Gå till Konsum och ”låna ut” din elräkning och kräv att få ränta på den

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Det här är den kortaste beskrivningen jag kan komma på som beskriver hur penning och banksystemet fungerar:

Om du försöker ”låna ut” din elräkning till kassörskan i Konsum och kräver att få ränta på den kommer hon skaka på huvudet och undra vad du är för ett pucko. Men precis så puckat är penningsystemet – bankerna ”lånar ut” sina skulder på pengar (krediter) och dessa används som gångbart betalmedel i hela samhället. Det är INGEN annan som äger den rätten i samhället mer än banker

Kan man annat än hålla med Bank of Englands chef Mervyn King om att detta är det sämsta av alla sätt att bedriva bankverksamhet på:

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

2 thoughts on “Gå till Konsum och ”låna ut” din elräkning och kräv att få ränta på den

  1. Skillnaden mellan elräkningen och bankens räkning (krediten) är att bankens räkning garanteras av staten, staten garanterar att räkningen är svenska kronor vad som än händer.

    Om inte banken klarar av att betala tillbaka vad den lånat så kommer staten trycka upp de pengar som behövs och ge till långivaren (kontoinnehavaren).

    • Japp, det är helt sjukt! Men jag tycker staten ska garantera min elräkning som betalmedel också🙂 Fan det ska väl vara konkurrens på lika villkor så att alla kan ”låna ut” sina räkningar och dessa ska vara garanterade av staten som allmänna betalmedel. Och jag ska fan ha ränta på min elräkning som jag ”lånar ut” jag med, precis som bankerna🙂 . Räntan jag tar ut när jag ”lånar ut” min elräkning ska givetvis vara större en dröjsmålräntan som elbolaget kräver av mig medan jag skiter i att betala min skuld – återigen – precis som bankerna gör.

Kommentarer inaktiverade.