Käftat med Bullion igen

Läs mitt inlägg som förklarar hur penningsystemet är uppbyggt:

Sammanfattning: Hur det parasitära penningsystemet fungerar

——————–

Jag har käftat med Bullion igen på Intressanta Nyheter. Jag lägger upp min senaste kommentar – ni kan läsa resten då Intressanta Nyheter.

———

Jag gillar verkligen ditt ordbajseri,  Bullion, antar att man måste svamla så där för att dölja bedrägeriet :)

“En kontoinnehavare äger alltså en fordran på bankens tillgångar. Denna fordran är i nominella kronor och ören och fungerar som ett accepterat betalningsmedel.”

Varför inte skriva det rakt av – banken har en skuld till kunden och bankskulder är allmänt betalmedel enligt dig. Men att betala med en skuld är ingen betalning varken för dig, mig eller någon annan – och inte för banken heller. Betala innebär nämligen att man betalar en skuld – inte att man betalar MED en skuld – stor skillnad för de flesta men inte i din värld.

Det bankkartellen gör är att bolla sina skulder mellan kundernas konton så att bankkartellen som helhet ska slippa betala sina skulder till kontoinnehavarna – återigen att skjuta upp en betalning av en skuld är i de flestas ögon inte en betalning utan ett sätt att försöka slippa betala (för vanliga dödliga kommer kronofogden om man gör så – bankerna har dock lurat i folk att bankernas skulder är “betalmedel” – smart, parasitiskt men en skuld är inte mer betalmedel för det).

Återigen: det enda banken kan påstå sig “låna ut” är sin egen skuld (för det är allt kontohavaren har på sitt konto). Återigen är det ingen annan som kan låna ut sina egna skulder och lura i någon att de “lånar något”

Vilket leder till frågan jag ställt till dig 3 gånger nu. Tycker du att RIX/Riksbanken ska öppnas upp så att alla kan få ha digitala kontanter på konton där? Jag antar att du inte svarar för att du vet att det i sådana fall skulle bli en digital bankrun mot storbankskartellen då ingen skulle vilja ha konton på banker som knappt några pengar har men däremot en djävla massa skulder på pengar (kundernas kontoinnehav). Det storbankskartellen minst av allt vill är ju att BETALA sina skulder till kontoinnehavarna.

Jag kommer fortsätta tjata om detta då det är kul att sig dig ducka. Så: tycker du att RIX/Riksbanken ska avregleras och storbankskartellen ska fråntas sitt monopol på de digitala kontanterna?

Tillägg:

IN kom med en riktigt intressant och bra kommentar som jag lägger till:

”Ang. RIX så kan det vara intressant att se vad ”Novemberrevolutionens” starke man anser (Bullion har redan sett detta i vår diskussion under ”Så Skapas Pengar”, men för er andra kanske det är nytt)

Finansmarknadsutredningen som Bengt Dennis gjorde klart år 2000, säger följande om att alla borde kunna ha tillgång till RIX:

“Frågan om vilka som skall delta i ett system av den typ som RIX representerar handlar ytterst om vilken roll den offentliga sektorn bör ha gentemot marknadsaktörerna, en avvägning som också kan uttryckas i termer av ”stabilitet” kontra ”effektivitet”. Rent principiellt kan man tänka sig en lösning där alla hushåll och företag har konto i central- banken och centralbanken därmed sköter all betalningsförmedling i samhället. Detta skulle förvisso bli ”stabilt”, samtidigt som det knappast är troligt att ett sådant statligt de facto monopol på betalningsförmedling skulle vara särskilt effektivt. Man kan, å andra sidan, också tänka sig en lösning där centralbanken inte har någon roll alls. Bankerna håller då konton hos varandra och avvecklar sina mellanhavanden bilateralt, eller upprättar en egen central institution för betalningsavveckling. En sådan modell skulle mycket väl kunna bli effektiv – men knappast stabil i ett läge där någon viktig aktör får problem.”

Man säger att den inte skulle vara stabil om inte Riksbanken och RIX var inblandat och motiveringen mot att inte alla ska ha det är att den inte skulle vara effektiv.

Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara omöjligt att genomföra detta idag, 12 år senare och med nuvarande teknik.

Vad de också säger är att bankerna inte litar på varandra, det skulle inte vara stabilt.

Om jag kunde välja att ha pengarna ”skuldlöst” på RIX eller i en privat bank i nuvarande system så vet jag vad jag skulle välja. RIX. Risken är nog stor att många skulle göra detsamma, men det vet vi inte då detta inte är ett alternativ.”

Mitt svar till IN:

Tack IN!

Man kan ju undra varför det skulle vara mer effektivt att inte betala, genom en mellanhand, än att betala. Jag menar vägen:
Pers bank skickar över skulden samt samma summa digitala kontanter som kompensation genom sitt RIX konto till Lisas banks RIX konto och Lisas bank övertar samtidigt skulden så att bankens skuld till Lisa ökar med samma summa som Pers minskade till sin bank.

är ju fan så mycket krångligare än att:

Per har sina kontanter på sitt RIX-konto och skickar dem Lisas RIX-konto

Det senare måste ju vara fan så mycket mindre krångligt och mer effektivt än att ha en mellanhand som dessutom tar betalt för att vara en onödig mellanhand.

Men det är som du säger något vi kommer få se i himlen för hellre startar bankerna krig än släpper på själva grundbulten i utsugeriet. Det är dock roligt att storbankskartellen vill ha avregleringar på allt men RIX ska de ha kvar sitt kartellmonopol på.

Tack igen IN, för informationen!

7 thoughts on “Käftat med Bullion igen

  1. Tillägg:

    IN kom med en riktigt intressant och bra kommentar som jag lägger till:

    ”Ang. RIX så kan det vara intressant att se vad ”Novemberrevolutionens” starke man anser (Bullion har redan sett detta i vår diskussion under ”Så Skapas Pengar”, men för er andra kanske det är nytt)

    Finansmarknadsutredningen som Bengt Dennis gjorde klart år 2000, säger följande om att alla borde kunna ha tillgång till RIX:

    “Frågan om vilka som skall delta i ett system av den typ som RIX representerar handlar ytterst om vilken roll den offentliga sektorn bör ha gentemot marknadsaktörerna, en avvägning som också kan uttryckas i termer av ”stabilitet” kontra ”effektivitet”. Rent principiellt kan man tänka sig en lösning där alla hushåll och företag har konto i central- banken och centralbanken därmed sköter all betalningsförmedling i samhället. Detta skulle förvisso bli ”stabilt”, samtidigt som det knappast är troligt att ett sådant statligt de facto monopol på betalningsförmedling skulle vara särskilt effektivt. Man kan, å andra sidan, också tänka sig en lösning där centralbanken inte har någon roll alls. Bankerna håller då konton hos varandra och avvecklar sina mellanhavanden bilateralt, eller upprättar en egen central institution för betalningsavveckling. En sådan modell skulle mycket väl kunna bli effektiv – men knappast stabil i ett läge där någon viktig aktör får problem.”

    Man säger att den inte skulle vara stabil om inte Riksbanken och RIX var inblandat och motiveringen mot att inte alla ska ha det är att den inte skulle vara effektiv.

    Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara omöjligt att genomföra detta idag, 12 år senare och med nuvarande teknik.

    Vad de också säger är att bankerna inte litar på varandra, det skulle inte vara stabilt.

    Om jag kunde välja att ha pengarna ”skuldlöst” på RIX eller i en privat bank i nuvarande system så vet jag vad jag skulle välja. RIX. Risken är nog stor att många skulle göra detsamma, men det vet vi inte då detta inte är ett alternativ.”

    Mitt svar till IN:

    Tack IN!
    Har gjort ett blogginlägg av min kommentar där jag lägger till din som var riktigt

    Man kan ju undra varför det skulle vara mer effektivt att inte betala, genom en mellanhand, än att betala. Jag menar vägen:
    Pers bank skickar över skulden samt samma summa digitala kontanter som kompensation genom sitt RIX konto till Lisas banks RIX konto och Lisas bank övertar samtidigt skulden så att bankens skuld till Lisa ökar med samma summa som Pers minskade till sin bank.

    är ju fan så mycket krångligare än att:

    Per har sina kontanter på sitt RIX-konto och skickar dem Lisas RIX-konto

    Det senare måste ju vara fan så mycket mindre krångligt och mer effektivt än att ha en mellanhand som dessutom tar betalt för att vara en onödig mellanhand.

    Men det är som du säger något vi kommer få se i himlen för hellre startar bankerna krig än släpper på själva grundbulten i utsugeriet. Det är dock roligt att storbankskartellen vill ha avregleringar på allt men RIX ska de ha kvar sitt kartellmonopol på.

    Tack igen IN, för informationen!

  2. Lincoln, kan du kolla om min svar hamnar i nåt spamfilter. Jag har skrivit ett par kommentarer som jag inte ser. Den senaste veckan har jag haft bekymmer med att få mina inlägg synliga på diverse bloggar jag besöker.

    Mvh Dan

    • Hittade din post i spam-filtret. De är ju också ett sätt att få tyst på folk🙂 Jag har också blivit drabbad av det.
      Spanjorerna är coola!

      • Yes, spanjorerna är det lite krut i😀 Annat är det med svensken i gemen.

        Misstänkter att jag nu mer har blivit allt för provocerande för PK-maffian. Det har nämligen hänt fler underliga saker med mina datorer sen jag länkat olämpligt icke PK-material, tydligen var även länken till FT en sådan. Oftast händer detta annars när jag försöker länka till Jim Stone´s hemsida.

        Det verkar som kommentarer som hamnar direkt i spam-filtret inte direkt kan ses av mig efter att jag tryckt på publicera utan de försvinner som i ett svart hål. Jag brukar alltid annars få se min kommentar med tillägget ”inväntar moderering”. Det var det som fick mig att bli misstänksam.

        Är det fler som råkat ur för detta? Vore trevligt att veta hur vanligt detta är att bli censurerad/bortfiltrerad?

      • Nä, jag har inga problem mer än att jag inte kan kommentera på blogger. Jo, jag kan inte pinga heller när jag skriver en blogg (det gör att bloggen kommer upp på sidan av en artikel som man nämner i inlägget).
        Men det måste vara ett megajobb att få alla att hålla käften🙂 .

  3. En politiker som fattat, Jesse Norman från MP i Storbritannien: http://www.jesse4hereford.com/pdf/Case_for_Real_Capitalism_28122011.pdf

    ”commercial banks have an even greater power than that: they have the power to create credit—that is, money—by expanding their balance sheets. It is not widely understood how important this power is: of the money presently in circulation in the UK economy today, three per cent takes the form of cash; 97 per cent is in credit and deposits. This financial alchemy is an extraordinary privilege, which we as citizens and taxpayers underwrite.”

Kommentarer inaktiverade.