Fråga politiker och banker varför bankerna ska slippa betala sina skulder

Här är ett förslag till ett brev/mejl (kanske även ”vanligt folk?) som ni kan skicka till banken eller politiker. Det kanske behöver putsas lite (jag skriver snabbt men kanske slarvigt så kom gärna med förslag). När vi är färdiga kan vi även skicka förslaget till Sveriges största finansblogg, Cornucopia, som en utsträckt hand. Jag kan inte se att Cornu skulle kunna ha något emot nedanstående. Andra bloggare än Cornu kan givetvis också ges delaktighet till förslaget.

———————-

Kundens konto är bankens skuld till kunden som banken bara kan betala genom att kunden kan ta ut kontanter från t.ex bankomaten. Idag består den sk penningmängden till 97% av bankernas skulder till kontoinnehavare. Endast 3% är kontanter. Varför ska systemet vara utformat så att bankerna permanent kan slippa betala sina skulder motsvarande 97% av den totala penningmängden?

Förslag till lösning så att även storbankerna tvingas till att betala sina skulder:

1) Bankerna ska tvingas avsluta sitt nuvarande korståg mot fysiska kontanter.

2) Systemfelet ligger på Riksbanken då bara 6-7 storbanker har monopol på de digitala kontanterna. Förslaget är att öppna upp Riksbanken och låta alla ha konton på riksbanken så att alla kan komma åt de digitala kontanterna. Det skulle vara en väg att se till att bankerna inte kan smita ifrån att betala sina skulder – bankerna skulle då ges möjlighet att betala sina skulder.

Punkt 2) skulle troligen innebära att kontoinnehavarna på Riksbanken skulle göra en digital bankrun mot storbankskartellen men varför ska storbankerna vara ”To big to pay”? Om bankerna kan jaga folk ut ur hus och hem och hävda att det är moraliskt rätt kan man givetvis kräva att storbankerna även ska betala sina skulder på samma moraliska grunder.

Om det kontantlösa samhället införs innebär detta att storbankerna som kartell får en total skuldavskrivning och aldrig behöver betala de 97% av penningmängden som de är skyldiga sina kontoinnehavare. Det finns givetvis ingen annan grupp i samhället, varken vanligt folk eller företag, som kan smita ifrån att betala sina skulder på det sättet. Storbankerna ska givetvis betala sina skulder som utgör 97% av den totala penningmängden – även om detta innebär att storbankerna går omkull och temporärt tas över av staten. Att utkräva lika betalningsansvar i ett penningsystem är viktigt då penningsystemet helt bygger på förtroende.

Vore tacksam till att få Ert svar på ovanstående problemframställning och lösning.

—————-

Tillägg: Här är ett exempel på hur enkelt det skulle kunna fungera och hur totalsnurrigt det i verkligheten fungerar i dagsläget. Plockat från kommentarerna.

”Kunde inte låta bli att göra en händelsekedja för en kontoöverföring från dig till mig om både du och jag har pengar på Riksgälden samt du hade ICA-banken och jag JAK-banken. Säg att ICA-banken har sina konton på SEB och JAK har sina konton på Handelsbanken.

Om systemet fungerade som det borde skulle du och jag kunna betala varandra med digitala kontanter direkt från varandras konton på Riksgälden såsom jag beskrev tidigare:
Du skickar 1 000 kr i digitala kontanter från ditt konto på Riksgälden till —-> mitt konto på Riksgälden —-> Du blir 1000kr fattigare och jag blir 1 000 kr rikare.

Enkelt, simpelt, smärtfritt! Helt enligt KISS! Så enkelt skulle det kunna fungera men låt oss nu göra en händelsekedja för hur det MÅSTE gå till i det snurriga system som utgör verkligheten idag (när man läser nedanstående har man svårt att tro att det är verkligt men så sjukt fungerar det):

Du säger till Riksgälden att flytta dina 1 000 kr digital kontanter till ICA-banken —–> men ICA-banken har inga egna konton på Riksbanken så Riksbanken skickar de digital kontanterna till —> SEB istället som blir skyldig ICA-banken 1 000 kr varvid ICA-banken får 1 000kr i ökat innehav av SEB:s skuld—-> ICA-banken skriver den inkomna SEB:s skulden på ditt konto—->ICA-banken skickar tillbaka SEB:s egna skuld till SEB:s som—-> frågar Handelsbanken om de vill ta över SEB:s skuld till ICA-banken —-> Handelsbanken accepterar och tar över skulden men kräver att SEB samtidigt ska skicka med 1 000 kr i digitala kontanter som kompensation för att Handelsbanken tagit över skulden—-> SEB skickar över 1 000kr i digitala kontanter till Handelsbanken—-> Handelsbanken är nu skyldig JAK 1 000 som JAK får i ökat innehav av Handelsbanksskulder—–>JAK skriver sitt ökade innehav av Handelsbanksskulder på mitt JAK konto—–> jag ber JAK att skicka 1 000 kr till Riksgälden men—->JAK har inga konton på Riksbanken utan måste—-> be Handelsbanken att göra detta—-> Handelsbanken minskar sin skuld till JAK-banken med 1 000kr —–> JAK banken får därmed mindre med innehav av Handelsbanksskulder dvs JAK:s kontosaldo på Handelsbanken minskar —-> Handelsbanken skickar digitala kontanter till Riksgälden—-> Jag får digitala kontanter på mitt konto på Riksgälden

Någon som tappat bort sig (möjligt att jag själv gjorde det på vägen :) )

Någon som undrar varför Bank of Englands chef tyckte att banksystemet i dess nuvarande form är det absolut värsta sättet att bedriva bankverksamhet på?”

 

Läs mitt inlägg som förklarar hur ”penningsystemet” ( bankskuldbollnings-systemet  är ett mer adekvat uttryck)  är uppbyggt:

Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Här  är enkla frågor som ni kam skriva ut och fråga vänner, bekanta eller arbetskamrater (eller dela ut). Frågorna bör ställas i ordningsföljd

Vad finns på ditt bankkonto?

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”
Mervyn King, Chef för Bank of England

9 thoughts on “Fråga politiker och banker varför bankerna ska slippa betala sina skulder

  1. Hej! Tack för en bra blogg! Till en början tyckte jag att det du skrev lät allt för konspiratorikt, men nu börjar det sjunka in och jag börjar bli allt mer övertygad om att du har rätt. Jag har en fråga som kanske är lite of topic.
    Om jag väljer att ha mitt sparande hos riksgälden har jag då tillgång till de digitala kontanterna? I så fall borde man uppmana alla man känner att föra över sitt sparande dit. Men jag fattar inte varför jag måste koppla ett ”vanligt bankkonto” till mitt riksgälskonto? Blir det så att banken får digitala kontanter av riksgälden varje gång jag gör ett uttag och jag sedan får kreditpengar(vet inte vad jag ska kalla det längre…)? I så fall hjälper jag ju banken trots att min avsikt var att ha så lite som möjligt med dem att göra…Eller tänker jag fel?

    • Tack själv!

      Japp, på Riksgälden kan du ha digitala kontanter. Prylen är dock som du skriver att om du ska ”betala” så måste du flytta över ditt innehav till en av storbankskartellns konton och använda storbankskartellens skuldbollningssystem (om du har en liten bank så har dessa inga riktiga egna konton – JAK t.ex har sina konton på bl.a Handelsbanken – så det blir ingen skillnad). Så händelsekedjan om du överför 1 000 till mig och du har dina pengar på Riksgälden blir:

      Du överför dina digitala 1 000 kr kontanter från Riksgälden till säg SEB —–> SEB blir skyldig dig 1 000 kr som skrivs på ditt konto —–> SEB försöker få min bank, Swedbank att överta skulden på 1 000 kr —–>Swedbank accepterar att ta över SEB:s skuld till dig——> Swedbank blir skyldig mig 1 000kr som nu står på mitt konto då de övertagit skulden—–> Swedbank kräver att SEB betalar 1 000 kr i digitala kontanter som kompensation för att de satt sig i 1 000 kr mer skuld till mig ——> Jag har ökat mitt innehav av min banks skulder med 1 000 kronor samtidigt —–> som du har minskat ditt innehav din banks skulder med 1 000 kr.

      Om du kunde betala mig direkt från Riksgäldens konto skulle händelsekedjan bli:
      Du skickar 1 000 kr i digitala kontanter från ditt konto på Riksgälden till —-> mitt konto på Riksgälden —-> Du blir 1000kr fattigare och jag blir 1 000 kr rikare.

      Det finns mao ingen som helst anledning att ha bankerna som parasitära mellanhänder.

    • Kunde inte låta bli att göra en händelsekedja för en kontoöverföring från dig till mig om både du och jag har pengar på Riksgälden samt du hade ICA-banken och jag JAK-banken. Säg att ICA-banken har sina konton på SEB och JAK har sina konton på Handelsbanken.

      Om systemet fungerade som det borde skulle du och jag kunna betala varandra med digitala kontanter direkt från varandras konton på Riksgälden såsom jag beskrev tidigare:
      Du skickar 1 000 kr i digitala kontanter från ditt konto på Riksgälden till —-> mitt konto på Riksgälden —-> Du blir 1000kr fattigare och jag blir 1 000 kr rikare.

      Enkelt, simpelt, smärtfritt! Helt enligt KISS! Så enkelt skulle det kunna fungera men låt oss nu göra en händelsekedja för hur det MÅSTE gå till i det snurriga system som utgör verkligheten idag (när man läser nedanstående har man svårt att tro att det är verkligt men så sjukt fungerar det):

      Du säger till Riksgälden att flytta dina 1 000 kr digital kontanter till ICA-banken —–> men ICA-banken har inga egna konton på Riksbanken så Riksbanken skickar de digital kontanterna till —> SEB istället som blir skyldig ICA-banken 1 000 kr varvid ICA-banken får 1 000kr i ökat innehav av SEB:s skuld—-> ICA-banken skriver den inkomna SEB:s skulden på ditt konto—->ICA-banken skickar tillbaka SEB:s egna skuld till SEB:s som—-> frågar Handelsbanken om de vill ta över SEB:s skuld till ICA-banken —-> Handelsbanken accepterar och tar över skulden men kräver att SEB samtidigt ska skicka med 1 000 kr i digitala kontanter som kompensation för att Handelsbanken tagit över skulden—-> SEB skickar över 1 000kr i digitala kontanter till Handelsbanken—-> Handelsbanken är nu skyldig JAK 1 000 som JAK får i ökat innehav av Handelsbanksskulder—–>JAK skriver sitt ökade innehav av Handelsbanksskulder på mitt JAK konto—–> jag ber JAK att skicka 1 000 kr till Riksgälden men—->JAK har inga konton på Riksbanken utan måste—-> be Handelsbanken att göra detta—-> Handelsbanken minskar sin skuld till JAK-banken med 1 000kr —–> JAK banken får därmed mindre med innehav av Handelsbanksskulder dvs JAK:s kontosaldo på Handelsbanken minskar —-> Handelsbanken skickar digitala kontanter till Riksgälden—-> Jag får digitala kontanter på mitt konto på Riksgälden

      Någon som tappat bort sig (möjligt att jag själv gjorde det på vägen🙂 )

      Någon som undrar varför Bank of Englands chef tyckte att banksystemet i dess nuvarande form är det absolut värsta sättet att bedriva bankverksamhet på?

      • Det är ju sjukare än vad jag trodde. Men om konto hos riksgälden inte ger den effekt jag hade hoppats på; vad kan jag då göra för att göda parasiten så lite som möjligt?

      • Du är inne på helt rätt spår! Att kräva att Riksbanken öppnas upp så att man kan betala varandra direkt från t.ex Riksgäldens konton. Men så länge den möjligheten inte finns återstår bara att man försöker betala med fysiska kontanter så mycket som möjligt.

        Storbankskartellen har slutit in oss i ett nästan helt slutet system – det enda som återstår är en liten rännil där man kan använda fysiska kontanter. Deras mål är som sagt att snörpa av den lilla rännilen också genom införandet av det”kontantlösa samhället”.

  2. Lincoln, man kan väl säga att bankerna köper fordringar (bostadslån, obligationer, företagslån m.m) med sin skuld när de betalar genom att kludda in siffror på bankkonton.

    Banken ser sedan till att aldrig behöva betala sina skulder genom låsa in skulderna i tillgångsbubblor som den svenska bobubblan. Ett annat trick är att alla storbanker ser till att hålla flödena jämna i betalningssystemet, på så vis fungerar de som en enda stor bank och kan genom att öka omsättningshastigheten i betalningssystemet skapa illusionen att deras skulder är pengar. På så vi kan det faktiskt räcka med någon miljard i kontanter för att genomföra betalningar för 2,5 biljoner i fordringar på kontanter. Magic😉

    • Jo, det så kan man väl säga. Köpa fordringar kun ju översättas till skuldsätta så blir din mening:
      ”Lincoln, man kan väl säga att bankerna skuldsätter (bostadslån, obligationer, företagslån m.m) med sin skuld när de betalar genom att kludda in siffror på bankkonton.”
      Så bankerna skuldsätter genom att betala med sin egen skuld (betala är ju faktiskt är bättre än ”låna ut” då bankerna inget lånar ut)

      Jo, väldigt lite pengar kontanter i botten behöver de för att kunna bolla runt sina skulder inom kartellen. Nod skrev i en kommentar:

      ”Finansmarknadsstatistik från Riksbanken för oktober 2012 (http://www.scb.se/Statistik/FM/FM5001/2012M10/FM5001tab1.pdf). Här står på att det finns totalt 92,5 miljarder kronor i sedlar och mynt (s. 23) och endast 6,4 miljarder kronor av dessa sedlar och mynt finns hos banker och andra finansinstitut (s.20). Resten har redan svenska folket.”

Kommentarer inaktiverade.