Dollarhegemonins sista strid?

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Länkar vidare idag till Carl Norbergs blogginlägg som visar hur västs finansimperium med dess dollarhegemoni dansar på en väldigt slak lina just nu. Intressant, välskrivet och viktigt att förstå. Litet smakprov:

Tänk på de senaste rubrikerna bara under de senaste månaderna:

“Världens andra ekonomi (Kina) och den tredje största (Japan) är ekonomier som kringgår dollar, avseende direkt valutahandel”

“Kina och Ryssland släpper dollar i den bilaterala handeln”

“Kina och Iran till kringår dollar, i ett Plan Oil Barter system”

“Indien och Japan tecknar nya $ 15000000000 avtalet valutaswap”

“Iran och Ryssland ersätter dollarn med Rial och rubeln i handeln”

“Indien ansluter sig till Asiatiska zonens Dollar Uteslutning, och handlar med Iran i rupier.”

“Kina och Chile att etablerar strategiska partnerskap, Startar Valuta Swap och ansluter sig till renminbi”

Inlägg jag skrivit om dollarhegemomin och dess förestående fall:

Kan världen svälja mer dollar?

Mammons tempel börserna och petrodollarsystemets fall

Afghanistan – det tredje opiumkriget

Konsten att bli en ny Hitler

PS

Enligt Corny är allt detta oväsentligt för det ENDA han skrivit om dollar hegemonin är:

“Anser att “petrodollar”-tjafset saknar grund. Nettoeffekten av vilken valuta en råvara noteras i är noll.”

Och säger Corny att det är så så är det så – han behöver ingen logik för att psyksjukförklara allt och alla. Undrar vilken planet Corny tror att han befinner sig på? Hybrisplaneten?

8 thoughts on “Dollarhegemonins sista strid?

  1. Har haft en liten kommentarsbatalj med C under inlägget ”Lie-Borggate och har, återigen, blivit idiotförklarad! Känns fint, på något underligt sätt…🙂

    • Det är helt klart en ära att du blivit idiotförklarad av Corny – ett större bevis på att du är mentalt frisk kan du inte få!🙂
      Läste hans och din batalj, han är för sorglig.

    • Det går inte att diskutera med honom, och han vänder på allt, nu var det t.ex bra att räntan ev. en period var lägre. Inte särskilt bra för spararna dock. Känns som han ofta söker konflikter för att få många kommentarer, jag skrev det häromdagen, då surnade han till direkt. Han skrev b.la att jag feltolkade Bilderbergmöten, intressant att han naturligtvis kan tolka dem RÄTT(Jag kan självklart inte göra det, jag kan bara ha en teori om varför de finns)

      • Men din dumma fan! Det fattar du väl att det är bara är Corny som har sanningen och förstår. Hur vågar du ifrågasätta honom? Finns inget han inte kan, förstår eller vet! Alla andra är okunniga idioter (jag med – eller snarare – i synnerhet jag))

        Skämt åsido! Det är läskigt att detta auktoritetsnedtryckande och hierarkiska tänkandet har sådan makt. Det krävs bara ett fåtal för att styra hela riksdagen t.ex (tar upp det i mitt nästa inlägg). Samma med Corny som förnedrar folk till tystnad och styr agendan över vad som får och inte får sägas..

        Jag kan banka bultbräda och banka fel ibland (det gjorde jag med dig, Peter och det har jag bett om ursäkt för). Det finns så många desinformatörer som antingen sprider falskt information eller försöker avleda så att man diskuterar blaj. Ibland blir jag också lite diktatoraktig men jag vet fan inte hur man annars ska kunna bemöta arroganta svin (typ Corny). Jag försöker i alla fall vara ärlig.

  2. Ursäkten är godtagen, ett problem för den person som kommentarer på exempelvis din sida och som är helt oinsatt, är att den ofta kan ställa frågor eller dylikt som uppfattas på ett visst sätt av en person som dig, som kan väldigt mycket mer. Krånglig mening, hoppas du förstår. När jag för ca ett år sedan började intressera mig på allvar för penningssystemet, så stötte man på din blogg, cornus blogg, flute, m.m. I början fastnade jag för finansiella insikter, sedan cornus och sedan din. När du och cornu sedan hade som mest livlig diskussion blev jag alldeles yr, vem hade rätt, vad var rätt och hur fan skulle jag få reda på det!? Jag har ändå klarat av en ingenjörsutbildning, driver eget företag, gör min egen bokföring m.m, men här kände jag mig riktigt lost. Bankernas bokföring är inte riktig som min, och det snackades om kärnprimärkapital osv…Det är då svårt att ställa frågor och ingå i en diskussion som blir så livlig och man fick ofta lite ovett från båda sidor utan att man visste varför. Jag ville ju bara veta hur det fungerade, därför tror jag att man får ha lite överinseende med folk som kommenterar för första gången här innan man dömer…du gör självklart som du vill, men det är vad jag tror och vad jag kommer tänka på när någon ny kommenterar här, ha det fint och tack för bra inlägg som vanligt!

    PS. Pagrotskys utspel om Liborgate är mycket intressant, undrar vad som är grejen med det. DS

    • Du har rätt Peter – jag bankar för mycket och för hårt. Försöker skärpa mig – känner mig som en djävla kapten Haddock ibland (Mimmi gjorde den liknelsen – träffande kanske).

  3. Hej Lincoln

    Bra att du blev överens med Anna på min blogg. Jag ingrep snabbt eftersom jag ju känner Anna och visste att ni pratade helt förbi varandra. Kanske tur för dig för när Anna kommer igång så vete fan om hon inte bankar bultbräda värre än dig…..🙂

    Men för den skull så skall du INTE sluta att banka bultbräda på min blogg för jag kan vara lite för mesig ibland. Bad cop……Good cop är och förblir den bästa taktiken…..🙂

    I övrigt så raderar jag ekvationsteorin från och med nu, han blir så tröttsam i längden.

    Hörs
    Janne

Kommentarer inaktiverade.