Bankerna har inga Svenska kronor på sina kunders konton -sammanfattning

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Sammanfattar föregående inlägg utgående från BIS rapporten (centralbankernas centralbank så det är lite svårt att motsäga ens av de värsta bankkramarna då större bankkramare än BIS troligen inte finns) .

Det som bankerna inbillar alla människor är pengar (kredtierna) inte är pengar för bankerna då de inte kan betala med dem. Det bankerna kallar Svenska kronor som står på kundernas konton är inte Svenska kronor.

Att det sedan kallas fractional reserve banking är för att skapa illusionen att bankerna ”lånar” ut Svenska kronor (centralbankspengar) men som BIS skriver så ”lånar” de inte ut insättningar av Svenska kronor – bankerna är utgivare av sina egna inhemska valutor (commercial banks, which generally issue private money (commercial bank money) in the form of deposit liabilities.”) som är växlingsbara 1:1 mot Svenska kronor, dvs centralbankspengar ( central and commercial bank monies are convertible into each other at par.).

Så Handelsbanken hittar på sina egna krediter och kan lura folk att de ”lånar” ut Svenska kronor genom att ge varje kreditenhet samma växlingsvärde som en riktig svensk krona. Så när växlingen sker mellan bankens krediter och centralbankspengar (Svenska kronor) märker kunden inte att det skett en växling. Likadant med de andra bankerna. Bedrägeriet skulle avslöjas direkt om t.ex Handelsbanken plötsligt gav krediterna på kontona halva växlingsvärdet – kunden skulle få ut 50kr i centralbankspengar, kontanter, om han/hon växlade genom ett  bankomatuttag istället för de 100 kreditenhet som stod på kundens konto. Likadant vid kontoöverföringar till andra banker.

Vi har mao inget fractional reserv system där Svenska kronor (centralbankspengar) lånas in och lånas ut av bankerna till kunder. Vi har en central valuta – Svenska kronor- och privatbankernas inhemska bankvalutor som har en fast växelkurs till den centrala valutan (återigen: ”central and commercial bank monies are convertible into each other at par.)

Så bankerna hittar på sina egna krediter – inte Svenska kronor – från ingenting och skuldsätter allt maxiamlt samtidigt som de lurar folk att de ”lånar” ut Svenska kronor. Mao ord är det ett stort bedrägeri hela skiten då vad de säger att de gör och vad de gör är två helt skilda saker!

Från BIS rapporten:

The most familiar issuers of money are central banks, which provide central bank money in the form of both banknotes and deposit liabilities, and commercial banks, which generally issue private money (commercial bank money) in the form of deposit liabilities.

————————
An important feature of this coexistence is that, in a given currency, central and commercial bank monies are convertible into each other at par. Conversion at par removes the very high transaction costs that could arise for users of a currency if there were multiple issuers whose monies were exchanged at different values. Conversion between commercial and central bank monies takes place in a tangible manner when a commercial bank depositor withdraws banknotes from an account.
Conversion between different commercial bank monies takes place through payment systems when a customer of one bank makes a payment to a customer of another bank, using central bank money as the bridge in most cases.

http://www.bis.org/publ/cpss55.pdf

Förtydligande:

De enda banker som kan skapa egna inhemska växlingsbara valutor är de som är direkt kopplade till centralbankens växlingssystem, RIX.  ”Banker” som JAK, Icabanken, Ikanobanken etc kan inte skapa egna inhemska växlingsbara valutor. Dessa ”banker” har ”sina” konton kopplade till någon av storbankernas konton och de ska därför mer ses som annex till storbankerna – annexbankerna har inga Svenska kronor (centralbankspengar) de heller.

29 thoughts on “Bankerna har inga Svenska kronor på sina kunders konton -sammanfattning

  1. Var på en sittning i helgen med god mat och massa vin. Värden som jag känner sedan länge och som är välutbildad och delägare i reklambyrå och som jag anser vara en mycket skärpt och klipsk man. Jag tycker det fortfarande. Men, efter en stund gled samtalet in på politik, som det alltid gör efter ett tag och han som är M och den andre av oss är V och jag själv har slutat röstat för länge sedan då jag gått på bluffen. Hursom, vi kom in på euron, banker, orättvisor, löner. Hela paketet kort sagt. Efter en stund frågade jag värden när tonläget blivit högre om han vet hur banker fungerar. En rak och enkel fråga. Han svarade föga överraskande att det han lånar på banken är det som vi andra har stoppat in på våra konton som sedan banken lånar ut. När jag sa att banker hittar på krediter från tomma intet såg han på mig som om jag vore dum i huvudet…

    Vad gäller universitetspoäng och utbildning står jag tämligen slätt mot värdens kunskaper i mångt och mycket men när han skulle svara på en fråga som faktiskt berör hela samhället och världen gick han uppenbarligen bet. När jag förklarade för honom hur banker egentligen fungerar fick jag sedan förklarat för mig att ”jag vet ingenting” Häpp!

    Så, att världen ser ut som den gör är inte konstigt när välutbildade människor med mångmiljonlån på sina fina villor och har märkvärdiga jobb ändå inte förmår vilja förstå hur saker och ting hänger ihop. Och när dessa människor sedan inte vill ta till sig annan information som kan rasera deras idévärld, då blir det läskigt på riktigt…

    • Du kan säga upp bekantskapen med din vän. Jag har haft ett flertal liknande upplevelser, ångrar inte en minut av att raderat dessa egoister och dolda åsiktsfacister från mitt liv. Det enda de ägnar sig åt är att parasitera på din, min bekostnad och de skiter fullständigt i att andra drabbas. Den här gången var det inte samhället som anonymt skulle betala, stå tillbaka, utan nu blev det synligt – du skulle stå tillbaka, hålla igen, vara tyst! Det är givetvis svårt att i stunden resa sig och gå, men ”du vet ingenting” kommentaren är bortanför en varningssignal. De har egentligen valt sida, de valde sin privatekonomi, inte dig (eller mig). Det är upp till dig om du vill vara en ”hang around” till din ”kompis”, jag hade bara slutar ringa han och skaffat andra vänner. Det har jag gjort själv, ångrar inte mitt beslut en sekund.

  2. Jo, jag har samma känsla – de som gått i dressyrskolan längst är oftast de som har svårast att ändra sitt seende – det kanske finns en mening med det🙂. Om ”spetsen” i samhället är väldresserat så följer resten av fårskocken med på ren auktoritetstro.

    Jag tror att naturvetare (de som inte är helt innördade och sitter i sin lilla aspergernisch och filar – och jag ska erkänna att jag ibland själv har en dragning åt det hållet🙂 ) har lättare att ifrågasätta och se igenom skitsnacket om de bara börjar nysta. Känner mig själv ibland som en Sisofosdyngbagge som rullar skiten upp för backen för att det ska trilla ned i folks förståelse – men lik fan rullar kulan ned i nedförsbacken och man får tålmodigt försöka få folk att inse att det inte är guld som glimmar hos bankerna utan bara lager på lager av inrullat och inlindat skitsnack från skräddarna till kejsaren utan kläder.

    • Japp! Och det innebär samtidigt en total skuldavskrivning för bankerna vars valutor är skulder i t.ex dollar (eller Sv kronor), dvs centralbankspengar. Folk kommer inte kunna växla om till centralbankspengar och bankerna slipper betala ut det kunderna har innestående på bankerna. Centralbankspengarna kommer bli helt inlåsta inom banksystemet och folk kommer vara helt bundna vid kredit/skuldslavsystemet.
      Finns massor av sådant här skit nu som t.ex Google vill ju att vi ska flytta över våra plånböcker till deras mobiler. De döljer ju inte ens vad de är ute efter då deras smartphones heter ”Nexus” – vilket var namnet på skuldslavarna i Rom. Från Wikipedia:
      “Under the nexum contract, a free man became a bond slave, or nexus, until he could pay off his debt to the creditor”

      Google samlar in information hej vilt och om de dessutom gifter in sig med bank och betalsystemet finns det inget som helst privatliv kvar.
      Att de viftar så ihärdigt med Goldstein (terrorister som Bin ”skuttande från grotta till grotta med dialysmaskinen” Laden ) och droger (som CIA/Mossad också har finansierat och finansierar) tyder kanske på en viss desperation. De hade velat sluta in oss i digital/informations-kontrollsamhället innan det stora raset kom – nu vete fan om de hinner genomföra det psykopaten Brzezinski skrev redan 1971 i boken ”Between Two Ages: America’s Role in the Technetronic Era”:

      ”The technetronic era involves the gradual appearance of a more controlled society. Such a society would be dominated by an elite, unrestrained by traditional values. Soon it will be possible to assert almost continuous surveillance over every citizen and maintain up-to-date complete files containing even the most personal information about the citizen. These files will be subject to instantaneous retrieval by the authorities.’) ”

  3. Var med nu. Nu har dokumentären släppts, den säger samma sak som du Lincoln.

    Den dokumentären kan förhoppningsvis reda ut de missförstånd som finns mellan dig och Cornu. Jag har stora förhoppningar på den filmen när det gäller att få penningreformister att närma sig vanliga ekonomer.

    Jag knåpade ihop ett dokument som beskriver mitt tidigare förslag mer ingående.
    https://docs.google.com/document/d/15XWAfNYFlgSGGh4XuZ7787-LwyDfKprCMuu-zObF3ow/edit

    • Lösningen är alltså, låt alla spela på samma regler som storbankerna som har konton hos Riksbanken, tillåt alla att använda fullreservkonton som utvalda storbanker i dag använder hos Riksbanken.

      Storbankernas makt kommer från att deras kontroll över kontosystemet, vi MÅSTE gå genom dem för att få tillgång Svenska kronor, vi måste gå genom bankerna för att komma åt betalningssystemet (betala räkningar m.m). Därmed blir vi tvungna att använda bankernas demand depostis (bankkonton) där insättningar lånas ut till banken. Det är pga all denna inlåning som bankernas kan blåsa upp sina balansräkningar, alla skapade lån blir inlåning, ingen tar ut pengarna från banken för de måste ha dem där för att kunna göra betalningar i betalningssystemet som bankerna har monopol på.

      Ditt förslag gör att Svenska folket kan kringgå bankernas monopol, och komma åt betalningssystemet och Riksbanken utan att låna ut sina pengar till banker. Kan vi kringgå bankerna så är vi inte längre tvungna att låna ut våra pengar till dem, hela bankernas makt över kontosystemet och därmed deras penningskapande skulle slås ut.

      Bra förslag!🙂

      • Tillägg: Tänk om Svenska folket skulle ta ut sin lön i Svenska kronor istället för kredit, bara det skulle tömma bankerna på 1 månad. Svenskar får ca 70 miljarder i lön varje månad, om de fick sina löner inbetalda på fullreservkonton (inte vanliga bankkonton där man äger krediter) skulle de på två månader ha plockat ur alla kronor som existerar i Sverige. Bankernas kreditpyramid skulle inte må speciellt bra av det😉

      • Ja, det handlar om ren betalningsinfrastruktur. Att möjliggöra för folket att kunna betala utan att behöva låna ut sina pengar till privata banker. Det är digitala kontanter. Funderar på om jag ska formulera om det så det inte är en penningreform överhuvudtaget. Kanske bara ska uttrycka det som betalningsinfrastruktur för att profilera det som en teknisk innovation.

        Att jag tidigare klumpade ihop detta förslag med e-legitimation är ganska självklart i mitt huvud. Det är infrastruktur som vi också behöver.

      • Finns som förslag på flera ställen inom akademiska världen, rekommenderar att exempelvis läsa texten:
        Shy, Oz and Stenbacka, Rune (2008). Rethinking the role of banks: A call for narrow banking. Published at The Economists Voice.

        En sammanfattning av det pappret finns i denna:
        The Crisis and Beyond: Thinking Outside the Box by Claude Hillinger
        http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1726893

        En beskrivning av lösningen finns även här:
        http://128.197.153.21/kotlikof/newweb/The%20Financial%20Fix%204-15-09.pdf

        Ha en trevlig läsning

  4. Jag lyckades förklara för en person om kontopengar så här, att det som sitter på mitt konto inte är pengar utan bankens skuld till mig, Hur hamnade den där?, jo genom en överföring från något annat konto, av bankens skuld till någon annan kontoinnehavare. Om man skulle kunna öronmärka en ”kredithundring”, så kunde man följa den bakåt snurrande igenom en massa konton, bakåt till dess tillblivelse ifrån ett kreditlån. Ett lån som banken aldrig betalade ut, utan vi fick använda krediten som sådan som betalningsmedel.
    Men sen sprack förståelsen när man börjar tala om kontanter. Det ser ju lika ut på kontot om jag verkligen går till banken med en kontant hundring, den sitter likadant på kontot. Då kan ju folk välja att tro att banken lånar ut insättningar. Speciellt när bankfolk försäkrar att de bara lånar ut pengar som de har, och allt godkänns av finansinspektion osv. Vem är då jag att påstå något annat.
    Vad jag vill komma fram till här är att det kan nog vara ett misstag från bankens sida att helt ta bort kontanterna. De är en viktig del av illusionen. Den tankekullerbyttan att kontanthanteringen är inklämd i krediterna är jättesvår. Eller hur tänker jag nu egentligen.

    • Kanske är det lättare att förklara genom att jämföra med olika länders valutor. Bankernas krediter är som länders valutor. Så landet Handelsbanken hittar på Handelsbankskrediter, precis som Ryssland skapar Rubel – landet SEB hittar på valutan SEB-krediter, precis som Japan skapar Yen. Om någon i Japan ska åka till Ryssland måste han/hon gå till ett växlingskontor (typ Forex) och växla sina Yen mot Rubel för att kunna handla i Ryssland. Likadant är det med landet Handelsbanken och landet SEB-bankens inhemska valutor – om en kontokund i Handelsbanks-landet vill betala någon i SEB-landet växlas landet Handelsbankens valuta i Riksbankens forexkontor (RIX) om till Svenska kronor som landet SEB accepterar att ta emot som gångbar valuta i SEB-landet. Varje bank håller en liten pöl Svenska kronor i RIX som de kan växla sina krediter mot. Så alla banker hittar med andra ord på egna inhemska valutor och för att en bank ska kunna betala en annan bank måste de växla om bankens valuta till Svenska kronor genom forexkontoret RIX som blir som en centralpunkt för hela betalsystemet.

      Vet inte om ovan var en enklare förklaring. Sedan tillkommer ju, precis som du skriver, att bankernas påhittade krediter är skulder på Svenska kronor till kontoinnehavaren och INTE Svenska kronor. Just att bankerna lurat i folk att de har Svenska kronor på bankkontona är en väldigt viktig del i uppbyggnaden av bedrägeriet. Och tyvärr är den så inkörd i ryggmärgen på folk att folk har väldigt svårt att ta det till sig (jag hade också svårt att acceptera att så inte är fallet).

      • Din förklaring är bättre Lincoln, man måste ju ha med penningväxlingen.
        Det är nog bäst om jag skriver ner allt i förenklad form på ett papper om jag ska förklara för någon. Diskussioner har en förmåga att bli lite konstiga.

      • Det kanske beror på att det är så helknäppt att man har svårt att ta det till sig. Man inbillar sig att det ska finnas en rättvisa i systemet men så visar det sig att hela skiten bygger på bedrägeri. Det ligger nära till hands att man hamnar i förnekelse då.
        Jag kanske kan göra en enkel animering om jag hinner.

      • Kanske göra ett konversations exempel typ Olle sa ..Och Ulla svara och så vidare. Tycker det är ett jätte problem att föra en konversation, menar om man försöker så känns det rätt fort att den man talar till har tappat intresset att lyssna, känner mig helt obegåvad i att föra en sådan konversation. Varför jag är obegåvad i det är för att jag egentligen är intresserad själv av helt skild verksamhet i pengars verklighet eller overklighet, mitt intresse är i hur livet funkar och även där har jag tydligen blivit avkopplad (får noll info och noll inbjudningar till konferenser som jag ju egentligen aldrig skulle blivit inbjuden till, men hur som de vet inte mer en jag i vissa segment) sa det bara för att påvisa vad var mitt intresse är fast det sviktar ju även där, nu är det mer att kunna göra allt utifrån en hink och spade och nått annat viktigt verktyg som man ju i och för sig kan skapa det med från omgivningen vad den nu en vara.
        Så enligt ovan så kan man ju se att jag är lite isolerad från det normala och liksom då är det inte så konstigt att man inte är proffs på att riktigt kunna förmedla saker och ting så jag väljer det enkla om jag kommer i den situationen jag skickar dem till din sida🙂 om jag nu kommer i den situationen som sagt hmmm isolerad.

  5. Det blir problem hur man en vrider och vänder på så länge planeten är begränsad i yta och så lär det bli utan större förändringar om inget drastiskt händer som ”2 END” kosmiska små störningar som vi LIVET är för skört för. Ska det inte bli END så är ytan begränsad och då kan man för att det ska funka ekonomiskt bara ha rätt att äga sitt arbete resten måste delas rättvist med grund att alla måste få finnas med lika värde på denna yta, rent självklart inget att diskutera men så är det ju förstås inte och jag tror den bland andra som tycker sig ha mer rätt en andra kommer få lida länge för det och låt oss be för dessa dårar som mist allt vad mänsklighet betyder.

    • Nu ser jag inget religiöst i detta att be, jag utgår bara ifrån vad historien har utvecklat i form av ägande av yta. Att be är att önska detta inte upprepar sig igen vilket det ju verkar gå käpp rätt i samma spår och arkebuseringarna kommer hagla.

  6. Citat från Werner: ”It’s basically an accounting trick.. Banks create money. They don’t lend it…. when a bank gives out what is called a loan, it basically pretends that you have deposited the money…it has to invent the liability…this is how the money supply is created”

    • Precis och det är min invändning mot Benjamins förslag (som är mycket genomtänkt och bra på andra sätt) att om man låter bankerna ha detta bedrägerifönster på glänt kommer de orsaka korsdrag där de suger ut allt innehåll i ekonomin igen. För det här har ju upprepats massa massa gånger. Tillvägagångssättet är ju historiskt välkänt och förövarna lika så.
      Det är ganska fantastiskt egentligen att de lyckas förljuga och dölja historien och nästan allt som de gör. När inte ens högt uppsatta banktjänstemn har en aning om hur krediter skapas så är det illusionsmakerie av första graden. Det är mycket lite som är som vi tror – ungefär som Nobelpristagaren Pinter sa i sitt Nobeltal:
      ”Det politiska språket, det språk som talas av politiker, ger sig inte ut i de här markerna, eftersom de flesta politiker enligt de bevis som vi har tillgång till inte är intresserade av sanning utan av makt och av att hålla sig kvar vid den makten. För att kunna sitta kvar vid makten gäller det att hålla folk i okunnighet, så att de lever i okunnighet om sanningen, till och med sanningen om sina egna liv. Därför är vi omgivna av en väldig gobeläng av lögner, som vi livnär oss på.”

      Benjamins förslag är bra men om man läst historien och sett igenom gobelängen så är jag rädd för att det inte räcker.

  7. Arbete skapar frihet, kanske är sant om man äger arbetet och inte är ägd av arbetet.

  8. På tal om allt det här tramset om bankerna ”finansiering” och upplåning så kan man nog se det så här……att alla dessa teorier som cornu och liknande använder inte INKLUDERAR BANKER. De hoppar alltså HELT ÖVER bankers ny-skapande av krediter.

    Det här ger verkligen en extra dimension över det som Richard Werner säger 6.45 – 7.15 i denna video…

    “Sorry, my economic theories DON´T include banks”.

    Speciellt uppmärksam på detta blev jag i förra veckans mastodonttråd där trollet Karl, en riktig ”Troll-Karl”, slängde sig med en massa siffror på ”finansiering via bostadsobligationer” som gjorde det helt obegripligt att förstå vad han skrev om. Men det verkar vara så att dessa trollkarlar helt enkelt använder sig av teorier som INTE inkluderar banker. Om ni orkar läsa så här…

    http://breddning.piratpartiet.se/2012/04/27/stabilisera-det-svenska-finansiella-systemet/#comment-243
    och…
    http://breddning.piratpartiet.se/2012/04/27/stabilisera-det-svenska-finansiella-systemet/#comment-319

    • Japp, och dessutom, såsom ekoomiprofessor Steve Keen brukar påpeka, innehåller mainstream ekonomiska teorier inte ens pengar! Faktum är att ”nobel”pristagraren Krugman uttryckte det så här:
      ”Money is a part of the financial system that includes a variety of assets – we’re not quite sure where the line between money and non-money is. It’s a continuum.”
      Nu tror jag att Krugman förbannat väl vet vad pengar är men han är del av den grupp som står för bedrägeriet så han väljer att sudda ut begreppen för att dimman ska kunna fortsätta existera och parasitismen fortgå.
      Ska kolla in länkarna – du har säkert rätt – det är säkert ett troll.

      Kollade in tråden – men det fanns inget jag kunde göra där – ni bankade ihjäl trollet aldelles själva – och det rejält också! Fan! Har ni snott min bultbräda?🙂

Kommentarer inaktiverade.