Ta bort bankerna från betalningsströmmarna

Det finns väl ingen som på fullaste allvar menar att om jag ska betala korvgubben 20 kr för korven måste jag först gå in på banken och ge ifrån mig 20-lappen till bankpersonalen som sedan går med mig tillbaka till korvgubben och betalar korven åt mig med 20-lappen (lägg därtill att banken kräver en avgift för denna ”service”). Det samma gäller givetvis de digitala kontanterna – med dagens teknik behövs ingen mellanhand i form av banker. Folk skulle kunna ha konton direkt på Riksbanken och kunna betala varandra direkt.  Banker ska låna ut det som folk kan avvara – inte lägga sig som parasitära mellanhänder i betalströmmarna.

Tillägg:

Viktualiebrodern har skrivit ett mycket välskrivet och intressant inlägg kring historien om hur staten inte ens har hand om skattekontona då de ligger hos SEB. Dvs vi betalar skatt till Wallenbergs bank – så var det med landets ”suveränitet”.  Inte ens staten kan således betala digitala kontanter direkt utan måste gå genom det privata oligopolet som mellanhand.

http://viktualiebrodern.wordpress.com/2013/01/18/fler-betalningsmedel-i-skatteuppborden-del-1/

 

 

————————–

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda -om någon vill göra dem  snyggare så varsågoda.

1)

2)

————————-

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

6 thoughts on “Ta bort bankerna från betalningsströmmarna

  1. Nationen Sverige tvingades lämna guldmyntfoten i september 1931, enligt uppgift från riksbanken pga. ”spekulation mot kronan”. Sannolikt gjorde alltså Sverige konkurs då man inte kunnde fullgöra sina plikter gentemot långivare mha. det guld som fanns i cirkulation, alltså de facto en konkurs oavsett hur man benämner det. Föreställ dig nu att Sverige gått i konkurs, och att denna konkurs har inte avvecklats utan fortlever till denna dag vilket är fallet. Kreditorna krävde att ett bolag skulle bildas med samma namn som nationen och det är i detta företag vi lever i idag och där Fredrik R är VD. (Bolaget är registrerat hos Amerikanska SEC (Edgar systemet), SEC är ett annat bolag under us of a, vilket är ett annat bolag).

    Pengar idag säger man är ”fiat currency” men det är inte riktigt sant, då de pengar allmogen kommer i åtnjutande av alltid backas av arbete. Arbete ersatte alltså guld som tillgång i valutan. All upparbetad tid på den svenska arbetsmarknaden rapporteras in till myndigheterna och ligger alltså till grund för individens kreditutrymme. När jag går till banken för att låna, kollar banken först av med riksbanken där pengarna skapas för att sedan föras över till mitt konto hos valda bank, som sedan betalar ut pengarna. Pengarna som alltså skapats mot mitt redan nedlagda arbete, jag har s.a.s redan betalat pengarna, men nu vill banken dels att jag ska betala ränta och snart också amortera på de pengar som jag redan skapat genom att bidra med mitt arbete.

    I princip är det såhär alla slavekonomier fungerar idag, under en företagsstruktur med den självvalde slaven som bär upp det hela längst ner i näringskedjan. Ja, de argumenterar så, att detta är självvalt av var och en, då man friviligt ingått avtal, dels med banken och dels med Företaget (staten) och dess underavdelningar (f-kassan, transportverket etc etc), låt vara att de aldrig talat om hur samhället verkligen fungerar och styrs (det kallas adhesion contract).

    Det jag vill få fram är principen om hur systemet fungerar idag, inte exakt vad pengar är.

    Min uppfattning är att det egentligen inte är något principiellt fel på systemet om bara fler kommer på hur det fungerar och kan skicka sina räkningar till statskassan för neutralisering. Nu är det ju uppenbart att det används för att berika ett fåtal till flertalets förfång. Catherine Austin-Fitts menar att gemene man borde vara c:a 10 gånger mer materiellt välbeställd än idag i ett sunt finansiellt system, det ligger mycket i det. Den här planeten är mycket rik, varenda en på planeten kan leva mycket gott, utan miljöförstöring om vi bara använder de teknologier som dessa law-merchant-law typer hindrat oss från att ta del av.

    • ”När jag går till banken för att låna, kollar banken först av med riksbanken där pengarna skapas för att sedan föras över till mitt konto hos valda bank, som sedan betalar ut pengarna.”

      Endast om du plockar ut pengarna i kontanter har du lånat pengar av banken som Riksbanken har skapat. Det du har på kontot är bankens skuld till dig på pengar och inte pengar. Banken ”lånar” mao endast ut sin egen skuld till ditt konto och inget annat. Skulden som kluddas på ditt konto hittas på av banken och inte av Riksbanken.

      Kolla gärna videorna nedan.

      • ja jag har inte kollat att mitt inlägg är semantiskt korrekt, dock ville jag få fram hur systemet funkar rent principiellt. När jag lånar från banken, lånar jag inget (precis som du skriver), de är bara mellanhanden mellan mitt batalningsmedel (eller vad f-n jag ska kalla skiten) och mig, som gör det möjligt att komma åt mitt arbete i form av ”pengar”.

      • Jo, att systemet är till för att maximera storleken på mellanhanden har du helt rätt i. Egentligen kan man likna det med binnikemasken som lägger sig i tarmarna och försöker lura värddjuret att masken är en del av matsmältningssystemet. Att tvinga värdena som skapas i samhället att gå igenom binnikemaskarna bankerna är samma sak. Bankerna behövs inte i betalningsströmmarna – de är bara parasitära och suger bara ut värdet av våra arbeten utan egen arbetsinsats. Vi ska kunna betala varandra direkt – antingen med fysiska kontanter – eller med digitala kontanter genom att alla har konton med digitala kontanter på Riksbanken (idag är det ju bara binnikemaskarna, storbankskartellen, som har konton på Riksbanken och som på så sätt kan tvinga betalströmmarna att gå igenom deras binnikemask-system).

        Samhället behöver gå igenom en avmaskning och rensa bort parasiterna.

Kommentarer inaktiverade.