Sambandet mellan behov av pengar och självständighet

Då jag också vill leka nationalekonom och skapa egna ”naturlagar” har jag tagit fram följande ”naturlag” som grafiskt visar sambandet mellan ökat behov av pengar och minskad självständighet. Som synes är en människa (eller en grupp eller samhälle) totalt oberoende av pengar vid  100% självständighet. Vid total osjälvständighet är man totalt beroende av att använda pengar. Med självständighet avses att man inte behöver köpa saker för att leva ett gott liv, med osjälvständighet avses att man använda pengar till allt man företar sig i livet.

Av diagrammet framgår att de som skapar pengar (eller mer riktigt krediter) har  ett stort motiv till att minska självständigheten i samhället – detta i synnerhet då de själva inte besitter några andra kunskaper eller möjlighet att bli självständiga utan helt är beroende av att kunna köpa mödan av andras arbeten.

Krediter används t.ex för att skuldförslava människorna så att de blir beroende av att jaga ”pengar” och mindre självständiga. Andra brister som penningparasiterna använder för att öka behovet av pengar och minska graden av självständighet beskrev jag i mitt första inlägg på denna blogg: Stoppa finansparasitismen nu!

Jag har medvetet valt en linjär funktion för att inte göra det för svårt för eventuella nationalekonomer. Den nationalekonom som inte accepterar ovan graf som en naturlag får först bevisa för mig att det finns skuldvatten som förintar kreditvatten som flödar i naturen i enlighet med föregående blogg.

Var ligger ni? Själv ligger jag väl på kanske 20% självständighet och 80% behov av pengar.

13 thoughts on “Sambandet mellan behov av pengar och självständighet

  1. Grafen är förvånantsvärt lik de efterfråge- vs utbudsgrafer som nyliberalerna slänger sig med…😉

    • Jo, det var medvetet!🙂 Men skillnaden är att min graf är en ”vetenskaplig” modell av verkligheten (och om den inte är det så är det fan fel på verkligheten – aldrig på min modell! Du ser! Jag kommer bli en djävligt bra nationalekonom🙂 ).
      Det är om sagt mest åsikter och siffrorna är helt godtyckliga men jag tror i alla fall att det speglar någon slags verklighet – faktiskt t.o.m bättre än den nationalekonomerna skapar i sina verklighetsfrånvända modeller.

      • Såå, vad skall vi kalla denna nya inriktning inom nationalekonomin? Är det en undergren av keynesianism tro? Nylincolnism? …fast det vart lite svårt att uttala… Nån bättre idé?

      • Nationalekonomi hör ju egentligen till de humanistiska ämnena och det är väl dit jag (och du också) försöker fösa den. Att nationalekonomin avsagt sig sin humanism är väl det som är problemet.
        Tror folk i allmänhet vill ha en humanekonomi men då måste vi först klä av charlatanerna deras ”naturvetenskapliga” mantel.

  2. Ordet ”Självständighet” handlar om mycket mer saker än hur mycket man behöver pengar, så jag har väldigt svårt att se att den där kurvan skulle kunna vara sann på något annat än metaforiskt sätt. I praktiken så säger den väldigt mycket om hur beroende vi är av varandra i ett samhälle.
    Du beskriver ett väldigt isolerad sätt att se på saken med den kurvan.

    • X-axeln står just för självständighet utan pengar så jag förstår faktiskt inte din kritik. Du kanske skulle pröva att läsa igenom det du kritiserar innan du kritiserar? Det blir liksom mer trovärdigt då.

      Sedan är det givetvis ett diagram baserat på min tro och åsikter. Men till skillnad från nationalekonomer som gör utbud och eftefrågekurvor baserat på snömos så spikar jag inte upp min tro eller åsikter som absolut sanning – det är ett perspektiv bland många -som jag faktiskt tror många empiriskt känner igen sig i.

    • @Pär Halleröd

      Diagrammet avser ju bara hur självständig man är när det gäller att behöva använda pengar i sitt liv, inget annat.
      Man kan vara en väldigt ”självständig” människa i ”tankar och handling” men fullständigt osjälvständig när det gäller beroendet av betalningsmedlet pengar.

      Själv är jag mycket osjälvständig när det gäller pengar, kanske 10 % självständig och 90 % beroende av pengar.

    • Om du behöver din lön för att köpa mat och boende, då är du löneslav antingen du vill eller inte. Äger du hela ditt boende samt en bit jord, skog eller ett produktivt företag, då är du åtminstone inte löneslav – du jobbar förmodligen på dina egna premisser i den situationen.

  3. Är man 100 % självständig så trycker man upp egna pengar om man har behov av pengar, de flesta produkter som säljs är skit, till och med valmart i USA har vissa produkter som jag inte ens kan finna i fackbutiken i vårt avtappade snart skit land (sorry men sanningen är rättvis men hård) Så egentligen handlar jag bara mat resten är i stort så dålig kvalite och funktion så produkterna är oanvändbara.
    Till och med en kabel på generatorn som är för att kl,ippa de höga topparna för att inte störa radio”eller vad rosta upp fast tror det funkar en då (förmodligen bättre utan) skit samma ,tror inte sådana saker har verkan idag men de pluttar dit skiten en då på bilarna av vana eller helt enkelt pga. störning i utbildningen av ingengörer eller vad de är. I grund vill jag ha min rätt av denna planet och sen skäta mig själv självständigt och hjäpa de som är värda att hjälpa bara för det är kul att göra saker och ting för varandra . I den gången som är och varit så kan de för min del spränga upp hela skiten och lita då på att Gud ska ta över allt, nu sa jag inte att det var min vilja jag sa att móm det ska vara så här så kan allt kvitta även existensen av mig själv, fanns man inte så fans man ju inte (men jag vet ju att jaget aldrig försvinner). Skit samma trött på att jag utrycker mig om detta….Stor punkt där .Jag kommer aldrig prata om det mer.

    • Som vanligt när du skriver något fattar jag inte alltid vad du skriver men tycker oftast att det finns mycket vettigt i det du skriver ändå. Du skapar nya perspektiv, Orbit! Till skillnad från trollen här som svamlar över av bullshit så är dina kommentarer öppna för tolkningar och skapar nya tolkningsrum. Bullshit-trollen, som dyker upp här (oftast kommer de i klump, konstigt nog) har motsatt uppsåt – att krympa och beskära seendet med svammel, hånande och auktoritetsnedtrampande.

      Vet inte om du läste mitt svar till dig på
      https://parasitstopp.wordpress.com/2011/07/31/bullshit-en-verklig-samhallsfara/

      • Jag läste, är tacksam för ditt svar. Jag var lite dålig på respons, har varit dålig på det på sistone överlag.

Kommentarer inaktiverade.