Kan världen svälja mer dollar?

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Dave1b har skrivit ett mycket intressant blogginlägg om att USA:s banker är överfulla av baspengar (digiitla kontanter) från vilka de kan skapa en ny kreditexpansion av sällan skådat slag. Jag vet inte om de fixar det igen då jag inte riktigt fattar vem bankerna ska skuldsätta med sin kreditexpansion. Men Dave1b kan ha rätt – bankerna i USA har en djävla bas nu som de kan använda för att blåsa upp nya bubblor om de bara hittar några som är villiga att gå in i ett nytt pyramidspel och skuldsätta sig.

Men det finns även en till aspekt till den dollarexplosion Dave1b spår. Jag kommenterade detta hos Dave1b:

Undrar om Kineserna kommer gå med på det? USA har ju tidigare kunnat exportera sin inflation till andra länder genom att dollarna varit (är) världsvaluta.USA har kunnat shoppat loss i andra länder som stått i valet mellan att eras egna valuta värde höjs om de inte accepterar ta emot floden av dollar – varvid landets industri skulle få svårare att konkurrera – eller bara svälja och låtsas vara glada. Kina har ju peggat sin Yuan mot dollar och redan svalt en djävla massa dollar. Dollar ha kommit in på bankerna som växlat till Yuan som i sin tur gjort att de Kinesiska bankerna kunnat kreditexpandera.

Så USA har levt på att exportera sina dollar och låtit andra ta hand om inflationen därför har USA:s BNP till över 70% kunnat bestå av konsumtion.. ”Dollarimperialism” som Stalin mycket riktigt kallade det (även om han var en skit för övrigt hade han rätt i det).
När Europeiska länder på 70-talet gnällde över att USA exporterade sin inflation sa den dåvarande Secretary of the Treasury Connally de berömda orden: ”Dollar is our currency, but your problem ”
Fan, Wikipedia har tagit upp det! De brukar vara duktiga på att sudda!:

”Shortly after taking the treasury post, Connally famously told a group of European finance ministers worried about the export of American inflation that the dollar ”is our currency, but your problem.”
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Connally

Så som sagt: undrar om Kineserna och resten av världen sväljer mer dollar. Kanske Europa som helt sålt sig till USA, såsom Michael Hudson mycket riktigt påpekar här:

”EU gör vad USA ber dem att göra”

Hudson snackar om De Gaulle som den siste politikern med stake i Europa, Kan väl inte annat än hålla med. Vet inte om du sett den här med De Gaulle. Jag håller med om det mesta utom hans förslag om att använda guld som världens reservvaluta (men vi skiljer oss åt där🙂 ):

Det kan ju faktiskt vara att det är sista spiken i kistan för dollarn också.

Mer förklaring till det här:

Vi måste kasta ut penningväxlarna ur templet!

8 thoughts on “Kan världen svälja mer dollar?

  1. Tack för en innehållsrik och spännande blogg. Undrar om USA:s möjlighet att fixa fram massor av kredit ökar risken för krig. Menar att det är ju dyrt och ”pengarna finns”.

    • Tack!
      Det imperier brukar göra när deras status som reservvaluta hotas är att banka ihjäl de som inte använder den och ersätta regimen med någon som använder valutan.

      Britterna gjorde det t.ex när de startade Opiumkrigen. Skrev om det här:
      https://parasitstopp.wordpress.com/2011/01/12/afghanistan-det-tredje-opiumkriget/

      Libyen, Irak, Sudan slutade använda dollar för att sälja olja med. Iran likaså men Iran är lite för stort och stark för att USA ska våga sig på att hoppa Iran – hoppas jag (annars lär det bli tredje världskriget).

      Men det verkar som USA börjar tappa greppet då t.o.m Japan, där USA har militär närvaro, droppar dollarn i sin handel med Kina.
      SCO och BRIC (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina)har också börjat droppa dollarn i handeln länderna emellan (och det är sammanlagt inga pluttar om man kollar på kartan – nedan är SCO).
      sco

      Om dollarn upphör vara reservvalutan som länder använder sig av vid handel mellan varandra droppar värdet på dollarn och USA kommer få börja betala för sin konsumtion och prylarna kommer kosta (dvs det kommer bli en djävla inflation i USA istället för i alla andra länder – alla dollar kommer dessutom komma tillbaka till USA då de inte duger längre någon annanstans -mao USA kan inte shoppa gratis i andra länder – det som De Gaulle snackade om).

      Ps
      Att destablisera ett land sänker också dess valuta så det har USA också varit duktiga på. Både i Asien, Afrika men framför allt i Syd och Latinamerika. El Salvador, Zimbabwe t.ex gav upp sin egen valuta totalt och är helt koloniserade av USA. Kallas för dollarization

  2. Hej,

    Mycket intressant inlägg, som vanligt. Hade faktiskt inte sett denna filmen förut.

    Jag har en lite teori när det gäller vad som händer nu. Det verkar som att vi är väldigt nära slutet på den ”eviga” tillväxten. Eftersom systemet är riggat från början, för att gynna kreditskaparna, så borde de vara nöjda med det. Men det senaste året har även rena insiderbrott etc ökat(kanske exponentiellt;)

    Min teori är att det nu är så nära kollaps att kriget om de kvarvarande ”pengarna” trappas upp. Det räcker inte med att vara störst, utan man måste också fiffla till sig från de mindre för de förluster man gör.(JP Morgan-MF Global-PFG etc)

    Jag har därför ägnat lite tid till ”Liborgate”, som jag nog inte behöver beskriva ännu mer om här, men korruptionen i denna skandal tycker jag är extra intressant då de för en gångs skulle inte hängs ut en enskild person.(Bernie Madoff, precis som han var själv…puh….)

    Jag har länkar till allt, men vet ej hur jag får med dem i en kommentar, kanske kan maila till dig om någon är intresserad.

    Någon kanske undrar hur media har kunnat missat Liborgate år efter år, eller t o m under årtionden?

    Här kommer det allra bästa. Det företag som övervakar och slutligen räknar ut Liborräntan är Thomson Reuters. Japp, precis samma företag som äger världens största nyhetsbyrå, Reuters, sätter också världens överlägset viktigaste styrränta. Barclays nu avgående VD, Marcus Agius, är också styrelsemedlem i statliga ”oberoende” TV-bolaget BBC. Helt otroligt, inte ens en ”tvivlare” som jag skulle kunna komma på detta enkla och snygga upplägg.

    Det är som att Dagens Industri räknade ut mitt bolån och sedan tjänade pengar på att det blev för högt, samtidigt som de bevakade finansvärldens chefer på di.se, och regeringen och SVT tyckte det var ok!

    Det värsta är att det kan vara ungefär så det är…DI ägs av Bonnierfamiljen(De äger ju mest media i hela Sverige), som har haft enorma ekonomiska problem den senaste tiden pga av aggresiva uppköp. Vem tror ni står som långivare till dessa lån och som ännu inte krävt Bonnier i konkurs? Jo, Wallenbergs SE-Banken, statliga Nordea och investmentbolaget Proventus, vars ägare var en av de få som lyckades pricka in IT-boomen 2001 i New York och som får delar av sin finansiering från svenska pensionspengar. Tycker ni det är konstigt varför det främst är Schibstedägda SVD som skrivit mest om Liborgate(och först)? Det kan ju inte vara för att Bonniers VD, Jonas Bonnier, och SE-Bankens ordförande Marcus Wallenberg är på Bilderbergmöten ihop, tillsammans med Sveriges Biståndsminister Gunilla Carlsson…Nej, nu är jag en konspirationsteoretiker igen, och de har ju alltid fel och ingen fakta från trovärdiga källor;) (Och nu har Sverige ”oväntat” nog sett till så att Syriska flyktingar kan söka asyl redan vid gränsen till Turkiet. Märkligt, det kom fort efter Gunillas ”privata besök” på Hotel Marriot i Chantilly där bara andra västledare råkade vara. Nej, jag är inte främlingsfientlig.)

    Återigen, jag trodde inte själv på detta när jag började undersöka skapandet av pengar för ca 1 år sedan, jag hoppades att alla problem i finansvärlden alltid berodde på tillfälliga problem i ett dåligt system och inte skapta av några få med vilje, men nu kan jag inte förneka att det är så. Det jag tror nu är att dessa brott kommer öka markant, de inte drar sig för något och då finns det två alternativ.

    -Riktig träldom, eller förändring, det är upp till oss vanliga människor. Mer och mer börjar läcka upp till ytan nu i alla fal, så att fler börjar förstå.

    Marcus Agius är förresten ingift i Rothschildfamiljen, med Katherine, dotter till Edmund de Rothschild. Självklart en ren tillfällighet.

    Tack för en bra blogg!

    • Tack!
      Ligger nog mycket i vad du skriver. Jag brukar tänka på det som ett pyramidspel och ett pyramidspel kan bara existera så länge det växer. För att hålla igång vansinnet krävs allt större insatser.

      Jovisst är det en påtagligt liten inavlad grupp man stöter på gång på gång. Reuters och Rothschild går ju hand i hand (man kan ju googla om man vill).
      Rothschild hade också hand om att bestämma det dagliga priset på guld till år 2004:
      ”The London gold fixing or gold fix is the procedure by which the price of gold is determined twice each business day on the London market by the five members of The London Gold Market Fixing Ltd”
      Som, sagt, år 2004 låtsasdes Rothschild att de slutade bestämma dagspriset på guld och gissa vilka som tog över? Jo, våra ”vänner” på Barclay:
      In April 2004 N M Rothschild & Sons announced that it planned to withdraw from gold trading and from the London gold fixing. Barclays Capital took its place on 7 June 2004 and the chairmanship of the meeting, formerly held permanently by Rothschilds, now rotates annually.”.
      (Och, igen, konstigt nog skriver Wikipedia om detta – de brukar vara tämligen snara på att sudda ut viss historia)
      https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_fixing

      Jag tycker inte det är konspirationsteorier – det är bevisade intressekonflikter och möjligheter till manipulering (vilket inte minst Barclay visar). Det räcker med att en intresskonfliikt och manipulationsmöjligheter finns för att de ska avlägsnas från beslutsfattandet – det krävs inga bevis. Det samma gäller politiker. Jag tycker det ska skötas som i ”Vilda Västern” som inte var så vild, jag skrev om det här:
      Jag vill ha mer ekonomisk vilda västern!

      • Intressant, har faktiskt undersökt guldmanipulationen en del, då jag märkt att priset ofta gick ner under Londonhandeln vid ca kl 11-13, eller NEW York handeln i slutet på veckan(Det är nästan löjligt, det går typ alltid ner precis innan helgstängning)

        Nu har ju detta uppmärksammats ganska stort på Zerohedge m.m, så min känsla verkar ju stämma. Det går upp i ”Asientid”, och ner i ”Västtid”. Tror man tjänat 7000% om man köpt på ”Västtid” och sålt ”Asientid”. Självklart är det då manipulerat.

        Jag försöker också vända på ordet konspirationsteoretiker till något positivt. Det betyder ju att man är en tänkande människa! Ska man bara svälja allt som sägs jämt? och vem har bestämt ordet ens ska vara negativt laddat(Du och jag vet nog det!)

        Ska precis börja läsa Vredens Duvor, tack vare dig. Ha det fint.

      • Jo, det finns nog inget som heter marknad överhuvudtaget – det är manipulerat allting (förutom då för småföretagare och loppmarknader – där kan man väl fortfarande säga att det finns en viss marknad.
        Som Kissinger sa:
        ”Who controls the food supply controls the people; who controls the energy can control whole continents; who controls money can control the world.”

        Så det är kontrollerat alltihop.

        Läste Vredens druvor när jag var 14 år och fastnade där han beskrev hur mat förstördes medan människor svalt ihjäl. Jag kunde inte förstå varför – det är något som legat i bakhuvudet länge – det var faktiskt bara för en fyra fem år sedan som jag förstod att det hängde ihop med penningsystemet.
        Jag kanske skulle läsa om den.

    • Bra att du tar över och blir förbannad, Janne. Det borde alla bli. Välskrivet!

      Jag känner att jag börjar bli avtrubbad – ju mer man skriver och läser desto mer märker man att allt är en stor lögn och att verkligheten är något helt annat. Spetsen på udden börjar bli slöare men kanske det lockar andra läsare då många kritiserar mig för att ha ett för ovårdat och brutalt språk. Men går man in i deras piruettspråk blir man så totalt djävla uppsnurrad att man inte vet vad man talar om, så att hålla det enkelt och klart, precis som du gör i ditt inlägg, är viktigt.
      Hoppas jag inte snurrade till det nu🙂

Kommentarer inaktiverade.