystemet och guldmarknaden idag.

      Jag blir inte riktigt klar på om du förordar en guldstandard eller inte – för där finns det ingen chans att jag köper ditt resonemang.

      Personligen tror jag mer på mark om man nu ska spekulera i ”tillgångsvärden”. Mark kan producera mat och kan skapa värden som guld inte kan skapa. Guld är i sig ganska värdelöst (ok det finns lite tillämpningsområden men de är väldigt få jämfört med t.ex silver som har många). Man kan inte äta guld den dag västs valutor inte längre kan suga ut de fattiga länderna. Jag tror vi kommer gå mot en av-urbanisering (Michael Hudson har också skrivit om detta) och tillbakagång till jorden i större omfattning.

      Och där tror jag, återigen, på JAK. JAK ser till att gynna lokal ekonomi och utveckla värden småskaligt. Det är på det lilla planet vi kan slå dom genom att skapa värden lokalt och inte släppa in herrevalutor (såsom t.ex deras dollar) som kan suga upp lokala värden.

      Så om du menar att vi inte ska ha våra pengar på andra banker än JAK så håller jag med. JAK lånar ut ”riktiga” centralbankspengar (till skillnad från andra banker som låtsas låna ut ”riktiga” centralbankspengar men i verkligheten hittar på krediter från luften som de skuldförslavar allt med) och ”planterar” dem i en hållbar utveckling gärna lokalt. JAK gör, kort och gott, det folk tror att banker gör – lånar ut det som alla har kommit överens om är pengar.

      Så där skiljer vi oss nog åt. Jag tror inte vi vet vad värdena egentligen är på deras ”tillgångar” och hur mycket som är fiktion (och dessa snubbar är experter på att dölja). Jag tror att det gäller att skapa och vidareutveckla värden lokalt som vi kan överblicka och de inte kan köpa upp med olika ”snake oil” produkter (vilket jag befarar att guld är då det varit det under så lång tid och marknadsförs så hårt).

      Dessutom vad händer med krediterna när du spekulerar med t.ex guld? De fortsätter existera inom systemet och du underhåller systemet genom att spela deras spel på deras spekulationsmarknader (de flyttar bara bubblan från bostäder till guld). De gäller att hoppa av detta låtsasspel och skapa riktiga värden lokalt istället. Det lokalt småskaliga kan de inte komma åt lika lätt -det är därför all småskalighet har slagits sönder och den fejkade ”globaliseringen” och ”frihandels” skitsnacket skapats.De liberalreligiösa (typ Johan Norberg) är nog de största nyttiga idioterna som dessa penningparasiter har tillgång till.

      På tal om marknadsföring av guld – vad såg jag inte här på e24?
      http://www.e24.se/business/ravaror/guldet-kan-bara-ga-at-ett-hall_2760961.e24

  5. Jag har nyligen överfört en större summa pengar från Nordea till JAK.
    Meddelade min Personlige Bankman detta, som ville att jag skulle placera pengarna i ”riskfria” fonder.
    Fick aldrig svar. Bankens ointresse för mig numera är total.

    • Jo, jag förstår att bankmännen får instruktioner att få folk att behålla Nordea-krediterna på Nordea (men jag tror faktiskt inte de överlag riktigt vet hur det drabbar banken). När du förde över dina Nordea-krediter fick Nordea ge JAK motsvarande summa i centralbankspengar. Du har då, i enlighet med den beräkning Riksbankschef Ingves gjorde, ryckt undan mattan för 357 gånger så mycket Nordea-krediter (den påhittekvot som Ingves angav) som gått till att skuldbinda någon boslav. Så om du t.ex flyttade 100 000 kr så har de utgjort grund för 35.7 miljoner påhittade Nordea krediter som de bundit fast någon boskuldslav med.

      Så som sagt! JAK skulle nog ganska snabbt kunna sänka de andra bankerna då de har extrema påhittekvoter (hävstång) om tillräckligt många flyttade sina pengar tiill JAK.

Kommentarer inaktiverade.