Silent treatment – ett trollverktyg att se upp med

Då det dyker upp troll lite då och då på min blogg tycker jag det är intressant att studera hur de ”diskuterar” och försöker skaffa sig tolkningsföreträdet. Ett av det mer effektiva sätten trollen använder är en variant av ”silent treatment” där synpunkter och åsikter dödas genom att de helt enkelt inte bemöts. Denna ”silent treatment” kombineras oftast med att skriva att det är något defekt med mig som person. Genom att omväxlande byta dessa två förödmjukelsestrategier försöker trollet skapa sig ett tolkningsföreträde. Som exempel på detta kan ni t.ex läsa signaturerna ”Göran” och ”Frihetsrevolutionen” i mina föregående inlägg:

Vägnätet för betalningar ska vara allmännyttigt

Fiat-pengar är det enda systemet som kan avskaffa centralbanker

Detta beteende är som sagt allmänt förekommande men inte bara bland trollen som skriver på bloggar. För hur behandlas åsikter och FAKTA, som inte accepteras av main stream media? Jo, med ”silent treatment” omväxlande med att det är något fel mentalt på de personer som opponerar sig. I Östeuropa använde de samma metod med den skillnaden att de tystade ihjäl dissidenter genom att sätta dem på mentalsjukhus.

I den ekonomiska diskussionen är det troligen just denna förudmjukelseproces som gör att folk inte vågar öppna käften och säga det uppenbara – att Kejsaren är naken och har inga kläder på sig. Om någon gör detta, som alla mer eller mindre vet är sant, kommer skräddarna av tystnad och osynlighetstyget att väva en väv av att ”du är mentalsjuk” runt dig och/eller har kognitiva problem (ungefär det signaturen ”Göran” gjorde då han skrev att han ville hjälpa mig att ”tänka själv”).

Nu är denna silent treament ganska ineffektiv i skriftlig dialog men kan vara extremt verkningsfull i verbal och ickeverbal kommunikation (tystnad i kombination med rullande med ögonen, vända ryggen till, etc). Även här följer åsiktsförtrycket genom silent treatment samma mönster av att  dels ogiltigförklara en persons åsikter genom att överhuvudtaget inte bemöta dem med att omväxlande hitta fel på personen som ska tystas ihjäl. Avsikten är givetvis att man till slut ska bli så frustrerad över att ens åsikter och känslor inte ses eller hörs att man blir alltmer aggressiv och hamnar i ett läge att man svarar aggressivt på personangreppen istället. Då blir du plötsligt den aggressive som inte kan ”tänka” (återigen hänvisar jag till signaturen ”Göran”) . Du har då hamnat i ett läge där du har blivit förorättad men där den som förorättat dig genom silent treatment vänt på skulden och får dig att framstå som den som angriper och du är dessutom korkad.

Som sagt, studera gärna signaturerna ”Göran” och ”Frihetsrevolutionen” i föregående inlägg och deras ickeargumenterande (silent treatment). Intressanta troll, särskilt deras spelande av att vara ”förorättade” när de själva grovt förorättar genom att ogiltigförklara och tysta ihjäl argument och åsikter genom att inte ens ge dem ett existensberättigande.

Hur ska man bemöta dem, så här gör jag:

1) Påpeka att de inte svarar på frågor eller bemöter argumentering – var ihärdig i detta och acceptera inga fler ”svar” som inte är svar. Sätt en trollampa på sådant beteende genom att varna trollet.

2) När de försöker vända på skulden och spelar offer –  leta reda på de kränkningar trollet själv skrivit och använd det emot honom och fråga varför trollet gnäller när det var han som startade (förvänta dig inget svar på den frågan heller – än mindre en ursäkt🙂 ).

3) Var väldigt aktsam på vad dessa troll INTE skriver och vad de konsekvent utelämnar. För det är i tystnaden man ska lyssna när man ”diskuterar” med dessa troll – detta gäller givetvis media också – lyssna på tystnaden.

Detta är lätt att tillämpa när man skriver men om man har med ett sådant här troll i sin närhet, eller än värre, som partner är det bästa nog bara att vända på klacken och dra sig ur förhållandet – för där är det en strid man inte kan vinna.

Inlägg på samma tema:

Inlärd hjälplöshet, ”shit happens” versus ”konspirationsteorier

En studie i trollretorik och hur fan man bemöter den!

11 thoughts on “Silent treatment – ett trollverktyg att se upp med

  1. Det kan vara så att man inte är på samma plan. Det jag vet om systemet och pengarna vet inte dom. Blir mer eller mindre chockade när man drar på eftersom det som sker är så otroligt. De tror att man inte är riktigt klok mer eller mindre.

    Nej, jag tycker du ska skita i trollen. Svara inte ens. Öda ingen energi på dom. Svara bara när du känner att det är en bakom nicket som vill lära sig om det sjuka pyramidsspelande penningssystem vi alla är invävda i. Einstein sa att dom som vet måste agera. Du har ingen rapporteringsplikt som bloggare. Du gör som Du vill! Utnyttja det! Kryp inte för idioter.

    • Jo, du har rätt. Men samtidigt är det intressant att studera mönstret för det är ett allmänt drag: Precis som du skriver – den som öppnar käften och visar på det uppenbara – att kejsaren är naken tystas ihjäl och framställs som en galning (och det gäller inte bara penningsystemet). Jag tror många befinner sig i limbo nu när de märker att världen är inte som den nedtystats till att vara – då kanske det kan vara bra att påpeka att de är inte galna – det är systemet som är psykopatiskt totalgalet.
      Sedan ser jag det som uppenbart att dessa herrar vet mer än de låtsas int minst beroende på den mästrande tonen i det de skriver.

      Du är nog den första som säger att jag kryper!🙂 Andra brukar klaga på att jag är för aggressiv! Särskilt då trollen🙂

    • Bra att du ber om ursäkt även om du inte gör det utan påstår att jag läst det fel och missförstått (vilket ju kanske eventuellt är marginellt bättre än inte kunna ”tänka själv” – för kanske miss i förståndet ska ses som en uppgradering?🙂 ) – vilket givetvis inte gör det till en genuin ursäkt från din sida.

  2. Intressant tolkning det här med ”ber om ursäkt för ett missförstånd”.

    I glada vänners lag, ja i vanligaste fall, tolkar de flesta uttrycket det som om ”jag ber om ursäkt för att JAG missförstod” medan för trollen betyder när de uttrycker ”ber om ursäkt för ett missförstånd” att DU ska be om ursäkt och/för att DU har missförstått.

    Ser det upprepas ofta när politiker talar, de flesta förstår inte att politikern ifråga inte på något sätt egentligen menar det som mottagaren tror att politikern säger. Men så har de flesta politiker övat i långt mer än 10 år på detta sätt att uttrycka sig.

    Hur var det nu: ”vi är alla jämlika, men vissa är mer jämlika än andra” och andra orwellska böjningar

    • Japp! Att få det till att det är miss i förståndet hos mottagaren är nog grundbulten i både ekonomers och politikers uppbyggande av Kejsarens nya kläder som egentligen bara bara består av tomma ord – och tomma ord är egentligen tystnad – så det både ekonomer och politiker övat upp sig på är att skapa ett intet-språk som egentligen är en variant av ”silent treatment” – och vanligt folk vågar inte ifrågasätta detta nonsen-tomrum då det då skulle te sig som om de har miss i förståndet. Men det här ju något som alltfler ser igenom, tack och lov!

  3. Jag inser att jag provocerade genom mitt allra första inlägg här (då jag ansåg att skatten i samhället är ett lika/större rån än bankerna). Hursomhelst så avser jag inte förstöra eller så. Vill bara föra en diskussion.
    Jag tycker ju i sak precis som blogförfattaren, men har en annan lösning.

    • Det var en schysst ursäkt och jag tar tillbaka att jag kallade dig troll. Jag är en lynnig djävel så det blir fel ibland!🙂 No hard feelings!?

  4. Det kanske var pajasen Cornu som kommenterade på bloggen.
    Han tål inte att någon kan/vet mer än honom.

Kommentarer inaktiverade.