Varför skuldsätter sig stater med icke-pengar?

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

———————–

Det är mycket snack om att den suveräna staten Grekland måste betala  sina ”skulder” men väldigt lite prat om varför och vad det är de ska betala. För det är inte pengar som Grekland ska betala. Statsskulderna är totala påhitt från början till slut.

Grekland har ingen egen valuta så vi tar det med Sverige istället då det är enklare. Resonemanget är dock det samma för Grekland.

I Sverige är det endast staten genom Riksbanken som kan skapa svenska kronor. Antingen skapar Riksbanken kontanter i form av sedlar och mynt eller så kan Riksbanken skapa digitala kontanter. Observera at detta är de ENDA Svenska kronor som finns.

Enligt EU-lag måste stat och kommun ”låna” de fullständiga påhitten  ”krediter” som det privata banksystemet hittar på från luften.  Är då krediter Svenska kronor? NEJ! (även om många finans”experter” tror det, t.ex Cornucopia). Krediter existerar endast på bankernas konton och är en skuld, en fordran som kontoinnehavaren har på Svenska kronor – de är i sig inga Svenska kronor! (du kan t.ex gå till bankomaten och kräva att banken betalar sin skuld till dig i Svenska kronor). Krediterna är med andra ord ett skuldebrev i kontoform som banken skapat och INTE Svenska kronor. Men banksystemet har gjort allt för att ersätta Svenska kronor med sina digitala skuldbrev (=krediter) och staten har tillåtit att bankernas skuldbrev (=krediter) fått cirkulera som betalmedel och ersätta riktiga Svenska kronor.

För att göra ett exempel om en vanlig människa skulle göra samma bedrägeri som bankerna:

Säg att jag skriver ett skuldbrev där jag skriver “Jag är skyldig Nisse 10 000 svenska kronor för att han byggt min altan” – jag vore en dåre om jag sa att Nisse kunde handla med detta skuldbrev på Konsum och om jag påstod att mitt skuldbrev var Svenska kronor. Men bankens digitala skuldbrev, krediten, dvs det du påstås ha på kontot, används som pengar och banken påstår att det är Svenska kronor. Jag skulle göra samma sak skulle jag, som sagt, göra mig skyldig till bedrägeri.

Skuldbrevet, själva pappret, som jag skrev till Nisse skulle inte vara svenska kronor – likaså är skuldbrevet (=krediten=kontoinnehavet), som banken skrivit på datorn inga Svenska kronor. Förhoppningsvis kan Nisse få mig att betala min skuld i svenska kronor varvid skuldbrevet rivs. Det samma gäller banken som förhoppningsvis kan betala sin skuld i svenska kronor (t.ex genom bankomaten). Skillnaden ligger enbart i att mitt skuldbrev inte går att betala med i affärer etc i Sverige – bankernas påhittade skuldbrev (=krediter) är dock gångbara.

Så staten/kommunerna i Sverige ”lånar” inte Svenska kronor av bankerna – staten ”lånar” digitala skuldbrev på Svenska kronor som bankerna hittar på (=krediter) från ingenting och kluddar på kontona. Det är bara staten som kan skapa Svenska kronor så varför ska staten ”låna” surrogatet krediter som endast är bankernas skulder på Svenska kronor? Varför får inte jag hitta på obegränsat med skuldbrev som jag ”lånar” ut till stat/kommun och mitt skuldbrev får cirkulera som gångbart betalmedel i samhället? Jo, för jag skulle begå ett bedrägeri! Att staten gjort bedrägeriet som bankerna sysslar med lagligt och t.o.m låter bankernas skuldbrev (=krediter) på Svenska kronor ersätta Svenska kronor som betalmedel är ett landsförräderi av första graden!

Jag hoppas att detta också förklarar varför banker så desperat försöker få det till att de ”lånar ut” kunders insatta Svenska kronor. De vill till varje pris få det till att deras skuldbrev (=krediten) ÄR Svenska kronor – men det ÄR DE INTE!

Grekerna har insett detta- när ska vi Svenskar vakna och inse att statsskulderna är ett enda stort megabedrägeri!

Tillägg:

För den som trots det jag skrivit ovan tvivlar på att bankernas skulder (krediter) inte är pengar kan läsa det här som visar att bankerna inte ens själva ser sina skulder (=krediter) som pengar och omöjligt kan betala varandra med varandras skulder (varför skulle en bank acceptera att ta över en annan banks skuld =kredit?).

Därför kan inte bankerna byta sina falskmynt med varandra

30 thoughts on “Varför skuldsätter sig stater med icke-pengar?

  1. Heja! Vi är duperade och lurade. Det finns en mening med det. Joakom von Anka och hans bröder spricker snart! Får vi hoppas! Ska du inte börja twittra också.Öppna ett konto. Hur lätt som helst!

  2. Din egenhändigt skrivna skuldväxel på10kkr skulle kunna fungera som betalning om den accepterades av en försäljare. Huruvida du kan lösa in den är egentligen oviktigt. Kan/får den (re-)cirkulera? Hmmm…
    Är det lagligt att skriva skuldväxlar? Är det lagligt att formulera dem som ”till innehavaren av växeln” istället för ”till Nisse”. Vilken lag? Om det inte bryter mot någon lag är det inte bedrägeri. Är det tillåtet om man byter värdebas till låt säga silver eller vete.

    • Om du ska använda den som allmänt giltigt betalmedel och säger att det ÄR svenska kronor är det förfalskning. Bankernas skulder på Svenska kronor (dvs deras krediter, det som står nedkluddat på kontona) är av staten godkända betalmedel och bankerna påstår att deras skulder ÄR existerande Svenska kronor – vilket är fullständigt bullshit! Snacka om privilegie – att omvandla sina skulder till giltigt betalmedel!

      Men du kan gärna försöka göra som bankerna och skriva ett skuldpapper där du skriver ”Jag är skyldig den som får tag i mig 10 000 kr i utbyte mot den här lappen för denna lapp är 10 000 kr Svenska kronor” och försöka köpa något i en affär.

      Skriv gärna och berätta om dina erfarenheter och om du lyckas eller, troligare, misslyckas kränga den lappen till någon!

  3. Cornucopia skriver med en dåres envishet att bankerna lånar ut pengar och tyder de källor jag och Lincoln refererat till som fan läser bibeln, så vad göra. Han kan ju uppenbarligen inte läst eller lyssnat på vad som meddelas eller så har han bristande fattningsförmåga. Men det är för mycket begärt av mig att jag skulle kunna bemöta hans påståenden bättre än Lincoln.

    Jag kan däremot inte låta bli att blanda in kopplingen mellan verkliga värden och utställda krediter. Att frikoppla ekonomin från den fysiska verkligheten är meningslöst. För avsikten med ett ekonomiskt system är ju inte, som i dagens, att tjäna pengar på bytesmedlen utan att underlätta så att vi ska kunna byta varor och tjänster med varandra.

    För att beskriva vår ekonomi, baseras den i stort sett på en förvrängd version av Adam Smiths klassiska ”Nationernas Välfärd” från 1800-talet, vars huvudtes är: Land + Arbete + Kapital = Pengar. Men neoklassikerna inordnade råvaror som en undergrupp till kapital, vilket då ger visionen att bara det finns pengar så kan vi alltid köpa oss råvaror/land/energi eftersom de inbördes är fullt utbytbara. Dagens krediter kan då ställas ut med krav på vinst med förvissningen att morgondagens resurser med självklarhet finns och om de mot förmodan inte skulle finnas, så kan de enkelt skapas.

    Skulder/krediter kan emellertid bara betalas tillbaka genom att verkliga värden sätt samman till säljbara produkter genom vars försäljning skuldtagarna kan fånga de genom krediternas beviljande utspridda kreditpengarna. På det ena eller det andra sättet är då nästan alla privat avlönade arbeten kopplade till att producera/serva/ transportera/sälja en produkt. Vi människor har hittills aldrig lyckats framställa en så fulländad produkt att den håller för evigt, levererar och lagar sig själv, utan desto fortare allt nöts ut och måste ersättas desto mer stiger efterfrågan på produkterna vilket i sin tur håller kreditcirkeln och pengaskapandet igång. Vi är genom detta alla fångade i ett konsumtions och löneslaveri som måste öka eftersom krediterna är belagda med krav på återbetalning och vinst/ränta. Denna återbetalning kan bara ske i den valuta som bankerna kallar krediter, men staten och politikerna kallar för pengar och de nya pengarna till räntan kan bara skapas av en ökande ström av krediter.

    Vårt samhälle har genom denna skeva tro blivit till en spekulationsekonomi där handel med allehanda skulder sker genom olika sorters så kallade ekonomiska produkter i en sjuk finansvärld, till både påhittade och uppblåsta värden. Men visionen att för evigt kunna tjäna pengar på byta papper med varandra i form av olika skumma derivat och liknande blir emellertid meningslös om de inte är förankrade i verkligheten och denna illusion har nu nått vägs ände då de utställda anspråken möter en verklighet där inte de ställda kraven på vinst kan uppfyllas.

  4. Jag har väldigt svårt för att tro på en värld som förringar betydelsen av termodynamikens andra lag. För varje vid omvandlingsprocess krävs energi som omvandlas till att bli ej utnyttjbar och råvarukoncentrationerna blir mer och mer utspridda över planetens yta. När detta samhället kommer till sitt oundvikliga slut så måste vi människor inrätta oss efter de energiflöden som vår sol dagligen behagar förse oss med och inget annat. Men vi kan ju ta de lätta delarna först och skaffa oss ett skuldfritt penningsystem.

  5. Staffan, jag samlade ihop dina kommentarer då de var väldigt många. Som vanligt kan jag inte säga att jag förstår allt men det är troligen inte din avsikt heller. Det finns en poetisk skönhet i det du skriver. Gillar det du skrev om myndigheter./Lincoln

    Its go to an stone then its real-ice ,the real will will go again. An again an again that is matter.
    All is will.
    ——————-
    And will is matter…And it do matter if be in it…
    —————-

    Thoughts make you be in it nothing else…That is forgiveness power over it..Men att veta detta är meningen..Meningen är ju förstå meningen på stefan orwilska hehehe. Nåväl vet inte hur säga men på nått sett så fattar jag den ena figuren efter den andra och däri finns ju faktiskt kärlek i mig.
    Figurer hmmmmm stones och annat att karva ur. (förstår absolut att de flesta inte förstår dessa meningar kalla mig inte nöt för det.:-)
    …………………

    Översittarna vet som jag att det inte är fråga om slut på något det är bara en förvandling till att vara.
    Transition och dessa är grymma mot de som är emot, det är deras motto.
    Själv så är jag i förlåtelsen för jag tillber ju annat en mig själv och är nöjd med det och nöjd är rätt så viktigt i detta utspel av prat då som ju är av samma stam eller gren av materia och där väljer jag Jesus dock ej utanför kyrkan som är bra för döda,,,bra med det eller hur eller tänk dig själv att handha den funktionen.
    ———————-

    Liksom jag tänker i mitt varande oh oh gå omkring och ingen barmhärtighet finns så om det skulle vara så fuck it all….hehhehhehehe. Eller allvarligt hur ser ni det ni andra..
    ——————

    Kyrkan är ju i varje person inte i STEN……
    —————-

    Nja sitter man kan man bli fast där bättre så upp i fritt fall och ta saken i egna händer en dingla fritt liksom. Avstängningen kan kan upphöra och man blir pissnödig hela tiden.
    Har ju provat detta i olika förhållanden hehehe ..Kebab e gott med rätt sås. Mista mig inte nu för bövelen…
    ———————–

    Resveratrol är motsatsen till krypton för mig och en så länge är ju både ttaggg och då aatccc programerat motstsen till vad systemet vill liksom. Men för en riktigt skruvad är det inga nyheter då jag har ersättare bevisligen för de lever ju en, hmmmm tids rytmers störning.
    Säg inte att jag är tokig för jag har bevis på motsattsen och frun är inte så lycklig över bevisen.
    Så är det och så r det..Oavsett vad andra är programerade att tro ,jag tror inte jag vet och därför känner jag mig lägre
    n de som tror…Så är det…What ever nothing special hmmmm.

    Okej Lincoln jag svamla utan för mina “kättlsiga2 köttsliga ramar.
    Men hur som detta med skuldbrev så tänkten i formen av högfärd att bilda en kyrka för skuldbrev liksom och vargarna få betala denna gång..Går inte djupare in på det hela innan jag pratat med de lagkunniga som säkert älskar den ideen hehehe…
    Vissa gillar ju att dra strängarna för rättvisan men en så länge måste jag snickra vidare. Hehehe
    ———————–

    Lag boken är faktiskt skit kul för galningar.. En arbetsbok för att få mynf´digheter att arbeta, fylld med nyttiga idioter…
    Så vem styr ? den som kan tänka eller….Den som inte tänker Öh (liksom vem är dum liksom)
    Biten av lam apa är nog dumheten själv.. Det är liksom mänga som betar av bloggar som denna för att höra vad en idiot som jag säger..Så är det gott folk.
    ——————————-

    Jag mäter ju med egna instrument…
    ——————————-

    Mäter är som att räkna röster liksom bah.
    ————————

    Mye long randig men jag vill ju säga saker…Fair play liksom jag säger ju vad jag tänker och jag tänker innan jag gör Va!
    För lite festande för min del men snart i den lam bitna tiden ändrar det sig liksom och en intresserarar sig för annat liksom fun fun for me…Jag är nog värst, i alla fall mot dessa spelare.
    Men visst jag kan dö¨Oh big trouble på MC donalds ,,,Jävla miiffon.
    Sorry men jag är så trött på dessa puckon som tror de är något. Okej är att tro man är människa.
    Om man blivit övertagen av demoner då vet man vad idioten jag pratar om annars har man ingen jävla aning faktiskt. Bli prövad och vet….Jag vet ju det ena och andra. men det är bara ni och jag som vet nu inte dom som stämplat mig. Jag vet hur fördärva deras liv, jag har makt över deras förstånd om jag vill men jag vill inte I fuck it all…En kompis som är död sa han kunde segla förbi in i mitt sovrum.
    Tjae jag trodde han var galen men nu vet jag ju bättre…OMG (alltså verkligen OMG)
    ———————-

    Egentligen vad livet….Pratar man om det som ingen har vet skap om så blir det lätt att man är dåre.
    LIvet är kort jämfört med vad de flesta tror är död så ,grubla lite mer och vi kanske kan prata mer klart. Medvetandet är här men det blir där i längre tid om inte tankarna är andra en nu…
    Men hur som ärdet väl tankarna som styr dig eller är det kroppen, näää det är kroppen va ! Lättast är att komma underfund med det är genom ens sexualitet …Vad du ser vad du hör och seb vad du gör.
    Simpla biologiska funktioner men i annat blir de i tid lika simpla som dessa reaktioner.
    Its a fucking program……Thats its…Sen utöver det simpla vetandet om det så kan man handla vad och göra så kallad mänskligt agerande ((((och för vem då är ju frågan från mig,,nu är jag inte i sexuella tankar och tänker mig en annan grupp av tänkare som läser liksom..
    Men man ser många likheter och mönster i många ting, tex hur man fångar en fisk eller hare eller älg eller va faen när man svälter ifall man nu tänkt innan liksom är förberedd på jaktens dilemma innan grödorna kan få frukt eller man kommit på kunskapen att tömma naturen på socker och andra biologiska mettaller /salter och så vidare i soppan att urskillja … Tjae soppa är det.
    ARe you ready? Jag är det ,men jag har inga problem att dö heller. Jämför det med dig själv.
    Mest lider jag av att andra plågas när jag själv lider är det bevisligen ingen stor grej för mig jag drar som katten.
    ——————
    Sen inte förglömma att puckona beskriver BETAL systemet som infrastrukturen i detta land.
    Hurra att vi styrs av så kloka personer. Jäsp…

  6. Nä, staten kan inte låna pengar från SBAB – däremot kan de få låna SBAB:s skulder på pengar (=krediter). En tämligen krånglig omväg för staten att låna skulderna som SBAB har i Svenska kronor som bara staten kan skapa mao🙂. Men du har rätt, staten kan låna SBAB:s skulder(=krediter) genom SBAB. Och om nu staten bara kan ”låna” av banksystemet är det givetvis SBAB som de ska ”låna” av.

  7. Hur kan en exlusive idé bli random. Om man nu bortser från mänskligt skapande aktiviteter eller maskiners arbete i att väga information i den graden man inte kan skilja på vad det ena är och det andra i energi eller information.
    Om de som anser sig kloka inte kan ens försöka svara på detta så bör de inte skicka sig i att vara kloka. Rent vetenskapligt då.
    Att finna rätt genom alla fel som ju kan vara hur många som helst när det i vissa fall bara finns ett rätt är ju rätt korkat eller hur…Men att vara uppfinnare har jag slutat med tills det är en annan värld som är för människan inte för att jag skulle göra någon skillnad i denna tid för jag skulle bara bli sopad under mattan som alla andra som påstår annat en vad som är random då liksom hehehe. I not go in that trapp ! No more…..(Alltså så jag påstår mig bara vara random och har inga egna tankar längre)
    Nästan normal då ,hehehe..Skojar med lite allvar då liksom..
    Nu i texten så riktar jag mig inte till Lincoln eller andra jag riktar mig mot dem från slutet av tiden som enligt rörelser vad de en är går från det yttre för att det inre ska avspegla det om och om igen…

Kommentarer inaktiverade.