Enda sättet att INTE ”låna” bankernas skulder är att låna kontanter?

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Fan! Det här va svårt att låta bli! För det blev ett till litet blogginlägg.

Krediter är inte Svenska kronor utan kontoinnehavarnas fordran på banken på Svenska kronor. Krediter är mao bankernas skulder till kontoinnehavarna på Svenska kronor och inte Svenska kronor. De redogörs även som bankens skulder på bankens balansräkning. Så bankerna har sett till att vi får ”låna” deras skulder på Svenska kronor (=krediter) och att de är lika giltiga betalmedel som Svenska kronor (fan att vi dödliga inte får göra om våra skulder till giltiga betalmedel – finns massor av boskuldslavar som plötsligt skulle bli tvärrika om de fick omvandla sina skulder till giltigt betalmedel och substitut till Svenska kronor).

Finns det NÅGOT annat sätt att låna riktiga Svenska kronor mer än i form av kontanter? Är det ingen som tycker det är lite fel att vi måste ”låna” bankernas skulder (=krediter) på Svenska kronor istället? Jag personligen tycker det är helt rubbat.

Men vi kanske istället ska fixa en lag så att bankernas privilegium att omvandla sina skulder till giltiga betalmedel och substitut för Svenska kronor omfattar alla? Boskuldslavarna borde tycka en sån deal vore ganska schyst kan jag tänka mig!🙂

PS

Får käka lite bloggantabus nu så jag släpper det här. Jag har egentligen inte tid!

11 thoughts on “Enda sättet att INTE ”låna” bankernas skulder är att låna kontanter?

  1. Jag har inte kommit på något annat sätt än det du nämner, tyvärr. För rent teoretiskt borde väl även Sverige kunna betala av skulder till utlandet genom att betala dem i kontanter, eller har jag fel? Men visst, ren byteshandel förstör ju också en del för finanseliten. I Spanien har vissa orter börjat med det, man får poäng får det man lämnar in osv. Betala av sina lån, ta ut så mycket kontanter man vågar ha hemma, ev köpa guld(jag är inte för ett guldbaserat system, men ser ju vartåt allt är på väg, så det finns inget annat att köpa), mark och inte köpa massa slitochslängsaker etc är nog det bästa sättet att få slut på dagens system. Sluta inte skriv, jag hänvisar många vänner till denna blogg!

    • Tack Peter!
      Men egentligen har jag arslet fullt just nu så jag borde dämpa ned lite i alla fall. Men det är svårt för när man kommer på sjukheter. Att ”låna” andras skulder och dessutom betala ränta på ”lånet” är ju så sjukt egentligen så att det inte är sant! Men tyvärr är det ju det!

  2. Om en person som vinner drömvinsten på över 100 miljoner på Lotto sätter bankerna mot varandra, vilken ränta skulle man kunna förhandla sig till om man sa att man var villig att ”låsa” det kapitalet under fem år i banken, och enbart ha tillgång till räntan?
    10%? 20% Inte nära så mycket?
    Personligen skulle jag hånflina åt alla bud under 50% maa alla miljarder som de kan låna ut på fem år med min ”insats” som grund..

    Mest troligt är att jag skulle sätta in alla pengar för att någon dag senare plocka ut allt i kontanter.
    Jisses vad de skulle få dammsuga marknaden efter de kontanterna och komma med den ena bortförklaringen efter den andra för att förhala/hindra mig att göra vad jag vill med vad jag anser är mina pengar, men som de antagit vara deras när jag satte in dem hos dem..:):):)..

    Vad jag vet så är det ingen riktigt rik knös som gjort så, men det kan ju bero på att riktigt så rik blir bara de som är egoister och frossar på utsugarsystemet..

    • Faktiskt var det en sån grej Kreuger och den Franske fd premiärministern Briand (som fick Nobels fredspris 1926) gjorde då de försökte skaka fram pengar till ett Tysklandslån (då Tyskland var skuldsatt av bankmaffian upp över öronen efter Versaille överenskommelsen) och gå förbi bankmaffian. Både Briand och Kreuger dog strax efter varandra och som vanligt är det konspirationsteorier att se ett samband . Istället kom Hitler.

      Vilka satt i kommittén för tyska industrins belastning som skulle se till att Tyskarna betalade de löjliga skadeståndskraven efter 1:a världskriget? Jo ordförande var Wallenberg och där satt även Dulles.
      Vem skapade CIA? Jo, ena av bröderna Dulles. Vem skapade BIS? Jo, en andra av bröderna Dulles. Prescot Bush, far och farfar till fd Presidenterna, höll i Brown Brothers ( Bank of Englands dåvarande chef Montague Norman kom också ifrån samma firma – vilket sammanträffande🙂 ) satt ihop med Dulles också. Prescot Bush tillgångar blev sedan beslagtagna för ”trading with the anemy act”. Vem verkade som Wallenbergs ombud när amerikanska myndigheter ville frysa Wallenbergs tillgångar efter andra världskriget? Jo, ena brorsan Dulles.

      Så det är en liten inavlad klick av psykopater som styr hela skiten.

  3. Läste om det där i Spanien och att många där även använder pesetas igen.
    Skatteverket verkar ha problem hur detta ska beskattas nu? Jaja.
    Läste också om hybridlån, som den fransk-belgiska banken Dexia har och inte längre kan eller ska betala ränta på. Det har ju gjort en förlust på omkring 100 miljarder iom Grekland.
    Det är väl bara att stryka ett par nollor så är man snart ikapp igen.
    / Urban

  4. Man skulle dra i gång ett upprop att folk börjar ta ut pengar i kontanter. Det behöver inte ske på en viss dag, bara att vi tar ut mer och mer kontanter ur systemet.

    • Kan inte bankerna då bara säga till Riksbanken å trycka mer så det inte blir för lite i den där pölen?
      Annars är väl bankrusning det enda vi kan göra? Inte för inte det troligen är olagligt att tom bara prata om det (uppvigling räknas det som har jag läst)..

  5. ponera att jag redan gör det, men i så fall ska man väl egentligen inte säga det på en blogg, ifall några gammaldags tjuvar läser;)

    • Jo, sedan måste du tänka på koldioxiden som all kontanthantering orsakar! Av alla korkade argument är nog det det mest korkade av bankerna! Någon räknade ut att Swedbanks kontanthantering motsvarade ett fullastat flygplan till Thailand fram och tillbaka! Och som om inte all djävla plastkort och elektronisk utrustning för att folk ska kunna använda bankernas skulder (=krediter) som betalmedel inte sliter på miljön!

      Alla medel, oavsett hur korkade de är, är tillåtna för att vi ska använda bankernas skulder som betalmedel.

      JAK borde t.ex öppna en depositionsbank där man kan deponera sina kontanter istället såsom nu göra sig till ett annex åt bankparasiterna genom förvara sina medel som bankskulder (=krediter).. JAK har många fina tankar men tyvärr så har de satt sig knät på mammon, kanske ovetandes, men ändå.

      Att kräva att det finns en depositionsbank anknuten till RIX är ju också ett krav som borde vara självklart att kräva.

Kommentarer inaktiverade.