Stoppa lögnfabriken!

Visst är det något mekaniskt med all tvångsmatning och hur det oljar resten av maskineriet som de kallar frihet. Vi behöver stoppa lögnfabriken och tänka själva och bli herrar över vår egen frihet istället.

”There’s a time when the operation of the machine becomes so odious—makes you so sick at heart—that you can’t take part. You can’t even passively take part. And you’ve got to put your bodies upon the gears and upon the wheels, upon the levers, upon all the apparatus, and you’ve got to make it stop. And you’ve got to indicate to the people who run it, to the people who own it, that unless you’re free, the machine will be prevented from working at all.”
– Mario Savio

Tycker ni ska kolla in ”spring med saxen”s blogginlägg om Kinesiska arbetare.

ab12 ex12 dn12 svd12 sr svt
dn1 svd12 ex1 gp1 ab12 sr1 svt123

19 thoughts on “Stoppa lögnfabriken!

  1. Känns som det kunde vara jag själv som stod där och skrek mitt budskap, den energin hade jag för några år sedan innan ”the maskin took my heart it tryed to kill me.”
    Still do I think. Idag är jag därför iskall ,vågorna har effekt om man blir upprörd och förbannad ,frekvenser skapar blödningar i hjärtat och samma frekvenser gör meducinerna verksamma. Det är bara läsa om hur man skapar nya ämnen med kvantelektroner eller vad de nu heter ,jag glömmer fort namn på viktiga saker, tror även det är reglerat av dessa förbannade frekvenser som ökar och ökar. Effekten av dem är lätta att se rent psykiskt på människan. Fast som jag säger för att klara sig så måste man se till vad gott är och ge sig till det annars går det så som det gick med mig. Jag förlora ju hela 90 % av den hjärt muskeln som var försörjd av den artären som blödde och jag var ute i 20 minus grader i skogen och motionerade lugnt tog säkert 2 timmar innan jag låg på operationsbordet, dels mitt fel för jag trodde jag bara blivit för kall och sen kom ambulansen hem och de faen behhandla mig som om jag var en knarkare och lät mig sitta 20 minuter i ambulansen naken och jag fick ju på köpet lunginflamation och andas i en påse för de trodde jag bar hyperventilerade och till slut tänkte jag faen Gud du låter mig dö verkligen och då tyckte jag ju att det var ju en bra ide när alla bara ser ut att vilja plåga mig i detta liv (ovetande dumskallar ,men man kan inte hata dumma det har jag l’ärt mig av det.) Nåväl jag fan bevis på rummet om det multiuniversiella jag vis adet min fru så nu vet ju inte bara jag det. Ibland frågar jag henne minns du beviset och det glöms bort även för mig så jag frågar för att själv minnas detta jävla bevis (det är ett jävla lock som ser ut som ett gevalia lock, asså detta gör mig så frustrerad med minnen, jag vill besöka mitt rum på sjukan för att fota detta men jag är rädd för vet inte vad konstigheter, det är liksom skrivet något på locket förut innan jag existera som jag kan visa och bevisa men förklarar jag varför jag villl besöka så är det nog hispan klar för mig och jag är rädd för att det nu är ändrat mitt bevis) för att jag i vanlig ordning ska ses som tokig. Mer att berätta men detta räcker nog, det har hänt aldeles för mycke konstigt ,jag tror det inte är unikt alls det är bara att jag har börjat mer observera vad som egentligen är verkligt, låter helt konstigt visst skulle jag också tycka om jag inte var jag=)

    • Jag kommer ihåg att när jag var liten hade en känsla (inte tanke) något i still med:
      ”Fan, va korkade alla vuxna är, de fattar ju ingenting”

      Nu, såsom vuxen, förstår jag inte vad jag förstod som liten men jag vet att det finns något som jag förlorat i förstånd (eller ligger det dolt?) på vägen.

      Jag är imponerad av det intuitiva förstånd som barn har som jag själv förlorat i hög grad i mitt staplande av logik.

      Jag kan tänka mig att när man gått igenom det du gick igenom, Stefan, så rasar staplarna av logik som man byggt upp sin värld kring och man upptäcker en sanning som funnits där hela tiden bakom travarna men som man förträngt med logisk ”klarhet”. Jag längtar på sätt och vis till att mina ”logiktravar” rasar också så att jag åter kan se det jag såg när jag var barn. Men samtidigt finns rädslan för kaoset och oordningen där. Kanske är jag feg.

      Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, Stefan!

      • Jag håller hårt i logiken själv och det uppfattas nog som att jag inte gör här, jag är nog lite bakvänd när jag skriver så vill jag mer presentera en form av kommunikation i det jag inte riktigt har den fullständiga logiken klar för mig, jag gör det för att vi alla söker i framtiden fast vår framtid biologiskt sett är ju i det mindre particklarna (vilka inte är partiklar) och de minsta är styrda långt fram i tiden och molekylerna är före oss i tiden så var vi riktigt är i nuet är väldigt svårt att mäta. När man är i dessa tankar så sägs det att man är i the rabbit hole ,jag känner nog mest att jag hittat vägen ur detta hål.
        Alltså det finns saker jag inte berättat ännu på ett riktigt klart sätt. Men jag tror jag kommer kunna ta ut de som är i the rabbit hole i framtiden.

      • Det finns väldigt kunniga och lärda som säger att ju mer man vet ju mindre vet man. Och min tanke om det är att känslan krymper ju mer man vet om materian och känslan som inte hör till den egentligen för den är då enligt mig det som är livet blir mindre. Alltså vi blir äldre och barn tror jag känner mycket mer en vi äldre. Vissa blir inte så gamla fort, jag ser nog rätt ung ut fortfarande, jag tror det finns något i det men detta var bara en parentes eller lite i det som inte riktigt var i det logiska fundamentet i mig. Faktiskt vissa dagar ser jag äldre ut och andra typ 10-20 år yngre faktiskt märkligt (tycker jag) just nu vet jag inte alls vilken ålder jag tillhör.

      • Bäste Stefan!
        Det finns dom som vet mycket om lite, såpass så att det slutar med att dom vet allting om ingenting!
        Sedan så finns det dom som vet lite om mycket, såpass att det slutar med att dom vet allting om ingenting!
        Men nu skiner solen igen…..
        k. karlsson

      • Sokrates sa väl att han var smartare än alla andra för att han fattade i alla fall att han inget fattade.

        Det är en känsla jag ofta delar och får allt större förståelse för ju äldre jag blir. Jag försöker anamma det också – låta bli att ta en ”högre position” än andra och översittaraktigt berätta för andra hur det egentligen är med allt. Men jag är ganska dålig på det ännu- allt som oftast är jag där med pekfingret, eller än värre, hela handen och berättar för andra hur det egentligen ligger till. Det är en svaghet hos mig – men jag jobbar på den och är medveten om den. Får hoppas jag blir bättre.

      • Har varit i badrummet och jobbat som frisör och stilist eller vad det nu heter. Är lite allt i allt men inget vad jag är kan jag på något sätt leva på annat en bara hjälpa andra som inte har råd som jag själv då🙂 Solen kan jag locka fram med en brasa i skogen och med då just ”inga” tankar om solen, då tror jag solen vill vara med tror jag och kämpar genom molnen. ”Glad sol på dig”

      • Jag måste erkänna att jag har två problem med din första mening:

        1) På det sätt du använder ”det finns kunniga och lärda” så låter det som om du inte inkluderar dig själv, dvs förminskar dig själv. Det finns garanterat mkt som du vet långt mer om än de du kallar lärde!

        2) Jag tror att uttrycket mer handlar om att ju mer vetskap man samlar desto mer vet man att det finns kvar att utforska, dvs som man ännu inte vet.

      • Det minsta är det största och det måste vara fotonerna. Och jag tror ingen är kroppsligen utan dessa, jag känner mig inte lärd i bland känner jag bara att jag är i det hela och då förstår jag det. Ibland så är det precis tvärt om och jag fattar nästan ingenting.

      • Det som ”drabbar” alla barn på väg till vuxenlivet är skolning/domesticering, dvs dödande av den medfödda kreativiteten och sunda förnuftet till förmån till kunskaper och färdigheter som ”samhället” bättre behöver…

  2. Tro som senapskorn, ja verkligen. Jag vart fascinerad av youtube filmer där dessa visa hur de kunde snurra med viljan ett vikt papper på en nål, jag trodde på att det var möjligt och utförde experimentet själv. Och det funka ,jag vart helt lyrisk och när frun kom tillbaks från utlandet så visa jag henne och hon tror ju starkt på mig och det funka, då testa hon att göra det och det funka så bra så pappersbiten snurra så fort så det även gav ljud ifrån sig, upprepade experiment som funka alltså. Sen ville jag visa dottern mina vunna egenskaper och tron därifrån var väl så där halft pappa har ju gjort märkliga saker så lite tro fanns och den snurra inte så där jätte övertygande ,experimentet dog helt för mig när jag skulle visa min son det hela och då var jag rätt så övertygad i mig själv över mina bravader men den rörde sig bara lite och det kunde ju vara typ att jag röka andas på pappersbiten, min son har sett mig tillsamans flytta ett glas på bordet med en grann pojke som bevis han mins tror jag men inte min son.
    Asså vad ska jag själv tro? Vad ska ni tro? Ville bara säga så här är ju livet, det spelar spratt med oss, riktigt varför fattar jag inte varför verkligheten är så här och vad meningen är med det hela , det ända detta ger mig är att det finns egentligen ingen verklighet annan en den vi bara tror finns och däri är tron stark på just den verklighet vi har gemensam och gemensamt tror på över lag så att säga även om vi skilda ser helt andra saker som är i det gemensamma helt omöjliga även för oss själva.
    Det är sådan saker som gör att jag har tro på något tja övernaturligt utifrån vad som är vanligt naturligt då.
    För mig är detta verklighet och ville bara säga det. Trots att knappt någon har förmåga att tro på det, så är det vad som är sant. Så ute där menar jag vad som är lögn och inte är ju rätt hopplöst att reda ut. Vi överlag måste se till först vad vi känner är gott och gå efter det och mer vara för varandra och inte liksom trycka ner varandra, liksom gå efter våra känslor vad som är gott att göra och vara lyhörda för varandra, jag tror vi är så egentligen när vi liksom tillåts att vara oss själva som goda människor och helt enkelt vara mänskliga. Jag är lite långrandig men jag vill få ut det här med att vara människa och att vara mänsklig för att vara mänsklig är att vara god mot varandra omtänksam och så vidare. Låt oss vara så ”Låt stå” ungefär som på skol tavlan.

  3. Akut meddelande till Lincoln!
    Det har hänt något djävulskap med Din blogg!
    Närhelst jag öppnar den så får jag ett meddelande att sidan inte levererats från säker källa och kan innebära en risk för min dator!
    I Bästa Välmening!
    k. karlsson

      • Vore bra om du har kopia på din blogg så du kan sätta upp det igen om det händer något. Det karlsson säger känns väldigt väldigt normalt för mig. Fast det har aldrig hänt här på din blogg för mig.

      • Tack, Stefan! Gjorde det precis! det var väldigt enkelt i wordpress. Skrev för några år sedan på Aftonbladets bloggar men det blev raderat så det var bra att du påminde mig.

  4. Jag läser din blogg med stor behållning Lincoln. Jag tror inte man behöver sätta något ord eller etikett på det där man förlorar på vägen till att bli vuxen. Jag tror snarare att etiketter och ord på allting är en del av problemet och förhindrar det där man hade som barn, det intuitiva naturliga sättet att betrakta och förstå saker.

    • Tack, läser din också med stor behållning!

      Helt rätt! Ord sätter oftast en mur framför bron man ska gå över till barnets förståelse. Som vuxen försöker man bygga en stege av ännu mer ord för att komma över muren för att kunna nå förståelse – men egentligen bygger man ingen stege – bara en högre mur. Så känns det för mig i alla fall.

      Ibland kan jag bli redigt trött på att jag är en sådan ordbajsare. Vissa har svårt med ord men har kvar en förståelse som jag spolade ner med ordbajseriet.

      Förhoppningsvis kan vi lära av varandra genom att inte sätta ens egna sätt att förstå högre än andras – att sluta pissa in revir kan kanske var en bra början. Och jag försöker men jag är ganska kass på det än så länge -dömande, hierarkitänkande finns där och blockerar vägen fortfarande. Särskilt om det kommer någon annan revirpissare och pissar på mitt revir! Men jag jobbar på att bli bättre!

Kommentarer inaktiverade.