Hur mycket extra måste vi betala för att storbankskartellen ska slippa betala sina skulder?

Läs mitt inlägg som förklarar hur penningsystemet är uppbyggt:

Sammanfattning: Hur det parasitära penningsystemet fungerar

——————–

Låt oss börja med att konstatera att vi nästintill inte har ett betalsystem. Det är endast då vi betalar någon med sedlar och mynt som vi betalar pengar till varandra. När vi använder bankernas kontosystem bollar vi bara bankernas skulder mellan varandra då kundernas konton är bankernas skulder på pengar till kontoinnehavaren och inget annat. Jag tänker inte gå in på detaljerna hur storbankskartellen internt kan bolla sina skulder mellan sig. Det kan ni läsa om i länken ovan.

Antag att det fanns ett system där vi kunde betala varandra digitalt direkt. Om alla hade ett konto på Riksbankens RIX skulle detta vara möjligt:

1)

Per tar av sitt RIX-konto och —–> betalar direkt till bilfirmans konto på RIX

I fallet ovan skulle Per använda de digitala kontanterna direkt för att betala en annan kontoinnehavare på RIX. Inga mellanhänder skulle vara inblandade. Riksbankens RIX-system skulle vara en allmännytta.

Ovan skulle givetvis vara det absolut enklaste men så fungerar inte “betalningssystemet” idag (som, sagt inte är annat än ett “låt bankerna slippa betala sina skulder”-system). Så här funkar det idag:

2)

Då endast storbankskartellen har tillgång till de digitala kontanterna på RIX är alla tvungna att hålla bankernas skulder på bankkonton för att kunna göra kontoöverföringar. Så för att göra kontoöverföringar måste samhället således sätta sig i skuld med storbankskartellens skulder (=kundens kontoinnehav som banken “lånar ut”). Kontokunderna inbillas sedan till att tro att de betalar varandra pengar vid kontoöverföringar när de i verkligheten bara skyfflar bankernas skulder mellan kontona så att bankkartellen som helhet slipper betala sina skulder.

Det är således helt fel att skryta med att – “Jag är rik, jag har mer pengar på mitt konto än du har” – det rätta att säga är – “Jag har mer bankskulder på mitt konto än du har”.

Vad är då kostnaden för att vi låter bankerna slippa betala sina skulder? Låt oss lista upp några:

1) Räntan som alla skuldslavar betalar då bankerna “lånar ut” sina egna skulder till kontoinnehavarna (för det är vad bankerna gör när de kluddar siffror på konton – de “lånar ut” sina skulder då kontoinnehav är bankens skulder och inget annat). Om man räknar med alla led i hanteringen av en vara så har professor Margrit Kennedy räknat ut att vi betalar runt 35-40% av BNP mer för att få ”låna” bankernas skulder på pengar (bonden som producerar mjölken är skuldsatt, mejeriet är skuldsatt, åkeriet är skuldsatt, affären är skuldsatt – så när mjölken kommer fram till kunden är den runt 35-40% dyrare än om vi skippat den parasitära mellanhanden och betalat varandra direkt genom RIX som jag beskrev ovan )

2) Större delen av all skatt går till bankerna då även staten och kommunen är tvungna att ”låna” bankernas skulder (inte ens staten får ha ett eget konto direkt på RIX som de betalar med – mao staten är inte suverän längre utan MÅSTE enligt EU-lag ”låna” bankernas skulder på pengar, d.v.s ha ett kontoinnehav på en bank – skattekontona ligger t.ex på SEB).

3) Alla avgifter som tas för att vi bollar bankernas skulder (=kundernas kontoinnehav) mellan oss vid kontoöverföringar. Enligt Svensk handel  (Dolda kortavgifter göder bankerna ) tar bankerna 10 kr för varje kreditkortstransaktion. Detta då bankerna har monopol på ”betalningssystemet”, såsom Svensk Handel påpekar. Men Svensk Handel  har fel i att det är ett betalsystem – det är som som sagt ett ”bolla bankskulder så att bankerna slipper betala dem”-system.

4) Bankerna har trissat upp priserna genom att såsom mellanhand manipulera marknader, såsom boendet, så att att boskuldslavar måste betala enorma summor till parasiten, storbankskartellen. Observera att denna uppblåsning även drabbar de som hyr bostad.

5) Finns säkert fler sätt som bankparasiterna kan suga ut oss på – kom med mer exempel om du kommer på.

All denna parasitära utsugning som mellanhanden, den parasitära storbankskartellen, sysslar med  skulle vi med andra ord slippa om vi kunde betala varandra direkt genom att låta alla ha ett konto direkt på RIX. Mao skulle vi helt kunna kapa av den parasitära mellanhanden. Jovisst, parasiten kommer gapa i högan sky om vi kräver detta men vad annat kan man förvänta sig?

Tillägg:

Vad skulle hända om alla fick ha konton direkt på RIX och kunde slippa att ha bankkartellmaffian som parasitär mellanhand? Jo, folk skulle göra en digital bankrun på bankkartellmaffian. Bankkartellmaffian skulle tvingas betala sina skulder till kontokunderna och bankerna skulle tömmas snabbt som attan då bankerna knappt har några pengar – de har ju bara en massa skulder till kontoinnehavare.

———

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”
Mervyn King, Chef för Bank of England

16 thoughts on “Hur mycket extra måste vi betala för att storbankskartellen ska slippa betala sina skulder?

  1. Skulle i veckan betala en skuld till min syster i annan stad, 10 000kr, har bara kontanter, Vi har båda konto i swedbank. Jag stiger in på banken, men insättningsautomaten är trasig, (kommer kanske ny i februari). Frågar om hjälp med insättning, men det är omöjligt. Här hanterar man inte kontanter. Jag ifrågasätter givetvis om det kan vara lagligt för en samhällsbärande storbank att vägra befatta sig med Sveriges lagliga valuta. Blir hänvisad till Forex. Märkligt.
    Men jag kom på en rolig sak. Visst är det länge sen man såg en tusenlapp? Jag kan göra en beställning i banken och efter någon dag finns tusenlapparna att hämta. Bankpersonalen är väldigt tillmötesgående så här inför julen, trevligt som julklapp, tusenlapparna är ju nästan lite kuriosa.
    Men jag skulle kunna göra så varje månad. Jag ska vara trevlig och se glad ut varje gång (ganska lätt🙂 ) men jag antar att banken blir mer och mer ansträngd, eller riktigt sur. Men det är min lagliga rätt att ha tillgång till vilken valör jag vill, kanske fina femtiolappar också.

    Tack vare att jag läser alla dina inlägg, så känner jag mig numer helt säker i situationer som ovan. Kan upplysa banken om att jag vet vad pengar är, kan bemöta konstiga påståenden och säga min mening. Utan att vara otrevlig då förståss, det räcker ju med fakta.

    • Tack, Mimmi!
      ”Kan upplysa banken om att jag vet vad pengar är, kan bemöta konstiga påståenden och säga min mening. Utan att vara otrevlig då förståss, det räcker ju med fakta.”
      Min akilleshäl, tyvärr!🙂 Jag bankar för mycket bultbräda alldeles för snabbt. Men jag har faktiskt inte skällt ut bankpersonal – tycker faktiskt mest synd om dem – de kanske är de som har minst aning om vad de sysslar med.Kanske kan man säga att de är de som är mest fast i det Stockholmssyndrom som hela samhället fastnat i – bankpersonalen är ju inspärrad på bankkontoret och har svårt att se utanför väggarna (fast Clark Olofson var en fullkomlig amatör i förhållande till dagens kidnappare av våra liv – det parasiterande banksystemet)

      Givetvis har du all rätt att kräva att banken betalar sin skuld till dig. Och givetvis är det helt absurt att du framställs som någon slags bov när du kräver att banken ska betala sin skuld.

  2. Tror att din arga taktik att framföra fakta är bra! (jag tycker det) Det gör ju klart för läsaren/lyssnaren att det verkligen är ett bedrägeri som pågår. Det är nog troligt att många missar det, även om man skulle få en massa saker förklarade för sig, på ett ”neutralare” vis. Man kanske då blir förvånad och säger ”jaha är det så det funkar, konstigt det visste jag inte”. Inget mer. Så din bultbrädestil på bloggen är helt ok.🙂
    Vi lever ju mitt i världshistoriens största blåsning. tex så består tydligen 74 % av min hyra av räntekostnader. jag försöker ibland föreställa mig hur samhället skulle se ut om alla dessa upptrissade värden på gamla fastigheter tex skulle ha investerats i nya hus. Mycket lägre priser och många fler hus, tror jag.
    Nu är det konkurrens om bostäder och man vill införa marknadshyror.
    Det är svårt att föreställa sig omfattningen av och alla konsekvenser av bedrägeriet. Jag liksom de flesta är alldeles för mesig och ”snäll”. Din stil är mera sund faktiskt.

  3. Hej Lincoln

    Hoppas att det är okej att länka till ett inlägg om grekland, det här är ju den yttersta konsekvensen av det penningsystem du skriver om. Och visst är det väl underligt att vi vet mindre och mindre ju närmare vi befinner oss skuld och krishärden. Jag kände inte själv till det Kosmas skriver om.

    ”Ett mycket bra och förklarande inlägg av Kosmas Loumakis där han i detalj och på ett pedagogiskt sätt förklarar hur situationen i Grekland har uppstått och hur den nu vidareutvecklas i detta NU. Mycket av dessa saker visste jag inte själv och det är en skrämmande läsning. Det är alltså så här som IMF och EU fungerar så vi är minst sagt inblandade själva som nation i detta minst sagt djävulska spel med människors liv och framtid.”

    http://athenianvoice.wordpress.com/2012/11/26/om-grekiska-naturtillgangar/

  4. Jag räknar ju faktist inte me d att få respons varken här eller någon annan stans ,men det får jag.
    Jag vill ju ge respons till dig lincoln och andra så är det. Good job

    • Tack Stefan!
      Jag läser dina kommentarer Stefan och det är lite konstigt att läsa dem för på ett plan har jag oftast svårt att förstå dem men på något intuitivt sätt är de ofta glasklara. Jag undrar om du inte skulle gilla biologen Sheldrake och hans arbete. Om det nu finns ett kollektivt medvetande så undrar jag om du inte har lättare att koppla upp dig till det än t.ex jag har (som tröskar samma logik om och om igen). Jag vet inte vad jag ska tro om Sheldrakes idéer – de är som dina – jag förstår dem inte helt men på något sätt finns det något självklart i det han säger, det är i alla fall varje mycket intressanta tankar:

      • Lincoln, ja för mig är det enkelt. Orden skvallrar lite om det hela ”tanke spår” och när du säger att du är i ett och därför inte riktigt förstår så förstår du nog mer en vad du har valt spår att förstå det🙂

      • Japp! Tror nog att det är så! Jag fastnar lätt i samma spår medan du på något sätt har kontakt med hela växlingscentralen. Du pratar mångdimensionellt – jag snackar endimensionellt utmed linjen!🙂

  5. så skulle du skaka på huvudet och tro (med all rätt) att jag var dum i huvudet och/eller mentalt sjuk. Men precis så sjukt är penningsystemet – vi “lånar” bankernas skulder på pengar och INTE pengar.

  6. Jag tycker många av dina inlägg är bra men känner du ibland inte att du kanske har en lite för snäv definition av pengar? Är din definition av pengar att pengar endast kan vara ”money made by law” (som Stephen Zarlenga brukar säga)? För min egen del är mitt största problem med dagens penningsystem att det är en (hmm, hur ska jag förklara så det inte låter dumt)…ohelig allians mellan stat och banker som får speciella privilegier genom lagstiftning genom att de tex. få ha sitt eget växlingskontor hos riksbanken i RIX där de kan växla sina krediter.

    Men om vi tänker oss att en stad skulle sätta upp en egen valuta (låt oss ta Stockholm som exempel) för att handla internt i en lokal ekonomi. Man sätter upp ett system som bygger på krediter och då menar jag i bemärkelsen ”kredit” och ”debet”, alltså ett bokföringssystem i still med LETS (Local Exchange Trading System). I detta system har människor sina egna konton och de är betrodda att kunna ligga både plus och minus. Om systemet bli större och mer avancerat skulle även ”lån”, eller krediter kunna räckas ut till företag och privatpersoner. Dvs. att du kan ha ett kontor där du ligger mer minus än vad andra kan som tex. tjänar mindre. Systemet skulle drivas med största möjliga demokratiska belysning, men, det är samtidigt till stor del ”privat” (i bemärkelsen att inte staten driver det, utan det drivs typ som ett brukarkollektiv). Krediterna som finns på konton hos de som medverkar i detta kreditsystem är inte svenska kronor, däremot skulle de kunna ”denomineras”, dvs. prissättas i svenska kronor, och därmed låta den svenska kronan tjäna som vad man kallar för ”unit of account”, eller beräkningsenhet på svenska, för att ha en objektiv värdemätare som alla förstår.

    Låt oss kalla valutan i kreditsystemet för ”Stockholmer”. Du går och köper en liter mjölk och denna kostar helt enkelt 8 ”Stockholmer”. Eftersom en ”Stockholmer” väderas exakt som en SEK så kan man lätt avgöra om priset är rimligt.

    Märk väl att det inte finns något som ”backar upp” krediterna i systemet. Inga papperskontaner (Svenska kronor), inget guld, inget silver, eller något sådant.

    Tycker du att dessa krediter är pengar? Eller är din defenition av pengar att pengar endast kan vara statens valuta ”money made by law”?

    Känns som att jag själv ibland blir lite förvirrad vad du menar. Kanske är jag som fastnat i en tankeloop?🙂

    • Jag kan mycket väl tänka mig Lets (Douglas social credits kan också vara intressanta då de innehåller en medborgarlön) då det ÄR ett kreditsystem – dvs att något som alla i samhället accepterar som pengar lånas ut. En kredit i ekonomi kräver ju att något lånas ut -något som har ”trovärdighet” (credibility) i samhället. Men i dagens system lånar bankerna inte ut något om är acceptabelt i hela samhället – bankerna lånar inte ut pengar (men de låtsas att de gör det) – bankerna ”lånar ut” sina skulder på pengar -”trovärdigheten” i det är noll. Det som bankerna nu har är mao inte samma sak som ett Lets-system där alla åläggs att på sikt betala sina skulder. Det bankerna har anordnat är ett ”vi ska slippa betala våra skulder till varje pris”-system medan de som bankerna skuldsatt med sina påhitt (= bankernas egna skulder) ska åläggas att betala påhittade skulder till vilket pris som helst. Så att kalla detta ett kreditsystem saknar all trovärdighet (credibility) och därför är det inget kreditsystem (bankerna har kidnappat och missbrukar det ordet också för att snurra till begreppen för oss).

      Så visst, jag kan tänka mig lokala Lets-valutor. Men än mer förordar jag Gesells rostande pengar av olika anledningar -jag skrev om det här:
      https://parasitstopp.wordpress.com/2012/07/24/hur-kan-vi-fa-mer-sociala-pengar-del-2/

  7. sTORBANKSKARTELLEN? MENAR DU DE 25 BANKER OCH FINANSINSTITUT SOM HAR KONTO I RIX? vAD ÄR KRAVET PÅ ATT FÅ KONTO I RIX?

    • Alla bankerna/finansinstitu i RIX har inte samma rättigheter (Riksgälden och Kommuninvest får t.ex inte hitta på eget kontokludd som de ”lånar” ut). De olika villkoren kan du läsa om här:
      http://www.riksbank.se/Finansiell-stabilitet/Betalningssystemet-RIX/Deltagare/Vilka-ar-RIX-deltagare/
      Det är mao inte många som har fullständiga rättigheter i den kartellen. I praktiken har de fyra storbankerna ett kartellmonopol på RIX och det digitala betalsystemet.

      Kravet är att du ska hosta upp en väldigt kapital samt ha infrastruktur för bankomater och kunder etc – dvs inträdesbiljetten är extremt hög. JAK-banken har t.ex riktat kritik mot att inträdesbiljetten är extremt för stor för att släppa in en tier2 bank i RIX innersta cirkel. JAK är en tier2 bank- dvs har inga egna konton på RIX – de är bara annex till storbankerna då JAK har konton på dessa. Om JAK kom in skulle de vara den enda 100% reservbanken och att någon bank skulle erbjuda ett 100% reservalternativ är givetvis något bankkartellen motarbetar då de då skulle kunna drabbas av en digital bankrusning.

Kommentarer inaktiverade.