Pengar som kringgår bankparasiterna

Jag ska försöka få ihop vad jag tycker om två alternativ penningsystem som växer väldigt snabbt i världen och eroderar bankparasiternas skuld/kreditsystem som fjättrar samhället. Jag har undvikit det här, kanske av feghet, då jag är ute på väldigt tunn is och inte vet riktigt hur det fungerar och konsekvenserna. Så jag haltar mig fram och ser gärna att någon stöttar mig om jag vinglar iväg för mycket.

De två systemen är Bitcoin, som är en egen valuta som skapas digitalt. Det andra är M-pesa som använder vanliga pengar men stoppar tillbaka dem till individens egna digitala ”plånbok” i mobilen istället för att låta banken konfiskera din plånbok  (något de lyckts extremt väl med då nästan alla transaktioner sker genom deras konton genom nätet idag – banken har full koll på allt du gör på din internetplånboks-konto som egentligen inte är ditt konto – det är bankens konto som du får låna).

Om vi börjar med Bitcoin så skapar den på ett otroligt snillrikt sätt maximalt 21 miljoner Bitcoins. Det är en helt egen valuta som redan accepteras de av många handlare – t.ex min vpn-leverantör mullvad.

Listar upp vad jag ser som positivt och negativt med Bitcoin:

Det positiva som jag kan se det nu är att det är:
1) Decentraliserat (till skillnad från bankernas centraliserade system)
2) Skapandet av dem inte kräver att någon måste gå i skuld (såsom krediter)
3) De är permanenta kontanter(till skillnad från krediter som ju dör)
4) De skyddar integriteten
5) De kapar bort den parasitära mellanhanden – banksystemet

Det negativa skulle kunna vara att:

1) Skapar deflation (behöver inte vara dåligt)
2) Kanske går att hamstra
3) Om alla använder bitcoin kan det kanske vara svårt att skaffa fram pengar till allmännyttiga prylar. Svårt att ta någon skatt på Bitcoin

Om Bitcoin kommer användas globalt kommer de 21 miljoner Bitcoins bli alltmer värda. Det är i sig inget tekniskt problem då det bara är att lägga till decimaler (tydligen kan det läggas till 8 stycken decimaler, typ 0,00000001 Bitcoin – nu används bara två dvs den minsta enheten Bitcoin som kan användas är 0,01 Bitcoin). Problemet kan vara att det kommer skapa deflation och därmed en spekulationspiral där folk hamstrar Bitcoin istället för att använda dem i väntan på att de ska stiga i värde. Rickard Falkvinges artikel tyder på att så redan är fallet.

Rörande skatten verkar ju staten brukar inte ha problem med att hitta sätt att skatta det mesta på. Och inget säger ju att inte statliga pengar kan finnas samtidigt bredvid Bitcoin men troligen måste statliga pengar tvätta bort det parasitära privata skuld/kreditsystemet för att kunna återfå sin trovärdighet.  Om staten ser till att skapa pengar till allmännyttiga prylar, istället för att, såsom nu, sätta sig i skuld med fullständigt påhittade krediter, skulle nog trovärdigheten för statens pengar också öka.. Då skulle vi knappt behöva ha någon skatt alls och trovärdigheten till en sådan statlig valuta skulle bli större om folk märkte att den gick till något vettigt istället för att, såsom nu, betala på ”lån” som bankparasiterna hittat på från intet.

M-pesa har såvitt jag ser det har alla positiva egenskaper som ovan men dessutom slipper de flesta ”negativa” (som kanske inte behöver vara så negativa) hos Bitcoin. M-pesa i sig skapar inte deflation då det inte är en valuta utan är ett sätt att använda mobilen som en plånbok för digitala kontanter. Skatteproblemet tycks dock vara det samma som med Bitcoin (och även vanliga kontanter då alla som använder kontanter framställs av bankparasiterna såsom presumtiva svartjobbare, skattesmitare, svarta marknaden gangster, penningtvättare  – bara att välja epitet🙂 )

Vad jag fattar gör M-pesa mobilen till ditt personliga bankkonto, eller snarare plånbok. Vanliga pengar (t.ex svenska kr) sätts in på mobilen och man kan handla från den, ungefär som man kan redan nu betala vissa saker med sms. Banken finns inte med som mellanhand – kontot på telefonen är ditt. Men pengarna som sätts in är, som sagt, statens pengar – inte bankernas krediter. Det blir som mobilkontanter – bara du har koll på hur mycket du skickat och betalat från din mobil och bara du vet hur mycket du har i på ditt mobilkonto. Ett sätt att kringgå banksystemet och stoppa tillbaka kontanter i ”plånboken” (fastän mobilen då).. Jag tror att det är så det funkar.

Kollade lite på Wikipedia om m-pesa:
”M-PESA is a branchless banking service, meaning that it is designed to enable users to complete basic banking transactions without the need to visit a bank branch”

Måste väl tolkas som om det är ditt eget personliga bankkonto? Dvs det återför kontanterna till plånboken (=mobilen)?
Eller är jag ute och cyklar här?

Kanske är det ett bra sätt att återföra kontanter till folket så att de slipper vara bundna vid bankernas skuldkonton? Jag tror faktiskt bankerna är mer oroliga för M-pesa än Bitcoin – det är därför det försöker skapa betalsystem genom t.ex Google som är direkt kopplade till bankernas konton där de håller stenkoll på dig och vad du har i ”din” digitaliserade plånbok..

Som sagt, jag är ute och vinglar här så kom gärna med åsikter och tankar.

Intressant artikel om M-pesa i Afrika:

Afrikas bank finns i mobilen

Ps

Liten skojig tanke kom upp om vad ungar om någon generation kommer tycka om hur samhället fungerade när nästan allt handlande sköttes med kontanter (dvs om bankparasiterna lyckas med sin indoktrinering och svartmålning av kontanter): Folk kommer tro att samhället var som ett piratskepp full med svartjobbare, skattesmitare, svarta marknaden gangster, penningtvättare etc. Men så var det väl inte på 60 och 70-talet?🙂

svd1 svd2  dn3  dn4 e24 e242  e243   AF1  AF2   AF 3  svt sr1  sr2  sr3  gp1  gp2

18 thoughts on “Pengar som kringgår bankparasiterna

  1. Hej

    Angående Bitcoin
    Har inte alls satt mig in i detta ännu men en första tanke som slog mig är att det kan vara ett riktigt bra sätt för en valuta att kringgå bankväsendet, ja en jätte-bytesring helt enkelt. ”Det tekniska”, som hur man kan börja med valutan har jag däremot svårt att förstå (men det går ju att läsa på).

    Fast sedan så slog det mig vart detta skulle kunna leda till om vi spånar och säger att enorm stor del av handel o.s.v skulle gå igenom en sådan här helt fri valuta som backas upp av att ”allt verkar fungera”. Och nu ”tänker jag” mest helt intuitivt.

    Skulle det inte i sin yttersta konsekvens kunna leda ett samhälle som t.ex Tea-party-rörelsen i USA förespråkar. Ett samhälle där det t.ex inte finns något som helst samhälleligt engagemang för sjuka, utslagna, sjukhus, omtanke eller egentligen ingen som helst infrastruktur. Inget som helst centralstyrt alltså utan alla får klara sig bäst de kan, ungefär som Ron Paul vill ha i USA.

    Jag har absolut inget emot Bitcoin idén, men här finns det något som jag reagerar instinktivt på. Min första reaktion är alltså ungefär.
    1. En sådan jäkla bra idé……men
    2. Hur skall människans ego kunna låta bli att styra detta mot ett totalt egoistiskt samhälle?

    Får fundera mer, lite brainstorm/washing bara.
    Janne

    • Bra brainstorming!
      Jo, det är det som blir ett problem. Men antagligen kan väl staten ta skatt även om lönen betalas i Bitcoin (eller om det blir en egendomsskatt)? Mycket mer skulle ju slinka mellan i form av svartjobb som staten inte skulle få tag i. Men staten skulle väl fortfarande kunna kolla vilka som jobbar i ett företag och vad de betalar i lön.

      När jag tänker på det är det väl en av anledningarna till att staten alltid föredragit megastora företag. Stora företag är lättare att kolla än små. När de dessutom skapar ett skuldbaserat penningsystem där ”pengar” endast existerar på centraliserade bankkonton blir kontrollen än effektivare. Bankerna och dess mamma staten har med andra ord ingått ett äktenskap. Vi måste ta snuttefilten från banksystem och bryta incestförhållandet med staten och skapa en stat för alla under maximal demokratisk insyn och kontroll.

      En annan pryl med Bitcoin är att det kan misstänkas för att vara ett sätt att skapa ännu ett klassiskt bankparasitpyramidspel. Tänk att allt fler går in i Bitcoin och börjar samla (hamstra) Bitcoin. Då kommer priserna på att köpa in sig i pyramidspelet Bitcoin bli dyrare och dyrare (precis om Falkvige beskriver i sin artikel). När sedan bubblan blåsts upp tillräckligt mycket så säljer de som är insatta i att Bitcoin kommer förbjudas (eller att t.ex krytoskyddet visar sig vara genomträngligt) sina Bitcoin tillbaka mot Dollar eller Euro precis innan bubblan spricker.

      Lutar nog mer åt M-pesa.
      Nu var det jag som brainstormade iväg🙂

  2. Mycket roligt att du börjar skriva mer om lösningar på problemen – tack för ett bra inlägg och för modet att ge dig in på områden som du kanske inte behärskar till fullo (ännu)🙂 Personligen tror jag att du skulle kunna få större genomslag för din blogg om du skriver mer lösningsorienterat, som här. Jag tror även att många i ledande befattningar, utan djup insikt i systemet, stöts bort av för mycket ”parasit-psykopat”-skrivande. De flesta känner någon trevlig person som arbetar på en bank och de flesta banktjänstemän förstår ju tyvärr inte ens själva hur systemet fungerar i grunden och vad de egentligen arbetar med. Skriv gärna mer om alternativen och tankar kring t ex övergång till statliga pengar🙂

    • Man måste förstå problemet för att förstå lösningen. Att jag inte använder språket som bankparasiterna använder beror på att man ska inte använda deras tolkningsföreträde som mall för att beskriva vad de är (vilket torde framgå av att det mesta de uttrycker antingen är direkta lögner eller totalt förvridet läs gärna mitt lexikon på BankOrwellianska ). Banker ska kallas för vad de är – parasiter och inga förskönande omskrivningar – ekonomiprofessorerna Michael Hudson och Steve Keen (några av det handfull ekonomer i världen som såg bankkrisen komma) skriver också att de är parasiter, kleptokrater etc . Så, nä, jag tror inte jag får fler läsare om jag använder bankernas omskrivningar, förvrängningar och lögner för att beskriva verkligheten. Jag tror de som läser min blogg uppskattar att jag försöker förstå detta utan att hemfalla åt kvacksalvarnas Kalle Anka-språk. Dessutom är jag en känslomänniska och det är mitt sätt att skriva på (kan skriva formellt också men dör inombords av leda om jag gör det – vilket även kanske skulle drabba läsare – jag vill ju inte ha andras liv på mitt samvete🙂 )

      Håller med dig om att bankanställda är lika utnyttjade av bankparasitismen som alla vi andra och att de är lika trevliga som alla andra – jag brukar påpeka det med.

      Hade du något att tillföra diskussionen om M-pesa och Bitcoin mer än att försöka styra formen jag skriver på? Skriv gärna mer om det😉

      Hur övergången till statliga pengar kan gå till? Till M-pesa skulle det nog vara ganska lätt. Antag alla mobilleveantörer ( telenor, tele2 etc) fixar ett konto till sina kunder som fylls på med pengar. Kunderna kan sedan betala genom mobilnätet till andra mobilkonton (företag, privatpersoner etc) med dessa pengar – precis som sker i Afrika. Mobilleverantörerna har ingen banklicens utan bara förvarar pengarna på ett mobilkonto (vilket de ju redan gör då du har ett saldo hos mobillevarantören).

      Prylen blir ju att om du flyttar över pengar från banken till ditt M-pesa mobilkonto flyttar du inte över bankernas krediter utan statens centralbankspengar. Det är med andra ord samma sak som en bankrusning om många gör detta samtidigt. Bankernas lilla pöl av riktiga centralbankspengar skulle snabbt rinna över till M-pesa systemet och omvandlas till digitala kontanter (=centralbankspengar) och bankerna skulle så klart rasa. M-pesa är nog riktigt, riktigt farligt för banksystemet.

  3. Cornucopia tar upp en del nackdelar med bitcoin idag. Detta torde gälla även för M-pesa.

    • Nä, M-pesa är ingen egen valuta (såsom Bitcoin) utan ett sätt att använda redan existerande digitala kontanter (kronor) genom att göra mobilen till en plånbok. Så M-pesa kan inte bli det pyramidspel som Bitcoin kan vara (är?) Cornu skriver att Bitcoin är för nördar och high tech och kräver tillgpng till nätet – det kan jag nog hålla med om. M-pesa används däremot i Afrika och t.o.m Afghanistan – dvs det är inget high tech.eller nördigt.

      Däremot kan jag ha tänkt fel om M-pesa om att det är decentraliserat. I Kenya är det ett dominant mobilföretag som sköter nästan allt. De mindre operatörerna vill att centralbanken skapar ett clearingsystem för att de inte ska missgynnas.

      Att ha ett stort mobilföretag som sköter clearingen eller centralbanken tyder på samma centralisering som nu.
      http://www.cellular-news.com/story/48146.php

      Kanske är Bitcoin det enda sättet att hålla det decentraliserat?

      Undrar om det finns något typ mobilt Ithaka hours där man kan använda en lokal digital valutor baserat på arbetstid?.

  4. (Ett tips så här i tysthet. Undrar om inte Cornu är och spanar lite på din blogg. Tycker att samma ämnen kommer upp med häpnadsväckande exakthet.)

  5. Jo, jag tänkte på det jag med. Jag skrev att om att Bitcoincoin kunde vara en del av en spekulationsspiral och kl 10 skrev jag i en kommentar till Janne att Bitcoin kanske är ett pyramidspel. Kl 11 skrev han sitt blogginlägg och skrev att Bitcoin var ett pyramidspel för nördar. Men det kan ju vara ett sammanträffande.

  6. Innovativa lösningar i all ära men för Sveriges del där vi ändå har förhållandevis stort förtroende för våra offentliga institutioner så borde väl enklaste lösningen vara att vi alla vid födsel i samband med att vi får personnummer även får, inte bara ett skattekonto utan även ett bankkonto (i riksbanken, med endast riksbankepengar…)?

    Jag kan även tänka mig att samla detta på en och samma portal (dvs där jag når mitt medborgarkonto) där man kan hantera sina pengar, skatteinbetalningar och varför inte även röstning vid val, vilket garanterat skulle öka valdeltagandet! Det viktiga är ju att vi låter göra detta i demokratisk ordning med full insyn à la offentlighetsprincipen där vi kan välja våra egna representanter som granskare.

    Jag bara spånar…då jag själv inte är livrädd för våra gemensamma institutioner såsom tex TeaParty-anhängarna är.

    • Verkar vettigt! Ska vi ha en stat ska vi fan ha kontrollen över den istället för att som nu att staten (eller snarare de som styr staten) har kontrollen över oss. De tekniska lösningarna för ett mer demokratiskt medbestämmande finns ju – men prylen är väl att det skulle innebära att många i maktställning (både finansiell och politisk) skulle få släppa makt ifrån sig. Inaveln i den representativa ”demokratin” har nog ett samintresse med finansen över status quo och släpper nog inte makten till en mer direkt demokrati. På något sätt känns det som om det är den striden som kommer.

      • Jag måste erkänna att jag ur din replik osar en viss skepsism mot våra gemensamma institutioner. 😉

        Själv är jag inte på något sätt naiv eller helt igenom positiv till alla våra gemensamma institutioner men frågan jag ställer är: vad är alternativet? Privata lösningar…utan någon som helst insyn eller demokratisk kontroll? Total anarki…som i slutändan ändå (precis som superzeke också är inne på) kontrolleras av dem med mest makt?

        Vad jag menar är att OM vi är riktiga demokrater så måste vi åtminståne TRO på tanken om våra gemensamma institutioner och deras funktion i det allmännas (dvs vårt) intresse. Alternativen är så mkt mer skrämmande…tycker jag!

        DOCK, så får vi aldrig ge upp kampen om att vårda det demokratiska inslaget i dessa, framför allt offentlighetsprincipen samt att vi själva kan utse våra granskare av respektive system. DVS, staten är vi alla så länge vi ser till att den agerar i vårt intresse…och inte efter diverse särintressen.

      • Jag håller med. Att lämna skutan är bara att överlåta den åt de som alltid bildar en stat i staten. Staten och myndigheter är verktyg som kan användas både i dåligt och bra syfte såsom alla verktyg. Tron på att alla är snälla (anarkisterna) om vi bara skiter i att ha stat och myndigheter är naivt – den motsatta, anarkokapitalistiska , att samhället och marknaden är en djungel där maximum nås genom att man lämnar det åt mystiska ”naturliga” krafter, är både naivt och cyniskt. Om vi inte kan ha en öppen demokratiskt stat kommer en dold stat skapas av den psykopatiska grupp som alltid bildar stater i stater i vakuum och oordning.

  7. Tyvärr kan jag inte tillföra så mycket om Bitcoin eller M-pesa och det är ganska nya områden även för mig. Jag har sökt en del efter information och det verkar t ex inte finnas en enda forskare i Sverige som är inriktad på penningsystemet och pengaskapandet. Ämnet verkar bara förekomma i bloggvärlden, vilket väl inte är så konstigt när man tänker på det. Men även i bloggvärlden upplever jag en väldig brist när det gäller lösningar och alternativ. Så jag uppskattar som sagt alla analyser🙂

Kommentarer inaktiverade.