Är vi domesticerade fackidioter?

Lekte först med tanken att ta rubriken:

”Enligt Photoshop är Bin Laden död!”


Det är är en uppföljning till mitt tidigare inlägg, ”Goldstein är död! Snabbt! Hitta en ny!” om hur media ljuger oss fulla med skit men ändå får oss att tro att de talar sanning.

Har folk har blivit så domesticerade till att bara kunna sin lilla sak att de tenderar att bli fackidioter som bara sitter på sin lilla gren utan förmåga att se större sammanhang? Och det gäller, enligt mig,  särskilt de ”intelligenta”.  Jag tycker oftast det är mycket enklare att prata med ”vanligt folk”, de är oftast betydligt mer ifrågasättande. Men det var väl därför som det inte gick så bra för dem i skolan – i skolan är det ”ointelligent” att ifrågasätta. Som jag ser det mer och mer är skolan bara ett dresseringsinstrument där ”intelligenta” människor som saknar förmåga att ”look outside the box” gynnas medan ifrågasättande människor förnedras till att tro att de är dumma i huvudet. Ett effektivt sätt att tysta kritik och beskära seendet med.

I media kryllar det av ”experter” som istället berättar vad vi ska tänka och de är ju ”professionella” så att vi, från vår fackidiotvy, skulle ifrågasätta dem är ju att trampa över de gränser som skolan lärt oss – ”var en duktig fackidiot i ditt fack” och låt de bevisade lögnarna i media fortsätta berätta vad som är sant.

Och ska du vara trovärdig och inte en ”konspirationsteoretiker” måste du alltid referera till den lögnfabrik kallad media som pumpade dig full med skit. Att de lyckas få folk till att tro att källan till sanningen måste komma från de som diktade ihop lögnen är en mental kullerbytta som jag inte alls fattar hur den går till – men tydligen funkar den väldigt effektivt!

”I hated school so intensely. It interfered with my freedom. I avoided the discipline by an elaborate technique of being absent-minded during classes.”

Sigrid Undset – Nobelpristagare

(verkar ju vara en teknik att behålla sin integritet på- risken finns väl att man sorteras ut till att vara dum i huvudet  då )

dn1 svd1 ex1 ab123 ekot1 svt12 gp12

4 thoughts on “Är vi domesticerade fackidioter?

  1. Man får liksom aldrig chansen att säga att man tror det är konspirationer för de är överbevisade och är ju därför inga teorier.
    Liksom undrar hur länge dessa etablerade nyheter ska kunna utnyttja deras guldord KONSPIRATIONteoretiker. Just nu svamlar aftonbladet för fullt med undersökningar i temat.
    Det tråkiga med den tidningen är att läsa komentarerna som mer och mer visar på indoktrinerade som alltså tror på deras smörja. Och faktiskt visar de hur mörkt det är på samma gång. Vill ju inte säga att det är mörkt men det är det.
    Liksom att det är två läger tycker jag att det är i det man ser i verkligheten med 50 -50 ungefär, fast så brukar det väl vara i det mesta i sådana ting. När det gäller tro på experter blir siffran 70% som litar på dessa och det spelar ju ingen roll vad de säger bara de utrycker sig med medians riktning alltså expertis som är med i vind med det journalisten vill påvisa.
    I alla fall är det så jag får fram siffrorna på en höft. Sen är det så att man själv dras till de som tycker ungefär som en själv och missar ju då verkligheten. Var ute och samla pantflaskor ,faktist har bara sen igår levt på detta och grejen var ju bara för att ha nått att göra men det övergick i mitt intresse för folks beteende och det följer mönstret i ovan, vart kallad för en pundar jävel och det är rätt långt ifrån vad jag är, många fattar grejen och ler på ett bra sätt, många blir helt stängda och kan inte få fram ett ord när man pratar med dem. Rätt kul i stort men vissa sätter sina obehagliga spår i min hjärna, en del är så patetiska bara helt enkelt. Man ser liksom vilka som är vilka när man utsätter sig för att vara lågt stående🙂

    • Sen vet man ju inte vilka som svarar. Varför skulle inte svarandet på Aftonbladet vara lika manipulerat som lögnerna de marknadsför?

      Var själv och pantade burkar som legat hur länge som helst i garderoben med dottern. Vi köpte ett paket glass som bara kostade 2kr efter jag lämnat pantkvittot till kassörskan. Kunde inte låta bli att säga högt:
      ”Fan, vilken tur att jag super så mycket så vi får pengar!”
      Min dotter suckade och tog sig för pannan. Kassörskan asgarvade.

      Jo, att prata med folk är psyksjukt i dagens samhälle. Har en polare som är socialnarkoman som brukar gå in i dyra klädesaffärer som han ibland handlar mycket i och snacka i timmar med butiksbiträdena. Tror de blir ganska trött på honom men för att behålla honom som kund så håller de färgen.

      Missförstå mig inte, jag tycker om honom, jag lutar mer åt asocialhållet och har inga problem med att vara ensam långa tider. Vi kompletterar varandra och han respekterar att jag ”gömmer” mig från honom ibland.
      Lite svårt ibland att hitta balansen i det där.

Kommentarer inaktiverade.