Varför lyssnar inte Holländarna på Cornucopia?

Peter som driver den utmärkta bloggen ”Intressanta Nyheter” skriver att staten tagit över en till bank i Nederländerna. Tydligen sitter staten med 2 av 4 storbanker i knät nu. Peter skriver:

”Det som slutligen fällde banken, är det alla banker är rädda för, ett stort utflöde av insatta medel. Då vårt extremt instabila finansiella system inte klarar av att ens en misskött storbank går omkull, så blev nationalisering tvungen.”

Fast egentligen har ju inga pengar blivit insatta på kontona – det är ju det som är problemet. Om de hade blivit insatta skulle de ju finnas där – men de gör de ju inte. Allt bygger på att vi låtsas att Kejsaren har kläder.

Alltfler inser att bankerna inga pengar har på kontona utan allt bygger på att vi ska låtsas att något som inte finns där finns där. ”Penningsystemet” bygger helt på att bankerna ska slippa betala sina skulder till kontokunder och att vi ska bolla runt bankernas skulder mellan våra konton (detta då, återigen; kundernas kontoinnehav är bankens skuld på pengar till kontoinnehavaren och inget annat).

”Finansexperten” Cornu vet dock, som alltid, bättre än så då han menar att bankernas skulder på pengar (=kundernas kontoinnehav) är mer pengar än de pengar bankerna är skyldiga sina kontoinnehavare.  Så om Holländarna bara hade lyssnat på Cornus ”visdomsord” så skulle de kunnat fortsätta  klä Kejsarens tulpaner med än mer ickeexisterande kronblad. Nu verkar Holländarna lärt sig ett och annat om tulpaner som Cornu aldrig lärt sig – Holländarna vet att bladlössen har ätit upp kronbladen och att tulpanerna är bladlösa. Sedan spelar det ingen roll att Cornu kallar Holländarna dumma i huvudet för att de inte ser det Cornu inbillar sig se – Holländarna har nämligen  sett nakenheten och kan inte inbillas till att se det som inte finns där – oavsett hur mycket arroganta besserwissrar  som Cornu intygar att det visst finns där.

Tillägg:

Även Cervenka på SvD tar upp nationaliseringen av banken:

“Orsak: kunderna tog ut sina pengar i banken i snabb takt, närmare bestämt 2,5 miljarder euro på 14 dagar, och konkursen stod därmed för dörren.”

—————–

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda -om någon vill göra dem  snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

Det blir nog ett avbrott för obestämd tid  på denna blogg. Jag känner att jag har sagt det jag behöver ha sagt och förstått det jag behövde förstå.

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

5 thoughts on “Varför lyssnar inte Holländarna på Cornucopia?

  1. Nu har mises-gänget fått ett gästinlägg hos cornu. Jag orkar inte ge mig in i debatten, det blir bara pajkastning och genererar lön till Cornu.

    • Nä, man ska inte mata Cornu.
      Antalet kommentarer hos Cornu sjunker och sjunker tycker jag. Hans besökssiffror tror jag han trycker upp själv – han har ju magisterexamen i datalogi🙂 .

Kommentarer inaktiverade.