Cornucopia ljuger vidare del2

Läs mitt inlägg som förklarar hur ”penningsystemet” är uppbyggt:

Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Här  är enkla frågor som ni kam skriva ut och fråga vänner, bekanta eller arbetskamrater (eller dela ut). Frågorna bör ställas i ordningsföljd

Vad finns på ditt bankkonto?

——————–

Jag tänkte idag ta upp den enda punkten i Corny (och hans svammelkompis Bullions) lögner som jag missade att bemöta i mitt blogginlägg  Cornucopia ljuger vidare.  Det kan även vara bra att läsa sammanfattningen (se ovan) om ni inte har koll på hur det sk ”penningsystemet” fungerar (”skuldslavssystemet” är ett mer adekvat uttryck). Jag tror dock att det går att förstå det jag skriver nedan ändå. Men det kan ju också vara så att jag är så insnöad i det här så att jag tar saker för självklara som kan behövas förklaras. Ta i så fall upp vad jag bör belysa mer ingående.

Corny skrev:

”Nej, Lincoln förnekar att den som tar lånen har någon delaktighet eller ansvar, eller rent av är den som tar initiativet till pengaskapandet. Dessutom förnekas det att banksaldon är riktiga pengar. Det är riktiga pengar, det uppfyller alla definitioner som gäller för riktiga pengar.  Plus att det framställs som att bankerna inte behöver inlåning. Det behövs visst. Bankerna måste låna in 100% av det de lånar ut. Initialt lånar de inte de pengar de just skapade, men dessa ska ju användas till något av låntagaren och flyttas, varpå banken måste låna in dem från annat håll.  Att säga att bankerna inte behöver inlåning är en lögn. Vi är alla lika ansvariga som bankerna för penningskapandet.”

Det jag ska bemöta i denna soppa idag är påståendet:

Plus att det framställs som att bankerna inte behöver inlåning. Det behövs visst. Bankerna måste låna in 100% av det de lånar ut. Initialt lånar de inte de pengar de just skapade, men dessa ska ju användas till något av låntagaren och flyttas, varpå banken måste låna in dem från annat håll.

Låt oss först gå igenom beviset att bankerna inte lånar ut något alls vilket Corny har fattat när han skriver  ”Initialt lånar de inte de pengar de just skapade”. För nedan behöver tjatas in då det är så fullständigt absurt att det måste nötas in då hjärnan inte gärna vill ta emot det:

a) Kundens konto är vad kunden lånar ut till banken dvs kundens konto är bankens skuld till kunden och INGET annat (som kunden, än så länge, kan kräva att banken betalar genom t.ex bankomatuttag).

b) Allt som banken ”lånar ut” och sätter på kundens konto är mao bankens skuld

Banken ”lånar” mao tillbaka allt den hittar på och kluddar på kundens konto. Banken har mao inga pengar lånat ut överhuvudtaget.

Bland annat ekonomiprofessor Richard Werner (som troligen är en av världens främsta bankexperter – han har bla myntat begreppet QE – Werner är givetvis en av de ”penninghaverister” Corny pissar på) har påpekat att bankerna inget lånar ut till konton.

Det banken gör är att skriva en påhittad skuld till kontoinnehavaren (skuldpappret som kunden skriver på) och en skuld som banken får (kundens kontoinnehav) . Notera att inga pengar alls är utlånade – bara dessa två påhittade skulder på pengar är skapade. Banken försöker sedan lura i oss att bankens skulder på pengar (kundens kontoinnehav) är pengar medan skuldslavens skulder på pengar är just skulder på pengar.

Corny accepterar att det är som ovan beskrivs men hävdar att när banken flyttar sina skulder (=kundernas kontoinnehav) måste banken ta av sina pengar, de digitala kontanterna banken håller på RIX,  för att kompensera mottagande bank för att den ska acceptera att ta över skulden. Corny hävdar ENTYDIGT att detta alltid är sant och att banken måste göra detta för VARJE kontoöverföring. Som vi ska visa nedan är detta en fullständig lögn från Cornys sida

Fall 1)

Kontot som ska överta bankskulden (kundens kontoinnehav) ligger inom banken. Banken behöver då inte kompensera sig själv för att den övertar sin egen skuld och banken behöver inte ta av sina digitala kontanter från RIX. Exempel: Nisse överför 1 000 kr i bankskulder från sitt konto på SEB  till Per som också har SEB konto. SEB flyttar då bara sin skuld på 1 000kr från Nisses konto till Pers konto – Nisse får 1 000kr mindre med bankskulder på sitt konto medan Per får 1 000kr mer med bankskulder på sitt konto. SEB har inte överhuvudtaget ”lånat ut” eller använt några av sina pengar, de digitala kontanterna på RIX.

Ovan visar att Cornys utsaga inte är entydig och att den är direkt lögnaktig då banken flyttar sina skulder (=kundernas kontoinnehav) internt. Banken behöver inte alls ha några som helst pengar, digitala kontanter på RIX,  för att bolla sina skulder internt. Och då storbankerna är just stora är detta mycket ofta förekommande.

Vi går över till

Fall 2)

Mottagande konto som ska ta över bankskulden (kundens kontoinnehav) ligger på en annan bank.

Här blir det lite krångligare men som vi ska visa är Cornys utsaga direkt felaktig här också.

Corny hävdar, som sagt  att för VARJE ENSKILD överföring från ett konto till ett annat måste banken ta av sina egna pengar, de digitala kontanterna på RIX, för att kunna kompensera mottagande bank som ska ta över skulden. Corny skiter då fullständigt i hur clearingen på RIX fungerar. Den klassiska clearingen på RIX bygger på att bankerna väntar med att kräva kompensation av varandra tills dagen är slut då alla transaktioner mellan bankerna skett. Bankerna summerar sedan flödena fram och tillbaka mellan bankerna för att kolla om någon bank i slutet av dagen blivit skyldig någon annan bank något. Bankerna plockar således inte pengar, de digitala kontanterna på RIX,  för varje enskild kontoöverföring som Corny hävdar. När alla kontoöverföringar fram och tillbaka summeras efter dagens slut tar de oftast ut varandra så att det en bank blir skyldig en annan bank är ett väldigt litet belopp . Nedan visar jag en förenklad skuldbollning under en dag mellan SEB och Swedbank där bara fyra kontoöverföringar skett (i verkligheten är det flera hundra, kanske tusentals, om dagen men principen kvarstår):

rix

Så bankerna behöver inte ta av sina digitala kontanter på RIX-kontona för VARJE enskild kontoöverföring som Corny hävdar. Bankerna kan vänta med att kolla flödena tills dagen är slut och sedan summera och kolla om någon bank är skyldig någon annan bank något.

Innan datoriseringen sköttes allt som ovan – idag sköts det delvis som ovan och delvis bollas digitala kontanter direkt över till mottagande bank. Men om det digitala systemet pajar faller alltid systemet tillbaka till att vänta till dagen är slut för att sedan summera. Faktum är att bankerna även när det digitala systemet fungerar i de flesta fall klumpar ihop,  summerar och kvittar skulder med varandra. Citat:

Rix har hand om mellan sju och åtta tusen överföringar varje dag, men det låga antalet beror på att bankerna klumpar ihop småöverföringar till en större transaktion. Totalt rör det sig om cirka 500 miljarder kronor som varje dag passerar Rix.

Därför kraschade Riksbanken

Vad har vi med detta bevisat? Jo, att Corny ljuger igen när han skriver ”Bankerna måste låna in 100% av det de lånar ut.”. Banken lånar inte ut något till kundkonton och banken behöver inte kompensera mottagande bank med digitala kontanter för varje enskild bankskuldöverföring (kontoöverföring) såsom Corny hävdar.

Man skulle ju kunna tro att Corny inte ljuger utan att Corny helt enkelt inte vet/förstår bättre. Men detta är givetvis en omöjlighet då vi alla vet att Corny är allvätaren som pissat in alla revir för all  kunskap som överhuvudtaget existerar – därför återstår bara slutsatsen att Corny medvetet ljuger.

Man kan då bara ställa sig frågan varför Cory ljuger. Jo, för att han är en bankprostituerad gatekeeper som ska städa bort obehaglig information framför sin uppdragsgivares port och ersätta fakta med svammel och lögner.

————-

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”
Mervyn King, Chef för Bank of England

28 thoughts on “Cornucopia ljuger vidare del2

  1. Lincoln, du gör ett bra jobb, MEN, här är lite tips jag skulle använda:
    Det tog mig nästan tre år att helt och hållet fatta hur det finansiella systemet hänger ihop; visst visste jag kanske 80% efter ett år sisådär men det var inte tills jag fattade 100% som poletten verkligen trillade ner och jag kunde argumentera för detta till fullo. (Och innan dess tog det mig 3 år att bygga upp den världsbild som är nödvändigt för att kunna acceptera att det verkligen funkar som påpekas i denna bloggen.) Det är så mycket mer än att bara fatta hur systemet hänger ihop; en människa som tror att våra politiker fortfarande jobbar i våra intressen t.ex. kommer ha väldigt svårt att ta till sig det du skriver snabbt.
    Tycker du åtminstone kan växla mellan bultbräda och kokett, lite värme lite kyla spränger stenen fortare; för målet torde ju ändå vara att få han att sprida detta budskap? (Men sen får du tänka på att Cornu driver sin blogg i vinstsyfte också och kanske inte kan stöta sig med vissa..

    Sen tror jag, om du vill ha respons, börja kalla honom för Cornu istället utan y, istället för att göra honom arg. Även fiender skall behandlas med respekt. (Anm: Tror inte han är en grindvakt, skriver man 4 inlägg om dagen har man inte mycket tid till att tänka på banksystemet.)

    • Jag är inte så intresserad av vad Corny diktar upp härnäst för det är vad han gör. Corny är inte intresserad av att skapa förståelse eller leta efter sanningen han är bara intresserad av att diktera osanningen. Om han nu är bara en person – för han skriver inte bara 4 blogginlägg, han har en gård att sköta, han har en familj, han är moderator på silverliberty etc etc – jag har svårt att få ihop den här bloggen fastän jag fuskar genom att göra mycket på jobbet på arbetstid.

      Corny säger att jag är sinnessjuk, penninghaverist, rättshaverist etc. Jag är förhoppningsvis inte i nivå med hans besserwisser-attityd – fastän jag också kan vara jävligt dryg så ber jag om ursäkt om jag bankar fel och skiter på mig – det kommer Corny aldrig göra. Så sammanfattningsvis: det är inte jag som har bestämt nivån på sandlådan – det är ett val Corny har gjort. Jag sänker mig till hans nivå – säkert på gott och ont – till skillnad från Corny kan jag i alla fall erkänna att jag kan vara barnslig och faktiskt kan tycka det är kul att leka i sandlådan🙂 .

      Jag vet att det finns massa andra saker som är åt helvete med den här världen och det finns gott om folk som skriver om det ( t.ex Corny kan skriva riktigt bra om vissa saker – men det är bara väldigt selektivt). Jag har valt att koncentrerat mig på det sk ”penningsystemet” då det är vad jag ser som det centrala systemfelet. Jag är glad att du inte kan påvisa några felaktigheter i det jag skrivet mer än att du retar dig på formen. Vi får vara glada åt att vi har samsyn och delar mina slutsatser i detta inlägg.
      .

    • Jag håller med lemonride till viss del. Det tog mig också en djävla tid att pussla samman allt och komma över den mentala tröskeln för att börja acceptera och förstå hur knasigt allt är. Alla som kommer så långt VET att det krävs en del insats och beslutsamhet för det. (Inkluderat att hantera människor runt sig som försöker banka tillbaka en från det dom uppfattar som nån mental sjukdom) Det är det som stör mig med Corny/u, det är alltid självklart, naturligtvis, självfallet, detta begriper vem som helst, förstår du inte detta är du dum, för mig är detta lätt men för dig är det kanske svårt, osv. Dessutom är han inte sen att ta till dagisfasonerna med barnsliga förolämpningar, manipulationslekar med ”hat-knepet”, ja jag kan fortsätta men det är onödigt. Min poäng, båda kanske har sina sidor ibland, likväl som jag och säkerligen lemonride.

      Att han driver sin blogg i vinstsyfte gör iallafall för mig att hans skriverier tas med många nypor salt. Det som ivrigt diskuteras här och hos Cornucopia, nämligen pengar, har ju en förmåga att ändra människor och få dom att tycka och tänka saker dom annars inte hade gjort. Eller kanske till och med att skriva saker man egentligen inte tycker eller menar. Gatekeeper, ja, jag tror faktiskt att han är det. Vissa saker han argumenterar för är jag helt säker på att han vet är fel och när han överbevisas låter han bara bli att svara och pepprar ut ett nytt inlägg. (Jag tvivlar på att alla inlägg är hans, eller att han kanske får ”uppslag” nånstans att skriva om)

      Ja, respekt ska man ha för alla men vid en viss gräns får man kanske omvärdera också.

      Jag tror Lincolns Bam-Bam-sida uppvägs av hans sätt att bemöta människor som inte riktigt tagit sig över tröskeln och därför kanske har en lite för dryg attityd, med respekt och tålamod.

      • Jag kan försöka göra en icke Bamm-bamm variant av det här inlägget (eller om någon vill sno texten och bilden och städa undan alla angrepp på Corny samt lägga upp den på sin blogg är det också ok – om någon vill göra den resterande texten mer ”rumsren” så är det också ok – det är bara att ändra efter behag).

        Men Bamm-Bamm är i alla fall lite söt, va?🙂

  2. Hey, jag retar mig inte ens på formen Lincoln.. den ÄR skitbra! (Du är nog den sista personen jag vill reta upp=)
    Det kanske ändå är en gnutta av min naivitet som hänger kvar som du antagligen har skakat av dig för länge sen som gör att jag nog har lite ”snällare” inställning än vad du har och det kanske inte är så positivt faktiskt..hårt mot hårt är underskattat.. iallafall på internet. Sen kan jag inte annat än hålla med Nonsensikvadrat, med ett tillägg: Att det faktiskt finns såna människor som använder sådana tekniker som Cornu helt självmant, t.ex. psykopater.

    • lemonride, vet du varför Lincoln inte har hår på pungen?

      För att hår växer inte på stål.
      🙂

    • Nä, jag håller med dig, lemonride, det behövs de som skriver snällare än jag gör – jag kan skrämma fler än jag lockar. Men som tur är finns det alltfler som skriver snällt och informativt. Finns flera vid sidan om ibland blogglänkarna (Janne, Intressanta Nyheter, Stan osv) som skriver snällt och inte skrämmer skiten ur folk som jag gör🙂 Men jag tror alla typer av skrivande behövs. Jag nischar mig med att vara Bamm-Bamm🙂.

      Sen ska vi käka polarbröd som Stan skriver på sin blogg (han är förresten lite mitt emellan mig och t.ex Janne – inte lika snäll som Janne men inte lika bankbenägen som jag) då Polarbröd gett de, enligt Corny, sinnessjuka penninghaveristerna Margrit Kennedy och ekonomen Bernard Lietaer pris för att vara en ”utstickare”. Så antagligen kommer alla som käkar Polarbröd vara sinnessjuka penninghaverister i Cornys ögon i fortsättningen – och säger Corny att det är så så är det så!

  3. Jag har överseende för Lincolns bultbrädande. Hellre någon som tar bladet från munnen och berättar hur det egentligen ligger till. Av Cornu är jag betraktad som konspirationsteoretiker, penningshaverist, bergsbestigare på Mount Stupid och senast berättade Cornu för mig att jag var en a-kassediande slacker som mellan mina uppdrag som studioägare och musiker lever på andra. (hur nu fan cornu kan veta vad jag får min utkomst av). Att han pissar på kulturarbetare blir ju extra kul när han själv skriver böcker…

    • Tack, Peter!
      Du är förresten någonstans mellan mig och Janne (zeke) i ditt skrivande du med! Du kan vara riktigt rapp du med! Men det är bra – lite good cop, bad cop och en färja däremellan!

      Sedan måste du förstå att i Cornys värld arbetar man inte om man inte är som han, desinformatör! Det du! Det är RIKTIGT kulturarbete det!🙂

      • Ha ha, du skall inte överge bankandet. Ibland när jag skriver lite för hyggligt och tålmodigt förklarande så kan jag nästan ”trolla bort” mig själv. Då får jag ta mig en tur in på din blogg och få en uppfriskande läsning så jag kommer i balans igen…..🙂

  4. Mycke konstigt händer denna kuliss har jag inte sett förr.
    Server Maintenance

    Your server is going through a few minutes of routine maintenance. Please don’t touch your browser for a few minutes.

    What do I do?

    If you were posting a comment or making a post on your blog then do not press BACK on your browser. Wait 5 minutes and press the refresh icon on your browser. Your comment or post will be sent as normal.
    If you are browsing a blog here just wait a few moments and hit refresh. The page you were expecting will appear.

  5. Det är intressant att följa den s k diskussionen mellan dig och Cornu. Min åsikt är att vi är mitt inne i ett paradigmskifte och att mycket av det som Cornu framför i den här frågan tillhör det som är på väg ut, och dina idéer är sådant som så smått är på väg in i det nya kommande paradigmet som snart ska födas…

  6. Japp! Hegels dialektik mellan Corny och mig! Fast det blir ju ingen syntes mellan tesen och antitesen då jag bankar skiten ur Corny🙂 Corny är en nollvektor.

  7. Man skulle också kunna undra varför Cornu föraktfullt kallar skuldslavarna för bolånetorskar. Utan dem så hade ju både du, jag, cornu och alla andra varit luspanka. Det är de som med sitt eget liv som insats ser till att vi andra har betalningsmedel. I detta knäppa system borde de behandlas som mycket betydelsefulla personer.

    • Japp! Samt att han inte vill se att bankerna har satt sig i exakt lika stor skuld som boskuldslavarna. Han erkänner inte på ett enda ställe, vad jag vet, att kundernas kontoinnehav är bankernas skulder. Han skiter dessutom i att bankerna är de som trissat upp priserna i sin jakt på boskuldslavar.

      Egentligen är det ju helt sjukt – vi har ett låtsaspenningsystem där alla låtsas att en parts skulder till resten av samhället ÄR pengar (kundernas kontoinnehav som är bankernas skulder till kunder och inget annat) och att denna part ALDRIG ska behöva betala tillbaka sina skulder till kunderna. Vad är det för ”företag” som kan ha en verksamhet på de premisserna? Riktiga företag måste betala sina skulder. Ändå har bankparasiterna mage att kalla sig ”företag”! Sjukt!

  8. Jag har skickat ett antal artiklar till Cornu som han publicerat mer eller mindre direkt, ibland med några (få) justeringar och ibland rakt av utan några som helst förändringar. Och utan att nämna att det inte var han som skrivit (blogg)inlägget – det var inget som jag sa var nödvändigt heller.
    Är det svårt att hålla publiceringstakten uppe med sånt upplägg?

    Ni har väl dessutom märkt att när Cornu skriver något om penningsystemet så svarar han kommentarerna oerhört sällan och i de få kommentarerna upprepar det som stått i inlägget.

    Enda sättet för Cornu att få upp antalet kommentarer nuförtiden (fler än 200 st) är att ta upp något lamt om invandring(-s siffror/data/statistik) eller skriva om penningsystemet.
    Allt det som tidigare drog läsare och gav reaktioner ger nu ingen respons att tala om.

    • Å fan! Tack för informationen.
      Det där med 200 kommentarer – är det någon gräns för att han ska få intäkter? Eller?
      Att han inte gav dig cred för vad du hade skrivit tycker jag var lågt!

  9. En Corrnykopia från hans egen blogg:
    Cornucopia?2012-12-05 13:23
    Det är väl fullständigt självklart att man behöver ett clearing house när man ska överföra elektroniska tillgångar mellan parter, oavsett om det heter SIX, RIX eller SWIFT. Elektroniska tillgångar är bara en siffra i en databas och en tredje part måste därför användas för att verifiera och garantera att siffran i databasen är korrekt.

    Samma sak gäller om du t ex köper börsnoterade aktier eller andra marknadsnoterade tillgångar. Idag bara en siffra i en databas. Någon måste verifiera att denna siffra är korrekt, annars kan vilken sysop som helst gått in och ändrat i databasen.

    Det är ingen konspiration, utan det är så elektroniska transaktioner fungerar.

    Jag har dock en magisterexamen i datalogi och har läst t ex distribuerade system på universitetet, så det kanske är självklart för mig men svårt att förstå för dig.

    Jmf allas älskade Bitcoin. Det är ett federativt system där alla agerar garant för att transaktioner och saldon är korrekta, genom att alla sparar all historik (vilket i sig gör att Bitcoinsystemet inte är hållbart pga lagringsproblemet – skulle Bitcoin vara enda valutan här i världen skulle till slut allt lagringsutrymme och all datorkapacitet i världen gå åt till att hantera systemet, men det är en annan fråga).

    Nöj dig med att elektroniska transaktioner alltid måste ha en tredje part inblandad om nu inte transaktionen sker internt inom en mäklare eller inom en bank. Eller menar du att aktier inte existerar?

    Det här stämmer ju inte ens med vad han sagt förut. Skulle inte banken betala riktiga pengar? Snurrigt.

    • Ovan visar ju bara att han inte har en aning om hur systemet fungerar och döljer det med svammel och översittarfasoner typ
      ”Detta är självklart för mig men kanske inte för dig”
      Observera att han inte en enda gång använder ordet pengar eller skuld. Istället använder han ord som tillgångar, aktier, bitcoin (han glömde moster Augusta) – han drar in allt möjligt men inte pengar eller skulder. Han påstår mao att han förklarar och förstår penningsystemet med ovan svammel men clearingen är just att ”cleara” (kvitta är väl det svenska ord som är närmast) skulder bankerna har till varandra på pengar. Att inte inbegripa pengar och skulder i clearingen är svammel.

      Det är ordbajseri och översittarfasoner Corny sysslar med som vanligt! Han försöker dölja sin okunskap genom att förnedra den han ”diskuterar” med och dränka motdebattören i obegriplig sörja och få motdebatören att känna sig korkad.

      Jag kan inte hjälpa det men jag känner riktigt djävla förakt för såna djävla översittare som Corny! Jag kan vara elak (särskilt mot översittare som svamlar skit, såsom Corny) men jag är fan ingen översittare. Corny är givetvis för feg för att våga motdebattera det jag skrivit i detta inlägg som är logiskt uppbyggt – han är ett ynk, den lille Corny.

  10. Håller med. Den som vill lära sig om penningsystemet (jag) ska nog inte läsa vad corny skriver. Det är totalt onödigt, eller skadligt. Han är helt högfärdstokig, (mormors uttryck).
    Dessutom skriver han att banken är ”passiv aktör” vid utlåning. Jo just. Mina gamla föräldrar har en nästan helt obelånad gård. Banken har vräkt över dem olika ”fördelaktiga” upplägg på lån under åren. Utan anmodan tar banken kontakt, med förfrågningar om de inte skulle behöva få loss pengar till det ena eller andra. Ett upplägg är att belåna hela gårdens värde. Helt amorterigsfritt och räntefritt. Hela den kostnaden (hela gården förmodar jag) tas ut vid ev. arvsskifte.
    Det är ingen stor gård och vi är många syskon. Det är inte så att jag ser fram mot arv. Vi ska försöka behålla gårn i någon form av stiftelse. Så att alla små barnbarn ska kunna försörja sig själva i en krisande framtid. Det är mitt mål.
    Jag har lärt mig oerhört mycket genom att läsa din blogg Lincoln, och jag försöker också sprida denna kunskap. Din lista med punkter ”Vad finns på ditt bankkonto” är jättebra hjälp. Ska lägga en i varje kuvert med julkortet, kanske en aning förkortad. Man skulle kunna dela ut julkort till väldigt många, grannar osv.

Kommentarer inaktiverade.