Bankernas ”utlåning” av sina egna skulder, dvs krediter, och andra bedrägerier

Kommer börja alla nya blogginlägg med att hänvisa till bloggboken:

”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

Kom gärna med förslag till ändringar och tillägg.

——————————–

Janne hänvisade till den här videon som är en av de bästa jag sett om hur penningsystemt fungerar. Det finns dock några saker som den missar enligt mig. Är slö och kopierar Jannes och mina kommentarer samt kopierar mitt svar till signaturen sync99.

Janne:

”Jag tror att det är den första video som jag sett som på ett grafiskt sätt tar upp skillnaden mellan centralbankspengar (gula penningkranen i videon) och bankernas kreditpengar (gröna penningkranen) på ett någorlunda åskådligt sätt.

Detta tas nästan aldrig upp utom i din blogg och även väldigt noggrant och åskådligt i NEF boken “Where Does Money Come From?” Väldigt viktigt att förstå eftersom det aldrig förklaras i andra ekonomiska bloggar eller böcker.

http://www.positivemoney.org.uk/where-does-money-come-from-book/

Mitt svar:

Jo, den var bra! Kollade på den men glömde/hann inte skriva.
Det enda som jag tycker den missar är att den inte poängterar att krediter är bankernas skuld på pengar. Det är något som jag aldrig sett tagits upp någonstans (mer än att jag tjatar häcken av mig :) ). Jag tycker det är viktigt då man annars får intrycket att krediter är en form av pengar – vilket det ju inte är – en skuld på pengar kan ju inte vara pengar lika lite som en skuldlapp på socker kan vara socker. Om man konsekvent byter ut ordet kredit med dess synonyma betydelse: “bankernas skulder på pengar” så tar man bort det mesta av den legitimitet som ges i ordet “krediter”. För varför måste vi tvingas till att använda och t.o.m skuldsätta oss med bankernas skulder på pengar såsom om de vore pengar? Det finns ingen som helst anledning i dessa digitala dagar då det går fortare att forsla digital kontanter utan mellanhänderna banker än att ha mellanhänderna bankerna där som måste skicka med en motsvarande summa pengar från sin lilla pöl i RIX som den skuld på pengar (kredit) som banken vill att en annan bank ska ta över. Att använda bankernas skulder på pengar(=krediter) är en parasitär onödighet i dessa dagar.

Att bankerna agerar som en temporär mellanhand med sina skulder (krediter) är en kvarleva från när t.ex guld användes som pengar. Du kan redan det här, Janne, men om andra undrar vad jag snackar om klipper och klistrar jag från inlägget:
Banksystemet beviljas total skuldavskrivning – därför ska ALLA beviljas total skuldavskrivning!

“För att helt klarlägga att krediter INTE är pengar så startar vi med ett enkelt exempel som visar vad krediter är – en skuld på pengar. Istället för att ta pengar tar vi guld (som en gång i tiden fungerade som pengar). Låt säga att Per ska åka till USA och har ganska mycket guld som han vill ta med sig. Per tycker det är jobbigt att släpa guldet med sig och är dessutom rädd för att bli rånad. Per går därför in på en bank och lämnar in sitt guld där och får ett skuldkvitto på guld som banken nu är skyldig Per (=kredit). Per åker till USA och går in på en av bankens kontor i USA, lämnar ifrån sig skuldkvittot (krediten) och får guld av banken. Händelslekedjan kan då beskrivas:

Per lämnar guld på banken——->Per får ett skuldkvitto på guld av banken (=kredit)—–>Per åker till USA—–> Per löser in skuldkvittot (krediten)—–>Per får guld av banken

Av exemplet ovan framgår det med all tydlighet att skuldkvittot (krediten) INTE ÄR guld. Krediten är bankens skuld på guld till Per och inget annat. Det samma gäller bankrediterna som står på allas konton idag – det du har på bankkontot är inte pengar – det är bankens skuld på pengar till dig (som du kan kräva ut genom t.ex bankomaten).

Att bankerna får oss att tro att deras skulder på pengar (“krediter”) är pengar är viktigt för att de sa kunna stänga dörren och aldrig behöva betala sina skulder genom att införa ett kontantlöst samhälle.”

Det var något som jag, som sagt, saknade i filmen- men å andra sidan verkar det ju, som sagt, bara vara jag som tjatar om det :)

Måste köpa den där boken från positive money! Verkar kanon!”

Svaret till signaturen sync99 på samma ämne.

Jag var inte ute efter att märka ord men det är viktigt att folk förstår att bankerna inte “lånar ut” pengar – det bankerna “lånar ut” är bankernas egna skulder på pengar, för det är vad krediter är, inget annat. Det låter så mycket sjukare också om man ersätter ordet kredit med vad det är – bankernas skulder på pengar och INTE pengar. Om man konsekvent använder det riktiga uttrycket “bankernas skulder på pengar” istället för att använda bankernas dimbegrepp “krediter” lättar dimman ganska mycket. Som sagt, det låter lite sjukt att säga – “Jag fick “låna” bankernas skulder när jag “köpte” huset” istället för att säga – “Jag fick “låna” bankens krediter”. På samma sätt kan man påvisa hur sjukt t.ex ordet “kreditvärdig” är; för om man stoppar in vad kredit verkligen betyder blir betydelsen grotesk “Jag är “värdig” att “låna” bankernas skulder på pengar” – Jag menar om jag sa till dig:

“Du är “värdig” att få “låna” min elräkning men jag ska fan ha 5% ränta på att du får göra det!”,

så skulle du skaka på huvudet och tro (med all rätt) att jag var dum i huvudet och/eller mentalt sjuk. Men precis så sjukt är penningsystemet – vi “lånar” bankernas skulder på pengar och INTE pengar.

Det är inte svårt att förstå bara man vägrar acceptera den dimridå av språk som de använder. Gjorde en ordlista som du kanske är intresserad av:
https://parasitstopp.wordpress.com/det-finns-inga-banklan/

Jag håller med om att skuldavskrivningarna ska ges folket/företagen/kommunerna/staten och inte bankerna. Jag kan inte se att detta kan ske på annat sätt än att staten övertar storbankerna (riktiga banker som JAK är bara annex i dagsläget som “lånar ut” storbankernas skulder på pengar, krediterna, en vända till, om staten tog över storbankerna som i dagsläget kontrollerar de digitala kontanterna i RIX skulle t.ex JAK låna ut pengar istället – läs det här om det verkar kryptiskt:
Ge folket tillgång till digitala kontanter och kapa av den parasitära bankmellanhanden
och/eller
Ge folket tillgång till digitala kontanter och kapa av den parasitära bankmellanhanden del2

”Throned above all, in a manner without parallel in all past, is the veiled prophet of finance, swaying all men living by a sort of magic, and delivering oracles in a language not understood of the people.”
-JRR Tolkien
‘There should only be one source of money: one fountainhead from which flows the nation’s blood to vitalise commerce and industry, ensure economic equity and justice and safeguard the welfare of the people… In other words, it has always been and still is our contention that the prerogative of creating and issuing the money of the nation should be restored to the State.’
– JRR Tolkien
“”The true equation is ”democracy” = government by world financiers.””
– JRR Tolkien

Ringen sluter sig – det är dags att bryta skuldslavsbojorna innan de häktat in oss i ett totalövervakat fängelse genom att avskaffa de fåtal riktiga pengar som de fortfarande inte kontrollerar – de fysiska kontanterna, sedlar och mynt! Ett kontantlöst samhälle är deras mål!”

7 thoughts on “Bankernas ”utlåning” av sina egna skulder, dvs krediter, och andra bedrägerier

  1. Finns det ingen duktig jurist där ute någonstans som kan påvisa bedrägeriet med hjälp av befintlig lagstiftning?

  2. Forts.. t.ex.
    BrB 9 kap
    1§ Bedrägeri
    ”Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde”..

    9§ Ocker
    ”Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån”…

    6§ Häleri
    ”För häleri döms likaledes den som i näringsverksamhet eller såsom led i en verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande förvärvar eller mottar något som skäligen kan antas vara frånhänt annan genom brott.”…

    BrB 10 kap
    5§ Trolöshet mot huvudman
    ”Om någon, som på grund av förtroendeställning fått till uppgift att för någon annan sköta ekonomisk angelägenhet eller självständigt handha kvalificerad teknisk uppgift eller övervaka skötseln av sådan angelägenhet eller uppgift, missbrukar sin förtroendeställning”…

    BrB 20 kap
    1 § Tjänstefel
    ”Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsiodsätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel”…

    • Det finns faktiskt ett domslut från USA på att man inte behöver betala bankernas påhittade skulder och att deras ”utlåning” av sina egna skulder på pengar (=krediter) är ett bedrägeri.

      Domaren gick och dog snabbt som attan efter domslutet (vilket folk gör allt som oftast när de går emot bankerna – det är därför jag tror att en ledarlös revolt är det enda som kan stoppa parasiterna – annars vet de vilka de kan noppa huvudena på eller avsätta – som t.ex Juholt som ju var emot ESM) och ingen domare har vågat röra i fallet sedan dess.

      Som sagt vreden måste nog komma nedifrån för uppifrån är de köpta/korrumperade/ eller helt enkelt skrämda till tystnad – så rättvisa uppifrån lär nog aldrig ske.
      Tycker förresten att det borde införas mer vilda västern överhuvudtaget – för vilda västern var inte det vi trodde det var; skrev om det här:
      Jag vill ha mer ekonomisk vilda västern!

  3. Mycket intressant (syftar på både rättsfallet och vilda västern) och du är imponerande påläst! Jag läste en liten artikel av Sverker Lenas för en tid sedan, som skrev om de s k jubelår som inträffade på biblisk tid med jämna mellanrum och som nollställde ojämlikheten i systemet. Jag surfade runt lite innan jag skrev om det min blogg och enligt några källor så har jubelåren avspeglat sig i samhället genom stora ekonomiska händelser de aktuella åren (minns inte vilka som åsyftades), men 2017 skulle ett sådant jubelår inträffa igen om de fortfarande existerat.Vem vet – kanske det stora flertalet har vaknat fram till dess – en nollställning är ju det enda möjliga!

    • Tack Carina!
      Tror inte jag är så påläst, däremot tror jag att jag har en ganska bra sil som faktiskt blivit bättre med åren. Det är så mycket trams som spolas över oss och jag låter det mesta rinna igenom eller skiter i det (tittar inte på TV och tidningarna ögnar jag igenom på nätet då det knappt står något av värde – va mycket tid man får över när man kapar av dravlet🙂 ). Däremot är jag känslig för sådant som ger mig mer förståelse och som verkar vettigt – det suger jag åt mig. Så det handlar mer om att kasta ut all dynga än att jag är så bra på att komma ihåg saker.

      Jo, det är massa kulturer som anammat jubel-principen historiskt. I Mesopotamien hade redan sumererna ett system där skulderna periodiskt skrevs av. Babylonierna hade något liknande där alla skulder skrevs av när en ny härskare tillträdde. Jubelåret var ju var 49-år enligt bibeln. Ekonomiprofessor Michael Hudson har skrivit bra om det här (pdf-fil):
      The Lost Tradition of Biblical Debt

      Så omfattningen av omskrivningen av historien är enorm, som vanligt mao. Istället fylls vi med dravel från media och ”utbildning”. Så jag tror många skulle må bra av att spola mentalskvalet och sorla ut vad som är vettigt och sant – filtrera allt genom ett kritiskt filter och inte ta in all dynga. Och jag tror det är på gång ordentligt – deras fördumningssystem läcker big time nu. Fördämningarna luckras upp alltmer och fler kan se igenom det enorma bruset av mentalskval.

  4. Lincoln! Du har väl inte missat denna?

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/falska-sedlar_7388422.svd

    ”Kampen mot falskmyntarna handlar om att bevara förtroendet för valutan. Den svenska Riksbanken, som har riksdagens uppdrag att upprätthålla ett säkert och effektivt betalningsväsende ska se till att våra sedlar inte kan förfalskas.

    Om man ska döma av hur många falska svenska sedlar som upptäcks lyckas man för närvarande mycket bra.

    Under 2011 fick polisen in 562 falska svenska sedlar motsvarande ett värde på drygt 140 000 kronor; 94 av dem var tusenlappar (!). Föregående år var det sammanlagt 1 503 sedlar.

    – Det mesta av det som kom in under 2011 var 20- och 50-lappar. Generellt kan man säga att vi har väldigt få förfalskningar. Det beror dels på att vi har hög säkerhet i våra sedlar men också på att kronan är en liten valuta, säger Mårten Gomer på Riksbanken.”

    140 000 KR FALSKMYNTADE!!!!!!!!!! Shit! De konkurrerar ju nästan med storbankernas statligt uppbackade falskmynteri på x antal biljoner kronor😀

    Bankirerna bara skrattar……..

Kommentarer inaktiverade.