SEB:s skulder är Sveriges valuta då Wallenberg har tagit över skattesystemet

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Håkan kom med en kommentar som fick mig att tappa Hakan (Tack Håkan!):

Riksgälden har eget konto i RIX. Det måste de ha för att allmänheten och myndigheter skall kunna flytta pengar mellan privatbankerna och Riksgälden. Men innehavet av ett konto betyder ju inte att staten genom Riksgälden automatiskt får låna direkt i Riksbanken, åtminstone inte till kärnverksamheten.

När det gäller offentliga myndigheter och institutioner så VAR jag ganska övertygad om att myndigheter i första hand använder sig av vanliga konton i alla de stora privatbankerna. Riksgälden har tex “toppkonton i ramavtalsbanker” (googla på det för detaljerad information!) varifrån in- och utbetalningar sköts.

MEN – för att vara på den säkra sidan ringde jag nyss till Skatteverket och frågade. Det visade sig hör och häpna att Skatteverkets bankgironummer är kopplat enbart till Skandinaviska Enskilda Banken. På min fråga om detta inte är lite orättvist mot de andra parasiterna svarade käringa på likviditetsavdelningen att det är ju en upphandlingsfråga och vill jag veta mer så får jag minsann ringa Stockholm. That´s it.

So far so good.”

Det brukar heta att ett lands valuta är den valuta som staten kan skatta folket med. Nu är det ju Wallenbergs SEB som sköter skattningen av folket och då folks skatter betalas till SEB:s konton är inte heller skattesystemets valuta Svenska kronor. För en bank har inte Svenska kronor på kontona – en bank har SKULDER på Svenska kronor på kundernas konton (=krediter) och en banks skuld på Svenska kronor ÄR INTE Svenska kronor. Så vi betalar skatt i SEB:s valuta – dvs vi använder SEB:s skulder (=krediter) som skattebas! När statens pengar inte längre är gångbara och statens skatteuttag ingår i en banks balansräkning vet man att det inte längre är staten som styr. Vi är alla skatte/skuldslavar åt SEB! Vi är alla en del av SEB:s balansräkning  – t.o.m staten själv. Mussolinis definition på fascism var ”sammansmältningen av företagande och staten” –  kan fascismen i att staten sammansmält och numer ingår i SEB:s balansräkning bli mer påtaglig?

Om banksystemet ser till att kontanter förbjuds kommer SEB-krediterna vara herrevalutan för oss alla. Så än finns lite svängrum, om än litet – använd Svenska kronor och plocka ut allt ni kan!

VÄGRA ANVÄNDA SEB:S VALUTA!

Tar ett break nu i vetskapen om att det finns andra bråkstakar som ser igenom skithuset som kallas vårt penningsystem som är lika djävla jobbiga som jag är. Men det mesta är sagt! Det är handling som gäller nu! Vi måste bli av med parasiterna och skapa ett ärligt penningsystem som är allmännyttigt och inte parasitiskt girignyttigt!

Får se när jag pallar skriva mer!

Närliggande blogginlägg:

Därför kan inte bankerna byta sina falskmynt med varandra

Tillägg:

Vad är då krediter som bankerna påstår sig ”låna ut”? Jo, att handla på krita vet väl de flesta vad det är.  Låt säga att du är helt black och inte har några pengar men skriver en skuldsedel där du skriver “Jag är skyldig 50 Svenska kronor”. Kanske skulle du t.o.m få den snälla korvgubben att ta emot skuldlappen så att du kunde äta men korvgubben skulle  ju inte se skuldlappen som Svenska kronor – än mindre lär du kunna lura korvgubben att han får “låna” din skuldlapp och att du ska ha ränta på denna skuld som du “lånat ut”. Korvgubben skulle se din skuldlapp som en fordran han har på dig på Svenska kronor.

Men det är precis detta bankerna gör mot staten/kommuner/folk/företag. Bankerna lånar inte ut pengar, Svenska kronor – banker “lånar” ut sina egna skuldlappar (=krediter) på Svenska kronor och tar ränta på påhitten. Det bankkunderna har på sina konton är kundens fordran på banken på Svenska kronor (=kontanter) och inte Svenska kronor – precis som skuldlappen som korvgubben har  är en fordran på Svenska kronor som han har att kräva av dig om du får honom gå med på att du handlar på kredit.

Så om det vore du och du vore bank skulle du inte bara kunna tvinga korvgubben att ta emot din skuldlapp på Svenska kronor som betalning – du skulle även t.ex kunna tvinga staten att “låna” din skuldlapp på Svenska kronor och ta ut ränta på detta påhitt. Det är det statsskulden kommer sig av – var Sverige en suverän stat skulle staten kunna skapa Svenska kronor för att finansiera sin verksamhet istället för som nu – ”låna” bankernas påhittade skuldlappar (=krediter) på de Svenska kronor som bara staten har rätt att skapa.

37 thoughts on “SEB:s skulder är Sveriges valuta då Wallenberg har tagit över skattesystemet

  1. Tack för all information. Det har verkligen varit en ögonöppnare och jag har insett att allt är ÄNNU värre än jag trodde efter att ha lärt mig om FRB etc. Hoppas du skriver vidare när du upptäcker nya konstigheter som i detta inlägg.

    E.d.

    • Tack själv! Jo, hur illa det är är deprimerande. Men det positiva med att allt är så djävla ”fucked up” som det bara kan bli är att det är svårt att se att de ska kunna dra det ett varv till nu. Informationen sprider sig snabbare bland folk än inlåsningen – oavsett hur mycket FRA, ACTA; SOPA och mentalskval typ melodifestivalen och sport de trycker ned i halsen på oss. Av allt det där tror jag faktiskt fördumningen genom mentalskval är det mest farliga – införandet av ACTA, FRA etc är desperata handlingar som syns och som väcker motreaktioner – fördumningen genom media låser in smarta människors tankar i nonsens.

  2. Wallenberg har styrt Sverige tillräckligt länge nu! Det är dags att agera, det finns en anledning till att bankerna (som Wallenberg styr) blir snuskigt rika när de kan skapa oändligt med pengar. Inte nog med att staten givit dem previlegiet att skapa den svenska penningmängden, de har också blivit skattebefriade i Sverige.

    Sverige är ett mycket sjukt land. Fortsätter vi såhär kommer 1 procent äga allt och befolkningen fortsätta vara slavar.

  3. Frågade vem som äger Riksbanken i ett inlägg och fick den här kommentaren:

    Postat den 2010/01/24 kl. 18:53
    Well let’s have a look at who does own “Riksbanken”

    The plan of the international Jewish banking cabal is to have only 3 central banks in the world: The Federal Reserve Bank, the European Central Bank,( which Sweden now part of the EU and the Riksbank are included) and the Central Bank of Japan. All of these banks are headed by the Rothschilds.
    The Federal Reserve Bank is a consortium of 9 Jewish-owned & associated banks with the Rothschilds at the head:

    $1. Rothschild Banks of London and Berlin.

    $2. Lazard Brothers Banks of Paris.

    $3. Israel Moses Seif Banks of Italy.

    $4. Warburg Bank of Hamburg and Amsterdam.

    $5. Lehman Brothers of NY.

    $6. Kuhn, Loeb Bank of NY (Now Shearson American Express).

    $7. Goldman, Sachs of NY.

    $8. National Bank of Commerce NY/Morgan Guaranty Trust (J. P. Morgan Bank – Equitable Life – Levi P. Morton are principal shareholders).

    $9. Hanover Trust of NY (William and David Rockefeller & Chase National Bank NY are principal shareholders).
    THE BOARD OF GOVERNORS OF THE FEDERAL RESERVE BANK

    Here are the Jews that control the government of America:

    1) Ben Shalom Bernanke: Chairman of the Board of Governors of Federal Reserve. Term ends 2020.

    2) Donald L. Kohn: Vice Chairman of the Board of Governors of Federal Reserve. Term ends 2016.

    3) Randall S. Kroszner: Member of Board of Governors of Federal Reserve.

    4) Frederic S. Mishkin: Member of Board of Governors of Federal Reserve. Term ends 2014.

    5) Alan Greenspan: Advisor to Board of Governors of Federal Reserve. Recent Chairman.

    That should answer the general question and I’m sure that if you investigate deeper, that the Wallenberg family have a serious interest along with others.

    The baldchemist
    thebaldchemist.com x
    ray.leigh@thebaldchemist.com

  4. Detta hade jag ingen aning om!! För djävligt är väl bara förnamnet. Gamle gubben Wallenberg hade som valspråk: ”Att verka utan att synas” Nu börjar man fatta vad han menade. En käpp i röven och ut genom munnen och sakta grillning över öppen eld är inte straff nog. I etthundrafemtio år har dessa parasiter sugit ut slitens svett ur de flesta i detta landet. Det finns inte ord. Tala om att föra folk bakom ljuset. I girighetens namn förstörs vår planet bara för att tillgodose dessa psykopaters maktbegär.
    Saliga äro de saktfärdiga, ty de skola besitta världen, står det visst nånstans i bibeln. De saktfärdiga kanske vaknar nu, äntligen.
    Vi får väl hoppas att inte slutar helt Lincoln. Du behövs verkligen, vilket syns i inlägget ovan.

    Jag har startat en blogg: http://ilsken-farfar.blogspot.com/

    Den kommer att handla om vår världs orimligheter, men ur ett annorlunda perspektiv. Jag hoppas få utlopp för lite av mina inbördes känslor genom att skriva av mig lite. Tänkta och verkliga ödens upplevelser både i dåtid och framtid ska försöka belysa detta. Ha inte för stora förhoppningar:)

    • Jo, visst är det för djävligt! Wallenbergs historia är ju lång och som sagt skitigare än skitigast. Och nu har vi deras krediter (=skulder på Svenska kronor och inte Svenska kronor) som skattebas. När statens pengar inte längre är gångbara och statens skatteuttag ingår i en banks balansräkning vet man att det inte längre är staten som styr. Vi är skatte/skuldslavar åt SEB

      Kanon att du satt upp en blogg, farfar, för du skriver djävligt bra (din beskrivning av vad man skulle göra med Wallenberg ovan var grym! :)! Det är skönt att skriva av sig men ta det lugnt det kan gärna bli för mycket. Ska sätta upp dig på blogglistan i högerspalten – uppmanar andra att oxå kolla in Farfars blogg.

    • För allt i världen, MISSA INTE FARFARS BLOGG!!!
      Är han inte redan en publicerad författare så kommer han snart vara det..

      Du skriver ju fenomenalt bra Farfar.. Hatten av. Respekt…

  5. När man ser att det förs fram att tekniken gått så fram för att man nu kan manipulera atomer alltså ändra dipolen i väldiga kalla grader för att samla info men liksom fotoner är mycket mindre en atomer och det finns film som är tunn och använder små hål bara för fotoner som man bygger styrsystem av tyvärr kan jag inte länka till detta för så fort jag gör det så ändrar de informationen och det har ju hänt redan i detta spacade och medicinska projekt med universitet och kända men rätt ovanliga i dagligt tal.
    Säger detta för att ge en glimt i storlek hur bakom ljuset vi är när det gäller vad som finns att tillgå i teknik då detta med att rada upp atomer anses som att det inte går komma längre.
    Och med tanke på skillnaden i storlek mellan en foton och en atom då ”så borde alla” begripa vad jag försöker säga. I alla fall om man kan tänka mer en lillfingret. Detta har större betydelse då i HET menn det verkar ju helt vara av ointresse ingen liksom pratar om detta program HET vilket är väldigt märkligt. Inte vet jag men hur som ,var det en äkta demokrati så skulle inte allt gömmas antar jag.
    Ha en god vila🙂

  6. Finanssystemet är ju helt beroende av tillväxt. Om tillväxten avstannar så rasar allt, vad jag har förstått, och det skulle gå ganska fort också. Vägra göda tillväxtmonstret!
    Om vi skulle ta och sluta konsumera? Ett frivilligt köpstopp nu direkt istället för att vänta på att bli tvingade som det grekiska folket. Det kommer ju sluta i den vägen förr eller senare iaf. eller ännu värre. Om man kan få folket att sätta ner foten på allvar så kanske man undviker ett krig också.
    Tillsammans skulle befolkningen kunna sänka alla banker, och tvinga fram ett nytt system, istället för den utdragna plåga som ligger framför oss. Det skulle säkert bli en del kaos och problem, men det är lättare att ta om det är frivilligt. Alla borde också inskaffa en matreserv hemma, sen är det bara att vänta. Jag vet att det är en önskedröm.
    Själv tänker jag göra det på riktigt, tänker planera och förbereda mig ett tag.
    Startar den 1 april. Om fler, helst hela europa hänger på så kan vi lura hela bankmaffian. Lätt.
    En solidaritets auktion också, kan grekiska folket strama åt så kan jag.
    Köpstopp betyder att bara inhandla det absolut viktigaste, enkla livsmedel, inget annat.
    Konsekvenserna skulle bli enorma. Jag vet att det är en önskedröm.

    • Mimmi, effekten kan lätt bli omvänd. Tyvärr, då jag gillar aktioner..
      Men bankerna klarar av mindre omsättning en längre stund, men det gör inte de som jobbar och verkar inom verksamheterna.
      Det sista som ett företag gör är att strunta i att betala bankerna. De vet att de i samma stund (nästan iaf) blir begärda i konkurs.. Nä, de gör alla andra åtstramningar före det. Minskar personalstyrkan, köper färre egna tjänster (städ, kaffeautomat osv osv) som i sin tur gör att ännu fler blir utan arbete..
      Denna processen funkar på lång sikt, men det är tyvärr inte troligt att folket skulle orka hålla på så länge.

      Det allra bästa sättet är att inte låta de sk pengarna vara på ett konto i banken.
      Ta ut i kontanter istället. Köp ett kassaskåp och lägg dem däri i stället, eller göm dem smart hemma.. Genom en sk bankrusning kan vi knäcka bankerna på några få dagar, och även om staten går in och räddar dem så kan de inte rädda dem veckan därpå igen, eller veckan därpå igen… Och absolut inte alla banker samtidigt.
      Kaos och nattsvarta rubriker i media och från politiker är såklart det som kommer synas, men det är bara bankernas propagandamegafoner som fått order att höras och synas..
      Vad som också kommer bli otroligt uppenbart är att bankerna inte har pengarna de säger sig ha.. Förtroendet sjunker, och ännu fler hittar informationen Lincoln, jag och några få till försöker förmedla.. Bollen är snabbt i snabb rullning, och vi kommer sen se hur bankerna vildsint ska försöka att bygga upp det vi raserat.
      Det kommer också visa deras riktiga trynen, dessa ansikten förvridna av dreglande girighet då de enbart vill ha ALLT och inget mindre..
      De kommer därmed ännu mer bevisa att vi inte kan ha kvar det system som de vill bestämma att vi ska ha..

    • @Perre

      Jag får en känsla av att Cornucopia helt vill ”dra sig tillbaka” ur denna debatt och inta en mer konservativ hållning och det beror säkert på att han är en ung man (41 år tror jag) som börjar tänka på sin fortsatta karriär inom finansvärlden. Jag minns att han skrev annorlunda om det här när han var anonym men nu kanske han börjat känna att för att göra karriär så måste han inta den konventionella uppfattningen annars så har han ”bränt sina skepp”.

      Skall i varje fall bli intressant om han svarar på vissa av frågorna i kommentarerna som är väldigt relevanta, Och dessutom inte alls är ställda med någon aggressiv ton.

      • Va fan insinuerar du? Att jag låter aggressiv?🙂
        Jo, jag vet jag bankar lite väl ihärdigt ibland på min bultbräda men då är det bra att snälla bloggare som du, Janne, kan vara den snälle polisen så nitar vi dem tillsammans – ”Good cop, bad cop”.
        Stämmer nog med Cornu som du skriver – ska läsa sedan.

      • Jaha, nu vill han att folk ska komma in i matchen igen.
        Detta är ju riktigt stimulerande

        Vi kanske kan ta den här, Cornucopia ?
        Här finns folk som gärna är lite mer utförliga, så du slipper hålla på med one-liners med hänsyn till dina mer begränsade läsare ?

      • Jag är blockad på blogger så jag kan inte skriva som Lincoln hos Cornu. Men jag kan ju skriva något anonymt. Men jag bankar bultbräda så djävla högt att det blir nog inte så djävla anonymt ändå🙂

        Jo, det kanske är bättre att de som är lite lenara i ordvalen än jag är pratar med fiansvalparna hos Cornu. Jag kan förstå om jag kan vara förnedrande för dem då jag river av dem deras språkdräkt av nonsens och svammel utan alltför mycket finkänsla – att förnedra folk kanske inte alltid är den bästa vägen till få finansvalparna till att förstå sakernas ordning. Men, va fan, jag är som jag är!🙂 Kanske jag hjälper ickefinansvalpar till att inse att de ska fan inte vara förödmjukade av finansvalparnas eviga svammel.

      • Jag ser att den där snälle ”polisen Sigvard har skrivit ett ganska långt inlägg hos Cornu. Får se om han reagerar…..🙂

        SigvardFeb 23, 2012 02:43 AM

      • Fan va däng ni gav honom! Han har bra sidor Cornu men hans nedlåtenhet och besserwissande är irriterande. Skiter man på sig ska man stå för det. Jag bankar bultbräda här ibland så det osar och viner men om jag träffar fel så står jag för det och ber om ursäkt (hoppas jag🙂 )
        Det är inget fel i att ha fel om man inte är för stolt för att erkänna det då blir det djävligt fel. Alla har vi skitigt på oss någon gång i livet.

  7. Vill tillägga att om du skulle sluta skriva Lincoln, så uppstår ett tomrum. Det finns fler som skriver om samma saker, men inte som du. Du skriver intensivt och personligt (utan att bli privat) och det är alltid intressant. Jag har fått upp ögonen för det sinnessjuka styret i världen helt med hjälp av din blogg, och lärt mig massor. Torra och akademiska texter utan känsla orkar jag nästan aldrig läsa.
    Ha det så bra.

    • Tack Mimmi!
      Folk blir förödmjukade i onödan av snömoset som ekonomer rabblar ur sig. Jag är rätt bra på matte så när jag började studera penningsystemet och inte förstod ett skit så började varningsklockan ringa – för jag visste att det inte var något fel på min logikhantering. Och när man skrapar på snömoset av kortslutningar i retoriken och den totala bristen på definitionen och härledningar (t.ex finns det inte en enda ekonom som kan svara på frågan va fan pengar är för något – alla svarar olika – de flesta kan inte svara alls – ändå påstår de sig vara ”experter” på just ”pengar”).

      Om jag hjälpt någon till att inse att all djävla snömos endast är förklädnad åt en parasit som med denna verbala förklädnad lyckats sätta på sig kejsarkronan är jag glad. Folk ska inte bli förödmjukade till devot tystnad av dessa skräddare av bedrägerier.

  8. Tack Lincoln för din mycket intressanta blogg! För ett bra tag sedan insåg jag att i stort sett hela systemet bygger på luft (det var innan jag upptäckt din blogg). Jag kunde dock inte ens för mig själv helt förklara den ståndpunkten som jag intuitivt kommit fram till. Det är först med dina förklaringar som jag tycker mig skönja helheten. En fråga: som jag ser det borde hela systemet implodera p g a kraftiga inre spänningar. Vad tror du? Är vi inte snart där?

    • Tyckte nog den du skickade först var bättre. Den här, även om det sägs mycket vettigt i den, gör spm alla guldbaggar gör – säger att krediter och fiat-pengar är samma sak och skyller allt på staten. Problemet med staten är att den blivit fascistiskt korrumperad av typ Wallenberg ovan i enlighet med Mussolinos definition. Egentlige kan man säga, då Wallenberg tagit över skattessystemet och inte lägre har Svenska kronor (fiatvalutan) som skattebas utan Wallenbergs krediter, att Sverige inte längre har någon stat utan är ett annex till banksystemet.
      Så även om jag delar snubbens konklusion så accepterar jag inte härledningen.
      Ekonomiprofessorn i ekonomi, som var i din första film, var mer ”spott on” tycker jag – hans deduktioner var är mer riktiga för att komma till samma slutsats.

      • Underskatta inte Eric Sprott, han är en av få som verkligen agerar. Läs: http://www.theglobeandmail.com/globe-investor/investment-ideas/streetwise/sprott-makes-a-bet-on-a-different-kind-of-bank/article2204088/

        Continental Bank would take deposits, but it would make no loans, unlike most current banks that are built on a model of lending out far more money than they actually have on hand.

        Taking it a step further, customers who don’t trust government-issued currency may some day be able to keep their deposits in the form of gold and other precious metals that they could tap for everyday purchases. That idea is in keeping with Mr. Sprott’s musings about chequing accounts backed by precious metals – customers could deposit gold, then make purchases by cheque and have their accounts debited accordingly.

        Det är PRECIS det som behövs. Jag tror du har fel ang Sprott, han vet mycket väl hur det fungerar

      • Jo, då borde han veta vilka som kontrollerar guldet och att det är samma herrar styr bankerna. Han borde också poängterar att det är banksystemets skulder (krediter) som används som penningsubstitut och inte ”government-issued currency” som är en plutt i jämförelse. Så länge de håller fokuset på den ”elaka staten” men ser mellan fingrarna på att det världens Wallenbergarna som styr så finns all anledning att vara aktsam. Så jag tror säkert han vet hur det fungerar men jag vet inte vems syften han tjänar.

        Men du har rätt. JAK borde t.ex öppna en depositionsbank där man kan deponera sina kontanter istället såsom nu göra sig till ett annex åt bankparasiterna.

      • Jag tror att han är medveten om det, men det spelar inte så stor roll vad han vet eller inte vet i det här fallet. Den banken som han erbjuder är precis det som behövs, konton med allokerad inhemsk valuta, precis som bankernas konton hos Riksbanken.

        Eric Sprott erbjuder gratis info om hur man skyddar sig mot bankernas kreditskapande samt produkter (som självklart kostar pengar) som skyddar mot kreditskapande.

        Helt rätt att lägga fokus på Wallenbergarna som tagit kontroll över penningmängden i Sverige, men du får inte missa att de får sin makt från staten. Utan staten så är Wallenbergarnas bluff omöjlig.

        Håller med dig om att Sprott missar de poänger som du tar upp på den här bloggen, sånt som nog bara du Werner och kanske någon mer pratar om.

        JAK verkar inte riktigt förstå problemet, att vi behöver konton med allokerade Svenska kronor som kan komma åt betalningssystemet. Så länge de missar det kommer de inte komma någon vart imo.

        Sprott sitter på bästa lösningen hittills.

  9. Ett litet intressant inlägg om Wallenberg fascisterna i conspiration med det sosialdemokratiska partiet, 1931.

    Sveriges genom tiderna största industialist, Ivar Kruger, mannen som introduserade betongen i Sverige 1908, byggde värdsmonopol på tändstickor mm mm. När Ivar, I sin affärs lägenhet i Paris 21 Mars 1932 mördades av KGB agenten Leon Birshinsky, så utfördes detta satanistiska dåd av den ovan nämnda conspirationen. Ivar Kruger var omtyckt och respekterad, detta gjorde honom till ett stort hot emot ynkryggarna Wallenberg. Sosarna kännde sig hotade av han konserners storlek och styrka.

    Horungen Raul Wallenberg ”togs omhand” av Röda Armen i Budapest, efter att ha rest Europa runt i flera år, genom brinnande krig, på ett Tyskt SS pass, för att sälja Svenska pass till Europas latrin.

    • Jo, historien Wallenberg är som sagt rutten från dag ett och kollar man in namnen på inaveln i den ”finansiella” världen är det en ytterst liten klick som styr hela skiten.

      Vem skapade CIA? Jo, ena av bröderna Dulles. Vem skapade BIS? Jo, en andra av bröderna Dulles. Prescot Bush, far och farfar till fd Presidenterna, höll i Brown Brothers ( Bank of Englands dåvarande chef Montague Norman kom också ifrån samma firma – vilket sammanträffande🙂 ) satt ihop med Dulles också. Prescot Bush tillgångar blev sedan beslagtagna för ”trading with the anemy act”. Vem verkade som Wallenbergs ombud när amerikanska myndigheter ville frysa Wallenbergs tillgångar efter andra världskriget? Jo, ena brorsan Dulles. Vilka satt i kommittén för tyska industrins belastning som skulle se till att Tyskarna betalade de löjliga skadeståndskraven efter 1:a världskriget? Jo ordförande var Wallenberg och där satt även Dulles. Sossarna har om möjligt varit värre i sitt gosande med Wallenberg än Moderaterna.

      Carl-Johan Norberg har skrivit om den skitiga histoien kring Kreuger, Wallenberg, Briand, Dulles etc. Intressant läsning:
      http://carlnorberg.wordpress.com/2011/05/30/palanthir-4-u/

  10. @Perre
    Kunde inte låta bli att skriva hos Cornus
    http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/bkn-slut-pa-billiga-rorliga-bolan.html?showComment=1329983125026#c5190103851564638703
    Och inte fan blev det snällt den här gången heller!🙂


    Lite roligt vad Cornu anser vara ”konspiratoriska” källor. För själv behöver han inte ha något på fötterna alls källmässigt för att hävda den sk multplikatorteorin där inlåningar blir utlåningar.

    Cornu avfärdar ekonomiprofessor Richard Werner, Ekonomiproffesor Steve Keen, de två ”Nobel”pristagarna Kydlad och Prescot etc såsom ”konspiratoriska” källor då dessa påpekar att den modell som Cornu tror på är nattmössesagor. Så Cornus hantering av tillförlitliga källor är minst sagt lite udda.

    Eller du kanske vill backa nu, Cornu, om multplikatorteorin? Du hittar säkert någon liten bakdörr i något obskyrt inlägg som du kan använda som bakdörr (för så är ju din retorik överhuvudtaget – femton svängdörrar och en massa bakdörrar som du kan smita ut genom när du inte vet vad du skriver – du börjar alltmer likna en politiker).

    Tvärtemot vad Cornu tror och som ekonomiprofessorerna Werner och Keen ovan klart bevisat, skapas krediterna först och eventuell monetär bas (fiatvaluutan) senare. Inte som Cornu tror att fiatvalutan (kalla det monetär bas, centralbankspengar, kontanter eller va fan ni vill) skapas först och hamnar hos någon som sätter in pengarna på banken som lånar ut dem till någon osv – dvs den sk multiplikatormodellen är en nattsaga.

    Så t.ex när ett bostads”lån” skapas hittar banken bara på sin egen skuld (=krediter) och ”lånar ut” dem samtidigt som de genom sitt eget bostadsinstitut hittar på bostadsobligationer. Båda två är fullständiga påhitt. Banken väntar inte på att någon insättare ska komma lullandes förbi och sedan pumpa upp de 2800 kr i fiatvaluta till 1 miljon kronor i krediter (baserat på den exempelräkning den , enligt Cornu, obskyra källan Riksbankschef Ingves gjort) genom att låna in och låna ut dessa 2 800 kronor runt 100 gånger i enlighet med Cornus godnattsaga, karusellen multiplikatorteorin. Reserven i form av centralbankspengar, fiatvaluta letar banken reda på i efterhand.

    Bostadsobligationerna används som panter av bankerna då de växlar sina skulder(=krediter) i RIX. Bankerna vägrar ju givetvis att ta emot varandras skulder (=krediter)som betalmedel vid transaktioner mellan bankerna utan kräver centralbankspengar för att ta över en annan banks skuld (kredit) på sin balansräkning. Om en bank får taskigt om centralbankspengar (t.ex genom att folk plockar ut dem genom bankrusningar) så pantar den banken bostadsobligationen mot de får låna centralbankspengar för att fylla på sin lilla pöl.
    Så bostadsobligationerna i Interbank Lending ”finansierar” inga bostadslån som bankerna påstår. Det är en till godnattsaga Cornu gärna sprider. Allt behöver inte vara sant för att bankerna säger att det är så, Cornu, det troligaste är att det de säger inte stämmer.

    Jag är blockad på blogger när jag skriver som Lincoln så därför skriver jag anonymt. Tydligen är jag inte så snäll och blogger kanske t.o.m jämställer mig med ordet ter…ist som man ju inte får skriva för då får Cornu inga reklamintäkter av blogger.

    Fan, nu var jag elak igen!🙂

  11. Kolla in dessa dokumentärer etc. och ni får ni en bra bild över hur banksystemet fungerar.
    Man blir alldeles knäsvag när man fårstår hur det ligger till.

    http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936#
    Väldigt lång men otroligt lärorik


    Om man hellre tycker om tecknat. Fast denna kräver nog lite förkunskaper för att förstå allt.

    http://uppenbar.info/uppenbar/rev/bank.html
    Om man hellre vill läsa om det, på svenska

    Man önskar fler kände till detta….

Kommentarer inaktiverade.