Video beskrivande penningsystemet

Gjorde en video som beskriver penningsystemet. Jag låter normalt sätt som kocken i mupparna men här låter jag t.o.m värre då jag är snorig och djävlig (därför slängde jag ihop den här videon på en halvtimme – orkade inte gå ut). Var dessutom tvungen att ändra ljudet som var för lågt. Ber om ursäkt för att det låter för djävligt men det blev som det blev – jag har inte tid att göra något snyggt. Hoppas det blev förståeligt ändå.

I exemplet använder jag bara tre storbanker som har tillgång till centralbankspengar. Det finns några till och de finns även ickebanker som kan ha tillgång till centralbankspengar men inga kan betala med centralbankspengar.

Gjorde en till video lite snabbt, låter lika illa den🙂 :

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4 thoughts on “Video beskrivande penningsystemet

  1. Mycket bra Lincoln! Mer sånt här, det kan aldrig bli för pedagogiskt. Det är nog bra att försöka belysa varför folk borde bry sig om det här som du gjorde nu, för jag tror faktiskt att många undrar vad allt fuzz är om egentligen och hur det påverkar dom.

    Mycket bra video! Fast du har nåt södertugg tror jag men det kan ju inte du hjälpa🙂

    • Tack, Nonsens!
      Jo, faktiskt kommer jag från söder då söder fortfarande var söder – nu är det ingen större skillnad mellan Södermalm och Östermalm – det är stor bokstav på båda samt fina tanter som trippar omkring med råtthundar. Det söder jag växte upp med var mer som Tårtan:

      Tror jag låter extra nasalt för att jag är förkyld🙂

  2. Bra videofilm!
    om inte tv:n är utkastad tänkte jag tipsa om Vetenskapens värld ikväll. Om hur vår hjärna skapar illusioner och hur det kan utnyttjas. Har sett något liknande förut som var intressant.
    Har klagat en del hur jag faller offer för ”mördande reklam”. Men hur aggressiv marknadsföring som helst är man ju ändå medveten om, och kan säga ifrån. Även om reklamen vädjar till våra naturliga behov och instinkter, som borde tillgodoses på annat bättre vis, så vet man vad man gör och kan säga ifrån.
    Illusioner är ju något annat. Med tanke på penningsystemet som givetvis är en medvetet skapad illusion. Det finns kanske en hel del annat också som vi går och tror på.
    När man väl accepterat illusionen som verklighet kan den som medvetet bedrar tydligen säga sanningen rakt ut, utan att det ”hörs”.
    Ordet ”Betalningsavveckling” tex, ganska hånfullt egentligen

    Tycker din film är bra, återigen!

Kommentarer inaktiverade.