Gästinlägg: Lägesrapport om penningparasiternas härjningar i Spanien och Grekland

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

”Okunnig fråga” (han/hon borde byta nick till ”Kunnigt utropstecken!”) skrev en riktigt bra kommentar som jag lägger upp som gästinlägg. Lägger därtill min kommentar till ”Kunnigt utropstecken”.

—————————-

Ett litet annat spår med kåserier från sydeuropa.

För att försöka ge en bild av vad som är följderna av att man inte kan täppa till hålen som bankerna har i sina böcker efter okontrollerad kreditgivning.

Såg ett spanskt TV program om “La Austuridad” = åtstramningen.
Alla spanska politiker, till väldigt hög procent, oavsett läger har suttit i de olika bankstyrelserna och när journalister har frågat om garantier för de krediter som lovats ut så har de svarat med uttalande som är så dubiösa att tom min morsa som är 84 bast hade dragit öronen åt sig. Men dessvärre så har godmodiga spanjorer låtit sig luras av banker som lurat på dom obligationer o andra “värdepapper” som idag är värdelösa. De har förlorat de redan virtuella pengar de hade.
Alla pekar på politikerna i detta program men pekar inte ut hur sjukt finanssystemet är.
En gammal kommunist säger i en intervju att ideologin går före förnuftet, vilket jag tycker är insiktsfullt och inte är kopplat till min misstro mot dylika fundamentalister. På högerkanten, där jag själv känt mig hemma, så dyker det däremot upp fundamentalister i paritet med talibaner enligt mitt sett att se.

Så nu står pajasen Rajoy på barrikaderna o säger “Vi ska vara kvar i Euron” vilket i sig inte är något fel i min värld, men med finanssystemsmet som existerar o de krav på “austeridad” (åtstramningar) som finns så leder det till följande:

1. Under 5 dygn stängdes alla sjukhus i Katalonien, folk dog som flugor om under dessa dygn
2. Folk som är handikappade får sina pensioner indragna
3. Man drar ner på utbildningen och barn till arbetslösa föräldrar får jobba med vad man kan för att lösa familjens försörjning. Vi talar inte om tonåringar.
4. Spanjorerna har alltid sett ner på Rumänska “artister” om spelar dragspel eller prostituerar sig. Nu börjar spanjorerna rulla vagnar på stränderna o sälja allt skit som invandrare från Afrika och andra ställen gjort under 20-30 år. Några spanjorer spelar tom dragspel o frågan är när prostitutionen är ett faktum om det inte redan är det. Tiggeriet är utbrett bland spanjorer idag.
5. Brottsligheten ökar
6. Alla säger att alla nya skatter som diskuterar ska bara gå till bankerna o politikerna så det är lika bra att bara jobba svart. Mao så finns det inget förtroende för banker o politiker.

Dessutom har man generellt dragit ner på allt förutom dessa 5 dygn i Katalonien och dessutom över hela Spanien.
Åkte förbi ett sjukhusbygge i Ronda i Andalusien, man kunde konstatera att ingen jobbade där längre. Stod några stela byggkranar där men inte ett liv under hela dagen.
Samtidigt säger politiker att Europa måste stå sig i konkurrensen mot USA, Kina o Indine, men hur i helsike om man ska skära ner på utbildning, sjukvård o allt annat som skapar denna förmåga??

Har vänner i Grekland som beskriver situationen som än värre.

Lösningen på problemen är inte bara räntefri kapitalbildning. Man måste även ta itu med den kolossala korruptionen i Sydeuropa, Även om man satt 40% (jag det är vad som allmänt sägs här) av alla borgmästare i fängelse i Andalusien så räcker inte det. Man måste införa en kontrollmekanism som man inte skådat tidigare i dessa länder, Detta är en lång resa……Låter som USA på 30 talet, måste vara än värre i gamla Sovjet.

Vi är på väg in i “Vredens duvor” i kubik gånger exponentiellt om inte man agerar i tid.

Har snackat med folk som har läst ekonomi i sitter på “big shot” positioner i näringslivet o dom undervisar mig om min totala förvirring o pekar på sina universitetsstudier i finans som är 20+ år gamla o luktar gammalt lik. Dom fattar inte ens vad Fraktional Reserve Banking är, så fortsätt med att sprida information och säkra våra barns framtid! Vi i Sverige är inte lika illa ute som andra, men vi får inte snacka skit o se ned på dom. Det är inte bara Eurons fel, det är det finansiella systemets fel!

Häng på å driv på vi får inte ge upp!

Hoppas att ni tycker att jag bidrar med något, om inte så låt mig veta, då kan jag korrigera!

————————————

Tack, Kunnigt utropstecken! Mycket insiktsfullt! Och inlevelsefullt!

Jag lägger upp det som ett separat inlägg. Är det någon annan som vill lägga upp så är det ok.

Höger eller vänster – det är spelet de vill att vi ska spela mot varandra som om det vore någon djävla fotbollsmatch. Ingen på planen uppskattar att det är domaren som varken springer eller utför något av värde som parasiterar på de andra. Det är kontrollen över penningväxlandet det handlar om – sedan finns säkert viss sanning i högerns tro att om man låter individer få växa kommer det goda rinna ner till de fattiga – likväl som det finns vettigt i vänsterns mer betoning av samarbete och att minska orättvisor. Men det är en kamp som är meningslös när de psykopatiska penningparasiterna är de som styr och de skiter fullständigt i höger eller vänster, de skiter fullständigt i rättvisa eller om människor dör. Penningparasiterna har inga moraliska skrupler alls – de har ingen ideologi mer en att till varje pris berika sig själva. De ger inte plats åt individen – tvärtom de häktar in individen i skuldslaveri – på andra sidan det politiska spektrumet försöker de krossa all solidaritet. Självständiga individer och/eller solidariska grupper är självförsörjande och behöver inte använda penningparasiternas pengar (=skulder)  i samma omfattning.

Jag tror både högern och vänstern har det gemensamt att de på olika sätt vill se till att maximera friheten för människor – att tjafsa om vägen dit nu är meningslöst när det är de psykopatiska parasiterna som styr galärskeppet där galärslavarna ror med moroten och piskan om att de en gång ska få komma ur sitt skuldslaveri (om inte annat så genom bingolotto – drömmen om vinsten). Penningparasiterna har ju motsatt agenda till både högern och vänstern – de vill åka snålskjuts på skuldslavarnas arbete.

Dock är det ett spel som håller på att ta död på sig självt. Många tror att allt är välplanerat och orkestrerat – jag tror inte det. Psykopater är opportunister och saknar förmåga att se bortom den totala egennyttan. Spelet är gammalt och de lappar med gamla trasor – för psykopater har ingen fantasi heller – för att ha fantasi måste man ha känslor och det saknar psykopaterna totalt.

Det är dags att avpsykopatisera samhället – det krävs ingen speciell färg för det – bara medmänsklighet och borttagandet av psykopatparasiterna. Ett direktdemokratiskt partiobundet antipsykopat-parti borde bildas.

6 thoughts on “Gästinlägg: Lägesrapport om penningparasiternas härjningar i Spanien och Grekland

  1. Men bilda det då! Jag skulle direkt skriva på en lista för att få bollen i rullning. Jag har varit intresserad av att starta parti förut men mest mot miljötänk och att få samhället hållbart utan att tänka mycket på ekonomin. Men jag har under åren lärt mig att en långsiktig hållbar ekonomi går hand i hand med en hållbar miljö. Men istället för att skapa eget så gick jag med i MP. Delvis för att de då var ”obundna”.

    Viktigaste är att sätta upp lite punkter, inte för brett, som många kan enas bakom. Eller alternativt att man tar en diktator som många kan sluta upp bakom(bloggaren) som bestämemr dagordningen. Sen när partiet behöver bli bredare kan man demokratisera politiken som inte är kärnbudskapet.

    Jag brukar läsa denna blog och har lärt mig mycket av det som skrivs. Och det känns som att vi måste/kommer kraschlanda för att sen kunna bygga upp. Om det sker i denna krisen eller om 10 kriser och 100 år fram i tiden låter jag vara osagt. Men det är viktigt att när det händer så finns det en idelogi och politik som kan lyfta i rätt riktning.

    Du får nog fila på namnet lite först. Är det inte bäst att binda psykopaterna? Blir liksom dubbla negationer med Obundna Antipsykopat-partiet. OAP. En tvångströja som symbol kan misstolkas.

    Fortsätt skriva, fortsätt sprida!

    • Finns redan ett – skulle satt upp det vid sidan om länken till mitt blogginlägg om representativ direktdemokrati.
      http://aktivdemokrati.se/dd/

      Jag tror inte på att ett ledarstyrt parti.

      Som jag skrev i blogginlägget:
      ”Frågan är hur vi ska vidga demokratin? Direktdemokrati är en väg. Med dagens representativa ”demokrati” vet makteliten vilka de kan kapa av huvudena på, vilka politiker de kan muta, vilka politiker de kan utpressa genom att spara snaskiga detaljer o.s.v. Med direktdemokrati blir det svårare att noppa av huvudena på motsträviga politiker som inte gör som de blir tillsagda. Så det sista de riktiga makthavarna vill ha är mer direktdemokrati – de vill fortsätta dagens charad av ”representativ demokrati” som inte är annat än en skendemokrati

      I dagens politiska system är politikerna röstboskap åt makten. Men går det inte att vända på? Dvs göra t.ex Riksdagsledamöter till folkets valboskap (vilket är vad de borde vara).

      En väg skulle kunna vara att bilda skuggpartier till nuvarande hierarkiska representativa partierna (oavsett färg). Partiprogrammen kunde vara de samma som i de representativa partierna men de som skulle väljas in i t.ex Riksdagen komna från t.ex Sossarnas direktdemokrati-parti skulle fungera helt annorlunda. De skulle enbart rösta i enlighet med vad medlemmarna sa åt dem att rösta i direkt val.

      Gången skulle vara så här kanske:

      En motion eller proposition ska röstas igenom i Riksdagen. Representanten, riksdagsledamoten för t.ex Direktdemokrati-partiet Socialdemokraterna, slänger ut motionen på nätet där alla partiets medlemmar får rösta för eller emot förslaget. Beroende på det utslaget bland medlemmarna röstar sedan riksdagsledamoten vid omröstningen i Riksdagen. Riksdagsledamoten skulle med andra ord bara fungera som knapptryckare. Om riksdagsledamoten inte följde vad de medlemmarna beslutat i direktvalet skulle han/hon avsättas med en gång.

      För makten ovanför Riksdagen skulle det vara meningslöst att försöka hitta hållhakar på, försöka avsätta eller muta riksdagsledamoten då han/hon endast kan rösta som medlemmarna vill.”

      En sådan skränig fan som mig hade de snabbt gjort en Juholt av eller kapat av på annat sätt. Nä det ska vara tryckknapstryckare i Riksdagen som får sparken om de inte röstar som kommit fram i omröstningen på nätet. De kan inte komma åt rena knapptryckare.

      • Jag menade inte att partiet skulle vara ledarstyrt i all framtid utan mer i början för att hålla en stabil kurs med ett starkt kärnbudskap i början så det inte tas över.
        För övrigt tror jag inte själv på direktdemokrati i alla frågor. Men det är detta som är lite min poäng. Om du har ett viktigt problem/lösning som du vill göra politik på så får du inte bli för bred för snabbt och börja prata om andra frågor vid sidan om. Ett parti som vill ha ett hållbart ekonomiskt klimat i framtiden och pushar för det kanske inte behöver tycka så mycket om flygskatten ska höjas eller sänkas eller trafikhastigheterna.

        Jag tror människor hellre röstar på ett parti som man vet vad det står för än ett direktdemokrati-parti. Men om hela riksdagen blev direktdemokrati skulle det ju vara en annan sak. Jag hade en ide förut om ÖPP-Övriga Partier Partiet, där man skulle samla upp små partier för att på så sätt komma över 4%. Men när Gudrun inte var intresserad så la jag ner.

        Att blogga är att bilda opinion på ett sätt, tycker inte steget till att starta ett parti för att ha det som plattform är så mycket längre.

      • Som sagt, mig skulle de kapa huvudet av ganska fort. Och jag tycker historien ganska klart visar att med representativ demokrati blir politikerna antingen marionetter eller, om de av en eller annan orsak, som Juholt, inte gör som de blir tillsagda avpolletterade på ett eller annat sätt. Ser egentligen inga argument i ditt resonemang som mottalar att en representativ direktdemokrati där ”politikern” bara är knapptryckare skulle vara sämre eller inte funktionellt.
        Men du har givetvis rätt till dina åsikter och kan handla därefter – så om du känner för att starta ett parti utgående från de frågor som jag tar upp i min blogg (som är extremt begränsat till hur pengar skapas och följdverkningarna därav) så varsågod. Själv avstår jag och jobbar på att ledarlöst försöka få fram en förändring. Vi behöver inte ledare som styr folket, enligt mig, vi behöver ha politiker som är styrda av folket – precis som vi vill tro att demokrati ska fungera.

  2. Hej Lincon!
    Tackar gudarna att det finns folk av din kalliber.
    Vill tacka för ett oehört bra och informativt sida som din.

    Kepp going!

    • Tack själv, Rizzo! Tack för att jag kan kasta ut min frustration över sakernas tillstånd och några snälla stackare ids läsa det🙂

Kommentarer inaktiverade.