Krediternas återforsling och återskapande av skuldslavar till parasitens fromma

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Jag skrev tidigare om hur petrodollarsystemet med sitt petrodollar recycling (återforslande av dollar till USA) kan ses en lite mer avancerad variant av prästerskapets parasiterande genom att få folk att offra t.ex sitt guld till gudarna i templen. Det slår mig att egentligen är även dagens skuldbaserade penningsystemet baserat på samma religiösa grund. Vi tar om hur prästerskapet utnyttjade folkets tro och fick folket att offra sitt guld till templen:

*Folket offrade guldet till templet för att blidka gudarna och få en större avkastning på nästa skörd

*Prästerna såg till att guldet sågs som pengar och prästerna kunde på så sätt shoppa loss i samhället.

*Varvid guldet kom tillbaka till folket som:

*sprang tillbaka till templet och offrade till gudarna varvid prästerna fick tillbaka guldet så att de kunde gå på en till shoppingrunda.

Man kan konstatera att ovan fungerade bara så länge folket kunde luras till att tro att de hade en skuld till gudarna och måste offra sitt guld tillbaka till templen – det fungerade så länge det finns någon trovärdighet i systemet. Om folk insåg att de inte hade någon skuld till templen skulle guldet inte återforslas till templen och prästerna skulle inte längre kunna parasitera på andras arbeten. Templets centralbanksposition skulle upphöra och guldet skulle finnas spritt över befolkningen (därmed inte sagt att jag är för en guldmyntfot – tvärtom – det är enligt mig första steget tillbaka till ett skuldslavsystem).

Likadant är det med dagens ”pengar”, krediterna. Dagens tempel, bankerna, skuldsätter folk genom att hitta på krediter från luften och folk är tvungna att betala tillbaka denna påhittade skuld så att ”pengarna” kan återforslas till parasiteliten i banktemplen så att nya skuldslavar kan anskaffas. Om pengarna skapades skuldfritt, såsom kontanter (digitala eller fysiska sedlar) skulle dessa pengar ligga spridda bland befolkningen och dagens tempelpräster, bankirerna, skulle inte kunna parasitera längre genom att återforsla dem (jmf med guldet och prästerna ovan om befolkningen slutade offra guldet tillbaka till templen).

Så, återigen, samma parasittrick men förklädd i en annan språkdräkt. Dagens tempelpräster svamlar lika mycket obegripligheter till dagens gud, marknadens, fromma som guldtemplens präster och utsugningen kan fortgå så länge de lyckas dupera folk till att tro att de sitter i skuld till guden (om guden sedan kallas ”marknaden” spelar ingen roll). Allt bygger på att skapa illusionen av trovärdighet.

”Throned above all, in a manner without parallel in all past, is the veiled prophet of finance, swaying all men living by a sort of magic, and delivering oracles in a language not understood of the people.”
-JRR Tolkien

PS

En lite ”rolig” tanke slog mig – undrar om skapandet av monoteismen egentligen var ett centralbanksprojekt? Det måste ju ha varit lukrativt att monopolisera den skuldverksamheten. Med massa gudar offrades allt möjligt till alla möjliga gudar och man kunde välja om man ville offra till den minst krävande guden – vem vet det kanske det till och med fanns gudar som inte krävde mer än bara tro och inget offrande?🙂

15 thoughts on “Krediternas återforsling och återskapande av skuldslavar till parasitens fromma

  1. Kollade igenom och även om det finns en hel del vettigt i videorna så blir det dimmigt (det är något av en varningsklocka för mig). Slö som jag är kollade jag efter någon som kritiserat videoserien och jag håller med den här bloggaren i det mesta:
    http://chasvoice.blogspot.nl/2011/12/video-series-by-eric-decarbonnel-of.html

    Det här är också intressant om vad psykopateliten har för planer för oss:
    Så ska EU ta makten över ländernas ekonomi

  2. George Carlin, inte fan var han rädd att säga som det var:

    ”…because the owners of this country knows the truth, it’s called the American dream..because you have to be asleep to belive it”.

  3. Vad bra att du tar upp de här internationella sakerna, de är svåra att förstå. Samma gäller vad som händer inom EU nu. Det enda man kan vara helt säker på är att det som sägs i radio och TV är fullständigt vilseledande. Ibland (sällsynt) kan man höra vettigt ifrån utländska media, men svenska……nej……?

    Skriv gärna mer om EU, det är förvirrande.

    Har förresten just läst Andreas Cervenkas bok “Vad är pengar” och är inte det minsta imponerad. Skrev en recension om den http://superzeke.wordpress.com/2012/06/27/andreas-cervenkas-bok-vad-ar-pengar-en-recension/

    Läs gärna boken själv, skulle vara intressant att höra vad andra tycker om den.

    • Tack, Janne! Då behöver jag inte läsa den heller! Du är nog en av ett fåtal i Sverige som förstår och kan det här. Liksom jag var väl du också från början totalt förvirrad av alla ”experter” vars ända expertkunskaper varit att de onekligen är experter på att leka experter. Nu när man väl tagit av sig ”experternas” förnedrande svammeltvångströja är man förvånad över hur enkelt det är och hur totalt uppsnurrade ekonomer och journalister (presstituerade är ett bättre ord) är.

      Bra blogginlägg/recension du gav! Ytterligare ett bevis på att kunskapsnivån bland ”experterna” är grotesk liten!

      • Nej det räcker om du läser hans artiklar i SVD, bättre än så blev inte boken. Jag tror att boken mest är hämtade ifrån hans artiklar och de gick ju aldrig in på djupet på något sätt. Jag vet inte om han är okunnig, det kanske är mer att han ju har en karriär att tänka på. Den skulle naturligtvis vara körd om han gick in på djupet.

  4. Jag tror att egenskapen att tro på religioner av olika sorter är något som säkert sitter i generna, ett arv från de minst 40 000 generationer som levde på stenåldern. Att naturen var besjälad och levande och måste bevekas på olika vis, det var nog inte så konstigt. Tvärtom självklart. (den är ju bevisligen levande, det ser ju jag också:) Jag tror det är något som sitter i vårt gamla arv, och som alla kan få en släng av om man vistas i den fria naturen länge. På stenåldern var världen oändligt stor, vild och farlig, givetvis såg man också hur vackert det var. Idag är allt lite pyttigt, men jag kan lätt föreställa mig hur utlämnad man var då, till den levande naturen.
    Religion är nog i grunden en naturkänsla, men som har gett upphov till konstigheter när vi byggde tillkrånglade samhällen. Konstiga gudar, människooffer mm.
    De sista 3000 åren minst, har nu den enväldige guden härskat. Om man nu absolut vill tro på den guden så är det ju fritt men varför måste det finnas ett prästerskap överhuvudtaget. En länk till den högsta gudomliga makten, det är ju löjligt. De är bara till för att utöva tvång på människornas liv och tankar, och för att göda sig själva.
    Jag tror att monoteismen är precis som du Lincoln skriver, ett ”centralbankprojekt”, eller båda två är ju helt sjuka maktprojekt egentligen. Samma skrot och korn. Pengar är ju makt, och vi ska ägas och kontrolleras. Den fria tanken är farlig för makten, det kallar jag för paranoid feghet.
    Men vi gör ingenting för det ligger också i vår dumma natur att följa ”framgångsrika auktoriteter”.
    Det känns väl tryggare så.

    • Precis, Mimmi, vackert skrivet.
      Jag tror ibland att allt sitter ihop som en levande organism som i samklang skapar ett balanserat självreglerande system, typ Gaia som biologen Lynn Margulis beskriver. Självorganisation är det som binder ihop oss och det behövs ingen överhet för att den ska fungera. Panteismen ligger också mig närmast och i den krävs, som du skriver, inga präster som kräver sin tribut.
      Att monoteism är skapt som ett centralbanksprojekt ter sig som alltmer troligt även för mig.

  5. Hej Lincoln

    Hemimamma bad mig fråga dig om hennes kommentarer hamnar bland skräpposten hos dig. Det händer henne titt som tätt numer (även på min blogg). Ville bara framföra detta från Hemi.

    • Kollade bland skräpposten och hittade Hemimamma där och återställde hennes post. Men hur får man Hemimamma att inte hamna i skräpkorgen?

      • Jag vet inte. Kan det kanske vara så att man kan bli ”spamreggad” om de bloggar som man kommenterar klickar på ”spamanmälan” för ens kommentarer och att detta sedan hamnar i ett register. Om det är så så skulle det faktiskt kunna vara den e-mail-adressen som man uppger vid kommenterandet som reggas som spam. Kanske något för dig att testa när det gäller alla blogspot-bloggar som du inte kan kommentera. Ändra E-mail-adressen alltså.

        Det slog mig plötsligt att det kunde vara så.

Kommentarer inaktiverade.