När ska folk förstå att banker INTE ”lånar ut” pengar?

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Skrev lite kommentarer  på en SvD artikel om att bankerna åker på styrk då jag fick lite tid över. Kopierar och klistrar in det här hinner inte, alternativt orkar inte redigera så noga så det blir som det blir. Kanske lita osynkat och utan sammanhang men så får det bli.

Kommentar 1:

”Det är en vanföreställning  att banker lånar ut pengar, det gör de inte. Banker ”lånar ut” sina egna skulder på pengar som de hittar på vartefter – för det är vad krediter är – det du har på ditt konto är bankernas skulder på pengar som du kan fordra genom t.ex bankomaten.

Så nästan hela penningmängden består av bankernas skulder på pengar (=krediter) som de hittat på och ”lånat ut”. Och det enda sättet att komma åt pengar är i form av fysiska kontanter som de håller på att stänga luckan till genom att terrorist och skurkstämpla alla som använder kontanter. De digitala kontanterna har bara storbankerna (alltså inte JAK, ICA-banken etc, dessa är bara annex till storbankerna) monopol på genom RIX och allmänheten kan inte komma åt dem. Bankerna ser nämligen inte ens själva sina egna skulder på pengar (=krediter) såsom om de vore pengar utan måste växla inbördes genom RIX till pengar för att överta en annan banks skuld (=kredit).

Skattesystemet är INTE i dagsläget till för att
staten ska få in pengar utan för att banksystemet ska kunna skatta
folket (det är inte ens staten som håller i skattekontona – det gör
Wallenberg då alla skattekonton ligger på SEB). Staten/kommuner måste
“låna” bankernas påhittade krediter enligt Maastricht och får inte skapa
sina egna pengar. Vi betalar sedan skatt för att staten/kommunerna
“lånat” dessa påhittade krediter från banksystemet. För att vi ska tycka
det är “häftigt” att betala skatt (som den nyttiga idioten Mona Sahlin
uttryckte det)  inbillas vi att tro att vi behöver skatt för att
finansiera välfärden – vilket, som sagt, är skitsnack i kvadrat – om
staten/kommunerna skapade sina egna pengar istället för att “låna”
bankernas påhittade krediter skulle staten/kommunerna inte behöva “låna”
bankernas påhitt överhuvudtaget och vi skulle knappt behöva ha någon
skatt.

Ta över storbankerna då de inte är några företag (företag kan inte låna ut sina egna skulder och kräva att dessa ska vara allmänna betalmedel) och låt alla komma åt de digitala kontanterna i RIX på Riksbanken. Det är dags att vi börjar använda pengar som pengar och slutar använda bankernas skulder på pengar (krediter) som pengar.”

Kommentar 2:

Nipp, näpp! Banker ”lånar” aldrig ut sina kunders pengar – banker hittar på krediter (vilket är bankernas skulder på pengar till kunder och INTE pengar – läs gärna vad jag skrev tidigare). Men bankerna vill ju givetvis få oss att tro att de ”lånar ut” pengar. Men en skuld på pengar (=kredit)kan ju per definition inte vara pengar. Nu kommer nog säkerligen någon glad Nisse påstå att alla kan skapa krediter genom att skriva en skuldlapp – men visa detta i så fall genom att gå med elräkningen och kräv att Konsum tar den som betalning – för det är ju faktiskt vad bankerna får göra – använda sina skulder på pengar (=krediter) såsom allmänna betalmedel.

Det är detta som förvirrar så många människor – att de inte kan skilja på pengar och bankernas skulder på pengar (=krediter – det du har på kontot är bankens skuld på pengar till dig som du kan fordra genom t.ex ett bankomatuttag). Det är givetvis medvetet av bankerna som de snurrar till begreppen. Det låter ju inte så snyggt att säga som det är:
-”Vi har inte lånat ut pengar – vi har ”lånat ut” våra skulder på pengar – för det är vad krediter är”

Det är därför som de dimmar  ihop begreppen genom att införa .ord som ”likviditet”, ”kapital” och andra – ur enklast möjliga mängdlära, typ ”Hej mattematik” från mellanstadiet – är fullständiga logiska kortslutningar.

Av hela ”penningmängden” (om man nu kan kalla den det då nästan allt är bankernas skulder på pengar =krediter och inte pengar) på runt 2 500 miljarder är endast runt 100 miljarder pengar – resten dvs runt 2 400 miljarder kronor är bankernas skulder på pengar – dvs krediter.

Är det konstigt att det går åt he….. när man låter ett gäng parasiter få ”låna ut” sina skulder på pengar (=krediter) och dessutom ta ränta. Testa det på konsum – ta din elräkning och säg åt kassörskan att konsum kan få låna din elräkning men du ska f.. ha ränta på att du ”lånar ut” den. Så sjukt är vårt penningsystem

För att täppa till ett angreppshål som bankkramarna använder sig flitigt av så lägger jag till lite. Bankkramare brukar hävda att även kontanter är krediter – att det är en fordran som ägaren av t.ex 1000-lappen har på staten. Men vad får man om man går till Riksbanken och vill lösa in sin 1000-lapp? Ingenting! (eller möjligen kan de ge dig en nytryckt 1000-lapp i utbyte om de är snälla och tycker synd om dig). Dessutom ser bankerna endast kontanter (de fysiska eller de digitala på RIX) såsom pengar. Bankerna själva kan inte se sina skulder på pengar (=krediterna) som pengar utan måste ta av sin lilla pöl av pengar från RIX och ge banken som ska överta skulden på pengar (krediten). Det kallas clearing – det är därför som clearingnumren finns – för att bankerna ska kunna hålla reda på sina skulder när de bollar dem emellan varandra i ett system som nästan är helt tomt på pengar.”

Fick in en till kommentar som jag lägger till här:

Jo många tror som du att bankerna ”lånar ut” insättarnas pengar och att bankerna bara är en snäll mellanhand. Men så är det inte. Som jag beskrev tidigare (läs gärna) ”lånar” bankerna ut sina skulder på pengar, dvs krediter, och inte pengar. Banker ”lånar” överhuvudtaget inte ut några pengar alls utan enbart sina skulder på pengar (=krediter). Den multiplikatormodell som du tror på är bevisat felaktig (bland annat av de två ”nobel”pristagarna Prescot och Kydland). Bankerna hittar på krediterna (=sina egna skulder på pengar) först som de ”lånar ut”  och letar efter reserver av riktiga pengar sedan. Detta bedrägeri, att skuldsätta andra med sina egna skulder,  har bankerna använt för att skuldförslava större delen av världen.

Låt oss ta ”bostadsmarknaden” som exempel på den skuldslavsinsamling som bankerna sysslar med. Enligt en exempelräkning som Riksbankschefen Ingves redogjort för behöver bankerna endast skaffa fram 2 800 kronor för att hitta på 1 miljon kronor i form av krediter (dvs bankens egna skuld på pengar – INTE pengar). Så ”bostadsmarknaden” ser ut så här:

Vid en husförsäljning har inte köparna pengarna utan ”lånar” krediter av
banken som inte heller har pengarna men kan hitta på krediter från luften
Så här har vi tre deltagare på denna ”marknad”
1) en säljare (tillgångssidan)
2) potentiella köpare (efterfrågesidan)
och
3)mellanhanden banken som vill sälja så mycket som möjligt av sin ”produkt” – dvs skulder skapade från ingenting
Det är ingen marknad, det är skuldslavsrace där ”husägaren” får hyra huset av mellanhanden, parasiten=banken

Och bankerna marknadsför bostadsinflationen, som är en följd av denna
upptrissning, såsom ”värdeökningar” (samma skit med IT-bubblor, aktier,
guld, etc). På så sätt får de människor att tro att alla kan bli rika
bara de skuldsätter sig maximalt och går in i pyramidspelet och
spekulerar. Sist ut blir svarte Petter.
Ingves exempelräkning kan laddas ned här:
http://www.riksbank.se/upload/…

Om bankerna fungerade som du tror – att de lånar ut pengar som kunderna har satt in skulle det inte vara något problem. Men, som sagt, det är inte alls så det fungerar – även om de flesta tror det.

Uppdatering

Två av ovanstående kommentarer är bortraderade av ScD. Tydligen finns det mycket som inte får sägas.

39 thoughts on “När ska folk förstå att banker INTE ”lånar ut” pengar?

  1. Vad som värre är att nu när skiten träffar fläkten är centralbankerna ganska maktlösa att göra något åt det, men enorma realekonomiska skador som följd. Man har ju sedel/mynt systemet så idéen med att släppa ner pengar från helikoptrar är nog nästan det minst dåliga man kan göra. Helt bortsett vad som händer med förtroendet.

    • Jo, det skulle bli bättre effekt om de delade ut pengar till folk men då folk bara har tillgång till fysiska kontanter och kommer inte åt de digitala kontanterna i RIX som storbankerna har monopol på (vet inte vad man annars ska kalla den kartellaktiga inavling som storbankerna har med mamma staten i RIX på Riksbanken – att de leker och kallar det ”finansmarknad” är ju något allt färre luras av). Om helikoptern släppte pengar över folket så att de kunde börja betala av alla ”skulder” (men då bankerna inget lånat ut så vore det bästa att ge folket en total skuldavskrivning istället för att ge bankerna en) skulle den kommande depressionen kunna minskas betydligt. Men istället släpper centralbanken ner pengar enbart såsom digitala kontanter till storbankerna så att de kan fortsätta bolla sina krediter (= skulder på pengar) mellan varandra när Interbank Lending slutat fungera då ingen bank längre tror att det finns något värde i en annan banks ”värde”papper. Så helikoptern används enbart för att rädda bankerna – inte för att rädda skuldslavarana som bankerna fjättrat.
      Skrev om skillnaden mellan digitala och fysiska kontanter hr:
      Banksystemet beviljas total skuldavskrivning – därför ska ALLA beviljas total skuldavskrivning!

      • Det är precis det som gör dem så tandlösa. De kan ju inte dela ut krediter, och marknaden vill inte öka skulderna i samma takt som tidigare. Hur skall då centralplanerarna kunna få igång den känsliga delen av ekonomin som producerar strunt…

      • Jag har svårt att se vad som skulle vara marknad överhuvudtaget. Det är spekulation med ökad skuldslaveri som insats och drivmedel för att pumpa upp mestadels fiktiva värden. Då priser på i princip allt är totalmanipulerat är det nog svårt att hävda att det finns någon marknad någonstans allt är mer eller mindre pyramidspel anordnat där taktpinnen är påhittade krediter som i en svängen blåser upp den ena bubblan för att i nästa blåsa upp en annan. Ekonomi har blivit en gissningslek för de som inte orkestrerar farsen. Jag tror allt färre är villiga att gå in i en ny pyramidspelskarusell genom att satsa sina egna liv såsom livegna skuldslavar och hoppas att de hoppat på rätt bubbla (såsom t.ex boskuldslavarna gjort). Så, visst, jag tror du har rätt! Allt fler ser igenom bedrägeriet och därför blir det allt svårare att skapa nya pyramidspel. Förhoppningsvis dyker alternativa, lokala penningsystem upp som sysslar med det pengar ska syssla med – förmedla faktiska värden. Skrev om ruttnande pengar här som jag tror skulle lösa många problem med parasitismen som härskar idag skapat.
        https://parasitstopp.wordpress.com/2012/07/22/hur-kan-vi-fa-mer-sociala-pengar/
        och del två här:
        https://parasitstopp.wordpress.com/2012/07/24/hur-kan-vi-fa-mer-sociala-pengar-del-2/

      • Yes! Det är på G:

        http://www.hangthebankers.com/push-to-put-your-money-in-googles-cia-cloud-wallet

        Google rolled out this “service” in 2011 and calls it “Google Wallet.” It stores credit and debit card information on Google’s servers. Google has partnered with the multinational banksters at Citigroup and the scheme currently works with MasterCard and Visa. It works with 300,000 plus merchants using Sprint’s Nexus S 4G phones. Google has announced it will partner with all vendors of non-Android phones, including Apple, RIM, and Microsoft……

        …..Now that millions are addicted to mobile devices, the trick is to get them to agree to put their money in the cloud and use their phones to pay for everything.

        Total control can’t be far behind.

      • Men det där är ett interskämt, inte meningen att vi slavar ska förstå det😉

        Frågan jag ställer mig är, varför nöjer sig inte bankirerna med att de för tillfället har ensamrätt på skapa alla pengar genom skuld?

      • Därför att de inte ”lånar ut” pengar utan sina skulder på pengar. Så länge möjligheten finns för att folk ska kunna kräva att bankerna betalar sina skulder i kontanter genom t.ex bankomatuttag kan bedrägeriet vara sårbart. Om luckan till kontantuttag stängs slipper bankerna betala sina skulder till kunderna samtidigt som de har full koll på alla genom att allt du gör registreras. Som psykopaten Brzezinski (vilken tur att hans son är USA:s ambassadör i Sverige🙂 ) skrev redan 1971 i boken ”Between Two Ages: America’s Role in the Technetronic Era”:

        ”The technetronic era involves the gradual appearance of a more controlled society. Such a society would be dominated by an elite, unrestrained by traditional values. Soon it will be possible to assert almost continuous surveillance over every citizen and maintain up-to-date complete files containing even the most personal information about the citizen. These files will be subject to instantaneous retrieval by the authorities. ”

        Clintons mentor Professor Carroll Quigley beskrev det i boken Tragedy and Hope:

        ”The powers of financial capitalism had another far-reaching aim, nothing less than to create a world system of financial control in private hands able to dominate the political system of each country and the economy of the world as a whole. This system was to be controlled in a feudalist fashion by the central banks of the world acting in concert, by secret agreements arrived at in frequent private meetings and conferences. The apex of the system was to be the Bank for International Settlements in Basel, Switzerland, a private bank owned and controlled by the world’s central banks which were themselves private corporations.

        Each central bank… sought to dominate its government by its ability to control Treasury loans, to manipulate foreign exchanges, to influence the level of economic activity in the country, and to influence cooperative politicians by subsequent economic rewards in the business world.”

        Det är bråttom nu för korthuset byggt av krediter håller på att rasa snabbare än de hinner stänga luckan till kontanter. Både Spanien, Italien och Grekland har bankrusningar – det lär komma hit också – Argentina all over.

      • ”Så länge möjligheten finns för att folk ska kunna kräva att bankerna betalar sina skulder i kontanter genom t.ex bankomatuttag kan bedrägeriet vara sårbart.”

        Tänk på att staten garanterar bankernas återbetalningsförmåga, om flödena i RIX är ojämna eller automatuttag är för stora så garanterar Riksbanken att den kommer trycka upp tillräckligt med sedlar och mynt för att rädda situationen, detta ingår indirekt i deras mandat. Så Riksbanken har gjort storbankernas krediter till SEK, då de garanterar att krediterna är SEK vad som än händer.

        Detta är fullkomligt idiotiskt, ingen garanterar att mina krediter är SEK, så varför ska storbankerna ha denna förmånen?

        ”This system was to be controlled in a feudalist fashion by the central banks of the world acting in concert”

        Ja ett nyfeodalt samhälle närmar sig med stormsteg, skillnaden är att detta feodalsystem kommer ha alla fördelar som det gamla hederliga feodalsystemet inte hade och inga av dess nackdelar. Ett perfekt feodalsystem, förstår att psykopaterna drömmer våta drömmar om detta varje natt.

        Jag ser eurokrisen som en del i feodalherrarnas plan, för varje sådan kris resulterar i att varje land får mindre makt, nu senast infördes t.ex begränsningar på användande av kontanter.

      • Sant! Total övervakning av allt.

        Visst kan Riksbanken trycka upp hur mycket sedlar de vill och betala bankernas skulder till kontoinnehavarna med (dvs bankernas krediter) – dvs statligt finansierad skuldavskrivning (de föredrar ju att döpa om allt så de kallar det ”bail out” istället – men utan omskrivning det är ju en skuldavskrivning, oavsett om staten ger bankerna fysiska kontanter eller digitala kontanter). Skillnaden med fysiska kontanter är att bankerna inte kan ha någon kontroll över dem, du lämnar inga spår- fysiska kontanter är anonyma och decentraliserade – bankernas skulder på pengar (=krediterna) är centraliserade och varje inköp, varje vana, var, när, hur du köpte något registreras. I Googles fall kommer detta också samköras med allt du söker och din gmailpost etc – en kontroll som, precis som du skriver, de feodala herrarna inte ens kunde drömma om. T.o.m kommunismens centralplanering är en västanfläkt i förhållande till vad det feodala samhälle de stoppar in oss i. Faktiskt hade Marx helt rätt:

        “Talk about centralisation! The credit system, which has its focus in the so-called national banks and the big money-lenders and usurers surrounding them, constitutes enormous centralisation, and gives this class of parasites the fabulous power, not only to periodically despoil industrial capitalists, but also to interfere in actual production in a most dangerous manner— and this gang knows nothing about production and has nothing to do with it.

      • Antagligen är jag för storkäftad🙂 . Prövade att slänga in den tredje kommentaren fyra gånger – dels som kommentar på SvD:s artikel, dels på en annan artikel på SvD. Fan va snabba de var🙂 En halvtimme sedan var de borta. Antagligen säger jag saker som inte får sägas (kanske får man säga det i Vitryssland🙂 )

      • Det har att göra med att kommentarer på SvD inte får vara längre än 500 tecken. Mina kommentarer har också tagits bort ibland utan att jag förstår varför. Jag mailade dem i och frågade. Uppenbarligen har de inget automatisk deletefunktion för inlägg över 500 tecken än, utan det är någon som manuellt tar bort dem, vilket gör att ibland få vissa inlägg stå kvar trots att de är på över 500 tecken.

      • Ok, tack för infot! Men det var lite mystiskt för det kom andra korta kommentarer som försvarade och ifrågasatte var min kommentar tog vägen – dessa kommentarer raderades också tämligen omgående. Men jag ska testa att skriv kortare – kanske hellre bara referera till ett blogginlägg jag skrivit?
        Tack igen för infot!

  2. I något inlägg tidigare spekulerades det i var nästa bubbla ska skapas. Tänkte bara posta en reflektion angående det. Hade en slö filmdag och brände av tre hollywoodfilmer på raken. I två av dom, båda ganska nya, presenterades diamanter som otroligt värdefulla och tydligen plötsligt enormt åtråvärda. Kanske är det nästa grej?

  3. Kreditsystemet i statens regi är nog det enda som kan fungera för oss och våra barn men för att göra det måste man slänga ut hela regering som är de facto agenter och de andra som ockuperar riksdag. Sverige är i princip en privat egendom likt en feodal gods. AB Sverige är helt ägt av Wallenbergarna och utrikiska banker. Tyvärr så är det nog kört. Vi har ingen makt. De har all makt. Hur skall vi göra? Att gå ut på gator och demonstrera är befängt. Man måste slå till i den ömmaste punkten men, återigen, hur och vilka? Gemene man bryr sig knappast. Var finns modiga och medvetna medborgare?

    • Håller med men med invändningen att det inte behövs ett kreditsystem, dvs ett skuldsystem, staten kan skapa skuldfria pengars som spenderas ut till allmännyttiga saker så slipper vi betala nästintill någonting i skatt , eller än hellre, lokala samhällen kan skapa ruttnande pengar.
      Tror inte det är kört – deras system är gammalt och kan de inte låsa in oss i ett kontantlöst fängelse snabbt som attan rasar deras parasiterande penningsystem. Jag tror inte de hinner det innan det brakar och innan folk vaknat och inser vilken parasit de matar.
      Skrev om representativ direktdemokrati som en väg:
      https://parasitstopp.wordpress.com/2011/08/04/kan-representativ-direktdemokrati-vara-nagot/

      Så det finns lösningar och det finns öppningar och jag tror det bara är en tidsfråga innan folk inser det och vänder sig emot parasit”eliten” med vidhörande bihang.

      • Jag menade just skuldfria pengar, utan ränta, inga skatter. Bail out till folket, austerity för parasitbanker. Jag är ingen ekonomiskt kunnig person så jag uttrycker mig inte precist. Tack för din blogg. Det du skriver bekräftar bara vad andra både kloka och modiga publicerar. Det vad du skriver överensstämmer med vad Webster G. Tarpleys ståndpunkt. Det är viktigt att fler människor lyfter blicken från vardagen (kan ändras mycket snabbt), att skylla allt på invandrare, beskylla sk Juden för allt som drabbar Världen. M a o tänka och bete sig som vuxna. Jag ser vägens slut för fortsatt spekulation, rov och annan kriminalitet som bankkartellen gör. De brukar göra en Big Reset och generera ett annat massivt blodbad, som i förra sekel.
        Jag har hittat din blogg på SVD. Ditt inlägg har tagits bort efter 5 minuter men gammelmedia skall man bara bojkotta. Har tipsat Rädda Sverige bloggen om ditt blogg. Viktigt att sprida den brutala sanningen om våra kriminella härskare.

      • Tack!

        Jag var inte ute efter att märka ord men det är viktigt att folk förstår att bankerna inte ”lånar ut” pengar – det bankerna ”lånar ut” är bankernas egna skulder på pengar, för det är vad krediter är, inget annat. Det låter så mycket sjukare också om man ersätter ordet kredit med vad det är – bankernas skulder på pengar och INTE pengar. Om man konsekvent använder det riktiga uttrycket ”bankernas skulder på pengar” istället för att använda bankernas dimbegrepp ”krediter” lättar dimman ganska mycket. Som sagt, det låter lite sjukt att säga – ”Jag fick ”låna” bankernas skulder när jag ”köpte” huset” istället för att säga – ”Jag fick ”låna” bankens krediter”. På samma sätt kan man påvisa hur sjukt t.ex ordet ”kreditvärdig” är; för om man stoppar in vad kredit verkligen betyder blir betydelsen grotesk ”Jag är ”värdig” att ”låna” bankernas skulder på pengar” – Jag menar om jag sa till dig:

        ”Du är ”värdig” att få ”låna” min elräkning men jag ska fan ha 5% ränta på att du får göra det!”,

        så skulle du skaka på huvudet och tro (med all rätt) att jag var dum i huvudet och/eller mentalt sjuk. Men precis så sjukt är penningsystemet – vi ”lånar” bankernas skulder på pengar och INTE pengar.

        Det är inte svårt att förstå bara man vägrar acceptera den dimridå av språk som de använder. Gjorde en ordlista som du kanske är intresserad av:
        https://parasitstopp.wordpress.com/det-finns-inga-banklan/

        Jag håller med om att skuldavskrivningarna ska ges folket/företagen/kommunerna/staten och inte bankerna. Jag kan inte se att detta kan ske på annat sätt än att staten övertar storbankerna (riktiga banker som JAK är bara annex i dagsläget som ”lånar ut” storbankernas skulder på pengar, krediterna, en vända till, om staten tog över storbankerna som i dagsläget kontrollerar de digitala kontanterna i RIX skulle t.ex JAK låna ut pengar istället – läs det här om det verkar kryptiskt:
        Ge folket tillgång till digitala kontanter och kapa av den parasitära bankmellanhanden
        och/eller
        Ge folket tillgång till digitala kontanter och kapa av den parasitära bankmellanhanden del2

        ”Throned above all, in a manner without parallel in all past, is the veiled prophet of finance, swaying all men living by a sort of magic, and delivering oracles in a language not understood of the people.”
        -JRR Tolkien
        ‘There should only be one source of money: one fountainhead from which flows the nation’s blood to vitalise commerce and industry, ensure economic equity and justice and safeguard the welfare of the people… In other words, it has always been and still is our contention that the prerogative of creating and issuing the money of the nation should be restored to the State.’
        – JRR Tolkien
        “”The true equation is ”democracy” = government by world financiers.””
        – JRR Tolkien

        Ringen sluter sig – det är dags att bryta skuldslavsbojorna innan de häktat in oss i ett totalövervakat fängelse genom att avskaffa de fåtal riktiga pengar som de fortfarande inte kontrollerar – de fysiska kontanterna, sedlar och mynt! Ett kontantlöst samhälle är deras mål!

    • Stämmer det att kreditsystemet styrdes av Riksbanken genom kreditkvoter fram till typ 1985? Läste det nyligen i en av Werners böcker, under perioden med kreditkvoter finns det inga kreditbubblor i Sverige. Inte för att jag förespråkar ett sådant system på något sätt men kreditkvoter är 100 gånger bättre än det system vi har nu där privata banker skapar oändligt med pengar och allokerar dem vad dem vill, senaste 15 åren i bostadssektorn.

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberrevolutionen_(Sverige)

      ”Novemberrevolutionen är det informella namnet på Riksbankens beslut att avreglera den svenska kreditmarknaden den 21 november 1985….

      Avregleringen följdes av en mycket kraftig ökning av bankernas utlåning. Detta anses, av vissa, vara en stor bidragande orsak till den fastighetsbubbla och ekonomiska överhettning som uppstod under slutet av 1980-talet.[1][4] Avregleringen har ibland beskrivits som ett misstag som starkt bidrog till den höga arbetslöshet och ekonomiska kris som Sverige gick igenom i början av 1990-talet.[5]”

      • Intressant! Vet faktiskt inte det men det låter troligt. Håller med om att fönsterstyrning är hundra gånger bättre än det som härskar idag (även om inte jag heller förespråkar det). De politiker som möjligjort detta är förrädare av första graden – oavsett politisk färg (Feldt är nog den som ska bära mest skuld, men även Göran ”Den som är satt i skuld är inte fri” Persson ska ha en stor del av skulden för att de bistått banksystemet till att göra stat/kommuner/företag/folk till skuldslavar).
        Man kan inte annat än äcklas av historien.

      • @dave1

        Jag TROR att det stämmer. Tar direkt ur ”minnenas bank” nu (en rätt så opålitlig bank alltså 😉

        Det skulle vara att 80% av bankernas krediter bestämdes av Riksbanken och att 20% bestämde bankerna själv. De här 80% kunde även Riksbanken detaljstyra, d.v.s
        bestämma om de t.ex skulle gå till storföretag eller småföretagare.

        Uppgifterna kommer ifrån en bankkramare, tror det var på flashback. Men i just det här
        fallet så skulle jag tro att de är riktiga uppgifter. Att Riksbanken skulle kunna detaljstyra
        och prioritera storföretagen skulle också kunna förklara en hel del.

        Det vore bra om man kunde hitta något ifrån t.ex Riksbanken om detta. Det där med ”minnenas bank” är inget bra att luta sig mot.

      • TILLÄGG

        Svårt att hitta något vettigt om det här……här verkar i varje fall finnas ett ”spår”, men endast ett spår, inget exakt. Det här om ”novemberrevolutionen 1985” har det ju talats om mycket som ”avregleringen” men jag har aldrig sett något officiellt om exakt vad som gällde FÖRE avregleringen. Dessutom så är det ju faktiskt TVÅ avregleringar.

        http://www.riksbank.se/Press-and-published/Speeches/2006/Oberg-Sweden–a-low-inflation-economy/

        ”Under 1970-talet tillämpade Sverige fortfarande en kredit- och valutareglering. Kreditregleringen begränsade bland annat bankernas utlåning och valutaregleringen begränsade möjligheterna att föra valutor, värdepapper och kapital över landets gränser. Båda regleringarna innebar begränsningar i möjligheterna att effektivt allokera kapital och blev med tiden allt svårare att vidmakthålla. Kreditmarknaden avreglerades 1985 och de sista delarna av valutaregleringen avskaffades 1989”

      • Zeke:

        Detta är från Richard Werners bok Mammons furstar:

        ”De svenska socialdemokraterna utformade på 1930- och 1940-talen ett system som har mycket gemensamt med Japans mobiliserade och socialiserade krigsekonomiska struktur och med Tysklands sociala marknadsekonomi efter kriget. De använde samma kreditallokeringsmekanism (fönsterstyrning), som inriktades på att förbättra livsvillkoren för vanligt folk, inte maximera industriprodktionen. Efter Bretton Woods-ordningens sammanbrott på 1970-talet utsattes det socialdemokratiska systemet för de första angreppen. Sedan kom en svårare utmaning: på 1980-talet genomförde Riksbanken en 2,5 procentig devalvering och vidgade bankernas utlåningskvoter. Kombinationen med systemet med fasta växelkurser skapade en explosiv blandning. Det uppstod en fastighets- och spekulationsbubbla precis som i 1980-talets Japan och i andra asiatiska länder under 1990-talet. Denna finansbubbla, som vi har påvisat i Japan och andra asiaktiska länder, sprack sedan och vållade en djup recession. Denna fick i sin tur tjäna som viktigaste bevis för påståendet, debatterat i världspressen, att den ”svenska ekonomiska modellen” inte längre fungerade. Följen blev åtgärder för att omintetgöra de gamla socialdemokratiska resultaten. Bland de många strukturella förändringarna fanns några viktiga juridiska. När Sverige var välmående och åtnjöt stark tillväxt undvek det medlemskap i EU och därmed kontroll utifrån. Den djupa recessionen erbjöd det idealiska tillfället att hålla en folkomröstning – och till slut ”övertyga” Sverige om att gå med.”

        Så Sverige hade uppenbarligen kreditkvoter (Riksbanken var kreditdiktator), det verkar dock oklart när de avskaffades. Samma gäller i Japan, mycket luddig info kring detta. Den stora frågan är varför Riksbanken ville att bankerna skulle allokera krediter i bostadssektorn på 1980-talet? Innan dess hade Sverige inga kreditbubblor alls.

      • Peningreformsförslaget som de ledande ekonomerna i USA ville genomföra tar också upp Sverige. Det är oklart om de menar att det var fönsterstyrning av krediter eller om staten skapade pengar direkt som de spenderade ut (eller båda två).
        Förslaget kan laddas ner här:
        A Program for Monetary Reform
        Jag gjorde om förslagstexten till text-tal (fungerar att lyssna på – det är ju inte skönlitteratur🙂 )
        [audio src="http://k002.kiwi6.com/hotlink/169p578y94/A_PROGRAM_FOR_MONETARY_REFORMb.mp3" /]
        Samt skev om förslaget i det här inlägget:
        https://parasitstopp.wordpress.com/2011/05/20/penningpsykopaterna-maste-stoppas/


        The depression experience of all countries under the gold
        standard has shown that it is scarcely worthy of being called a
        “standard” at all. It has shown that the so-called “stability” of gold
        and of foreign exchange destroyed the stability of the buying power of
        money and thereby the stability of economic conditions generally. In
        fact, the effort to retain gold as a “standard” has had such disastrous
        results all over the world that, for the time being, international
        trade has been deprived of some of the useful services which gold might
        sill render it.
        It may be that America cannot solve the problem of the function
        of gold in the monetary relations among nations without the cooperation
        of other nations. The Tri-Partite Agreement, concluded in 1936 by
        England, France, and ourselves – at our initiative – may well serve as
        a first tentative step in the direction of such a solution. The point
        here, however, is that we need not wait for international agreements in
        order to attack our domestic monetary problems.
        But now that the central banks no longer operate according to the
        old rules of the gold standard, how do they determine their monetary
        policies? What “standard” has replaced the gold standard?
        The Standard of Stable Buying Power
        (2) Several of the leading nations now seek to keep
        their monetary units reasonably stable in internal value or
        buying power and to make their money supply fit the
        requirements of production and commerce.
        In the determination of a nation’s monetary policy, the needs of
        its domestic economy have taken the place of the arbitrary rules of the
        gold standard. After the experience of the past decade, it is
        improbable that many countries will want to give their currencies
        arbitrary gold values at the cost of domestic deflation and depression.
        At present healthy domestic economic conditions are generally given
        precedence over the maintenance of a fixed money value of gold. This
        is a great step forward. The countries which have consistently
        followed this new line have more nearly solved their depression
        problems than have those that have sought to compromise by permitting
        considerations other than domestic welfare to determine their monetary
        policies. And for the United States, stability in the domesticpurchasing power of the dollar is certainly of far more importance than
        stability in its exchange value in terms of foreign monetary units.
        (3) Some countries, especially the Scandinavian and
        others included in the so-called “Sterling Bloc”, have gone
        further than the United States in formulating and in carrying
        out these new monetary policies.
        On abandoning the gold standard in 1931, the Scandinavian
        countries took steps to maintain for the consumer a constant buying
        power for their respective currencies. Finland’s central bank made a
        declaration to this effect. The Riksbank of Sweden has done the same,
        and its action was officially confirmed by the Swedish Government. As
        a result, since then people of those fortunate lands have never lost
        confidence in their money. The buying power of their monetary units
        have been maintained constant within a few per cent since 1931. At the
        same time, these countries have made conscious use of monetary policy
        as an essential part of their efforts to promote domestic prosperity.
        They have been so successful as to have practically eliminated
        unemployment, to have raised their production figures to new peaks, and
        to have improved steadily the scale of living of their people.

  4. Att fasa kanterna kräver inget ökat material som resurs och det är vad jag anser som sker med Stockholms syndromet (att älska sina fascister typ, så med fasor eller fasaner som fasor så ökar med given-HETen hmmm) vet int om man får utrycka sig så här så ifall jag gjorde fel förlåt mig🙂

  5. Det finns en dokumentär gjord av Dan Josefsson år 2004 som berättar om novemberrevolutionen. Jag såg den 2010 på en repris, men fattade inte allt den gången. Nu gör jag det, den är riktigt bra. Han går på djupet och den som egentligen tar det slutliga beslutet är…en ung Erik Åsbrink(!)

    Se lite info på dans sida

    http://josefsson.net/dokumentaerer/78-novemberrevolutionen-2004.html

    Av någon märklig anledning har ”fria” svt inte med den på Svtplay, men den finns på youtube, se den:

    Tack för en bra blogg återigen!

      • I del två på youtube säger en fd riksbankstjänsteman att det var ett enormt tryck från BIS och IMF att Sverige skulle avskaffa fönsterstyrningen, är du förvånad?🙂

    • Tack, där säger dem precis det Werner skrev om i sin bok, 1985 togs ”lånetaket” bort, lånetaket var det gamla kreditkvoterna/fönsterstyrningsmekanismen.

      Sverige hade fönsterstyrning fram till 1985!

      • Nä! Det finns nästan ingenting man blir förvånad av längre gällande den här högen parasiter🙂
        Så fönsterstyrning fram till 1985 då Feldt i “Alla dessa dagar” skrev att Palme skulle ha sagt:

        -”Gör som ni vill, jag begriper ändå ingenting.”
        angående kreditavregleringen. Man kanske skulle läsa den också. Men troligen hinner man inte. Får kolla om den finns på som talbok. Fanns tydligen:
        https://biblioteket.stockholm.se/titel/890121

        Måste man bara rota fram bibliotekskortet någonstans!🙂
        Tydligen får man inte ladda ned den utan att ha svårigheter att läsa – så man kanske måste peta ut ögonen först?🙂

Kommentarer inaktiverade.