Varför görs ekonomi så djävla svårt?

För det är ju ingen ”rocket science” direkt. Skälet är det samma  som för skräddarna i Kejsarens nya kläder. Så länge alla känner sig för dumma för att se det uppenbara – att kejsaren inga kläder har – kommer de förödmjukas till tystnad och låta bedrägeriet fortgå. Finansparasiterna, som är skräddare av pengarna och skulderna som inte finns (dvs krediter), använder likaså ett närmast totalt oförståeligt språk för att vi ska fortsätta tro att vi är dumma så de kan fortsätta parasitera. Kejsarens skräddare vävde kläder som inte fanns – bankerna väver ”pengar” som inte finns. Kejsarens kropp var naken – bankernas konton är nakna. Var fan ligger skillnaden?

Jag har försökt förenkla hur bankernas pyramidspel med krediter är uppbyggt:
Bild på hur det ”stabila” penningsystemet ser ut!
Hur bankerna penningtvättar sina falskmyntade krediter

Det här med pengar är inte svårt! Det görs svårt helt medvetet av en massa troll som kallar sig ekonomer och politiker! Allt medan ingenjörer kan förklara väldigt komplexa saker på några minuter så att det blir solklart. Kolla in den här videon om differentialen. Jag hade inte en djävla aning om hur den funkade men på några minuter var det solklart!Fastän det var på engelska! Imponerande pedagogiskt, eller hur! Så bli inte förödmjukade av att ni inte förstår svamlet från politiker och ekonomer om ekonomi! Det är skitsnack i kvadrat och inget fel på ert förstånd!

(jag tror att jag ska tacka Stefan för den här videon).

Eller den här som förklarar hur fiberoptik fungerar (tack ”spring med saxen” för videon):

TREVLIG MIDSOMMAR!

DN1,DN2,DN3,SVD1,SVD2,SVD3,GP1,AB1,DN4,SVD4,ab12 ex1 dn12 svd1ab1 dn1 ex1 svd sr1

18 thoughts on “Varför görs ekonomi så djävla svårt?

  1. Ping: PR eller propaganda från den moderata regeringen? | Claeskrantz.se - En personlig politisk blogg om Sverige och omvärlden

  2. Jag önskar att detta inlägg låg inne på Solidaritetstanken också??

    Så jag kommer med en ny förfrågan nu när vi alla bor under samma tak igen och det inte finns några speciella dagar på Tanken… utan bara två timmars fristtid sedan förra inlägget…

    Kan du tänka dig att återvända då?

    Hemikram ♥

    • Jodå, släng in det på solidaritetstanken. Du får ta vad du vill – känner att jag upprepar en massa saker bara – men det kan kanske behövas när skräddarna av lögnerna och desinformationen äger megafonen i form av media. Jag och Janne har ju hunnit med att skriva en del så det finns ju lite att plocka av om Janne vill lägga upp. Tror det är bättre att han håller i vad som ska läggas upp – jag är för ostrukturerad planeringsmässigt för att riktigt kunna hålla i såna där saker.

      Jag tror jag är lite som dig -håller på med många saker på en gång – men till skillnad från dig saknar jag simultankapacitet totalt (du verkar ha en enorm simultankapacitet och kan hålla en hög nivå – skulle jag försöka med samma sak skulle det bli pannkaka av allt). Dessutom är jag en flow-människa och ibland tar det bara stopp – då brukar jag flyta in i en annan snöstorm som jag snöar in i. Janne är nog mer pålitlig (fast han verkar också vara en flow-människa). Så med reservation för mina personliga begränsningar och om ni står ut med dem så, visst kan jag (med Janne) pula in en blogg i veckan.

      Kommer det upp troll (vilket det brukar göra när man tar upp penningskapandet) som försöker förödmjuka till tystnad så kan jag givetvis hoppa in och banka bultbräda – jag tror jag faktiskt skrämt iväg de flesta trollen från den här bloggen (men det tar på krafterna – som tur är kan man återanvända en massa argument genom klipp och klistra när trollen kommer). Trollen i detta fall är penningskräddarnas hantlangare – de kan väl kanske kallas gatekeepers också.

      Kanske skulle vi kunna fixa en bloggportal där vi samlar ihop alla bloggar där de bloggar som ingår skrivs upp i en bloggrulle och uppdateras med datum, tid ämnesområde, vartefter de inträffar (intressanta utomstående bloggar kan ju också komma med) . Något liknande ”What really happened” ? Jag står verkligen inte för allt som den bloggen står för men det finns ofta intressanta saker som tas upp och format är bra tycker jag) en tidrullande uppdatering med korta ingresser som leder till storyn samt överblickbart indelat i olika kategorier.
      http://whatreallyhappened.com/

      Men som sagt, att hålla i en sådan grej är jag alldeles för ostrukturerad och har för taskig simultankapacitet för att fixa. Det verkar vara en grej som du skulle kunna fixa men du har säkert fullt upp redan.

      Sköt om dig!

      • Men jag behöver fortfarande din mail för att kunna lägga in dig i tanken, eller ge den till Janne för han har adminrättigheter, så att du själv kan lägga in dina inlägg när du vill.

        Hemikram ♥

  3. Nej, pengar är något mycket svårt. Tex är det så att en viss handling kan ha biverkningar som inte är förutsägbara eller kvantificerbara. En viktig skillnad till tex matematik och fysik är att dessa behandlar system som till stor del kan formaliseras, där förhållandevis enkla och fasta regler råder, etc. ”Pengar” (framförallt nationalekonomi) handlar däremot inte i första hand om pengarna i sig—utan om irrationella människor. Inte för inte strider sig ekonomerna över årtionden om vissa ”enkla” frågor. Jag skulle föreslå att du läser några böcker om nationalekonomi. (Härmed inte nödvändigtvis sagt att tex den genomsnittliga politkern skulle uttrycka sig bra—eller ens veta vad han talar om, för den delen.)

    Som civilingenjör skulle jag förövrigt säga att om man får en enkel förklaring av en ingenjör så är den troligen en kraftig överförenkling.

    • ”utan om irrationella människor” Kanske bättre att välja en psykologi bok som bygger på fakta.

    • För att vara naturvetare skulle jag vilja påstå att du är väldigt ovetenskaplig. Du kommer med övernaturliga påståenden där guden slumpen härskar utan minsta antydan till härledning eller deduktion.

      ”Pengar” (framförallt nationalekonomi) handlar däremot inte i första hand om pengarna i sig—utan om irrationella människor.”

      Nej, så skulle inte jag påstå att det är. Det är ett ”shit happens” inställning som skräddarna av de ickeexisterande pengarna och skulderna (dvs krediterna) vill att vi ska ha. Pengar är en social konstruktion och vad som ska betecknas som pengar kräver en social konsensus.. Om nu det inte rådde en social konsensus (vilket du påstår då du säger att ”pengar” är en pryl som irrationella människor sysslar med) över vad som ska ses som pengar skulle det inte finnas en GEMENSAM valuta (att använda kronor i Sveriges fall). Konsensus är inte social irrationalitet – konsensus är en social rationell GEMENSAM överenskommelse. Att styra hur den överenskommelsen ska se ut innebär givetvis en stor makt. Att få folk att känna sig små och oförståndiga är givetvis en förutsättning för att penningskräddarna ska kunna få ensamrätt på att diktera hur denna GEMENSAMMA konsensus ska se ut. Sådana som du medverkar till detta, medvetet eller omedvetet, genom att påstå korkade saker som ditt påstående ovan.

      Jag har läst nationalekonomi på universitet (samt är naturvetare – i vad är irrelevant – jag har inte ditt hävdelsebehov) så ditt auktoritetstrick att skaffa dig ett tolkningsföreträde bara genom att pissa in att du står på ”higher ground” funkar inte på mig. Jag känner mig varken liten, obetydlig eller nedtryckt av det Troll-eritricket. Snarast tycker jag att den formen av nedlåtande nedpissande från din sida avslöjar vem du är – penningskräddarnas hantlangare.

      Tycker du ska läsa Steve Keen, en nationalekonom använder högre mattematik än nationalekonomer i allmänhet klarar av.

      Så sorry,, ditt försök till ”intimidation” (skaffa sig övertag genom att förödmjuka) funkade inte.

      The study of money, above all other fields in economics, is one in which complexity is used to disguise truth or to evade truth, not to reveal it. The process by which banks create money is so simple the mind is repelled. With something so important, a deeper mystery seems only decent.

      John Kenneth Galbraith

      Och, japp, det är precis det du syssla med!

      • Din utläggning handlar i mycket om stenkastning i glashus, framförallt det konstiga talet om självhävdelse och intimidation. Att nämna att jag som civilingenjör har en viss blick av naturvetenskapen när någon som ger alla intryck av att vara okunnig på området gör ett naivt uttalande är tex helt normalt och har ingenting med självhävdelse att göra. Dina egna påhopp och försök till förlöjliganden däremot är en helt annan sak.

        I övrigt var mitt användande av just ordet ”pengar” eventuellt olyckligt och tvetydigt (efter din utsaga ”Det här med pengar är inte svårt!”). Låt oss säga att ekonomi är mycket svårt—och handlar verkligen om irrationella människor och hur de kan modelleras, approximeras, förutsäga, fås att agera på ett visst sätt, … Detta lär man sig förhoppningsvis fortfarande redan under introduktionskurserna.

        Om vi nu talar om ”pengar” i betydelse pengar: Även under den tolkning hade jag aldrig sagt `att ”pengar” är en pryl som irrationella människor sysslar med’—här läser du mina utsagor falskt. Inte heller skulle det följa att en social konsensus vore utesluten. Att pengar får sitt värde genom förtroende och konvention, inte genom ett fysiskt värde (åtminstone idag), är förövrigt en irrelevant självklarhet som även den lärs i introduktionskurserna.

      • Jag har också bekräftelse på att jag har rätt genom utlänskt topp universitet, fast det var en flickvän som anförde vad jag sagt och de sa att jag hade rätt och hon undra då varför ska jag lära mig all denna smörja och jag förklara att ingen betalar för innehållet i en burk sylt om det inte finns en fabriserad etikett på ingen köper min perfekt gjorda lingon sylt för samma pris som en dålig med fin etikett på. Fast jag säljer ju inte min goa lingonsylt jag äter den själv ,det var ju bara ett exempel.

      • Jag svarar de som förlöjligar min kunskap med att förlöjliga tillbaka – om du nu vet vem som påbörjade denna diskussion så borde du vara smart nog att inse att det var du som började.

        Ok, så pengar är inte en del av ekonomin då ekonomin är irrationell medan vad vi använder som pengar är byggt på en social konsensus och är rationellt. Och var har du fått den gojan från? Logiska kortslutningar, religiös tro på slumpen övertygar tyvärr inte mig även om man såsom du återigen gör nu – försöker få ett auktoritetsövertag genom att hävda överlägsna kunskaper (vilket är ett skämt då man hänvisar till ”vetenskapen” nationalekonomi) med floskler såsom ”irrelevant självklarhet som även den lärs i introduktionskurserna.”

        Sociala konstruktioner är påverkningsvara, pengar är en social konstruktion, sätten vi använder pengar på i ekonomin styrs av sociala regler som är påverkningsbara. Att såsom du hävda att allt är en övernaturlig slumpfabrik och att det är inget vi kan göra åt det är att överlämna makten åt dem som vill att vi så ska tro. Och det är även ditt syfte såsom troll.

        Återigen, jag har läst låtsasvetenskapen nationalekonomi och de flesta sagor som lärs ut i det ämnet är tämligen mediokra. Jag håller med ekonomen Steve Keen (en av de handfull nationalekonomer i HELA VÄRLDEN som såg finanskrisen komma- han fick t.o.m pris för det – om inte låtsas”nobel”priset som Riksbanken delar ut) säger att alla nationalekonomer borde begå harakiri (inklusive han själv) och bereda plats åt riktiga vetenskapsmän.
        Skulle rekomendera dig att läsa hans bok ”Debunking economics” som tar upp hur skrattretande ovetenskaplig ”nationalekonomi” är. men varför skulle du såsom troll vara intresserad av att läsa den? Du vill bara så fröna att detta med ekonomi och pengar är så svårt att folk inte ska lägga sig i hur det social kontraktet skrivs. Du är som sagt ett troll av värsta graden.

      • Om du verkligen tror att jag började förlöjligandet så läser du mina kommentarer som Fan läser Bibeln. I övrigt fortsätter du med att kraftigt misstolka det jag faktiskt säger. Det finns tex. inget som helst stöd för din utsaga ”Ok, så pengar är inte en del av ekonomin då ekonomin är irrationell medan att vad vi använder som pengar är byggt på en social konsensus och är rationellt.”

        Ärligt sagt, dina argumentationsmetoder ligger på feministnivå och det enda du har lyckats med är att övertyga mig om är sannolikheten för att jag ska hitta något värt att läsa här är obefintlig.

        (Jag gör här en unsubscribe to comments.)

      • Jag brukar ge fan i att läsa bibeln och bibeln är i vilket fall inte skriven av dig (vilket du tycks tro).

        ”Ok, så pengar är inte en del av ekonomin då ekonomin är irrationell medan att vad vi använder som pengar är byggt på en social konsensus och är rationellt.”

        Det var du som särskilde pengar och ekonomi då du påstår att:
        ”Att pengar får värde genom förtroende och konvention, inte genom ett fysiskt värde (åtminstone idag), är förövrigt en irrelevant självklarhet som även den lärs i introduktionskurserna.”

        Men tydligen märker du inte kortslutningarna i din egen argumentation – eller snarare du vill folk ska tro att slumpmässiga kortslutningar är vad ekonomi i grunden är. Den sociala konsensusen som ligger till grund för ekonomin är enligt dig ”irrelevant” – med andra ord vi ska inte bry oss då vi inget kan göra åt det i vilket fall som helst.

        ”dina argumentationsmetoder ligger på feministnivå”
        Jo, lilla troll, du får tycka det! Själv hittar jag varken argument eller nivå hos dig. Bara en tilltro till en slumpgenerator kallad ekonomi. Såsom troll är det givetvis din uppgift att få folk att tro att man inget kan göra åt slumpen när det i verkligheten går att göra mycket åt herrarna som styr (de du tjänar genom att tillbe slumpen dvs ödet och att vi inget kan göra åt det)
        Troll som du försöker så inlärd hjälplöshet. Som tur är ser allt fler igenom er agenda.

        (Jag gör här en unsubscribe to comments.)
        Skönt! Då har jag lyckats jaga bort ett till troll!

      • M R-erisksson.Känns som man känner igen dig på din text men det är nog bara att ”ni”/du är stöpta lika dant och har ingen egen personlighet.

    • Jo den var bra!
      Som jag skrev till trollet Michael ovan så är det makten över konsensus som det fightas om. IMF vill diktera denna konsensus. Argentina visade att ställa in betalningarna av de av bankparasiterna påhittade skulderna är vägen att gå.

      Ett annat exempel på att ställa in skulderna som glöms bort är USA när Nxon övergav guldstandarden. USA kunde inte längre växla sina dollarpapper mot guld (då inte hade något guld kvar) och rev den gemensamma överenskommelse (Kissinger hittade sedan en annan väg att parasitera på genom att införa en oljefot ,den sk petrodollarn).
      Finns säkert flera skäl till att det inte det heller tas upp. Dels visar det ju att ”världens ledande ekonomi” (parasit är ett bättre uttryck) gick i konkurs men klarade sig – dels handlar det nog också om att penningskräddarna inte vill att deras back up-system guldmyntfoten är/var ett fullständigt bedrägeri.

      Salbuchi är en Argentinare som beskriver systemet bra

  4. När jag som tekniker, började fundera på de otaliga ”ekonomiska problem” som besynnerligt nog tycks finnas, så provade jag att analysera problemet som en tekniker gör, utan skygglappar.
    Det är då man till sin häpnad finner att hela ”problemet” är en viss girig, slug, omåttligt slug klick människor(läs parasiter i sin mest utvecklade form) är svaret på lösningen på problemet.
    Sen drog jag mig till minnes en lärares kommentarer på CTH, när vi skulle läsa ekonomi;
    ”Detta fixar ni på en kafferast”.
    Vad han dessutom borde ha sagt var att,”lägg ner mer möda på psykologi, för det är där dom briljerar, hur man lurar arslet utav folk utan att dom fattar det”.

  5. Då behöver jag din wp registrerade email, så jag kan lägga in dig som skribent och ger dig fria tyglar att lägga in vad du vill eller de texter som jag uttryckligen ber dig om. Men jag anser det vara viktigt att texterna är ”inloggade” under ditt eget namn.

    Låt oss börja med Tanken och så får vi se sedan beroende på allt annat omkring mig. Men jag kan mycket väl tänka mig att hjälpa till om det önskas…
    Hemikram ♥

Kommentarer inaktiverade.