Är allt Peak-prat mest till för allt dölja att väst nått ”Peak parasite”?

Det duggar tätt med Peak det ena eller det andra just nu. Jag ska inte käfta om det stämmer eller inte. Jag tror inte heller att vi i väst kan krama ur resten av världen mer än vi redan gör. Men jag tror en del av denna Peak-debatt rörande allt mycket är till för att dölja den riktiga ”Peak:en” – väst har nått parasitpeak!

Väst har kunnat parasitera på resten av världen genom att ha en parasitär finansiell struktur som kunnat suga ut utvecklingsländernas resurser. Framför allt har detta skett genom att dollar varit världsvalutan som andra länder har varit tvungna att handla olja för – Kissingers så kallade petrodollar. Genom att trycka ned framför allt lokala energialternativ har världens länder varit tvungna att sälja sina varor och tjänster i princip för ingenting för att få tag i dollar så att de kunnat köpa olja. Genom att det parasitära finanssystemet dessutom ”lånat ut” dessa från luften påhittade dollar har väst dessutom kunnat fjättra andra länder än mer med skuld. Västs reella ekonomi har alltmer urholkats och ersatts med en finansiell utsugningsmekanism – väst har knappt någon industri kvar – t.ex Sverige har en banksektor som är runt 3-4 gånger större än BNP och vars enda produkt är parasitär utsugning.

Nu börjar BRIC, SCO ( Shanghai Cooperation Organisation) och andra organisationer formas som frigör sig från västs finansiella utsugningsmekanism. Alla krig i Libyen, Irak, Afghanistan, Syrien och det hotande mot Iran ska ses ur det perspektivet – väst försöker desperat med våld tvinga in allt in i den finansiella tvångströjan igen. Men upplösningen blir allt tydligare – västs våld under täckmantel av ”demokrati och frihet” blir alltmer genomskinlig. Väst är dödligt sårat – att ta till militärt våld är ett svaghetstecken och tyder på att motståndet mot västs imperialism är växande.

Så visst, det går inte att fysiskt krama ut mer av moder jord på det sätt som väst gör idag.  Men framför allt kommer väst i framtiden inte kunna suga ut resten av världen som vi gör. Det enda vi har kvar i väst är en övergödd finansiell parasit som vänder sig inåt när den inte längre kan suga ut välståndet från resten av världen. Den finansiella parasiten vill givetvis inte bli sedd – det är ju vad alla parasiter i grunden måste göra, förbli osedd, blir den sedd blir den bortplockad – ”att verka men inte synas”, såsom Wallenberg en gång uttryckte det. Så istället för att folk ser att vi i väst nått ”Peak parasite”  inbillas vi tro att västs troligen ganska drastiska ekonomiska ättestupa beror på att alla resurser helt plötsligt tagit slut. Det har de inte men västs centraldammsugare (med centralbankssystemet i centrum) kan inte längre suga ut resten av världen som den gjort tidigare.

Så om Peak ”allt vad det nu är” är sant är den än värre för väst då den dessutom sammanfaller med ”Peak parasite”. Ta Storbritannien som exempel, de har liksom Sverige en extrem finansiell sektor som bara parasiterar sig fram utan att skapa något reellt av värde. Storbritannien kommer ligga otroligt risigt till när ”Peak parasite” är ett fullbordat faktum. Jämför t.ex med  Argentina med sitt Pampas, enorma natur och energitillgångar. Argentina är ytmässigt  runt 11 gånger större än Storbritannien men med 20 miljoner färre innevånare. Argentina har en outvecklad ekonomi därför att västs finansiella utsugning varit extremt effektiv – vartefter ”peak parasite” hamnar i nedförsbacken kommer länder som Argentina kunna frigöra sig från västs utsugeri. Samma sak med Afrika som har enorma resurser men är extremt underbefolkat jämfört med väst. Hur Storbritannien ska kunna försörja sin  befolkning när den finansiella parasitdammsugaren slutat fungera är en fråga där frågetecknet är gigantiskt (som sagt, 20 miljoner fler Britter än Argentinare fastän Argentina är 11 gånger större).

Mao frågan är om vi egentligen inte delvis kollar på helt fel ”peak” när vi kollar på alla ”Peak”:ar . Den riktigt stora ”peak”:en är ”Peak parasite” och parasiten gör allt för att dölja den.

Trots de dystra utsikterna:

Gott Nytt År på er!

————

Läs mitt inlägg som förklarar hur ”penningsystemet” ( bankskuldbollnings-systemet  är ett mer adekvat uttryck)  är uppbyggt:

Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Här  är enkla frågor som ni kam skriva ut och fråga vänner, bekanta eller arbetskamrater (eller dela ut). Frågorna bör ställas i ordningsföljd

Vad finns på ditt bankkonto?

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”
Mervyn King, Chef för Bank of England

42 thoughts on “Är allt Peak-prat mest till för allt dölja att väst nått ”Peak parasite”?

  1. Vad gäller ”peakar” är bara att tänka på vad exponentiell tillväxt innebär. De måste komma i ett skuld och räntebelagt penningsystem.

    • God fortsättning på dig med, Helena! Man får hoppas att vi nått peak godtrogenhet också. Det är svårt det där – att lita på andra människor är viktigt, mänskligt och något som vi alla behöver mer av men samtidigt är det egenskapar som psykopater och sociopater alldeles för lätt kan exploatera. Att få bort psykopater och sociopaterna måste bli nästa steg – och jag är faktiskt hoppfull – folk börjar alltmer kunna se igenom lögnerna och bedrägerier som bildar grunden för hur samhället styrs av ett gäng fullständiga galningar (som Lennon mycket riktigt sa).

  2. Hmm…har läst detta inlägg flera gånger den sista dagen av 2012 och ett par gånger på det nya året. Inte för att det var svårt att förstå utan för att det är mer än sant som du beskriver verkligheten. Fortsätt som du gör. Uppåt framåt!

    • Tack, Peter! Det ser mörkt ut men som jag skrev till Helena ovan tycker jag ändå att medvetandenivån gått framåt enormt de sista åren. Det är svårare att förnedra folk till tystnad med arrogans, överlägsenhet och oförståeligt svammel. Folk börjar alltmer ifrågasätta och de faller inte lika lätt in i fällan att tro att de själva är dumma i huvudet för att de behandlas som de är dumma i huvudet av arroganta skitstövlar. Jag tror vanligt bondförnuft alltmer kommer tränga undan dimmorna med tiden. Folk är i allmänhet inte dumma – oftast är de bara betingade till att tillbe experter (detta fastän det är helt klart att dessa politiker, ”finansexperter” och ”ekonomer” alltid har fel och i princip aldrig kan förutspå någonting eller än mindre komma med en vettig förklaring).

    • Nä, precis! Men även om Peak ”allt vad det nu är” inte stämmer kommer det ändå gå åt helvete med väst då Peak parasite definitivt stämmer. Så det viktiga, oavsett vad, är att fokusera på Peak parasite för att vi ska kunna ställa om samhället till mer lokal nivå med mindre resursförbrukning. För om penningskapandet ges tillbaka till folket kan vi få pengar och ställa om till ett mer hållbart system genom att skapa pengar till detta ändamål. Men så länge parasiterna får fortsätta suga ut oss kommer den finansiella makten bara vara improduktivt parasitärt slukaraktig.

      Så för mig är det relativt ointressant om Peak ”vad det nu är” stämmer då Peak parasite leder till samma ättestupa i vilket fall. För mig är det viktiga att vi frigör de finansiella resurserna och transformerar dem från att vara improduktiva parasitiska till en mindre resursförbrukande lokal ekonomi som inte längre kan suga ut andra länder. För oavsett vad är det dit vi hamnar när västs utsugeri, den centralstyrda finanssystemet, inte längre förmår suga ut resten av världen.

      Om vi förmås se Peak parasite kan vi dessutom kanske förhindra ett nytt världskrig. När parasiten tappar greppet om sitt utsugeri brukar den vanligtvis starta krig – i princip alla krig har haft finansiella parasiter som motor och pådrivare (krig är ju t.ex ett utmärkt sätt att skapa skulder på).

      Så, enligt mig, är det oändligt mycket viktigare att vi koncentrerar oss på Peak parasite; för kan vi frigöra oss från den finansiella parasiten kan vi få finansiella resurser för att ställa om samhället så att vi bättre kan klara av de andra eventuella ”peak”:arna. Om vi inte lyckas är det nog kört för väst i vilket fall.

  3. Bra, Lincoln! Exakt så är det! Däremot så ser det ut som om peak oil, äkta eller ej (vilket enl. mig verkar vara sant.) bara ytterligare spär på och synligggör parasiten, men det säger du ju också.

  4. Tack för det, Lincoln! Anlogt brukar jag retoriskt fråga varför vi kan välja på 48 sorters ketchup, diskutera likvärdiga pedagogiska inriktningar på tröttsamma möten, välja på vilket demensboende vi vill bli kränkta när det beger sig osv – d v s inomramsliga små frågor som håller folks hjärnor sysselsatta och förhindrade att klura över de riktigt stora frågorna – de utomramsliga som t ex ett sundare penningssystem. God fortsättning!

    • Tack! Jo mångfalden av enfald tror jag också alltfler ser igenom som den illusion det är. Vi får välja vilken sorts ofrihet vi ska ha och inbillas till att tro att valet är frihet.
      God fortsättning på dig med Carina!

    • ”Massmänniskan är någon som varken har den intellektuella kraften att förstå de principer som resulterar i det som vi nu kallar det mänskliga livet, eller tillräckligt med karaktär för att stadigt och strikt följa dessa principer som normer; och eftersom sådana människor utgör den stora och överväldigande majoriteten av mänskligheten kallas de kollektivt för massorna. Det som skiljer massan från Kvarlevan är en fråga om kvalitet, inte omständigheter. Kvarlevan är de som har intellektuell kraft att förstå dessa principer och som har tillräckligt med karaktär för att, åtminstone mätbart, hålla sig till dem. Massorna är de som varken klarar av det ena eller det andra.”

      Vanligt folk är alltså för dumma för att klara av att leva som människa på ett enligt dessa herrar bra sätt, är det vad dom försöker säga?

      • Bugoutbag som exempel är bra. Min utgår för att starta en civilisation andras är bara för att överleva.
        Och min är inte bara för min person jag räknar ju med att övrig familj har noll kunskaper eller färdigheter utan hyllorna eller den verklighet som är för dem nu.
        Så de mina är som massan. Jag minns väl hur det var när mina barn var små 2-4-7 års ålder de hade klart mer avancerade frågor före de skulle skolas av massan. Massan vann över mig. Hehe

      • Vet inte ens om han anser ”massan” vara levande varelser – han anser sig ju själv tillhöra den lilla ”kvarlevan” det måste ju rimligtvis betyda att han utesluter andra från att leva.

        Men man ser vad denna högdragna skitförnämhet och tro på utvaldhet kan skapa för intellektuell inavel (säkert även fysisk då utvaldheten även inskränker urvalet för fysisk reproduktion). För det är ju dravel hela skiten. Att man lyckas förnedra människor till tystnad innebär inte att de är några slags lägre stående varelser som denna arrogante skitstövel efter många krusiduller och piruetter försöker få det att framstå som. Tystnaden från massan är ett resultat av en kombination av förnedring från ”experter” (som inte kan ett skit) och en massmedial betingning som får folk att springa ett varv till i bingolottohjulet och hoppas att de nästa vecka kan få högsta vinsten så de kan köpa sig ur ekorrhjulet och inlåsningen i t.ex boskulder påhittade av finansparasiterna. Att folk är bedövade och i trans betyder inte att de är dumma – de arroganta självutvalda giriga skitstövlarna har gjort det misstaget att tro detta gång efter gång genom historien. Folk vaknar upp och makten börjar alltmer känna att det börjar darra under marken på psykopaterna och de av dessa betingade utvalda sociopaterna.

      • Stefan, jag förstår inte helt vad du försöker säga. Hursomhelst, ett sånt synsätt på människor som redogörs i ”artikeln” vägrar jag dela.

        ”Det som skiljer massan från Kvarlevan är en fråga om kvalitet, inte omständigheter.”

        Vissa är alltså bättre än andra? Skillnad i kvalitet på människor? Det är därför mises-gänget ofta beter sig på direkt avskyvärda sätt mot andra. Dom tror sig ha rätten att diktera vad som är rätt och fel, att sätta deras definitioner på saker över alla andras, att förklara saker för oss ”massor” som inte nödvändigtvis är sant, att låta nedlåtande och framstå som dagisfröknar för oss ”massor”, att bemöta fakta och kritik med ”lille vän, jag är smartast härinne, därför ska du inte säga emot utan bara lyssna nu när jag säger om samma sak igen”. Så, eftersom dom tydligen tillhör denna Kvarleva (observera det stora K:et) så ska jag rätta mig i massledet, hålla käften och bara lyssna?

        Om det finns en ”massa” så beror det isåfall på att en ytterst liten del av människor aktivt GÖR dom till ”massa” genom att tuta i dom oändliga mängder skit genom ”mass median” och något av dom andra verktygen för att fördumma folk.

        Du får tro vad du vill Stefan, men några kvalitetsskillnader på människor, det köper jag inte.

      • Lincoln, du glömde stort k i Kvarlevan. I övrigt kan det här kanske vara ett bra tillfälle för Bamm-Bamm, så jag ansluter mig där. Sånt här vidrigt äckligt elitistiskt ”utvaldhets”-skitsnack gör mig obeskrivligt förbannad. Man hittar det överallt när man läser deras skit. Som det står överst hos liberty silver:

        ””Guld är kungarnas pengar; silver är gentlemännens pengar; byteshandel är böndernas pengar, skuld är slavarnas pengar”

      • Japp stort K var det!🙂 Vilken djävla tomte!

        Det finns en massa sätt som de trycker ned folk på. Jag vet inte om du läst ett tidigare inlägg som jag skrev om inlärd hjälplöshet – det är en taktik som är väldigt vanligt förekommande för att få folk på plats. Det finns gott om härskartekniker:
        Inlärd hjälplöshet, ”shit happens” versus ”konspirationsteorier”
        Tror du känner igen en del i den i hur Cornu behandlar dig för att få dig att lägga sig platt, ska bli intressant läsa din reaktion (Cornu har försökt samma med mig men jag backade inte heller en millimeter – nu undviker han mig maximalt istället🙂 )

      • Nonsens i kvadrat jag vet inte vad som finns i det jag sa som skulle kunna vara ”tro” ifrån min sida. det var ju bara min verklighet.
        Och om kvalitet om olika människor Näh, inte påvisa jag något sådant.
        Men jag påvisar att i mitt tycke så är det fler som är ledda en vad det är folk/massa som tror på sig själva även om de säger att de nu gör det och sedan hänvisar till någon new age variant.
        Jag är säkert inte trevlig när jag säger detta men jag upplever det nästan varje dag bland människor.
        Och topp placerade (få det nu inte till att jag gillar sådana) har sagt till mig att folk har ett behov att bliva lurade ,min jurist har säkert det inspelat och vem vet allt sånt kan ju händas spelas upp för massan någon gång i framtiden. Skulle inte förvåna mig om min gamle tjänare har det som en grej när han dör att saker och ting under yrkeslivet spelas upp för publiken bara för att jävlas.
        Men hur fick du det till med min bugout grej där egentligen? Kolla på you tube for exempel så framgår det rätt klart vad jag svamla om det. Tog det som exempel mest för att det handlar mest om USA och de är extra skojjiga i beteenden i just sådana grejer, de som ska fly ska fly till lantisar som inte vill ha med dem och göra och som hotar skjuta dem.
        Men när det väl är så så får man väl hoppas att detta gudfruktiga land är just gudfriktigt hmmm.
        Nonsens i kvadrat jag vet inte vad som finns i det jag sa som skulle kunna vara ”tro” ifrån min sida. det var ju bara min verklighet.
        Och om kvalitet om olika människor Näh, inte påvisa jag något sådant.
        Men jag påvisar att i mitt tycke så är det fler som är ledda en vad det är folk/massa som tror på sig själva även om de säger att de nu gör det och sedan hänvisar till någon new age variant.
        Jag är säkert inte trevlig när jag säger detta men jag upplever det nästan varje dag bland människor.
        Och topp placerade (få det nu inte till att jag gillar sådana) har sagt till mig att folk har ett behov att bliva lurade ,min jurist har säkert det inspelat och vem vet allt sånt kan ju händas spelas upp för massan någon gång i framtiden. Skulle inte förvåna mig om min gamle tjänare har det som en grej när han dör att saker och ting under yrkeslivet spelas upp för publiken bara för att jävlas.
        Men hur fick du det till med min bugout grej där egentligen? Kolla på you tube for exempel så framgår det rätt klart vad jag svamla om det. Tog det som exempel mest för att det handlar mest om USA och de är extra skojjiga i beteenden i just sådana grejer, de som ska fly ska fly till lantisar som inte vill ha med dem och göra och som hotar skjuta dem.
        Men när det väl är så så får man väl hoppas att detta gudfruktiga land är just gudfriktigt hmmm.

        ——————–
        Jag har ju varit i spelet och det heter att man ska glömma massan för man är inte i den divisionen längre. Jag har själv blivit tillsagd så att jag inte ska bry mig om hmmm massan för det har jag inget för. Och så är det också tyvärr så länge massan avgudar systemet utan att veta att de gör det.
        Men detta innebär inte att jag är dem eller dom jag är jag. Så missförstå mig gärna men fatta rätt🙂

        ——–
        Nonsenikvadrat “Att folk är bedövade och i trans betyder inte att de är dumma – de arroganta självutvalda giriga skitstövlarna har gjort det misstaget att tro detta gång efter gång genom historien.” Lincolns text.

        Men efter de gjort upp ,har rätt spelare kommit på plats då? Jag vill inte säga detta egentligen men känslan säger mig att på lur ligger räven efter att massan ordnat spelplanen.
        Och dessa av samma sort som styr eländet idag offrar sig gärna, har inte hittat klippet när en av dessa pratar om herren och fullständigt är fanatisk i sin tro (dessa är det som är djävulsdyrkare) Så i det fallet säger jag som Alex Jones du behöver inte vara religiös för att ta in det i ditt medvetna de är garanterat religiösa och för sådana är det högsta att få dö för denna. Big trouble.

    • Stefan, jag måste medge att jag ibland har svårt att förstå det du skriver. Om jag missförstod dig så ber jag om ursäkt. Jag tror att vi har olika sätt att tänka, därför blir det ibland svårt för mig att följa med i dina resonemang. Det blir inte bättre när man blir på Bamm-Bamm humör heller. Det är kanske bättre att inte diskutera sånt här alls om det tar energi från själva huvudfrågan här, penningsystemet. Kanske är det meningen att vi ska bråka om annat så att rådande ordning kan fortsätta under tiden?

  5. Huvudet på spiken , Lincoln :)!
    Jag översatte din blogg till finska och satte ut den med link på FB.

  6. Nonsenkvadrat
    Det är lugnt jag såg det aldrig som ett bråk. När systemet fallit så räknar jag med att vargarna i fårakläder visar sig på scenen. Och när seger-yran är som störst tar de platser och folket hurrar. Så när kampen borde vara som störst är den som minst (hoppas jag har fel, jag brukar inte ha´det tyvärr) Man måste vara steget före och det är vi inte. Nu är vi i det som är självklart eller hur? Så i mitt tänk gick det längre tid en vad som var uträknat av dessa ej sympatiska typerna de med stort K.
    God fortsättning önskar jag alla

  7. Ping: Massfragmentering, dimridåprojekt… | Autentopia Blogg

  8. Tack för ditt kämpande Lincoln! Det passar bra att ge dig lite uppskattning för 2012s förtjänster.
    Jag har inget att tillägga om din nya tes om Peak parasit. Jag förstår inte konceptet. Jag får inga aha upplevelser. Parasiterna kommer bara bli mäktigare och addera ytterligare abstraktions lager mellan sig och massan. Det är möjligt att karriär sugna småparasiter blir uppätna men det leder inte till ngt fall för storparasiterna utan en konsolidering och ytterligare förstärkning av parasiterandet. Kanonerna mot SaudiArabien(petrodollar) kommer få sin kopia men riktade mot Iphone tillverkande kineser (Iphonedollar). Så under tiden kommer vi att surfa på USAs kanonbåts diplomati medan du föreläser om hur penningen styrs, för den förvillade massan. (Liknelserna skall ej ses som exakta händelser utan som känslan från flera mindre maktdemonstrationer från USA)

  9. Bra vinkling på peak-frågan. T.ex. Kina har ju hittills huvudstupa kastat sig mot att göra exakt som väst i turbofart. Men om de nu skulle vända på klacken i insikt om att privatbilism och prylkonsumtion är dödsdömt och destruktivt, och istället satsa på lågenergisamhälle och lokal odling, fast samtidigt bevara en högteknologisk spets inom bla. militären, så skulle de fortfarande ligga mycket bättre till än västländer. De har väl fortfarande en stor bondebefolkning på landet, samtidigt som de plockat hem alla västs fabriker och know-how. Och om man bara använder oljan till betydelsefulla saker istället för att fjanta bort den på McMansions, Thairesor och åka köpa kvällstidningen, så har man den ju i överflöd.
    Verkar ju också som utvecklingen inom vapenområdet pekar mot att väst tappar överlägsenheten. De oövervinneliga amerikanska hangarfartygsgrupperna verkar ju redan i dagsläget vara ”sitting ducks” för en svärm av de nya allt mer lättillgängliga kryssningsmissilerna. Blir intressant se utvecklingen i Syrien, om USA för första gången skall ge sig på nån som faktiskt kan försvara sig.
    Backade förresten inte Israel lite märkligt snabbt i Gaza nu senast ? Inte så kul längre när missilerna nådde Jerusalem ?

    • En bra och viktigt publicering från dinosauriemedia. Dock är denna information till massorna ungefär 30 år försent. Bättre sent än aldrig är en klyscha men i detta fall är det försent.

      • Det är aldrig för sent! Eller jag vägrar iaf att tro det. Folket behöver få veta hur vårt penningsystem fungerar. Med den kunskapen har VI makten att förändra – om vi tar den vill säga. Gör vi inget (som tyvärr allt för ofta brukar vara det svenska sättet) kommer heller inget att hända. Men jag är fortfarande hoppfull. Fler och fler börjar få upp ögonen nu.

  10. Gräshoppor, det är Väst och har varit det länge. Hoppar från ett fält till ett annat i ständig sökan efter föda. Det sker under friska paroller som; free trade, free market, frredom, democracy. Mycket om frihet men bara för gräshoppor.

  11. Ping: Peakar i ett komplext och sammanflätat sammanhang… | Autentopia Blogg

  12. Ping: Det är enkelt att bedöma syftet med en idé… | Autentopia Blogg

  13. Ping: GOD JUL & GOTT NYTT ÅR! | Autentopia Blogg

Kommentarer inaktiverade.