Vem råder om alla lögnerna?

Kerstin på Motvalsbloggen skrev en intressant blogg:

Libyen, Studio Ett och svenska språkets fantastiska utveckling

Och vad annat kan man säga att det där med att tolka orden är där den egentliga makten sitter. Pennan är mäktigare än svärdet sägs det ju och det kanske är därför som Svenska språknämnden (som ju i sann Orwelliansk anda bytt namn till Språkrådet) på söder i Stockholm har en så bastionsliknande ingång. Först är det en mur med vasst staket sedan är ingångsgrinden belamrad med skyltar och bevakning. Så de som råder över hur språket används sitter där bakom och ”råder” hur saker ska tolkas, värderas och manipuleras.

Mitt BankOrwellianska lexikon är nog t.ex inte den tolkning som ska råda.

Nu skriver Aftonbladets ledare att EU måste göra något åt Syrien också. Räcker det inte med alla lögner om Libyen, Irak, Iran etc. Aftonbladets chefredaktör skrev i går att ”Om vi inte vågar bör vi byta jobb”.  Shit! Då måste all media läggas ner! Hyckleriet har inga gränser!

Om ni vill ha tolkningar som inte gått igenom medias svenska språkvårdsfilter så rekommenderas om Libyen kan ni läsa t.ex:

Stan eller bloggarna Kerstin rekommenderar Third World och Mavera.

ex svd svd svd svd svd gp ex gp svd svd svd dn dn svd svd svd ex sr

5 thoughts on “Vem råder om alla lögnerna?

  1. Helt otroligt ,jag har varit en del på söder genom jobbet för en massa tid sedan men denna mur har jag missat. Lincoln, har denna mur varit där länge?

    • Det har varit där några år i alla fall. Såg den lilla oansenliga skylten vid ingången och slogs av att det verkade så slutet. Det kanske finns vanliga bostäder där också, jag vet inte. Men det verkar ju inte som de är så intresserade av att vara öppna!

      Blir alltid misstänksam när en myndighet måste skriva att de inget bestämmer:
      ”Vem bestämmer över språket?
      Det gör du! Tycker du att svenskan är ett fattigt språk? Det beror på dig och inte på språket. Det är vi som använder språket som måste ansvara för att använda de ord som redan finns”

      polis
      Jovisst, alla har lika stora megafoner och alla kan skrika lika högt som makten genom media! Sedan har de dessutom en bild på en gammal polisbil för att manipulera läsare att man är mossig i huvudet om man tror att det är makten som dikterar språket. Faktum är ju att de i meningen dikterar en uppfattning som absolut inte har ett skit med verkligheten att göra. Jag kan gapa och skrika hur mycket jag vill på den här bloggen utan att det kommer ge några större avtryck i varken språket eller folks uppfattningar eller åsikter. Som tur blir det allt fler som gapar ut sin uppfattning genom muren men ännu är det långt innan den rivs.

      När man ser byggnaden förresten får man lite Pink Floyd ”Another brick in the wall” känsla.

  2. Vikten av språkvård läste jag, sen svängde de till det hela med dessa ord och jag vart Piff som Puff i bollen🙂 ”I högerpuffen Språkpolitiska dokument hittar du flera viktiga dokument där du kan läsa mer om svensk språkpolitik.”
    Han som skrev Pink Floyd låtarna var nog i kontakt med de inre väggarna i organismen och började se samband med de yttre väggarna (membran nästan som membrain) Och denna vägg är ju uppenbart synligt att skilja saker ifrån varandra och genom det skapa skillnader ,helt otroligt tror nästan jag såg syne när jag titta på denna bild.
    Om folk inte vaknar över sådant vad tusan ska de vakna på?
    Sånt här blir jag sjösjuk av🙂

    • Ja, man kan undra vad de puffar på!🙂 ”högerpuffen”😉🙂🙂
      Jo, det var en rolig sida om den inte vore så tragisk!

  3. Jag kopierar in Stefans kommentar här från ett annat blogginlägg då den var bra och kom med ett kanonbra ord som säkert inte går igenom Språkrådets språkvård när de utövar språkpolitik:

    ”Ekonomi är bara vad vi vill och genom det är ju vad politik är då, en person sa liknande ord och den lever ju inte pga. allvarlig skottskada. Jag tycker det hänger ihop med alla andra politiker som blivit mördade. Och det kanske är där det största problemet är de som har position att göra något lär inte leva så värst länge. Så därför måste det indoktrinerade TV folket vakna ur sin tv diagnos..”
    TV-diagnos! Kanonord för zombiefieringen som TV skapar!

    Men, som sagt, jag tror inte Stefan passerar Språkrådets språkpolitik-filter:

    ”Språkpolitik och språklagar

    Den svenska riksdagen beslutade den 7 december 2005 om en samlad svensk språkpolitik med fyra överordnade mål:

    * svenska språket ska vara huvudspråk i Sverige
    *svenskan ska vara ett komplett och samhällsbärande språk
    *den offentliga svenskan ska vara vårdad, enkel och begriplig”

    http://www.sprakradet.se/spr%C3%A5kpolitik

    Stefans språk går nog inte igenom punkt två. Min Svenska går nog varken igenom punkt 2 eller 3🙂
    Tror varken jag eller Stefan har ett ”samhällsbärande språk
    Inte Kerstin, Stan, Marvera eller bloggaren Third World ovan heller🙂

Kommentarer inaktiverade.