Ättestupan för bankirernas pyramidspel

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Tjatar en gång till om skillnaden mellan statligt utgivna skuldfria pengar, dvs fiatpengar, och bankernas skuldförslavningsinstrument, dvs krediter.

De flesta människor har ingen aning om att det finns två helt olika sorters pengar i samhället.

  1. Det som kallas fiatpengar. Detta är de enda egentliga pengarna. Fysiska kontanter (sedlar och mynt) ingår i dessa fiatpengar. Likaså ingår storbankenas digitala kontanter som de håller på sina konton hos Riksbanken. Av dessa två skilda fiatpengar kan allmänheten bara komma åt de fysiska kontanterna (t.ex genom att folk plockar ut dem genom bankomater). De digitala kontanterna kan bara storbankerna komma åt då bara de har konton på Riksbanken.
    Fiatpengar ges ut av staten och sätter ingen individ i skuld.
  2. Den andra sortens ”pengar” kallas krediter. Krediter är det folk håller på sina konton hos en bank. Krediter är bankernas skulder på fiatpengar till kontoinnehavaren – det är vad kunden har rätt att kräva av banken att få plocka ut i fiatpengar (genom bankomatuttag t.ex). Det sjuka är att dessa krediter, dvs bankernas skulder på fiatpengar, även de får användas som om de vore pengar (om du fick göra samma sak skulle du kunna gå ner till Konsum och kräva att de tar emot din elräkning som betalning när du handlar). Bankerna kan ”låna ut” dessa skulder på fiatpengar och kräva ränta på att låna ut sina skulder (testa det med Konsum – säg till kassörskan att de kan få låna din elräkning men du ska fan ha ränta på att Konsum lånar din skuld).

Ovan är givetvis ett helt perverterat sjukt penningsystem. För givetvis har de som beviljats rätten till att ”låna ut” sina egna skulder på pengar, dvs bankerna, ett incitament till att skuldsätta maximalt många med bankens egna skulder på pengar (krediterna). Vilket de ju lyckats med extremt väl med – minst 97% av penningmängden består numer av krediter – dvs det folk är skyldiga banken för att folk fått ”låna” bankens skulder på fiatpengar.

Några andra konsekvenser av att bankerna tillåts ”låna ut” sina egna skulder på fiatpengar i form av krediter:

  • Andelen skuldslavar till bankerna har ökat så att t.ex knappt någon längre äger sitt hus – folk hyr av bankerna – eller mer specifikt: folk hyr bankernas skulder på fiatpengar (krediterna) och är fast i livslångt skuldslaveri.
  • Bankerna vill givetvis hellre ”låna ut” sina egna skulder på pengar (krediterna) till någon som enligt lag, vad som än händer, är tvungna att betala tillbaka dem. Bankerna har därför valt att skuldsätta hushåll istället för företag. Ett företag kan ju gå i konkurs och eventuellt finns inget att plocka ut ur företaget. En enskild individ i ett hus däremot kan jagas tills dess han/hon går i graven och avkrävas att betala av ”skulden” på bankernas krediter.
  • Ovan har gjort att Sveriges ekonomi avindustrialiserats och ersatts av det pyramidspel som bankerna hållit i där ökat skuldslaveri varit insatserna för att få delta i de skuldslavsauktioner som felaktigt kallas ”bostadsmarknad” där bankerna trissat upp priserna genom att ”låna ut” bankens egna skulder på pengar (krediterna).

Så här befinner vi oss nu – på randen till att pyramidspelet rasar och med ett land som till mycket stor del är avindustrialiserat (gäller hela väst). Givetvis vill skurkarna till detta bedrägeri, bankirerna, få oss att slåss inbördes istället för att rikta vår ilska mot dem Vi får inte falla för detta trick  som de använder media, som de också äger, för att basunera ut. Inget hat mot t.ex invandrare och vi ska aldrig gå på deras försök att starta ett nytt världskrig igen.

Bankerna ska tas ifrån sin rätt att ”låna ut” sina egna skulder på pengar, dvs skapa krediter. Bankerna ska göra det nästan alla tror att banker gör – låna ut befintliga fiatpengar. Det pyramidspel bankerna byggt upp ska förklaras olagligt och skuldslavarna sättas fria samt finansparasiternas rov konfiskeras och omfördelas (antingen direkt eller genom extremt hård beskattning av förmögenhet över en viss summa).

Tillägg:

Då bankkramare brukar försöka ludda till begreppen mellan fiatpengar och krediter genom att hävda att fysiska kontanter också är en fordran som den enskilde har mot staten bemöter jag detta svammel med en gång. Visst du kan hävda att din tusenlapp är en fordran på staten som staten är skyldig dig – men skyldig vad? Vad får du om du går upp till Riksbanken och kräver att Riksbanken ska betala sin skuld till dig om du lämnar in tusenlappen? Du får ingenting – möjligen en klapp på axeln och om de är snälla kanske du kan få växla din tusenlapp mot en nytryckt tusenlapp – något annat får du inte. Förhoppningsvis har jag därmed stängt dörren till typen av korkade kommenterar om att fiatpengar också är krediter.

25 thoughts on “Ättestupan för bankirernas pyramidspel

  1. Det är många som läser din blogg Lincoln men fler skulle behöva sätta sig in systemet om vi vanliga människor ska kunna stoppa bankirernas planer. För förändringen måste kunna komma nedifrån, från de som lider av systemets konsekvenser.

    Vi pratade om att göra en skrivelse som skulle kunna skrivas ut av de som här läser och spridas. Om alla bara skriver ut 10-20 ex. var och delar ut dem framför ICA eller nåt skulle spridningen bli mycket större än idag och en helt annan målgrupp skulle nås.

    • Sant och en bra idé, Farfar.
      Jag kan fortfarande inte kommentera på någon blogger-blogg (inte ens som anonym när jag är utloggad från min bloggen). Men jag läser din blogg ofta och den är kanon.

  2. Funderat lite..
    Idag är det ju en mycket stor synd att ha betalningsanmärkning och/eller skuld hos fogden. Detta leder till väldigt stora problem för de som är drabbade, med allt från att hyra bostad till att ha allehanda mer eller mindre nödvändiga abonnemang. 4,6 % (ca 370 000) av svenskarna över 16 år har skuldsaldo hos fogden, till ett värde av nästan 60 miljarder.
    Orsaken till att folk fått dessa problem är inget någon tar hänsyn till.

    Finns det risk att man från makthavarnas håll, dvs bankerna, kommer säga åt sina orderutförare politikerna att kriminalisera att inte betala sina räkningar och/eller ”skulder”? Det ger ju dem fler incitament för att avkräva medlen och de med stora skulder kan interneras och därmed bli gratis arbetskraft exempelvis… Ser man på hur de fick politikerna att dansa efter IPRED-pipan och ge misik- och filmindustrin mer makt än polisen, så är jag knappast förvånad om det skulle komma galnare saker inom kort.
    Allt för att de finansiella hjulen ska smörjas och rulla vidare, och då finns det inga offer som är för stora…..

    • Nä, det skulle ju inte förvåna om de sätter folk i fängelse för att de inte följfljer sina skuldslavskontrakt till bankirerna. Enligt ekonomiprofessor Michael Hudson har skuldslavskontrakten i t.ex Estland förlängts inom släkten så att även barn och föräldrar till skuldslaven är förpliktade att ställa upp som skuldslavar om om inte skuldslaven kan fullfölja sitt skuldslavskontrakt.

      Om de får som de vill och totalt sluter in allt i ett digitaliserat skuldslavsystem baserat på bankernas krediter (mao förbjuder fysiska kontanter) behövs inget fängelse. Snipp snapp så klipps ditt konto av och du kan inte längre försörja dig. Inte ens rättegångar behövs – det har ju redan hänt – några Somaliska ”terroristerna” (som sedan blev totalt frikända från alla ”terror”anklagelser) fick sina bankkonton avklippta för några år sedan och kunde bara klara sig på allmosor.

      De har verkligen smugit sig på oss med sin totalitära stat – vi är nästintill där nu.
      ”Ingen är mer hopplöst förslavad som den som falskeligen tror att han är fri” – Goethe

  3. Enormt bra skrivet, men vem kommer att förstå?
    Jag tror att de som redan sitter i fällan, är de som absolut inte VILL eller VÅGAR förstå!
    Att bankerna förstår vet vi, det här är ju världens största kupp genom alla tider.
    Synd bara är att, för att få slut på eländet, så finns nog bara ett fullskaligt krig och som jag tror så räknar man kallt med det.

    ,

    • Jag sitter själv i fällan men jag VILL förstå! Jag vill inget hellre och gör mitt bästa att få fler att inse hur sjukt och FEL detta system är! Ju fler som fattar och förstår bedrägeriet desto snabbare kan vi avskaffa systemet och sätta parasiterna bakom lås och bom. Problemet är att de flesta är så in i helvete hjärntvättade av all propaganda som sprids via media att de hellre bänkar sig framför ”Lets Dance” (eller valfritt fördummande program) än att läsa in sig om rådande parasitsystem.

      Krig är aldrig en lösning utan en reaktion på okunskap. Tycker Farfars förslag om att dela ut infoblad på ICA/konsum är en kanonidé! Kunskap ÄR makt.

    • Tack, Urban!
      Jag hoppas att allt fler reagerar som Dan. När bobubblan spricker finns inget skäl till att käna skuld – det är redan nu dags att leta tjära och fjädrar så att vi äntligen kan klä den nakne kejsarens lakejer – dessa vävare av skuld men inga pengar.

  4. Rätt svårt att leva upp till om jag ser till mig själv, men något ligger det väl i dessa ord.
    14 Var inte negativa vad det än gäller. Protester och gnäll ger inget gott intryck.

    15 Se till så att ingen kan säga något ont om er. I denna mörka värld, som är full av oärliga och hårdhjärtade människor, ska ni vara ljus som lyser i mörkret

    16 Och hålla er till sanningen.När Kristus sedan återvänder kan jag glädjas över att mitt arbete bland er inte var bortkastat.
    ——————————————————————————————–
    Ser det större att mala i ljuset om hur det ska vara. Men jag ser ju också en annan bild av naturen, där fäller man ett träd för att det andra trädet ska växa mer och det rörliga äter varandra och annat. Jorden i sig beskrivs av vissa som en cell hela kosmos beskrivs som en cell och så vidare och allt har riktningen att bli större genom att förtära andra men inte kannibalism i större utsträckning alltså naturen i sig själv är en rasist för sin evolution starkast vinner. I sagornas värld skapade av de som är i toppen av pyramiden tänker jag då på, de ser ju detta rätt klart och visar sagor med goda djur som inte äter varandra Disney har det temat är det må hända en önskan om hur dessa egentligen vill se världen.
    Alltså jag ser verkligheten som ett monster Naturen i sig är minst sagt vad jag ser som monster om jag nu ska enligt ovan hålla mig till sanningen och det mänskliga i mig vill inte vara i en monsterverklighet och för mig genom det jag har sagt är hela kosmos fel.
    Det är vad jag i sanning känner. Alltså detta är inte den riktiga verkligheten och att fastna i den genom att bli stor är fel för mig, därför håller jag mig liten. Gör man sig stor i denna verklighet så är det som ett bevis att man gillar läget och då tror jag obs tror jag att man kommer fastna i den.
    Okej jag vet att många kommer se snett på vad jag sagt men det gör inget jag tycker och tror så ändå och verkligheten går att skåda som ett monster det är bara titta lite mer noga och den kommer med all sannolikhet bli mer monster. Som vanligt är detta för mycket så ta bort det ,med all respekt för det är ju din sida Lincoln och du bestämmer självklart vilka tapeter du vill ha🙂

    • Jo, Stefan, det finns konkurrens i naturen men till skillnad från ekonomernas ”natur” finns där även samarbete. Din kropp består av kanske 50-100 miljarder celler som tillsammans samarbetar. Faktum är att ökad komplexitet i naturen enbart är möjlig genom samarbete. Ekonomernas konkurrens har inget med naturens konkurrensen att göra – hur mycket naturvetare de än leker och säger att det är ”ekonomiska naturlagar”. Ekonomernas konkurrens leder till monokulturer där stordriftsfördelarna segrar – t.ex enorma fält med enbart en gröda. I naturen leder konkurrensen till mångfald då arter som, oftast i samarbete med en andra arter, överlever (t.ex symbiosen mellan svampar och träd). I naturen är de komplexmässigt minst utvecklade biotoperna de som har den mest ensidiga och minsta artrikedomen (t.ex den Sibiriska tundran) – detta då de extrema betingelserna gör komplexiteten inte kan växa så mycket då samarbete och konkurrens samspelar. I Amazonas regnskog däremot finns en mångfald och artrikedom på någon kvadratkilometer sammanlagt som troligen är långt större än kanske på hela Sibiriska tundran tillsammans. Avvikelser och samarbete i naturen är en förutsättning för mångfald och balans.

      Likadant är det med dina tankar som du skriver här på bloggen. Jag kanske inte alltid fattar allt vad du skriver men du kommer onekligen med avvikande och ofta väldigt ovanliga perspektiv och du försöker inte låsa in folk i dina åsikter (något jag tyvärr kanske ibland lider av). Du öppnar dörrar, även om jag kanske inte alltid förstår var öppningen leder så skapar du ett nytt möjlighetsrum hos läsaren (och återigen – jag kanske lider för mycket av åkomman att stänga in folk i tankarna – men, för att försvara mig själv så rör det sig många andra, friare, saker i huvudet vid sidan om detta penningskapande-skrivande som jag sysslar med på bloggen).

      Så fortsätt skriva, Stefan, du bidrar nog mer än du tror och definitivt mer än jag med mitt lite instängda intellekt i detta ämne, kan fatta.

  5. Får naturen vila så blir den sig själv. Så med oss fast i högre grad (mera allvarligt kanske).

  6. Men vilar man ifrån eländet så kanske man aldrig liksom går tillbaks (så är det med mig) Jag är mer vild en tam och tämja mig funkar inte jag blir bara mer vild (out of the fuck system) sitter i generna min far var lika dan fast honom hade jag aldrig kontakt med mer en 4 gånger kanske efter 18 års åldern.
    Min bror ungefär same shit. Proteiner har sin form och funktion från det (även tanken).

  7. Detta sammanfattar bank systemet och var en vanlig arbetare befinner sig. Det du har skrivet sluter för en gång skull olyckskedjan. Det som jag gått och grunnat på har fått ett ansikte. Alla masker har fallit ingen kan längre urskulda sig. De som helst vill verka i det tysta river stora sår som vi nu ser med öppna ögon. Systemet är under hot och belägring. Monsterna har visat sig växa som cancer och suktar nu efter mer. Naturen är redan intecknad och vi är förslavade zombier.

    • Sant! Finns inte mycket mer att skylla på. Men folk vill in i det längsta inte erkänna att de blivit tvärblåsta – jag fattar faktiskt inte riktigt psykologin bakom det.

      • Tror det beror på gruppmentalitet typ mobbing deltagarna i mobbing brukar ju inte förstått vad de gjort tycker jag har varit det återkommande när ämnet tagits upp. Så enkelt är det vinningen att tillhöra den stora gruppen istället för lilla. (Säger inte att det är så bara spekulerar i tanken och då kan det bli ungefär att man säger så är det)

    • Visst är det lite tragikomiskt att kommunistlandet Kuba är ett föredöme gällande privat ägande av den egna bostaden. I väst är allt konfiskerat av bankerna som håller ”boköparna” som skuldslavar. Det visar hur banksystemet egentligen är uppbyggt – precis likadant som den centralplanerade kommunismen i t.ex Sovjet. Inte undra på att bankirerna (t.ex Schiff, Warburg, Rotschild och från Sverige, bankiren Aschberg) finansierade kommunismens maktövertagande i t.ex Ryssland. Vad spelar det för roll vad det är för ideologi när maktstrukturen och genomförandet sker på bankirernas villkor?

  8. Jättebra inlägg igen av dig Lincoln!
    Eftersom det är viktigt att sprida info så har jag försökt skriva ett sådant ”låneerbjudande ” som man brukar få i brevlådan. Kommer nedan, om det lyckas.

  9. Dubbelt strängat RNA jag vet inte men det måste ha något med uracil (tymin byts ut och då blir det RNA) att göra och det pratas det inget alls om i nobelpriset för upptäckten av det nya spännande med RNA som styrande funktion blbla. Nåt är lurt och jag har nog följt rätt mycke material för att kunna säga så.
    WHat ever…Som sagt orkar inte gräva i går grävde jag en del i detta och skrev om annat (lite för mycket) känner inte att de som inte gör någon ting är värda att kämpa för längre. Tror det är förståerligt. Obs jag klagar inte på dig Lincoln, du kämpar ju för fulla muggar, men jag känner att det har gått för lång för min del och det är därför jag säger det är inte min kamp utan er och då tänker jag på de som förväntar sig att andra ska fixa det. Sorry folks Im out.

  10. Erbjudande till Dig från Din Bank! (Utskick i A4 format)
    Till alla våra trogna bolånekunder har vi nu ett extraordinärt tillkännagivande. Ett erbjudande till Dig som vill satsa framåt! Passa på! Missa inte höghastighetståget mot framtiden!
    Vi på Din bank SEB vill nu i gemensamma krafttag med de andra tre stora bankerna i Sverige, alltså tillsammans med Nordea, Swedbank och Handelsbanken, erbjuda Dig en nygammal och storslagen möjlighet. Nyfiken? Fortsätt då läsa detta brev till våra viktigaste kunder! Du är viktig!

    Vi, de fyra stora Svenska Bankerna, har alla ett grundligt etablerat upplägg för utlåningen, som vi nu genom öppen positiv samverkan vill förmedla och vidareutveckla. För att ge Dig möjligheter!
    Vad är det Du går och drömmer om, eller vad hoppas Du på? Allt kan Du få!
    Vill Du kanske bygga ut Ditt älskade hus? Så att Du får ännu mer att tycka om?
    Vill Du kanske renovera Ditt kära hus så att det blir precis så perfekt som Du är värd?
    Vill Du anlägga en fantastisk trädgård som tom överträffar naturen? Eller något annat?
    Vi finns här för att göra alla Dina drömmar till verklighet!
    Om Du ännu inte har något eget hus så drömmer Du säkert om att köpa ett? Eller hur?
    Då våra kunder är det absolut viktigaste för oss så vill vi givetvis med detta erbjudande också vända oss till helt nya kunder. Visa gärna detta brev för Din gode vän som ännu saknar sitt eget hus, så kan vi hjälpa till att avhjälpa hans/hennes problem! Vi finns till för att hjälpa!
    Det enda vi begär av Dig är att Du ska ha en fast anställning och en fast inkomst.

    Som Du eventuellt har hört talas om så är ekonomin i vår omvärld tillfälligt lite orolig just nu. Men det är inget som Du behöver tänka på. Vi på banken tar hand om allt sådant, det är vårt och våra politikers jobb. Alltså inget att oroa sig för. Ditt jobb är att drömma, och att sedan med vår hjälp förverkliga Din Dröm. Inget annat. Detta brev är ett erbjudande till Dig om en fantastisk framtid!
    Det vi erbjuder är följande: Pengar till Dina drömmar, mera pengar att förverkliga Ditt eget liv.
    Emot säkerhet kan vi i princip låna ut hur mycket som helst till Dig!
    Då undrar Du kanske, men hur går det till? Nu när ”nyheterna” talar om att pengarna börjar sina?
    Inget kunde väl vara mera fel, allt är precis så som det alltid har varit. Som sagt, emot säkerhet kan vi i princip låna ut hur mycket som helst till Dig. Vi vill inget hellre! Vi vill också öppet, utan att dölja något, på ett enkelt sätt beskriva för Dig hur det går till att låna pengar av oss.
    Så här går det till. Du högt ärade kund kommer in till vårt kontor på banken med Dina drömmar.
    Vi sätter oss ner tillsammans för att planera Ditt lån. Du talar om vad Du behöver och vi sätter in den summan Du önskar på Ditt lånekonto. Vi beslutar om räntans storlek, och skriver ett bindande avtal, alltid med fastigheten som säkerhet. Så enkelt är det. Med dagens teknik behöver vi inga pengar/kontanter utan vi knappar helt enkelt in den summa som Du behöver direkt på Ditt konto.
    Pengarna kan givetvis användas direkt. Dessa siffror är vad som brukar kallas krediter. Kreditpengar är enkelt uttryckt vad vi lovat att banken ska betala ut till Dig. Vi håller vad vi lovar! Var så säker! Summan som nu sitter på Ditt konto kan Du när Du vill hämta ut i kontanta pengar i uttagsautomaten. Men med dagens teknik så föredrar Du säkert att sköta alla Dina betalningar, allt från husköpet till alla de små utgifterna, via överföringar till mottagarkonton. Det vi lovat betala Dig överföres då till annat konto, som då i sin tur har anspråk på oss. Detta är ju något som vi alla föredrar, och särskilt alla vi på bankerna, absolut föredrar. Det är en förutsättning för framtiden.
    På det viset slipper vi ju den smutsiga kontanthanteringen. (och förebygger otäck kriminalitet)
    Jaa, vi på bankerna slipper faktiskt alla utbetalningar överhuvudtaget. Praktiskt och modernt.
    I dagsläget är det faktiskt till allra största delen, kanske så mycket som 97% av penningmängden som är sådana krediter som bankerna aldrig behöver betala ut. Mycket praktiskt och modernt!
    Framförallt är det mycket lönsamt! Att Sverige har starka och lönsamma banker är mycket bra och helt livsviktigt för Sverige! Därför måste vi under alla omständigheter få in räntan på Ditt lån!
    Nu vet du exakt hur det går till och varför Du alltid kan komma in till oss med Dina drömmar!
    Vi kan i princip låna ut hur mycket som helst! Tillsammans med våra politiker bygger vi Sverige starkt för en storslagen framtid! Välkommen in till oss!! Den moderna Organisationen BANKEN
    Världsomspännande och spännande samarbete sedan medeltiden.

  11. ”att hävda att fysiska kontanter också är en fordran som den enskilde har mot staten ”
    Tar staten och trycker upp papperspengar och delar ut gratis så kan vi inte ha en fodran på riksbanken.

    • Vad har du annars för fordran på staten? Menar du att du har en fordran på något annat än möjligtvis en nytryckt papperslapp som det står samma summa på (som Riksbanken kanske, om du är snäll, ger dig)? Fast du har rätt i att det inte kostar inte så mycket att trycka på pappret . Om det nu var det du ville ha sagt med din kommentar.

  12. Ah jag sa fel det var inte generna utan proteinerna jag skulle sagt som var unika och där är nog de rätt ute eller inne borde det vara om man ska tänka per bokstav. Bokstäver är ju mer dynamiska en siffror och de äger ju också förmågor annat en att skapa ord.
    Mimmi jag trodde det nästan var på riktigt🙂

Kommentarer inaktiverade.