Ska vi avrätta bankirerna när bostadsbubblan spricker?

Som jag skrev i föregående blogg:

”1942 krävde den Engelske ärkebiskopen att Brittiska centralbanken ”Bank of England” skulle förstatligas och att banker skulle tas ifrån rätten att skapa krediter från ingenting och skuldsätta allt med. Han skrev:

The private issue of new credit should be regarded in the modern world in just the same way in which the private minting of money was regarded in earlier times. The banks should be limited in their lending power to the amount deposited by their clients, while the issue of newer credit should be the function of public authority.

“This is not in any way to censure the banks or bankers. They have administered the system entrusted to them with singular uprightness and ability and public spirit. But the system has become anomalous, and, as so often happens when anomaly has persisted through a long period of time, the result is to make into the master what ought to be the servant.

1946  förstatligades ”Bank of England” och staten spenderade ut pengar utan att skuldsätta någon för att bygga upp landet igen. Men de missade att stänga dörren till de privata bankernas kreditskapande. Dock kom runt 50% av penningmängden i Storbritannien att bestå av riktiga pengar som staten spenderat ut genom att bygga infrastruktur och välfärd åt folket – de övriga 50% skapades genom att det privata banksystemet skuldsatte allt de kom åt. Bankerna har sedan dess återtagit rollen att kväva ekonomin med sina skuldsättande krediter. I Storbritannien idag är, liksom här i Sverige, runt 98% av penningmängden skuld”pengar”, dvs  krediter medan statens skuldfria pengar är resterande 2%.”

Bankerna skulle enligt ärkebiskopen vara tjänare åt folket och inte såsom nu att folket är tjänare åt bankerna.

Men den riktiga tyngden i ärkebiskopens uttalande ligger i första meningen som egentligen är ett förtäckt hot. Jag tänkte inte på det när jag första gången läste texten.

Han skriver att de privata bankernas utgivande av krediter ska ses på samma sätt som falskmynteriet sågs på ”förr i tiden”. Och hur såg man ” in earlier times” på falskmynteri? Jo, man avrättade falskmyntarna! Detta måste Ärkebiskopen varit helt klart medveten om.

Så ska vi följa biskopens råd och avrätta bankirernas som ” in earlier times” när bostadsbubblan spricker och ställa bankirerna till ansvar för det lidande som kommer?  För de har skapat ett pyramidspel, falskmyntat och på andra sätt bedragit människor!

Att de ska avsättas och ställas inför domstol tillsammans med medlöpande politiker och stoppas i fängelse är åtminstone ett minimikrav! Och t.ex Grekerna och Spanjorerna lär kanske inte stanna vid det! Vem kan klandra dem?

Vem fan bryr sig om kungen när de riktiga kungarna är bankirerna? Jo, media som lydigt ”undersöker” fel rövhål medan de de slickar rövhålet på sin husse som är det rövhål de borde kolla upp om de vore riktiga journalister. Men de biter inte i det rövhål som föder dem! Visst, vi ska ha en debatt om vi ska ha kungen eller ej men det borde proportionellt vara  en sidodebatt jämfört med det totala bedrägeri alla utsätts för.

Jag vill bara påpeka att det jag skrev ovan givetvis inte gäller de anställda på banker som säkert inte haft en aning om vilka syften de tjänat – de är lika bedragna som resten av oss.

7 kapitlet i 1734-års lag:

Falskmyntning, den som präglar mynt som yrke; Mister ära, liv och egendom. Annan falskmyntare förlorar ära och straffas med fyrtio par spö eller en månads fängelse på vatten och bröd.

http://www.swe-gen.se/Dombok/1734_lag.htm

e24   e241 span1 span2  span3  span4  ku1  ku2 imf  svt srab123 ex123 svd svt

20 thoughts on “Ska vi avrätta bankirerna när bostadsbubblan spricker?

  1. Ja när de Riktiga Brottslingarna går fria. När de absolut största brotten inte bestraffas utan kallas ”realpolitik”. När de Riktiga Terroristerna är De Styrande. När De Styrande kan mörda, skända, skövla och våldta utan straff. Då återstår ”tyvärr” inte många alternativ. Medbrottslingar är dock väldigt många. Systemet är finurligt och väldigt utstuderat. Men Storfinansen/Bankerna, de korrumperade politikerna och det ägda/korrumperade media aka ”Den Tredje Statsmakten”…där bör utrensningen börja och deras avskyvärda brott bör få kännbara konsekvenser…..

    Så här kunde det gå till i Stockholm för inte så många år sedan: ”Ryktet om att prinsens dödsfall skulle ha varit mord gjorde bland annat gällande att det var familjen von Fersen som låg bakom. När liktåget med prinsens kista kom upp mot huvudstaden, mötte von Fersen som riksmarskalk upp för att enligt protokollet ledsaga processionen in i Stockholm. I staden rådde dock en hätsk stämning, det fanns gott om gratis brännvin, människor var berusade. Stenar slungades mot von Fersens ekipage. von Fersen slets ut ur sin riksmarskalksvagn och misshandlas. Han sökte skydd i en fastighet på Stora Nygatan men slets ut igen. Misshandeln fortsatte. Massan var rasande. Kläderna slets av, han pryglades, bespottades och slutligen lynchades von Fersen genom att hans bröstkorg krossades av en man utklädd till sjöman.”

  2. Helt riktigt! Och bäva månde de när folk vaknar upp och inser hur blåsta de blivit av falskmynteriet.

    För folk kan inbillas vara med i en ”marknad” så länge falskmyntaren höjer priset på boendet med falskmyntade pengar och lurar folk med att detta är ”värdeökningar”som dom ”investerar” i. Men när falskmyntarens pyramidspel faller kommer folk inse att det var ingen ”marknad” – det var ett sätt för falskmyntaren att göra skuldslavar av dem. Då är det risk att folk drabbas av samma raseri som Fersens tid.

    Förhoppningsvis kan det hållas mer civiliserat men jag kan förstå om parasiterna börjar darra och desperat försöker hitta syndabockar – muslimer, arbetslösa, ensamma föräldrar, sjukskrivna, pensionärer, kungen – vad fan som helst! Om det inte funkar så startar de troligen ett krig så att vi kan enas mot något annat folk som i sin tur har blivit lika djävla blåsta. Vi måste vara beredda på alla sorters försök att söndra och härska nu. De kan ta till vad fan som helst när de vet att de själva kan lynchas om ljuset faller på dem!

  3. Att ett större krig stundar är ställt utom allt tvivel.
    Vidsynt tror att EN utlösande faktor kommer bli en ny kommande sk ”terrorattack” av modell större och sällan skådat slag, där inslag av ”smutsiga kärnvapen” och/eller taktiska kärnvapen kommer spela De Styrande i händerna perfekt, som tidigare.

  4. Jag uppskattar din blogg mycket, tycker att den tillför mycket insikt.

    Du är har en bra rak linje mot de som skriver kommentarer, ber inte om ursäkt och står för det du skriver. Bra.

    Min fråga till dig är hur du använder din insikt, din kunskap? Jag skulle uppskatta, och tror många med mig, om du ville berätta lite om vad du har gjort – och inte gjort – med utgångspunkt från dina insikter.

    • Tack!
      Jag tror du skulle bli ganska förvånad om du visste vem jag är. Månar om min integritet och hoppas du har förståelse för att jag inte vill berätta för mycket om mig själv. Det är vad jag skriver som är intressant (förhoppningsvis), inte vem jag är.

      • Tack för ditt svar.
        Jag håller med om att det du skriver är det intressanta och därför undrar jag mer om hur du finansiellt har gjort, tex har du lån, hur tänkte du då i så fall när du valde långivare.
        Har du överskott i din ekonomi (sparande), hur gör du med det i så fall, har du det i ett bankfack eller har du investerat det så att det ger en avkastning och hur tänkte du kring detta om du har gjort det.
        Om du är ”ekonomiskt oberoende”, vilka råd/tankar kan du dela med dig kring detta.

        Jag är med andra ord nyfiken hur du – och vi – praktiskt kan använda oss av den kunskap du förmedlar till oss.

        Vem du är som person är, är åtminstone jag ointresserad av; Warren Buffet, Kalle Anka, Anders Borg, Tommy Waidelich, Göran Persson eller drottning Silvia – det gör mig detsamma om du förstår vad jag menar.

      • Tydligen är det förbjudet att förvara sina pengar i bankfack – i alla fall i SEB. Annars är JAK ett alternativ då de faktiskt sysslar med det andra banker låtsas göra – låna ut pengar.
        De har dessutom internettjänster, så dom är bra!

        Jag tycker vi ska skapa ett penningsystem som bygger på förtroende och inte på ”tro på” (=kredit på latin) att några privata intressen äger rätt att falskmyna och ”låna ut” dessa påhitt. Banker ska ha 100% täckning och göra det folk tror att de gör – låna ut insättarnas pengar.

        Lokala valutor, t.ex ”Ithaka hours” (som baseras på arbetad tid) kommer troligen behövas när detta system rasar av sin egen skuldtyngd. I Argentina utvecklades en mängd lokala valutor när deras banksystem brakade och bankrusningar visade att bankerna inte hade ett skit på sina kunders konton (många fick hela sina livs besparingar bortsopade då de aldrig funnits på bank-kontot mer än som ”tro på” krediter). IMF krävde sedan att alla lokala valutor skulle dödas om Argentina skulle ”få” ett ”lån”.

        I det fall motstånd krävs för att ändra nuvarande parasitsystem skrev jag en del om ovan under
        ”Framtidens motstånd, framtidens demonstrationer”

        Kalle Anka tycker jag fortfarande är skoj, ibland när jag fräser och väser som mest på den här bloggen låter jag nog lite som han. Så jag kanske är Kalle Anka – eller en omvänd Joakim kanske?

  5. ”Glömde stänga dörren” tror du på att de ”glömde”………….. det tror inte jag🙂

  6. Lincoln, får man önska sig ett inlägg? Bitcoins, bu eller bä? Jag har läst och läst om det tekniska bakom bitcoins men jag erkänner rakt av att jag nog har för dålig kunskap för att avgöra hur bra eller dåligt bitcoins är ur andra synvinklar.

    • Jag har inte heller så bra koll på det. Vet inget om krypteringar (som tydligen ska vara omöjlig att knäcka).
      Jag vet inte heller om det rent tekniskt går att utnyttja systemet.
      Någon som vet mer får gärna berätta. Att det är decentraliserat verkar ju bra! Dagens system är extremt sårbart då det är så extremt centraliserat. Men som sagt – jag vet inte tillräckligt mycket jag heller.

      En annan intressant variant är Bartercard där man byter tjänster med varandra. Kan tydligen användas globalt.
      http://www.bartercard.com/

      • Skaka liv i något som fungerade förr kanske?
        http://en.wikipedia.org/wiki/Tally_stick

        Lite dåligt insatt i hur det egentligen funkade, men eftersom man samlade in och brände dessa i Houses of Parliament så är det att anta att det var bra för folket och dåligt för makten😉.

        Hur lätt/svårt är det att göra en egen valuta för exempelvis en kommun? Är det möjligt att göra, så är det kanske en väg att börja isf…

      • Vad jag har fattat funkade det utmärkt. Det var först i och med Bank of England skapades 1694 som bankirena började försöka få bort tally sticks. De skapade sedlar som de körde fractional reserve banking på. Sedlarna skulle vara utbytbara mot guld men Bank of England hade bara en bråkdel av guldet – så det var en ”tro på” valuta där kunden trodde han kunde hämta guld, precis som bankernas krediter idag bygger på kundens ”tro på” att han kan plocka ut sina pengar kontant när han vill (vilket han inte kan om många gör det på en gång). Överskottet av sedlar (som saknade täckning av guld) ”lånade” bankirerna ut – precis som de idag ”lånar” ut krediter som de låtsas är pengar (insättarnas pengar).

        Så bankirerna ville ersätta tally sticks med sina skuldpengar, krediter då tally sticks var permanenta (om de inte eldade upp dem :)) medan krediterna dör när skulden betalas. Bankirerna har aldrig velat ha ett permanent icke-skuldbaserat penningsystem – bankirerna vill istället att folk ska krypa efter deras skuldbaserade krediter för att få ynnesten att bli skuldsatt – det kallas t.o.m ”kreditgivning” och att den presumtive skuldslaven måste vara ”kreditvärdig”. Det finns inget värdigt i att krypa efter att bli skuldförslavad av fullständiga påhitt från parasiter – men som alltid vänder de ut och in på ordens betydelse.

        Jo, ska nog ta upp alternativa lokala valutor någon gång. Det finns massa olika varianter.

      • Det finns många förslag till skuldfria valutor, men de tillåts inte av statsmakten. Inte ens som lokalvalutor. Så det är inte brist på insikt, eller att statens lakejer inte begriper sig på penningsystemet, som är felet. Makten och kapitalet går hand i hand och folket ska vara skuldsatta och okunniga. De politiker som för stunden har makten kan genom FRB enkelt ta fram de pengar som gör det möjligt för dem att bli omvalda. Rösta på mig så ska ni få detta …….höjda barnbidrag, pensioner, semestrar osv och därför finns systemet kvar. Att vallöftena sedan får betalas av skattebetalarna själva i framtiden tiger de om.
        Det enda som är värt något i en skuldförbindelse med en bank, är att låntagaren lovar att betala tillbaka skulden. Men min tro är att vi nu har inlett den tid då bristen på de råvaror som skapar värde i återbetalningen har börjat. Det är omöjligt att ha ett penningsystem som måste växa för att må bra, i en framtid med krympande resurser. Så förändringar kommer, var så säker.

      • Jo, till slut når de ju skuldmättnadsgraden då folk inte kan eller vill bli mer skuldsatta. Den ökande insikten om vilka fullständiga parasiter bankirerna är (och deras marionetter politikerna) är gör ju att denna punkt även mentalt är nådd.
        Såg att Spanjorerna vill göra som Islänningarna – ge bankirerna fingret! Helt rätt! Det enda rätta är att göra som ekonomiprofessor Steve Keen säger här – skriva av alla skulder, nationalisera bankerna, samt::
        ”If we keep the parasitic banking sector alive, the economy dies. We have to kill the parasites and give a chance to the real economy to thrive once more and stop the financial bastards doing what they did this time around ever again.”

  7. Hör kanske hit, eller inte…
    Men detta med hur myndigheterna skriver våra namn har jag läst ska ha betydelse.
    Står det ANDERS ANDERSSON så är det inte samma som om det står Anders Andersson. Testade att få myndigheterna att ändra till det senare, men det gick f-n inte. Så kanske, kanske finns det något i det. Nåt med ”maritime law” att göra..
    Är det kanske så att versalnamn gör oss till ”objekt” och då gäller andra regler och lagar än mot den vanliga stavningen som gör oss till individer??

    Hur är det med att byta tjänster med varandra? Skatteverket har väl sitt flottiga och giriga bankfinger med även där antar jag…
    Det vore ett sätt att börja på i liten, mycket liten skala. Byn/kvarteret kanske?

      • Skatteverket har gjort en första mall för hur olika tjänster ska värderas i en bytesring. det var i gång redan efter första veckan angående en förstudie om bytesringar en jag känner gjort. Och eftersom den började den 7.e maj 2010, bör det ha varit omkring den 12:e Maj som de lokala myndigheterna fick ett meddelande om hur sådana tjänster ska värderas. Jag har nog inte just det dokumentet i min ägo, men det borde gå att fråga skattemyndigheten om man vill det.

  8. Efter vad jag tror så är de flesta tjänster mellan privatpersoner ”poängsatta” av skatteverket. Jag ska kolla detta och återkommer.

Kommentarer inaktiverade.