Vi har inget penningsystem – vi har ett skuldslavsystem!

Läs mitt inlägg som förklarar hur ”penningsystemet” är uppbyggt:

Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Här  är enkla frågor som ni kam skriva ut och fråga vänner, bekanta eller arbetskamrater (eller dela ut). Frågorna bör ställas i ordningsföljd

Vad finns på ditt bankkonto?

——————–

Storbankskartellen  försöker lura i oss att storbankernas skulder på pengar (kundens kontoinnehav) är pengar medan skuldslavens skulder på pengar är just skulder på pengar.

Storbankskartellen är satt i exakt lika stor skuld som skuldslavarna.

Egentligen är det ju helt sjukt – vi har ett låtsaspenningsystem där alla låtsas att en parts skulder till resten av samhället ÄR pengar  och att denna part ALDRIG ska behöva betala tillbaka sina skulder till kunderna (återigen: kundernas kontoinnehav är storbankernas skulder till kunder och inget annat). Vad är det för ”företag” som kan ha en verksamhet på de premisserna? Riktiga företag måste betala sina skulder. Ändå har storbankparasiterna mage att kalla sig ”företag”! Som sagt – sjukt!

Birger Schlaug ska intervjua Andreas Cervenka angående Cervenkas bok ”Vad är pengar?” . Ska bli intressant att lyssna på men jag tror aldrig att de kommer nudda frågeställningarna ovan. Cervenka har nämligen väldigt dåliga kunskaper om hur  skuldslavsystemet, som felaktigt kallas penningsystem, fungerar. Jag får tacka Janne för att jag slapp läsa Cervenkas bok efter  jag läst Jannes recension (mycket bra skrivet av Janne, läs recensionen!) 

Tillägg:

Undrar om någon skulle vilja posta en kommentar på Schlaug blogginlägg med frågorna som jag ställt upp ( de som Corny inte vågade svara på). Jag är blockad från att kommentera på i princip allt (även om jag inte är inloggad som Lincoln – för att kommentera överhuvudtaget måste jag vara på en annan dator). Skulle vara roligt om Schlaugh ställde dem till Cervenka🙂

1) När du stoppar in 1000 kr i kontanter på banken blir banken skyldig dig 1000kr som står på ditt konto? Ja/Nej

2) Ditt bankkonto är mao bankens skuld till dig? Ja/Nej

3) En skuld på pengar ÄR inte pengar? Ja/Nej

4) Om du får lön får du mer på ditt konto, dvs du får mer bankskulder på ditt konto? Ja/Nej

5) Om du skickar 1 000 kr till din dotter genom ditt konto får du 1000kr mindre med bankskulder på ditt konto och din dotter får 1000 kr mer bankskulder på sitt konto? Ja/Nej

6) Så när vi ”betalar” något från ett konto till ett annat konto betalar vi mao inte varandra med pengar – vi får bara mer eller mindre av bankens skulder på våra konton? Ja/Nej

7) Så bankerna bollar sina skulder mellan kontona och vi tror att vi betalar pengar till varandra? Ja/Nej

8) Då alla konton är bankernas skulder till kunderna måste det ju innebära att bankerna sitter med en massa skulder till kunder? Ja/Nej

9) Bankerna kan bara betala sina skulder då kunden gör kontantuttag (t.ex genom bankomaten)? Ja/Nej

10) Kan bankerna betala alla dessa skulder om många kunder samtidigt kräver att banken ska betala dem (genom t.ex bankomatuttag)? Ja/Nej

11) Om det kontantlösa samhället införs så behöver bankerna mao aldrig betala sina skulder till kunderna? Ja/Nej

12) Så systemet är uppbyggt så att bankerna ska slippa betala sina skulder genom att kunderna bollar bankernas skulder mellan kundkontona och inbillas tro att de betalar varandra pengar när de i verkligheten bara får mer eller mindre av bankernas skulder på sina konton? Ja/Nej

13) Om bankerna tillåts smita undan sina skulder ska då de som sitter i ”skuld” till bankerna behöva ha ett moraliskt krav på sig att betala sina skulder till banken? Ja/Nej

14) Kan företag slippa betala sina skulder? Ja/Nej

15) Banker är mao inga företag,? Ja/Nej

————-

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”
Mervyn King, Chef för Bank of England

33 thoughts on “Vi har inget penningsystem – vi har ett skuldslavsystem!

  1. Hej,
    Tack för att du nöter på!
    Det tar en stund att förstå hela upplägget. Har man dessutom ett stort ego i vägen som vissa så tar det ännu längre tid.
    Vilken otrolig genial blåsningen detta är alltså!!! Dessa bankirer kommer undan med det iom att folk är så himla småsinta och pengakåta så de bryr sig inte helt enkelt om att undersöka upplägget och reglerna i spelet dom spelar.
    Men så som det är upplagt så är det givet från början , att de flesta tillgångar kommer hamna i händarna hos storparasiten. Sista draget kommer vara en demolering av ekonomin, därefter alla panter kommer krävas in. Iom att allt är belånat och lagt i pant så kommer det mesta av värde i denna värld, fastigheter, mark, utrustning, naturresurser , knowhow mm hamna i händerna på storparasiten. De kommer ha köpt allt HELT LAGLIGT mha falska pengar!
    Detta är NWO i ett nötskal!

    • Japp! Får de dessutom igenom att kontanter ska avskaffas kan INGEN någonsin kräva att storbankskartellen ska betala sina skulder (de kan ju bara betalas genom att kontokunderna gör kontantuttag genom t.ex bankomater).

      Som du säger! Folk är så penningkåta att de helt glömmer bort att det de har på bankontot inte är pengar – det enda som finns på bankkontot är storbankernas skulder på pengar till kontoinnehavarna. Det är precis vad storbanksparasiterna vill att vi ska göra – glömma bort att storbankerna är satta i exakt lika stor skuld som skuldslavarna.

      Som Henry Ford sa. ”Om folk fattade hur ”penningsystemet” fungerar skulle det bli revolution imorgon dag”!

    • Samma princip som man använder med tjurar i Spanien, dom har en ring i näsan och ett rep till en pinne som sitter i marken. Det börjar när dom är unga, fortsätter hela livet. Funkar på så sätt att tjuren som vuxen inte tror att den kan dra upp pinnen med en knyck i nacken, fast dom kan göra det hur lätt som helst.

  2. Skulle detta låtsaspenningsystem vara ok om alltihop var i samhällets ägo ?
    Om privata vinstmotivet försvann skulle väl de olika parametrarna som kraschar det hela och förstör samhälle och realkapital kunna modereras i det allmänas intresse ?
    Var det nåt åt det hållet, fast för ofullständigt, vi hade innan Feldt tog bort regleringarna ?

    • ”Skulle detta låtsaspenningsystem vara ok om alltihop var i samhällets ägo ?”

      Vi har inget penningsystem överhuvudtaget vi har ett skuldslavsystem som den privata storbankskartellen håller i. Statens uppgift borde vara att se till att befolkningen inte hamnar i skuldslaveri – med dagens system har staten den motsatta funktionen – att hjälpa storbankskartellen att inhäkta skuldslavar. Staten är i dagsläget storbankskartellens marionett och inget annat.

      Staten skulle kunna ge ut skuldfria pengar istället som inga skuldslavar inhäktar. Staten ska värna befolkningen/företag från att bli skuldslavar. – inte hjälpa parasiten med inhäktningen.

  3. En sak till, vore det inte effektivt av grekerna att i stor skala gå till bankerna och tömma sina konton
    ”-Va, ska vi greker betala våra skulder och sälja ut vårt land, men ni slipper betala ut vad ni är skyldiga oss ?”

    • Det gör de redan. Det är en tyst bank run både i Grekland och Spanien. Signaturen okunnig fråga beskrev situationen i Spanien i en kommentar:
      ”I Sydeuropa ser vi en utveckling som liknar Steinbecks Vredens Druvor. I Spanien hamnar familjer på gatan fast det står en miljon lägenheter tomma. Folk som är hungriga letar mat på de lämnade tallrikarna i restauranger, soptunnor eller dylikt. Familjer som går till Supermercado fyller vagnen med mat och kör ut utan att betala, polisen tar upp anmälan men låter vagnen följa med familjen ut. De som har pengar ser till att ha dessa i cash och gräver ner dom i trädgården i en kista. I Katalonien stänger man sjukhusen i 5 dygn för att säkra att pengarna går till att betala bankernas räntor (lär ha hänt flera ggr) och folk får dö.
      Sensmoralen är att bankerna styr världen, inte stater. Bankerna tar inget socialt ansvar, de bryr sig inte om att folk lider eller dör. Detta är priset för avreglering av penningskapandet och att överlämna makten över detta till en maskin som äter människor till frukost, mellanmål, lunch, middag och efterrätt. Maskinen följer solen och tvingar fram kvartalsrapporter och ständig tillväxt i en exponentiell serie som kallas ränta på ränta och divergerar tills allt är förintat.
      Eller så gör vi något åt det, för helvetet vill vi inte ha!!!!”

    • Jag skulle säga att det är omoraliskt att ha pengar hos dessa banker!

      Tyvärr har vi få andra alternativ, man har sett till att folk inte kan förvara kontanter i bankfack längre. Ett bra alternativ tycker jag är http://www.goldmoney.com
      De förvarar ädelmetaller(riktiga pengar) åt än!

  4. Olika kvalitet på pengar:

    1.Guld & Silver
    2.Kontanter (Seriös fiatvaluta)
    3.Skuldsedel från seriös person med pengar
    4.Skuldsedel från seriös person utan pengar
    5.Skuldsedel från oseriös person med pengar
    6.Skuldsedel från oseriös person utan pengar. (Dagens pengar som man har hos Banker)

    • Jag kan förstå värdet i att spara i guld (även än mer i silver som har betydligt fler praktiska användningsområden). Däremot ser jag inte guld som pengar : De 99,9 % av världens befolkning som inte har guld skulle få krypa för att få låna det guld en liten klick sitter på (dessutom är denna klick samma klick som styr banksystemet idag). Det är, som genom att skapa brister i människors liv som elitpsykopaterna kan styra oss och få oss att krypa i öknen efter deras vatten – om så är mat, energi eller pengar i form av guld. Skrev om varför guld som pengar bara är en variant av dagens system här:

      https://parasitstopp.wordpress.com/2011/08/29/guld-ar-inte-pengar/

      • Har inte läst ditt inlägg än, men jag förstår att det blir meningslöst med att ha guld som pengar om guldet inte är tillräckligt utspritt bland befolkningen.

        Men det är ett väldigt effektivt medel mot teh squid att ta ut pengarna från kontot och köpa fysiskt guld/silver. hade tillräckligt många gjort det så hade de inte lyckats med att åstakomma världsdominans.

      • Guld skulle kunna vara bra som betalningsmedel mellan olika regioner som infört Gesells ruttnande valuta (dvs den direkta motsatsen till guld som valuta – både Fisher och Keynes gillade Gessels ruttnande pengar). Ruttnande valutor skulle kunna bevara lokala värden lokalt och hindra centralmaktutsugning av de lokala resurserna .
        Så lokalt skulle den ruttnade valutan användas medan t.ex guld (eller vad som helst som den andra regionen accepterar som bytesmedel) skulle vara betalningsmedel mellan regioner Skrev om det här:
        https://parasitstopp.wordpress.com/2012/07/24/hur-kan-vi-fa-mer-sociala-pengar-del-2/

  5. Lincoln skrev det här hos Helena Palena .
    Har skrivit flera gånger men betydelsen är den samma. Vi sparar i samhället så mycket att vi sparat bort alla resurser så vi inte har några. Och när man sparar så borde ju alla resurser vara kvar så allt är tvärsemot vad det borde.
    Och jag hänvisa för mer att läsa om anledningen till varför det är så till din blog då. Och det blockas av nått. Kanske detta blockas med för blockerierna är i högform/per automatik verkar det som

    • Universum beskrivs som digitalt efter big bang men det digitala skapas av det analogiska rummet. (jag har gjort fullständiga modeller av det och även beskrivit i siffror (de som partickelfysikerna har spottat fram) jag har fortfarande modellen i huvet men siffrorna har jag glömt och även tappat minnet om dess ursprung av en anledning. Modellen är löjligt enkel och så är det ju det svåra är att förstå det enkla. Siffrorna att få in i formens rörelse är mer avancerat och jag anser det just därför är bevisat (för många tillfälligheter som passar ihop i ett mönster och när alla passar in utan något hinder då ser jag det som absolut.
      Alltså rörelsen är ett trick genom att det blir underskott av antiparticklar och det är grund för den digitala rörelsen (så materia är en evighets maskin) Förtydligande då alltså rörelsen är evig. Om man inte ändrar den förstås. Har jag räknat ut det så har säkerligen sådana som är mer smarta en jag gjort det för länge sedan. Nu får jag säga att jag inte hängt med debatten så jag vet inte ifall proffsen fortfarande påstår att universum är digitalt så jag reserverar mig i det (men ingen reservation för ändringar i min syn på rörelsen av materia och dess underskott som är drivande) Att tillägga så tror jag att framtiden alltid varit den styrande från början alltså alla pinnar måste funnits innan verket sattes igång .Hehe

    • Termodynamiken säger till mig att allt bara är händelser fler blir mindre och färre större så storleken är konstant en då men inte mängden händelser och därför tror jag inte man ska nollpunkt utvekla energi. Men som sagt det finns beskrivningar på tillfällen där man får mer ut en vad man puttar in men det kanske bara funkar när det handlar om fotoner i lagring alla får ju plats på samma ställe som en foton av samma art. Och kanske är det det som gör hela biffen att för mänga blir en och ska hälla uppe massan dvs spänna ut elektroner längre ut i banorna från atomen och då blir det en mer kaos och mer underskott men mer rörelse vilket ju upplevs som mer fast det är mindre (fotonerna verkar som förvillande saker och därför funkar de hmm (tankar utökade ifrån vad jag läst om ”gama bomber”) så där gissar jag lite en så länge, hehe jag tänker inte gör a något experiment i den riktningen även ifall det verkar väldigt intressant det krävs energier som existerar i pratickel accerlatorer men out of space så går det nog i FRamtiden göra det ena och andra och jag menar ju att den redan existerar och styrandet är komplex och begränsat för den skaen skull annars skulle vi alla träffat dem.
      Okej knäpp stämpel varning (jag har tänkt mycke i detta stor del av mitt liv) och har även erfarenheter också. hehe låter ju helt för mycke, skulle jag också nog tycka om jag läste nått sånt.

      • Hänger inte riktigt med på dit resonemang, Stefan! Men jag tror, som sagt, att du gillar Dr Rupert Sheldrake. Själv vet jag inte vad jag ska tro men han böjer tankarna lite i alla fall. Jag är ju mer linjärt tänkande än dig så jag uppskattar när någon kan peta mig ur det tjatiga spåret – även om jag inte förstår eller kan hålla med om allt🙂 Hela föreläsningen är skoj men han är riktigt rolig när han pratar och svart materia och energi vid runt 40 min:

      • Tror jag ska försöka köpa boken ”The Science Delusion: Freeing the Spirit of Enquiry, By Rupert Sheldrake”
        När jag pratar om maskin då menar jag allt utom känslan. Men sen är det ovan som jag skrev mer min blick när jag försöker sammanfatta allt jag läst (vetenskapligt) och det är ofta jag inte hänger med mitt egna resonemang för det är inte helt mitt resonemang och som kanske hört förut av mig så finns egentligen inga egna tankar precis som han här säger så är DNA bara för tillverkning av proteiner till funktionerna och direkt då DNA som inte är omvandlat är dessa ATP funktionerna i form av energi finns fler kombinationer en bara ATP.
        SÅ tankarna är inte av hjärnan utan hjärnan är som ett sinne som kan se tankarna (där har jag forskat hmmm med (inte heller egna tankar) känslan är privat och den kan man luras till att den är den tänkande (själen) Nåväl Lincoln jag vet att det är svårt att svälja vad jag säger men jag kan bevisa delar av det men som min föredetta svärfar sa till min ex fru alla mina bästa vänner har tagit livet av sig och stefan vet betydligt mer en de (så mer stöd av topp i sciense en så får jag inte från egna leden så att säga munkavlar som skydd)
        Egentligen så borde jag inte ens skrivit detta men trovärdigheten är ju tur nog inte den bästa.
        Hur som doktorn sa att min plötsliga olycka med hjrärtat har inget med maten eller träningen eller något så vad finns kvar att se till. (men där har jag inga kommentarer förstås🙂
        Så det där med konspirationer och fara för att säga saker är inget jag tar så allvarligt på jag har ju inte sagt något direkt komplett och inte heller visar jag något konkret heller i bevis.
        Föresten utomtankar då ex svärfar fick för sig att gå till en plats och rädda en yngling som hoppa ner från taket (OMG) fick ansiktet förstört och med mera. Men grejen eller hur gammla sega sovjetföretags ledare (krut i dem)
        Richard Dawkinson har sagt många dumma grejer typ livet är en stor gåva men det är ännu större gåva att få dö fast då såg han bra förvillad ut. (okej Lincoln nu har jag varit aldeles för orelaterad men jag tycker det är kul🙂

      • Det jag tycker är skönt med Sheldrake är att han visar att vi inte vet så djävla mycket som vi tror att vi vet. Allt detta ”jag vet” är nog mest bara ett inpissande av egorevir – att ödmjukt säga – ”Fan, jag har inte en aning!” kan krossa sådana människor – tyvärr har mitt ego lite att lära där och jag tror sådana som jag har mycket att lära där av sådana som dig, Stefan, även om jag inte alltid kan förstå allt du skriver🙂 – vilket kanske, som sagt, säger mer om mig än dig.

      • Mer orelaterat. Den tiden vi skrev saker på aftonbladet så satte jag upp en längk till en sida med olika foton och de handla om nollpunkt energi och platsen var en lite hemlig då för när denna plats skapades så var det en man som gjorde allt han liksom hade lyft stenblock med uppskattad vikt av trettio ton och även placerat en stridstank på ett sånt sätt så ryssarna freda det området för de var helt enkelt rädda för nått okult fast andra ansåg han som tokig ,jag har besökt i ungefär samma område flera platser med onaturliga händelser och de finns kvar. Nu är det så att jag har själv tappat bort websidan och undrar ifall någon har den kvar?
        Av någon anledning som jag inte själv förstår så har jag mist en massa infon genom att trycka på fel knapp i fel tid (mindcontrol tror jag) Andra foton var där det fortfarande ser ut som andra världskriget och jag visa dem för att upplysa om hur verkligheten ser ut i så kallade tiger ekonomier. Men ingen när jag satte ut dem var intresserade av den verkligheten utan trodde att jag var farlig och genom att klicka på en länk till min sida så skulle jag fiska allt om dem å ja ja, . Vissa lever i fantasier om skilda ting så att säga mest rädsla för vad vet jag inte riktigt. Men i alla fall ifall nån nu har länken så .Kan ju tyckas konstigt att man glömmer sånt att bokföra men så är jag har svårt att finna mig i annat en nuet.

    • @farfar
      Jo, han har mycket där som är vettigt! Jag vet inte om han har ändrat sin modell mot tidigare.då han inte beaktade att alla flöden mellan bankerna måste ske genom clearing och att bankerna måste ha digitala kontanter (fiat pengar) som kompensation vid kontoöverföringar. I hans ”rena” ”kredit”system hade han ingen fiat-valuta med alls och bankerna tog över varandras skulder utan någon kompensation. Som sagt, vet inte om han tänkt på att mellan varje transaktion mellan två banker måste det alltid ske en clearing av någon form och därför måste en fiat-valauta existera för att bankskulder på kontona (som felaktigt kallas krediter) ska kunna överföras..

  6. Vi sparar i samhället så mycket att vi sparat bort alla resurser så vi inte har några. Och när man sparar så borde ju alla resurser vara kvar så allt är tvärsemot vad det borde.
    Det var kanonbra skrivet, Stefan!

    Vi måste spara på resurser för att spara in och betala de låtsaspengar bankerna har hittat på (som egentligen bara är bankernas skulder på pengar – vilket gör det än mer absurt – vi måste spara in resurser för att vi ska betala av bankernas skulder som vi ”lånat”)

    Låt säga att det finns resurser och det finns behov för att bygga ett sjukhus. Folk skulle tro att man var vansinnig om man hävdade att:
    -”Tyvärr, vi kan inte bygga sjukhuset för vi måste spara ihop 5 000 tomater först”

    Men när det gäller pengar flyger all logik ut genom fönstret och politiker samt ekonomer kan säga:
    -”Tyvärr, vi kan inte bygga sjukhuset för vi måste spara in på bankernas skulder som vi har lånat (som helt felaktigt kallas pengar).

    Tomaterna är i alla fall något som existerar medan bankskulderna som står på kontona är helt fiktiva. Så vi kan inte bygga sjukhuset för vi måste spara på en fiktion. Japp, ekonomer är logiska varelser!

  7. Lincoln,
    jag var på myntkabinettet och lyssnade på Cervenka. Han fick några bra frågor från publiken och han svarade med god insikt enligt min syn. Han förklarade för publiken att bankerna skapar pengar från ingenting. När någon frågade hur, så svarade han att om dom vill skapa 1 miljard (har för mig att det var exemplet) så skriver dom det på en datorskärm och magiken verkställs när bankkamreren trycker på ENTER.
    Han fick en fråga om det inte var så att då det fanns närmare 30 banker som producerar kapital och enligt Cervenka så säljer bankerna köpkraft, så är det just så att alla dessa säljare och deras chefer på bankerna vill tjäna maximalt med bonus och inte förstår/skiter i konsekvensera och därmed producerar kapital på ett okontrollerat sätt och därför har vi ingen kontroll på kapitalbildningen och därmed denna bostadsbubbla?
    Cervenka höll med om att så var fallet.
    Han fick även en fråga med förformulerinen att skuldproblmatiken har lösts flera gånger i bla det antika grekland och vad han hande för uppfattningar om alternativa lösningar till fractional reserve banking. Då svarade han att han inte var personen att bestämma detta. Men frågeställaren frågade om han inte kunde ha en åsikt. Då nämnde han IMF’s ”the chicago plan revisited” men stannade där.
    Jag gissar att han håller lägre profil i pressen, tror att han är mycket väl insatt i hur det inte fungerar och säkert en åsikt om hur det borde fungera, men han vågar inte spela ut hela registret. När elefanterna dansar, så måste alla andra hålla sig undan…….
    Skuldproblemet är elefanten i rummet som ingen vågar nämna……

    • Han är nog klok som håller en låg profil.
      Precis! Man ska bara nämna att skuldslavarna är i skuld – aldrig att banksystemet är i lika stor skuld (precis som Corny gör).
      På tal om Corny så har han skrivit något totalmeningslöst halvreligiöst på Libertysilver Han (om det nu är han som skrivit det?) avslutar med:
      ”Och när krigsdammet lagt sig gick man över i Bretton Woods guldmyntfotsystem och guldets trygga hamn fortsatte är att dominera.” Lite roligt att läsa om guldets påstådda ”trygga hamn” i
      ”A Program for Monetary Reform”, dvs det samma som Chicagoplanen med Fisher och de största amerikanska ekonomerna som föreslog ett 100% reserve system. De är inte snälla mot guldmyntfoten och skriver bland annat att Sverige klarade sig bättre genom att överge den 1931 och att staten var mer inblandad i utgivningen av pengar (istället frö att bankerna lånar ut sina egna skulder – visst låter det sjukt! ”Låna ut” sina egna skulder – men defacto är ju det vad bankerna gör – kundkontot är bakens skuld till kontoinnehavaren – när banken ”lånar ut” till kundens konto ”lånar” banken mao ut sin egen skuld till kontoinnehavaren – logiskt, va?). Nåväl så här skriver de om Sverige (slakten av guldmyntsfoten kommer före):
      (3) Some countries, especially the Scandinavian and
      others included in the so-called “Sterling Bloc”, have gone
      further than the United States in formulating and in carrying
      out these new monetary policies.
      On abandoning the gold standard in 1931, the Scandinavian
      countries took steps to maintain for the consumer a constant buying
      power for their respective currencies. Finland’s central bank made a
      declaration to this effect. The Riksbank of Sweden has done the same,
      and its action was officially confirmed by the Swedish Government. As
      a result, since then people of those fortunate lands have never lost
      confidence in their money. The buying power of their monetary units
      have been maintained constant within a few per cent since 1931. At the
      same time, these countries have made conscious use of monetary policy
      as an essential part of their efforts to promote domestic prosperity.
      They have been so successful as to have practically eliminated
      unemployment, to have raised their production figures to new peaks, and
      to have improved steadily the scale of living of their people.

      Texten finns att ladda ned här:
      http://www.economicstability.org/history/a-program-for-monetary-reform-the-1939-document

      Tror faktiskt Cervenka vet bra mycket mer än lågvattenmärket Corny.

    • En liten rolig pryl var att Cervenka i intervjun använde Shurgard som exempel på ett förvaringskonto (dvs ett 100% reservkonto) till skillnad från bankernas kundkonton där där kunden inbillas tro att pengarna finns på kontot samtidigt som de är utlånade till banken (för kundens konto är ju banken skuld till kunden dvs vad banken lånar av kunden). Som jag skrev i blogginlägget Har banken pengar på kundens konto?:

      ”Här är ytterligare en kommentar från den diskussionen. Bullion försöker bladdra ihop begreppen ”förvara” och ”låna ut” och få dem att framstå som samma sak. Om jag förvarar mina möbler i företaget Shurgards lokaler förlitar jag mig på att Shurgard inte lånar dem utan bara förvarar dem.”

      Undrar om Cervenka läst den här bloggen?

      • Här finns intervjun som Birger gjorde med Cervenka idag. Jag fick ett bra intryck av Cervenka som person. Birger styrde upp intervjun också så att den blev helt okej. Birger vet ju också vad man kan eller inte kan fråga om så att Cervenka slapp känna sig så pressad. Förstår att Cervenka måste balansera eftersom han är en ung man med barn och och familj. Han måste helt enkelt försörja sig.

        http://urplay.se/172642

  8. Kanske införa en skuldfri valuta parallellt med rådande skuldvaluta. Sen får marknaden avgöra vad kursen mellan dom blir. Får fasas ut lite allteftersom.

    • Jo det kan ju vara ett sätt. T.ex genom att öppna upp RIX så att alla kan ha konton direkt där, Det skulle bli rena förvaringskonton. Riktiga banker, såsom JAK, skulle kunna göra det folk tror att banker gör (dvs låna ut pengar från sitt förvaringskonoton. Idag kan inte riktiga banker, såsom JAK, vara en riktig bank då de inte har sina konton på RIX utan hos storbankerna i form av bankskulder (kontoinnehav). JAK är mao bara ett annex till storbankerna.

      Visst, om folk bara fick rätt information så skulle det kunna vara en möjlighet och troligen skulle det bli en digitala bankrun tämligen fort på storbankerna då folk skulle förstå at bankerna nästintill inga pengar har utan bara en massa skulder (kundernas fordringar på kontona). Men som situationen är idag så är ju bankerna troligen det absolut största beviset på att marknadsliberalernas tal om perfekt information (dvs att alla vet allt samtidigt och att informationen inte är asymmetriskt fördelad) är en illusion.

  9. Det var någon som föreslog att vi skulle använda skithuspapper som bytesmedel. Inte så dumt kanske. Det har ju ett reellt värde för alla människor, är hyfsat lätt att transportera och inte heller något som man enkelt kan tillverka hemma🙂

    • Faktiskt är Gesells ruttnande pengar ett steg till. Skithuspapper har ett bestående värde – Gesells ruttnande pengar ruttnar bort över tiden. Det gör att de bara hinner användas lokalt och valutaspekulationer mot en sådan valuta skulle vara meningslös – dvs penningväxlarna skulle få ett litet helvete att överleva. Större transaktioner mellan regioner skulle kunna ske genom att företag/stat/kommun utövar byteshandel (vilket, återigen, är penningväxlarnas mardröm). Och visst, om företag/stat/kommun vill använda fysiskt guld i dessa byten, så visst, det skulle vara en möjlighet av många – dasspapper en annan (kan vara svårt att torka sig i häcken med guld🙂 ).

      Med ruttnande pengar skulle lokala värden kunna bevaras lokalt och inte sugas ut av centralmakter. Det som det lokala samhället kan skapa ett överskott på, beroende på vilka resurser som finns lokalt, kan användas till byteshandel. Den genomfördes i Wörgl under djupaste depressionen på 30-talet och fick staden att blomstra innan centralbanken fick kalla fötter och stoppade utgivningen, varvid Wörgl föll tillbaka till depressionen.

      Jag skrev om ruttnande valuta här:
      https://parasitstopp.wordpress.com/2012/07/24/hur-kan-vi-fa-mer-sociala-pengar-del-2/

      Att skapa konstlade brister är, som sagt, målet och meningen för penningväxlarna. Det finns resurser – mat, bostäder etc så att alla skulle kunna leva ett gott liv. Men om man lever ett gott liv behöver man inte jaga pengar – hur ska penningväxlarna kunna suga ut oss om vi inte sätter jagandet efter pengar högst på livets agenda? Om pengar nu är en vara så ligger det ju i penningväxlarnas intresse att maximera efterfrågan på denna konstgjorda fiktiva vara – det har de ju lyckats med så till den grad att folk i allmänhet tror mer på fiktionen än verkligheten.

Kommentarer inaktiverade.