Håller ”kapitalismen” på att ta död på sig själv?

Som jag ser det finns det två “krafter” som verkar i det nuvarande kapitalistiska systemet (om det nu är ett kapitalistiskt system). Dels en där eliten alltmer desperat försöker koncentrera kontroll och makt till allt färre – dels en motverkande upplösande ”kraft”. Vi ser den koncentrerande ”kraften”  i t.ex

 * Överstatliga projekt som EU

* Bankunioner

* Ökat kontroll och övervakning av människor

* Maximering av skuldslavbindningen genom penningsystemet

* En allt större koncentration av ägande och kapital till ett fåtal

* Fackföreningar som representerar sig själva och som slutat representera sina medlemmar

* Politiker som slutat representera sina väljare och istället representerar sig själva och sina uppdragsgivare, finanseliten

 Fyll gärna på med fler exempel

Att elitens makt som beskrivs ovan blivit allt tydligare de senaste årtiondena kanske kan ses som en styrkedemonstration men jag tror faktiskt det är tvärtom – när eliten måste visa sin makt är det för att systemet håller på att upplösas. Eliten vill egentligen dölja sina redskap för om folk blir medvetna om vilka metoder som eliten använder är risken stor för att uppror i en eller annan form uppstår. Wallenbergs ordspråk ”Att verka men inte synas” är viktig för elitens kontroll ska fungera. De senaste årens synliggörande av maktstrukturerna som vi hålls fångna i är inte ett tecken på ökad styrka – det är tecken på upplösning och desperation.

För jag tror makteliten är desperat i sitt försök att hålla ihop sitt sönderfallande imperium. Maktelitens koncentration och centralisering av makt, kapital och ägande har nått en punkt där den punkterar sig själv. De medel som makteliten använt för att öka koncentrationen och centraliseringen av makten vänds emot dem. Det bottnar i grunden i att makten inte längre kan kontrollera informationen och bestämma hur vi ska uppleva verkligheten. Jag tar några exempel

* Internet, som var byggt för att fånga oss i bankernas skuldslavnät byggt på kontopåhitt, har skapat en informationskanal som eliten inte längre kan styra genom sina traditionella kanaler – fördumningsmedia (TV, tidningar etc)

* Folk börjar alltmer inse att penningsystemet är ett centraliserat projekt byggt på att maximera mängden skuldslavar som eliten kan mjölka

* Folk börjar få upp ögon för att pengar enbart borde vara ett informationssystem där pengar bara är en neutral värdeförmedlare

* Folk börjar bli medvetna om att en medborgarlön är möjlig

* Folk börjar inse att de kan själva förmedla värden mellan varandra genom Internet lika lätt som banksystemet kan skapa sina skuldslavspåhitt på konton. Pengar är information om en varas/tjänst värde i förhållande till andra varor/tjänster – det finns massa olika decentraliserade sätt som inte innefattar bankernas centraliserade skuldslavbindning som genom Internet kan lösa problemet med värdeförmedling.

* Folk ser politikerna som de marionetter åt makteliten de är

* Tekniken gör att folk kan börja skapa sina egna saker i större omfattning – jag tror 3D -skrivare kommer revolutionera framtiden. CNC-maskiner finns redan som blir billigare. Jag tror vi inom en snar framtid lokalt kommer kunna producera saker vi behöver – vi behöver bara ladda ned en fil – det finns redan open source projekt där folk ger bort sina idéer så att alla kan ha nytta av dem. Jag tror alltfler lokala ”Do it yourself” föreningar kommer skapas.

*Den stordriftstillverkning som finns blir alltmer automatiserad och behovet av arbetare minskar. Det blir allt svårare för makten att upprätthålla den kollektiva lögnen om arbete.

* Alltfler börjar inse att ett gott samhälle inte kan bygga på en liten elitklicks narcissism och egennytta

Finns säkert fler upplösande faktorer som gör att elitens maktfullkomliga ansikte blir alltmer synligt. Det är viktigt att vi inser att den brutala makten som döljer sig bakom den alltmer genomskinliga fasaden inte är ett styrketecken där det enda valet vi har är att lägga oss platta för ”övermakten”. Det vi ser är, som sagt, desperation och upplösning – eliten vill inte synas; de vill mjölka oss utan att vi märker det. Den centrala utsugningsmekanismen håller på att upplösas.

——————–

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda -om någon vill göra dem  snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

Det blir nog ett avbrott för obestämd tid  på denna blogg. Jag känner att jag har sagt det jag behöver ha sagt och förstått det jag behövde förstå.

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

9 thoughts on “Håller ”kapitalismen” på att ta död på sig själv?

  1. Såg att Eurokrisen är över. Igen. http://www.di.se/artiklar/2013/2/19/banknestor-spar-jobbkris/ Nästa kris blir politisk och handlar om massarbetslöshet. ”Han spår att det krävs drastiska åtgärder, såsom lönesänkningar, ändrade arbetstider och sänkta pensioner, för att ta sig ur avgrunden.” Rädda människor är bra för makteliten. ”I dag byggs det stängsel kring dem som är på arbetsmarknaden, stängsel som håller alla andra ute” Vi-mot-dom är också bra för makteliten. Men du har rätt – fler och fler får upp ögonen för det sjuka i systemet.
    Hoppas att vi snart får se förslag på lösningar också på SvD´s ekonomisida och i SVTs samhällsreportage. Och att maktens män och kvinnor ställer upp och försvarar det rådande systemet🙂
    Tittade på programmet om lönerna i veckan och blev förvånad över att Rune Andersson hade så ihåliga argument för sin och hans kollegors höga ersättningar. ”Men så länge folk i gemen har det drägligt är det väl bra att såna som jag tjänar mycket pengar?”

  2. Skönt att du är tillbaka igen. Höll nästan på att bli en ”konspiraionsnöt” där ett tag😉

    Fortsätt detta!

  3. Klockrent, Lincoln!🙂 Reinfeldt hade inte behövt svinga sin jobblinjepiska så ihärdigt om det inte hade varit för att systemet börjar bli alltför transparent. Skärpta Lena Andersson (DN) skrev en strålande artikel för en tid sedan om just den egalitära staten som jag snappade upp och delvis citerade ett blogginlägg från i somras: http://www.autentopia.se/blogg/?p=4277

    Jag tror också att systemets alla avarter som numera ligger i öppen dager är signaler om vi står på tröskeln!

  4. @Case
    Visst är det så
    @Peter
    Tack! Jag lyckades ställa till det med inställningarna (vete fan vad jag gjorde🙂 )
    @Carina
    Tack! Jo, det är en stor låtsasvärld vi inbillas tro på och som alltfler börjar se igenom.

  5. Ping: Blandade nyheter | Intressanta Nyheter

  6. Förutbestämd eller ett utfall av möjligheter dvs val utifrån ett läge är i dvs jag nu. Koka kaffe är hett på listan ut och åka buss är lågt på listan och kan uteslutas typ ,ju mer rutin av sitt leverna ju mer stagnerad blir man och jag märker att detta ökar nu med att vi här i min stad är försöks anläggning för resten av vattenförsörjningen i landet.
    Bara ville säga det.
    Jag märker min minskade vilja att göra annat utanför mina rutiner visste jag inte denna fadäs så skulle det vara en värre. I need to get the fuck out of this insane town eller börja framställa mitt egna vatten.

  7. Tack Lincoln. Detta måste spridas, hoppas du fortsätter vilket jag antar att du gör. Framtiden kommer att bli intressant och det kommer säkert finnas massor att skriva om.🙂

Kommentarer inaktiverade.