Va fan har JAK banken, ICA banken etc på sina konton?

Uppdatering

Det här är ett gammalt inlägg. Har fått lite bättre grepp om hur RIX fungerar sedan dess:

Hur storbankskartellen använder sitt monopol på Riksbanken vid clearingen, variant 2

———————————-

Jag har försökt förstå RIX som verkar vara en apparat för att maximera skuldsättningen och låsa in icke-skuldpengar, dvs centralbankspengar (där kontanter ingår), så att ingen djävel kommer åt dem. Den enda lucka jag kan se som centralbankspengar kan rinna ut är genom att folk gör uttag av kontanter. Alla andra ”pengar” är krediter som är fordringar på centralbankspengar och skapade av storbankerna för att skuldfjättra maximalt många med.

RIX är ett slags växelkontor där storbankerna bollar de få riktiga pengar de har i ett clearingsystem då storbankerna inte ser andra storbankers krediter som pengar utan kräver att få centralbankspengar vid transaktioner mellan bankerna. Så RIX kan ses som ett växlingskontor där storbankerna tvättar sina respektive falskmynteri-krediter som de lyckats skuldsätta folk/företag/stat och kommun med mot de enda pengar bankerna ser som äkta – centralbankspengar (läs gärna ”Bankerna ser inte sina ”pengar” som pengar!” om det verkar kryptisk.

Jag trodde att JAK, ICA-banken och andra småbanker var uppkopplade till RIX som har hand om centralbankspengarna. Men t.ex JAK-banken har inte tillgång till centralbankspengarna på RIX. Det är bara storbankerna som har tillgång till de riktiga pengarna – centralbankspengarna (detta, återigen, enligt storbankerna själva som vägrar acceptera ta emot en annan storbanks falskmynteri-krediter). Här är de storbanker som finns med i RIX:

http://www.riksbank.se/upload/RIX%20Tertial%201%202011.pdf

Men om JAK, ICA-banken eller de andra ”bankerna” inte har tillgång till några riktiga centralbankspengar – va fan är det då de har på sina konton?

Det visar sig att ICA-banken t.ex har Handelsbanken som ”ombud”. JAK banken har sina ”pengar” insatta på, citat:

”Pengarna som banken håller som likvida medel finns på konton i de tre
storbankerna samt i statsskuldväxlar ”

www.jak.se/ sites/ default/ files/ folkbildning/ dokument/ Nya_sparformer_-_en_studie_av_JAK.pdf

Men ett konto på någon av storbankerna är ju inte ”likvida” medel, dvs centralbankspengar. Kontoinnehav är krediter som storbanken hittat på. Krediter är fordran på pengar och inte pengar (statsskuldväxlar är inte pengar de heller utan även de fordran på pengar).

Så kontentan måste vara att om jag stoppar in pengar på JAK så har jag en fordran på pengar på JAK men JAK har inga pengar utan JAK har en fordran på säg Swedbank för det är där JAK förvarar sina ”likvida” medel. Så att ha ”pengar” på JAK (eller de andra småbankerna) är att ha en fordran på JAK som har en fordran på säg Swedbank.

D.v.s JAK, ICA-banken etc är förpassade till en andrahandsmarknad där de får låna ut krediterna som storbankerna redan har ”lånat” ut. JAK ser de tre storbankernas konton som, citat,  ”likvida” men det är de ju inte för storbankerna ser inte ens sina egna kontokrediter som pengar.

Så att spara på JAK är med andra ord samma skit som att spara på någon de tre storbankerna för det är där som JAK har sina sk ”likvida” pengar .

Det måste ju också rimligtvis betyda att om säg Swedbank går omkull kommer inte JAK få ut sin fordran på Swedbank och JAK skulle också gå åt helvete.

Kan någon berätta för mig var den ”öppna marknaden” finns i detta? Storbankerna har ensamrätt till de riktiga centralbankspengarna och skyddas av mamma staten genom att ingen annan släpps in till att komma åt centralbankspengarna (som, återigen, är de enda pengar som storbankerna sinsemellan ser som äkta pengar).

De enda sättet att komma åt de skuldfria centralbankspengarna är genom att göra kontantuttag i form av sedlar som jag ser det. Men den möjligheten stänger ju storbankerna genom att skapa lagar om penningtvätt och snacka ner kontanter så mycket det bara går. Att bankerna sedan är de största skurkarna, alla kategorier genom alla tider, som har konfiskerat folks/stat/kommun och företags egendom genom att från ingenting hitta på krediter som de skuldförslavat allt med är något som vi inte ska tänka på. Att RIX är en stor penningtvätt för en liten klick parasitära bankparasiter är också något vi ska bortse från.

Blir bara sjukare och sjukare ju mer man gräver i detta. Att folk i världen vänder sig mot ett ekonomiskt och politiskt system vars främsta uppgift är att sätta alla i maximal skuld är sunt! Vi behöver skaffa ett ärligt penningsystem baserat på skuldfria pengar!

DN1 DN2 SvD E24a E24b Ex GP SDS   svd  svd3
DN SvD Affärsvärlden svt  e24  svd2

28 thoughts on “Va fan har JAK banken, ICA banken etc på sina konton?

  1. Intressant frågeställning, detta. Det finns ju andra storheter av värde vid sidan av pengar. till exempel ved, olja, spannmål, vatten, köttdjur och så vidare. Jag får intrycket av att den otymplighet och det måhända helgalna i att återfalla till något mer råvarubaserade transaktioner implicerandes arbetsinsats som del av eller motprestation kanske inte är en så tokig övergångslösning i alla händelser. Men det kan vara ett synsätt hård kontaminerat av mitt månskensbondeperspektiv. Det kräver i alla händelser ingen centralisering utan låter alla sätta spelreglerna. Visst kan folk bete sig illa i ett sådant system också men den stora, osynliga mörka kraften hos den abstrakta rikedomen dekapiteras ögonblickligen.

    En annan aspekt på det du skriver om; föräkringsbolagens bankverksamheter. Borde de inte kunna ha sin kapitaltäckning i försäkringsverksamhetens bokförda värden? Kanske har ICA ett liknande schema visavi fordringar gentemot butikerna. Ingen som helst täckning för tankarna men det förefaller inte helt orimligt (det heller😉.

    /E.

  2. Jo, det kanske de har men de bokförda värdena är också bara saker som kan omvandlas till centralbankspengar (genom att ett ”ombud”, såsom ICA har i Handelsbanken, plockar från sina centralbankspengar – ICA har ju inga egna centralbankspengar). De bokförda värdena är ju inte i sig pengar – du kan inte handla för dem. De enda riktiga skuldfria pengarna som existerar är centralbankspengarna som storbankerna häckar på – resten av ”pengarna” är krediter som bankerna skapat genom att skuldsätta maximalt många.

    Jo, jag tycker också det borde existera en valuta som har enheten arbetstimmar. Såsom ”Ithaca hours” där man växlar arbetstimmar med varandra. Men det skulle ju rycka undan mattan för en massa finansparasiter som endast vet hur man tjänar pengar på pengar men inte hur man tjänar pengar på att arbeta och göra något nyttigt.

    Tänkte till lite till på vad du skrev. Om du menade att t.ex föräkringsbolagens bankverksamheter kan skapa egna krediter som de skuldsätter folk med sina bokförda värden som kapitaltäckning. Jo, det verkar ju troligt, Men de kan inte ha några likvida pengar då de måste gå genom en storbank för att komma åt respektive storbanks centralbankspengar. Länsförsäkringar verkar dock vara med i RIX.

    • Men det skulle ju rycka undan mattan för en massa finansparasiter som endast vet hur man tjänar pengar på pengar men inte hur man tjänar pengar på att arbeta och göra något nyttigt.

      Lysande formulering!😉

      Jag tror dock att många finansparasiter sliter dryga arbetsdagar (med bra betalt måhända…)…med att göra något som är rent skadligt för inte bara samhällsekonomin (dvs den reella, bestående av produktion och konsumtion av varor och tjänster) utan dessutom skadar både folkhälsa som miljö!

  3. Skit.
    Jag som trodde jag var lite ”alternativ” genom att ha pengarna hos JAK.
    Får bli ”emo” istället …

  4. Håller med Mini’s kommentar, men vad är ”emo”?
    Lite off topic för inlägget, men det här låter dramatiskt – http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4535212
    Sverige var illa ute i finanskrisen enligt IMF
    ”Riksbanken utfärdade lån och garantier till banksektorn, en av bankerna, Swedbank, gick igenom en rekonstruktion, det finansiella systemet skakade verkligen, säger IMF, och undrar om svenska folket verkligen visste vad som höll på att hända.
    Ett av skälen till problemen är, enligt IMF, att den svenska banksektorn skiljer sig från många andra länder genom att den är större och mer koncentrerad och beroende av kort finansiering och har en stor verksamhet utanför Sverige.
    Det finansiella systemet, främst bankerna, har tillgångar som är 5 gånger större än den svenska BNP:n.”

    • 5 ggr vet jag inte vad det kommer ifrån dock står att utläsa från SCB att balansomslutningen för svenska MFI (monetära och finansiella institut) är på dryga 10 000 miljarder SEK medans BNP på dryga 3000 miljarder SEK vilket ger en faktor på dryga 3 ggr…

    • Tack, Stan för länken! Tror det var riktigt på vippen den gången!
      Egentligen kan man kanske likna hela bygget med en upp och nedvänd pyramid där RIX håller på och flyttar bankernas små pölar riktiga centralbankspengar i spetsen fram och tillbaka för att hålla balansen på en gigantisk överbyggnad av bankernas krediter och påhittade skuldsättning. Ganska otroligt att det funkar! Ritar lite för att illustrera:

      RIX

  5. I det reala livet hände detta mig när jag genomförde en affär med en bilhandlare. Jag ville betala med kontanta medel och gick till min bank och begärde att få ut 240 000. Döm om min förvåning ( jag var lite naiv på den tiden) då jag fick till svar att det skulle ta drygt en vecka innan pengarna fanns tillgängliga. Jag väntade snällt en dryg vecka och gick sedan till bilhandlaren med pengarna. Förvåningen var stor när jag slog sedelbunten i bordet. De var inte vana med kontantbetalning. Detta system har jag tillämpat lite nu och då för att hålla sedlarna igång. Man kan t.ex. ta ut 50 000 en vecka , sätta in dem nästa vecka, ta ut 60 000 nästa månad osv.
    Lite kaos är också kaos.

  6. ”..RIX kan ses som ett växlingskontor där storbankerna tvättar sina respektive falskmynteri-krediter…”

    Lincoln, underbart brilljant formulering!

  7. ”Emo” kanske är helt fel för oss som hänger på söder om dagarna.
    ”Hipster” kanske är mer passande. Dock har de tydligen ingen ideologi, mer än att vara före alla andra med det som är (eller kommer) att vara inne (!).
    Så kontanter är nog helt rätt väg att gå.
    Så .., på med upprullade byxor och vita solbrillor till helgen.
    Vi ses vid Urbans Deli!

    • Jag och dottern brukar äta den Italienska hemlagade glassen vid Nytorget när vi åker till söder – extremt god! Men söder är inte det söder jag växte upp på. Då var det mest vanliga knegare som bodde där och det var ganska skabbigt men sympatiskt. Numer är mer öfremedelklass-lattemammor och killar som spänner sig allt vad de orkar för att verka avslappnade och coola. Söder eller Östermalm är ungefär samma skit numer. Samma gamla äldre damer som trippar omkring i högklackade skor med pygméhundar på östermalm har också invaderat söder. Söders själ är borta.

      • Så sant som det var sagt.
        Söder eller Östermalm. Same same.

        Italienarnas pistageglass slår allt.

  8. Ikano-banken…
    Är det Kampradmiljarder i kassan där från början? Då har gubben öst in några miljarder till antar jag, luftmiljarder dock men ändå miljarder😉

    För att sänka systemet så startar vi en bank.
    50 miljoner har jag för mig att det kostar i ”insats” å sen är det väl en jäkla process för att få tillstånd osv. Men, vi satsar och kommer i hamn säger vi.
    Då kan vi också leka på samma Basel-vis som de stora pojkarna. När vi byggt upp så det finns en stor drös datormiljarder, som vi såklart satt in på alla de övriga bankerna jämnt fördelat, så går vi dit och säger att vi ska ta ut allt i kontanter.
    Hehe, då kan vi snacka att det blir panik hos de giriga asen :):)

    Det är faktiskt själva fan att jag inte är Kamprad eller Persson (HM)..
    Då kunde man helt själv sänkt helavskiten….

    • Ikanobanken är inte heller kopplad till RIX så de har inte heller någon tillgång till centralbankspengar – de riktiga pengarna i bankernas ögon. Men som Erik var inne på ovan kan nog IKANO använda sina tillgångar IKEA som kapitaltäckning.

      Jo, starta bank skulle ju vara en idé för att försöka rasa skiten. Men de bankerna som är utanför RIX är ju mer eller mindre filialer till storbankerna som är med i RIX.. Ingen kommer åt de riktiga stålarna, centralbankspengarna än dessa stora parasiter.

      Men det är ett riktigt vingligt bygge. Läste det här på di:
      ”Här är faktorerna som oroar riksbankschefen Stefan Ingves och finansminister Anders Borg.

      Dominioeffekter:
      Det svenska banksystemet är koncentrerat. Bankerna har stora exponeringar mot varandra, dels på interbankmarknaden, dels genom att de står som ägare till varandras bostadsobligationer. Om en bank får problem så är risken därför att det snabbt sprids vidare till övriga banker.
      Internationella risker:
      Dessutom har svenska banker en stor del av sin finansiering i utländsk valuta. Händer det något negativt på de internationella finansmarknaderna till exempel i kölvattnet av Europakrisen kan det skada storbankerna och samhällsekonomin.
      ”Too-big-to-fail”:
      Dessutom är de svenska storbankerna så stora att de inte kan tillåtas att falla. Att staten står som garant för verksamheten gör att de kan låna ut pengar billigare än de annars skulle ha kunnat. Konsekvensen blir att bankerna riskerar att låna ut pengar för billigt vilket i sin tur är en risk för den finansiella stabiliteten.
      Exemplet Island förskräcker:
      Dessutom är de svenska bankerna för stora i relation till landets ekonomi inte minst på grund av ”en omfattande utlandsverksamhet”. Problem i en bank kan därför leda till svårlösta problem kring hur kostnader ska fördelas mellan de inblandade länderna
      .”
      http://di.se/Artiklar/2011/5/31/237098/Darfor-ska-kraven-vara-tuffare-pa-svenska-banker/?sr=6&tr=289125&rlt=0

      Allt har ju blivit så djävla centraliserat när bankerna ska lägga sig i varenda djävla transaktion i hela samhället, såsom den parasitiska mellanhand den är. När parasiten växt sig större än värden är det lätt tt den upp och nedvända pyramiden välter väldigt enkelt.

      • Är inte kontanterna som finns de riktiga pengarna, centralbankspengarna? Därför ska ju alla tillgångar tas ut i just kontanter tänkte jag, dränera deras pyttelilla bas helt. En tusenlapp som är i plånboken hos ”Svensson” är ju många tusen som inte bankerna kan låna ut.
        För är inte kontanter basen, så är ju att ta ut alla dessa inget som borde oroa bankerna?

        Ett annat sätt är att engagera sig politiskt, då i ett helt nytt part som inte är nedlusat av narcissister som de nuvarande partierna enbart har i topparna (möjligen undantaget SD då de är såpass nya)..

      • Jo, det är det som är pengar. Bankernas krediter på kontona är bara en fordran på kontanter (som är centralbankspengar) som folk ”tror på” (då kredit betyder ”tro på” på latin) att de kan ta ut när de vill. I verkligheten skulle bankernas centralbankspengar snabbt ta slut om många hämtade ut kontanter.

        Men banker behöver inte kreditexpandera (hitta på skuldpengar) enbart baserat på vad de har i centralbankspengar – de kan krediexpandera utgående från olika ”tillgångar” också som inte är pengar men som de antar går att växla till pengar – det finns med andra inga centralbankspengar som täcker dessa ”tillgångar”, vilket gör att uppblåsning av krediter som inte kan plockas ut i kontanter blir än större.

        Enligt Ingves kan bankerna ha 2 800 kr i primärkapital för att blåsa upp 1 miljon kr i krediter från ingenting som de skuldsätter någon boskuldslav med.

        Så att plocka ut och använda kontanter är ett bra sätt om man vill punktera bankerna. Dessutom har man ju ett integritetsskydd då man handlar med kontanter – allt du gör med med bankkort lämnar ju spår efter dig som banken har full koll på. Så vill man visa myndighet och banker fingret ska man använda kontanter så mycket det bara går.

  9. Lysande pedagogiskt och snyggt med upp-och-nedpyramiden! Fast jag undrar hur detta går till i realiteten, för RIX skyfflar knappast sedlar fram och tillbaka mellan olika kassavalv. Finns det alltså reella sedlar och mynt förvarade hos RIX för varje riksbankskrona? som sedan registreras på den bank som för tillfället äger den (precis som när man handlar med guld via t ex Goldmoney), eller hur går det till?

    • Det finns digital kontanter hos RIX som de bollar med. Bankerna skapar också (från ingenting som vanligt) en massa ”värdepapper” på de skuldslavar som de skaffat, t.ex bostadsobligationer, där boskuldslaven är den underliggande tillgången. När ena banken behöver mer kontanter från någon annan bank för att fylla på sin egna lilla pöl hos RIX så säljer banken dessa skuldslavspapper (=”värdepapper” på BankOrwellianska, t.ex bostadsobligationer) till en annan bank och får kontanter istället.. Kallas interbank lending.

      Om bankerna börjar misstro värdet av en annan banks skuldslavspapper (t.ex bostadsobligationer) så kan ”interbank lending” helt sluta fungera. Riksbanken kan då gå in och trycka in kontanter (centralbankspengar) i RIX för att skiten inte ska rasa. Vilket skedde 2008 och då banksystemet genomgick en ”tripple by pass” operation enligt IMF (tack Stan för länken):
      http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3138768&codingformat=.m4a&metafile=asx

  10. Angående JAK, så har jag sen en tid tillbaka tömt det kontot också, och har nu inga tillgångar hos någon bank. Lite bökigt att ha koll på det vanliga transaktionskontot så det bara finns precis så mycket på det, så räkningar kan betalas, räkningar som i mitt fall alltid består av kontokortsbetalningar som jag gjort en a två månader innan.
    Alltså, banker/motsv ligger ute med alla mina skulder under samma tid, och har inget av mina riktiga pengar, någonsin.
    Dock så är ”riktiga pengar” inte sedlar & mynt heller, för dom förtvinar i inflation (som förövrigt också är en stor manipulerad varböld, för ”dom” fuskar i beräkningsunderlagen så inflationen är mycket högre än vad som anges!), så jag skaffar annat som är bestående värden.
    Varje gång som jag gör en större insättning för att köpa något via en banköverföring, så får jag frågan vad jag skall köpa. Varje gång skriver jag kondomer. Dom tittar konstigt på mig, men genomför transaktionen.
    Lika kul, varje gång🙂

      • Jag har det ungefär som Sverker och sista gången jag skulle handla över nätet så frågade de mig faktiskt ”om jag hade SÅLT något? när jag satte in 20.000 kronor i kontanter. Jag kom inte för mig att säga något roligt utan sa bara att jag ”hellre vill ha pengarna på ett bankkonto” eller något sådant. Det lät de sig nöja med.

        Men om det blir aktuellt igen så tror jag att jag skall säga att jag ”sätter in de här 20.000 kronorna kontanterna enbart med tanke på bankens bästa eftersom ni nu kan låna ut c:a 7 miljoner kronor som ni annars inte hade kunnat låna ut”. Jag ger er ett bankstöd helt enkelt.
        Undrar vad de skulle svara på det 🙂

        janne

  11. Hej
    Alla goa penningsreformshaverister, får jag ställa in mig i ledet. Men först kommer några allvarligt menade reflektioner. Eftersom jag är medlem i JAK och har ett konto med lite besparingar sitter jag tydligen riktigt dretet till? Detta vill jag naturligtvis inte erkänna, jag kommer att hålla mycket hårt i min genom långt och troget arbete intjänade skärvar. De tillgångar som JAK har placerade i storbankerna är för snabb åtkomst och kan naturligtvis gå förlorade, vilket också kommer att drabba mig, kanske i storleksordningen likvida medel/långsiktiga tillgångar. Jag sover ganska tryggt i den tron att en bank med namnet JORD ARBETE KAPITAL borde vara vuxna att säkra bankens långa pengar i riktiga grejer- läs JORD
    Dock, alla vi som bor här och är sammansvetsade genom kronan löper väl i mycket samma risker. Vad dessa risker verkligen består i är kunskaper som verkligen är guld värda. Om hela banksystemet faller samman så kommer den reala ekonomin inte för den saken skull slå tvärnit. Genom staten har vi ett visst skydd om vi har några småslantar sparade. Så ser det väl ut den närmsta tiden efter kraschen. Eftersom våra banker är så stora – 5xBNP – så borde utvecklingen peka mot Island. Bankerna kan helt enkelt inte räddas. Men istället för att hoppas och tro kanske det vore förutseende att driva kravet om bankdelning och på så vis binda upp och försvåra för politikerna att ta på sig bankskulderna. Att på alla sätt försvara kontanthanteringen där är vi överens. Men skyddet för låntagare som inte längre klarar av ätt bära sin skuld detta blir i Sverige ett gigantiskt problem på grund av den privata skuldens storlek. Borde vi inte ägna lite tid att fundera över hur dessa miljoner människor skall skyddas. Deras rätt till sina fastigheter borde diskuteras och ges ett rättsligt skydd.
    Vår akilleshäl tror är inte vårt stora problem valutan och den skada gentemot vår ekonomi som attacker mot den kan leda till. Tack och lov har vi fortfarande kronan men avregleringar gör den svårare att försvara. Vilka hoten ser ut och hur de skulle kunna neutraliseras något har jag inta överblicken och kunskaper att reflektera över. Säkert finns det andra som kan börja lägga lite stenar som vi kan ta oss upp på så att vår utsikt över det ekonomiska landskapet blir lite bättre.
    Så blir det äntligen dags för mitt stora frågetecken, Det gäller din beskrivning av penningsystemet, att det finns två slag av pengar dels de skuldrelaterade bankernas krediter skapade ur intet. dels något som riksbanken håller på med, de verkliga pengarna som jag förstår måste vara skuldfria men inte alltid i kontant form. I din beskrivning låter det som att dessa två typer av cirkulationsmedel går att skilja åt rent fysiskt. Skillnaden mellan digitala pengar och kontanter den är ju uppenbar om man tar tid att fundera lite över det. Den viktigaste skillnaden som jag ser det är sedlarnas tillgänglighet, de är demokratiska i den meningen att de aldrig nekar någons hand. Men bortsett från dessa sedlar och mynt så är det bara en sorts digitalt cirkulationsmedel skapade ur skuld, som jag ser det. Vid en kommande krasch dock är det mycket troligt att riksbanken med statens goda minne bakom förhänget skapar pengar ur tomma intet men utan skuld som de helt enkelt sätter i cirkulation precis som FED gjorde 2007-2008 och fortfarande gör. Detta för att hindra att den reala ekonomin fullständigt smälter samman. Mest tveksam till dina beskrivningar av riktiga pengar är jag för att det låter som om pengarna har ett egenvärde och då liknar ditt synsätt ”guldbaggarnas” och deras försvar av en guldmynfot.
    Syn att jag missat din blogg, det är Lars W som lagt ut spåren.

    Hälsningar
    Stig-Evert

    kronanas land löper nog ganska

  12. Tjena Stig-Evert!
    Tror jag besvarade många av dina frågor i en kommentar till någon som tydligen jobbar på JAK – Tom Strömberg.
    https://parasitstopp.wordpress.com/2012/10/30/vi-borde-fa-bestamma-sjalva-vilket-vardeutbytarsystem-vi-vill-anvanda/
    Om du läser de svaren tror jag att det klarnar att det inte finns mer än en sorts pengar (men som kommer i två former – en i form av fysiska kontanter, som privatpersoner kan komma åt och den andra formen såsom digitala kontanter på Riksbanken som bara storbanker – alltså inte JAK – kan komma åt). Storbankerna vaktar sitt kartellmonopol över de digitala kontanterna som de gamar de är och försöker med alla medel utrota de fysiska kontanterna. Så du har helt rätt och JAK jobbar rätt i att försöka bryta kartellmonopolets kontroll över de digitala kontanterna. Men om de öppnas upp för allmänheten så att alla kan förvara sina pengar som digitala kontanter i Riksbanken (RIX) kommer det bli en digital bankrun mot storbankerna som är helt beroende av att kontrollera de digitala kontanterna så att de kan fortsätta bolla sina skulder gentemot kunderna mellan varandra så att de aldrig behöver betala skulderna till kunderna (vid en bankrun är ju bankerna tvungna att betala sina skulder på kunderna när dessa kräver att få ut pengar -detta då alla kontoinnehav är bankerna skulder och inget annat på pengar till kunderna).

    Nä, jag är verkligen inte för ett guldbaserat penningsystem då det bl.a är, enligt mig, är omöjligt att ha ett guldbaserat penningsystem utan att ha samma clearingssystem och centralbank såsom nu. Jag skrev om det här:
    https://parasitstopp.wordpress.com/2011/08/29/guld-ar-inte-pengar/
    Jag förordar Gesells tankar och jag tror att hans ruttnande pengar är ett sätt att behålla lokala värden lokala och inte sugas ut av en finansiell central parasit. Jag skrev om det här:
    https://parasitstopp.wordpress.com/2012/07/24/hur-kan-vi-fa-mer-sociala-pengar-del-2/

    På sikt måste det till en total skuldavskrivning ske precis som ekonomiprofessor Michael Hudson
    beskrivit skett historiskt regelbundet (inte bara bibelns jubelprincip). Han har skrivit riktigt intressant om det här:
    http://michael-hudson.com/wp-content/uploads/2010/03/HudsonLostTradition.pdf

    Trött, trött, trött – ledsen om det blev lite osammanhängande men hoppas du får bättre information av länkarna.

    Ha det gött!

Kommentarer inaktiverade.