Världsfrånvände Cornucopia berättar om verkligheten

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Cornu skriver idag om solenergi. I mycket är det vettiga tankar som han framför men han ”missar” som vanligt valda delar av verkligheten. Såsom petrodollarsystemet som gör att dollarn kan agera världsreservvaluta och suga ut resten av världen. Att Cornu skulle vara så korkad att han inte fattar att dollarns ställning hotas om alternativ till olja utvecklas ser jag som uteslutet (i synnerhet lokal och självhushållande alternativ – kan energi skapas lokalt kommer inte dollar användas). Kollade på Google och kunde bara hitta denna lilla kommentar som desinformatören Cornu kommenterat petrodollarsystemet:

”Anser att ”petrodollar”-tjafset saknar grund. Nettoeffekten av vilken valuta en råvara noteras i är noll.”

Vilket ju inte bara, som sagt, är desinformation utan direkt enfaldigt att tro. Klart värdet på dollarn hålls uppe genom att Kissinger såg till att all olja ska handlas i dollar. Börjar oljeländer sälja olja i annan valuta faller efterfrågan och värdet på dollarn som fått en ”free ride” .

Cornus selektiva blundande för att USA angriper eller hotar olje-länder som slutar använda dollar vid försäljning av olja är ju ganska uppenbar. Libyen, Venezuela, Irak, Iran, Sudan har alla gjort ”tabben” att de slutat använda dollar i transaktioner.

Så att Cornu är en desinformatör råder det ingen som helst tvivel om. Att han dessutom sprider lögnen om att Iran hotat att ”Israel skall utraderas från jordens yta” visar att han är en del av mantrakören kallad massmedia som upprepar lögner tills de blir sanna – ungefär såsom de gjorde med Saddams ”massförstörelsevapen” som aldrig fanns. Faktiskt fick jag Cornu att erkänna att massförstörelsevapnen i Irak aldrig fanns – och vid en googlesökning verkar det som om det är den enda gången som Cornu faktisk inbegriper den sanningen i ”verkligheten” han försöker måla upp. De som inte blundar där han blundar är givetvis ”konspirationsdårar”, ”foliehattar” alternativt ”sinnessjuka”.

Är faktiskt lite drygt stolt  med min kommentar till Cornu i den tråden:

”Ok så massförstörelsevapen i Irak var faktiskt en konspiration som media och politikerna diktade ihop? Shit! Det trodde jag inte (mest av rädsla för att bli kallad foliehatt av dig). Så då är det ok att jag har åsikten att det var en konspiration, enligt dig? Eller vart det ett ”misstag”?

Får jag tycka att kuvösbarnen som påstods bli utkastade i Kuwait inte blev utkastade? eller blir det foliehatt då? Är Golf of Tonkin foliehatt eller ej? Operation Gladio? Operation Northwood? Får jag tro att Bin Laden inte fanns eftersökt på FBI:s lista över misstänkta för 911 (vilket han inte fanns – men om du säger att han stod uppsatt som misstänkt för 911 så är det givetvis så)? Iran-contras?

Det är bara bra om jag får reda på vilka massmediala och politikernas lögner som är godkända av dig som sanna så att jag inte hamnar på ditt Sovjetiska dårhus! Du måste ju upplysa oss stackars foliehattar så vi vet vilka lögner vi ska tillbe!”

Så det intressanta med Cornu är  inte det  vettiga som han skriver (och han måste skriva en del vettigt för att någon ska läsa honom – som t.ex i bloggen om solenergi som har mycket vettigt i sig). Det intressanta med Cornu är vad han inte skriver och vilka han sinnesjukförklarar.

Slutsats:

Cornu har permanent hycklerihatten på sig.

Närliggande bloggar:

Afghanistan – det tredje opiumkriget

Konsten att bli en ny Hitler

Inlärd hjälplöshet, ”shit happens” versus ”konspirationsteorier”

11 thoughts on “Världsfrånvände Cornucopia berättar om verkligheten

  1. Skall du verkligen lägga så mycket focus på cornu ?

    Han försöker att tiga ihjäl dig och det verkar fungera bra eftersom han har 50 gånger fler läsare än du.

    • Nä, jag lägger inte så mycket fokus på det han skriver – jag tycker det han inte skriver är mycket mer intressant. Tystnaden och ihjältigandet är intressant. Melodifestivalen har mycket mer tittare än Cornu har – och vad säger det? Det finns inget intressant i det de säger i melodifestivalen heller – men melodifestivalen stryker dumheten medhårs – precis som Cornu. Frågan kanske är om man ska följa med de mentala döda fiskarna i strömmen eller försöka tänka själv. Men du kanske tycker som Cornu där med?

  2. Att ha har fler läsare beror nog på att det finns fler inte så kloka som kloka. I bibliska mått då.

    • Ledsen men jag har fortfarande inget facebook-konto och har nog inte tid att skaffa mig ett heller (för troligen skulle jag fastna där om jag kollade vad nubben skrivit🙂 9

Kommentarer inaktiverade.