Bankkrisen på Cypern: Håller parasiterna i panik på att förtära varandra?

Hela banksystemet är uppbyggt som ett pyramidspel. Jag har alltid tyckt att det är lättast  att förstå ett pyramidspel om man vänder pyramiden upp och ned. I spetsen har bankerna en extremt liten mängd pengar ovanpå dessa riktiga pengar har bankerna byggt ett enormt luftslott där de lovar sina kontokunder stora summor pengar om de bara inte plockar ut dem ur pyramidspelet. De har med alla medel försökt balansera detta pyramidspel på den lilla lilla spetsen av riktiga pengar. Det fungerar så länge det går att lura folk till att tro att bankernas skulder, dvs kundernas kontoinnehav, ÄR pengar. Vid en bankrusning avslöjas obönhörligt bedrägeriet och pyramidspelet fallet.

bank1

Så när finansminister Borg pratar om det ”stabila” svenska banksystemet ska man ha bilden ovan i huvudet. Borg är en marionett som säger vad som behövs för att pyramidspelet inte ska haverera.

Bankerna måste kartellaktigt låtsas som om pyramidspelet är det mest förtroeingivande som byggts på denna jord – de måste ljuga samstämmigt. Men nu börjar det bli alltmer klart för folk i alla länder att det är ett pyramidspel – det blir allt svårare att ljuga. Nu står pyramidspelet på sin spets och vinglar utan att de kan dölja det längre. Folk litar inte på bankerna och börjar plocka ut sina pengar. Det sker mest i länderna vid medelhavet där folket genomskådat bedrägeriet tidigare än här i landet lagom. Borgs ständiga påståenden om att de svenska bankerna är så mycket stabilare än andra länders banker ska ses ur det perspektivet. Borg är en tämligen äcklig lögnare som slickar röven på banksystemet så att de svenska bankerna ska kunna stå på benen ett tag till. Jag tror bilden nedan illustrerar vad jag menar.

bank2

När bankerna börjar förtära varandra för att kunna hålla sig upprätta bara ett litet tag till är det riktigt illa ute med det globala bankkartellsammarbetet. När parasiterna börjar äta av varandra är pyramidspelet illa ute.

Som jag skrivit tidigare har planen aldrig varit att rädda de Cypriotiska bankerna. Planen har hela tiden varit att välta dem så att andra parasitbanker får något att äta.

Kanske är det dags att göra som rymdvarelserna i den här videon – skjuta parasiten?

Slut på inlägget.

—————

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda -om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

19 thoughts on “Bankkrisen på Cypern: Håller parasiterna i panik på att förtära varandra?

  1. Perfekt beskrivet Lincoln. Så här på morgonen idag funderar jag på värde och hur vi värderar och hur då detta har klumpats ihop och gets bort till parasiter att vara vår demokrati vilket ju är fallet.
    Alla värden rinner per automatik till banksterna genom ränta i alla led ”det borde alla veta vid detta tillfälle men gör det nog inte” Själva rätten att värdera värden ska vara demokratiskt och något sådant går inte överlämna till andra om det görs så finns ingen demokrati och ordet är så manglat så det har ingen som helst betydelse idag det är bara checka hur ordet demokrati beskrivs i Vicki P så får man en snabb inblick i att allt är åt h—-te. Återkommer till detta när jag vet hur skriva någon sån där förklarligt för det var i detta jag börja tänka och förstå eländet och nu har det ju gått x antal år sedan dess.
    Det handlar lite tycker du som jag så tycker jag så och därför reagerar parasiten över vår urluggade demokrati vilket ord man ej ens kan använda för det är helt urvattnat i betydelsen ,se vicki P.
    Varför blir jag så himla långrandig. Varför inte lägga fram vad jag vill säga? Jo för jag vet inte hur säga.
    Men jag tycker att det behövs inpränta hur saker borde vara i sin natur om naturen är polerad till det goda vilket vi har som människor en förmåga till, kanske fenomen till var mer rätt att säga för ordet natur landar mest i att äta eller ätas och det är inget vackert även ifall många ser det som vackert för de tuschar bara ytan och är lätt ledda. Alltså en kick till ledarskapet då också för det är lite fel det med det är sådana som också bara tjänar sitt egna syfte och skapar typ va faen heter det nu jo sekter .Samhället är som en sekt sek.t kunde man säga för att skojja till det. Tragi komik liksom hehe. Nu säger naturen sitt och jag ska äta för att inte då ätas.
    Ja bara då vad behövs helt som kortast jo, självförtroende men där blir det ju kakformar om man ska odla det i andra och den som sår ska skörda också frukterna, men man kan ju se det som att man är en del av hela universum och genom det ju då tillsammans skördar i ett och samma svep.
    Alltså hårfint mellan ego och icke ego då. OMG vad jag ramlar iväg I tanken men en mer folklig tex är på gång och landar snart.

  2. Folkligt ,jo jag menar utifrån vad de är i sina roller och inte jag då ur mitt egna perspektiv vilket inte alls är folkligt och blir därför svårbegripligt. Så det handlar om skatter ränta arbete vilja och värderingar då ur perspektiv som närande och tärande som liksom är samma som vad skatter klär i fel värderings samhället perspektivet som möjlig gör värderingen överlämnad till parasiten alltså så långt ifrån demokrati man någonsin kan komma.
    Allt är fel och måste ändras radikalt annars går det bara i samma mönster och få fram trumpeter med vackra sånger för det är föbannat svårt. Nu vart jag otålig hehe

  3. Du har bra och enkla illustrationer. Folk förstår sig sällan på de ”digitala kontanterna”, eller centralbanksreserver/reservkonton mm. som det heter på bankorvelianska. Och om det inte finns några sådana ”kontanter” på deras konton så faller banken. De kan ju förstås låna från centralbanken eller av andra banker antar jag, men då måste de ha förtroende vilket är lite svårt att ha om man håller på att gå omkull….

    • Förtroende det är det som är problemet. Varför ska någon ha förtroendet att ge förtroendet till alla banker att äga frukten av värderings apparaten penningen. Den frukten ska tillhöra alla och precis delat lika till alla istället för att på något lustigt sätt ha funktionen som nu och igår vara till för kotlett luggar och annan dynga. Och värst av allt av någon mer olustighet så ser ju den stora massan upp till dessa som duktiga pga. oförstånd.

  4. Jag kritiserar inte nu Lincolns jobb här. Men så här ser jag då mycket för mycket då och det är så här då ungefär. Hur ska man förklara hur en maskin som inte ens på ritbordet fungerar hur den fungerar, ja det är ju något som blir i pappers korgen så klart och det samma är det med värderings maskinen pengar av idag med dess parasiter då förstås. Det hela borde vara uppenbart att systemet som sådant är slut och det är bara en sak att göra och det är att börja ett nytt som har riktiga och ärliga grunder alltså helt i motsatts vad politik och pengar är idag.

    Liksom Höger om eller vänster om mars är samma sak men bara om är betydelseläst utan handlingar framlagda. Så livbåten som sätts ut är ju bara en tillfällig nödlösning som i sig själv inte är att vara i land liksom.
    Lösningen kan ju vara att bara ta bort tandvärken alltså parasiterna och deras hushållning av värdefrukten av värdesättningen eller hur faen det ska heta på fina gatan. Men för mig är det inte nog skuld ska bort överhuvudtaget för det är negativt och hindrar utvecklingen . Jag hatar när det gör så att det ska gå långsamt för det klarar inte folket enligt mupparna jag liksom har fått någ av dessas jamande om hur de vet vad som är bäst för andra liksom utvecklingen får inte gå för fort heter det och det är bara för att skydda dessa parasiter inget annat. Åh luft.

  5. Luft var för jag glömde att andas. men hur som jag menar att de som kvittat skuld med värde noten har oskäligt tjänat på detta i form av ränta och den ska konfiskeras och användas istället för skatt för att bygga det framtida samhället utan ränta på skuld. För det är det jag tycker, oskäliga saker och handlingar ska bort helt enkelt precis som tandvärk. Och om det går diskutera ifall gott skall verka eller ont ska verka tycker jag inte finns att diskutera och de som försvarar det onda är ju för att bevara det onda systemet för det är bara ett ont system för de mest fåfängdas syften.
    Det är det som måste ligga klart på bordet en gång för alla och det är inget att liksom ha politik om ifall 1+1 är två eller inte , men det är just det är med politik idag och samma är det med ordet demokrati är det demokrati eller är det inte det inga svåra frågor svaren är bara, men som sagt de som ändå då tänker mala om det gör ju det och får sina anhängare på mycket märkliga grunder som ju då förstås inte är några föbannade jävla grunder. Det är det som är problemet och åthelvetet med dessa lögnare inga kompromisser där inte. Spik i foten är inte bra liksom och det är inget att diskutera ifall det är det. Dags att andas igen åH luft.

  6. Kan börja med att säga att jag har fått många aha-uplevelser av denna blogg, var först helt anti, men sen gick det upp för mig hur allt ligger till!

    Funderar på en sak angående bankomatuttag. Hur betalar bankerna för kontanterna, ger dom myntverket lika mycket digitala kontanter som tas ut?

    • Tack för att du stått ut med mig!🙂 Tyvärr skrämmer jag nog iväg många med mitt språk men va fan, jag är den jag är, kanske mest på ont🙂

      Intressant fråga som jag heller vet detaljerna kring.
      Men det borde ju vara som du skriver att Riksbanken växlar digitala kontanter mot fysiska kontanter när banken behöver – det verkar logiskt. De är ju centralbankspengar nominerade i Svenska kronor.

      Om det skiter sig med centralbankspengar, t.ex om bankerna vägra bolla t.ex bostadsobligationer i Interbank Lending, köper Riksbanken och Riksgälden upp bostadsobligationerna upp digitala kontanter på bankernas centralbankskonton. Det hände t.ex 2008 då de köpte upp nästan hälften av alla bankernas bostadsobligationer så att det blev mer digitala kontanter i systemet.
      Skrev lite mer utförligt om det här:
      https://parasitstopp.wordpress.com/2012/11/12/6390/

      Kanske kan bankerna också kan sälja värdepapper till Riksbanken och Riksgälden i kris och Riksbanken hostar upp nyskapade fysiska kontanter. Men det är också bara ren spekulation från min sida.

      Som sagt, bra fråga, hoppas någon kan hjälpa till och svara bättre än jag lyckades med ovan.

  7. Bilden med trianglarna är bättre än du kanske tror ur det beskrivande perspektivet. Planen från kannibalens sida är att äta sin granne genom att fälla den, när det inte mer går att hålla formen på den egna triangeln trovärdig, eller omvänt fälla banken för att den inte skall fälla resten. Problemet för triangulatörerna är att trianglarna måste stå på fast mark i botten, på sin spets alltså, i människors förtroende. Om då en av trianglarna som står bredvid varandra faller så innebär det av geometriska skäl att de fasta spetsarna i trianglarna utsätts för påverkan. Det har uppstått ett momentum i den kannibaliserande resten.🙂

    • Japp, så kan man se det! Bra metafor, Carl!

      Man kan kanske också se de som rövarskepp där inget av skeppen har tillräckligt med barlast förankrat i människors förtroende och därför riskerar kantra. Ett skepp försöker skjuta sönder ett annat skepp för att komma åt skatterna i lasten och överföra det till den egna barlasten så att det egna skeppet kan få lite mer tyngd och rida ut stormen.

      Skitsnack om slöa och korrumperade Greker, Italienare, Spanjorer som inte vill arbeta etc medan de hävdar att t.ex Svenska banker är så oändligt mycket bättre är ett exempel på detta kannibalsjöröveri. De nyttiga idioterna politikerna (t.ex Borg i Sverige) sänker trovärdigheten för andra banker i andra länder medan de höjer t.ex de Svenska piratbankerna till skyarna. Resultatet blir kapitalflykt från medelhavets sjunkande banker till t.ex Sveriges banker och på så sätt kan de Svenska vraken låtsas kunna flyta ett tag till.

  8. En sak jag funderar lite över är att man nog låter andra (offren) göra grovjobbet innan man rånar dem typ på samma liknelse när man rånar en myrstack på sina ägg. Som enklaste exempel då. Det finns ju andra exempel men de blir svåra att förstå. Dessa är ju redan körda och kan inte öppet vara bland de andra så var är de? Tja centralis bankernas chef sa ju det själv och hur han rekomenderar sina barnbarn att handla för framtidens förändringar. Väst lämnas till sitt öde till slaveri och inte vill man väl vara i gruvorna för att det är fint där ungefär om man är slavägare så ger man det uppdraget till en annan slav å så vidare. En stor grupp människor kommer se dessa som deras nya hjältar. Och vi här i väst tillhör inte den gruppen. Vi är så att säga uppfuckade och vi har varit med och skapat dressingen till den salladen. Follow the money ,ja vart flyttar folk de till vad de tror är gilla läget ungefär.
    Jag kan ju ha fel men det tvivlar jag på bland höger gängor och vänster kängor .

    • Missa där centralis pankis chefen för tio år sen sa det under föreläsning från en indoktrin skola minns inte namnet på den nu igen inget okänt asså. Woffis eller not sånt. Man kan se genom det vänliga beteendet för det är en fasad. Och hämd är nog något som kommer spela på filernas strängar fullt ut om inte rent säga på hevy metaliska fiolerna kommer med melodrama efteråt.
      Folk kommer irra och irra för att se till sitt egna bästa och då är de allt annat en starka då börjar rävandet på allvar och även då så kommer det att ses av offren som välvilja till dem.
      Ja högre tankar en så har jag inte om offren (stockholms syndroms , a precis liksom) a precis är bara en signal om behovet att känna igen sig själv allt annat dår det inte går känna igen sig själv alltså identifiera sig med är inte några motagare inställda på så det blir bara brus. ”Människor och beteenden” Ower lords nej men de vet hur parera med fötterna.

      • Och konsten att utnyttja andra då för stås. Spelar man på folks känslor så vet man ju det där med människor och beteenden liksom att människor ser upp till djur som liknar i dess egna beteenden liksom rätt fun i fall man tänker påt. Och det kan var allt från myror till hönor och rävar och ormar. Disney är väl ett exempel på vunna framgångar i det.
        Djur vs Människa säger allt i min värld.

  9. Den synliga delen av sk. makten måste ju alla se att de även framställs som dumma och borde vara fall för oscarnominering för detta om det var spelat. Jag ser inte dessa som makten möjligen ledar får.

    • Makt att inte ha makten är vad makten skulle göra för att få systemet att gå med minst kosnad men det vet vi ju att så är det inte. Alltså demokrati asså riktig demokrati skulle vara det billigaste systemet.
      Ur : vicki P om makt.
      Maktutövning är kostsam. Ju mindre maktresurser en makthavare behöver använda, desto billigare blir det för honom.
      Googla makt. Vad jag vill komma till är att den riktiga makten kan inte vara känd för då har den inte sin ”frihet” att utöva makt. Tex går vi till ”honom” i förklaringarna som då ska ha makt så bör man betänka hur fri är han. Liksom meningen med livet är att vara fri (enligt mig) allså på möjligaste sätt man kan vara det i materia.
      En rättfärdig maskin som makt kan ju vara väldigt vanskligt och ses som väldigt bra också och därför vara en möjlighet ,vart ju nästan en rörelse av det där kanske är fortfarande inte vet jag. Va heter det nu igen gaits nån ting där maskinen ska bestämma för den är det ända som kan göra det oberoende av sin egna vilja så att säga för den har ingen känsla ungefär.
      Men en människa kan bytas ut med maskindelar bit för ”bit” och på så sätt äga känslan till slut eller känslan äga maskinen hur man nu vill se det kanske är det det vi är i redan sen urminnes tider. Maskinen är ju kompaktible med våra nerver det finns ju hur mycket att se om det som helst. Lisom i vilket kropstel bor känslan tja alla men tappar man nått så flyttar den till nytt kommer dit i alla fall så är det jag har förstått av de somk har nya articklar på som känns som riktiga ungefär( fantastiskt på nått sätt och ingen chans till att säga att det är fel eller rätt) Det finns ingen gräns liksom för mycket på en gång är ju en gräns men lite i taget blir mycket och det är utan gräns. Så vad säga inte vet jag vad faktiskt men sen ändå så ser man ju i stort med överblick att det är fel och där kan man verkligen inte ändra något gör man det då är det ju rakt krig med maskinens vara eller inte vara och den skyddas då av den som flyttat sin känsla till det och som jag sa vem ska döma det?
      Det ska man inte helt enkelt för man kan det inte.

  10. Intressant vecka har det varit. Att jag kan läsa din blogg som förklaring/fördjupning är mycket värdefullt.
    Tyckte först att det var så otroligt idiotiskt att konfiskera från bankkonton. (istället hade man ju kunnat införa skatt och skickat ut inbetalningskort. Om det nu varit så mycket bättre)
    Men detta blogginlägg får saken att verka helt logisk. Relativt.

  11. Okej.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rde

    Om mervärde och genom det ordet hur kan det vara möjligt att bygga vägar i den omfattning som gjorts i världen? Och tja för att se det enklare hemma då. Kapitalet ökar ju enormt järnvägar också fast där knöt sig det hela för de har ju inte den grunden längre som vägar still are. Enligt Marx så är det omöjligt för ju större kapitalet blir (alltså maskiner lokaler och i detta fall då vägar är kapital)
    Enligt Marx så när kapitalet växer så måste utsugningen öka….Jag ser inte det i vägarna som ju inte är privata och enligt mig är det ett bevis på att statligt ägande kan funka och jag tycker vägar är bra exempel. Vägar är en produkt en vara liksom. Som inte har annan delning en filer typ (om man bortser från undantag från regeln och då svävar jag inte på trafikregler höhö🙂

    ——–
    Rättelse “Som inte har annan delning en filer typ” självklart så är de ju i alla fall en i dag delade av alla. Vet inte hur jag lyckades komma bort från hela poängen i det hela….
    Virrpanna jag liksom.
    ———-
    Och kanske måste säga att vägarna kan ju betraktas som “självklara” poduktions medel för utan dessa står nog välan mycket produktion still liksom så att inte då se vägar som produktionsmedel går inte. Men kanske i ekonomerna som strälar så går det säkert för att passa in i den utarmande teorin för att ge saker den position man vill ha då även om de flesta inte då förstår vad de gör så är det vad de gör en då. Men så är det med indoktinerad kunskap ,det får ju sina anhängare med diplom och medaljer så folk kan se upp till dem och fira framgångar i indoktrineringen med tårta och kalas (spydig Ja)
    ————-
    Det som är det enkla att säga är att ingen kan äga mer tillgångar en den kan värda dess värde själv för att värdet inte skall falla. Utan mervärde (slaveri av andra) kan man inte äga mer en vad man själv kan underhålla för värdebevarandet. Allt utöver det värdet är girighet.
    Hur enkelt som helst men ingen vill ta till sig det gör man det så ökar moralen och den tekniska höjden och då infaller ett högre värde. Det finns ingen annan väg en så. Allt annat är fall alltså förfall.
    Och vad jag ser även då Marx själv vill inte se det, han behövde väl också mervärden för sina ägodelar?
    ————–
    Rättelse: “värda dess värde” – vårda dess värde.
    ——–
    Alltså kort vad jag menar är ju att kan man inte uträtta sina egna värden utan andras mervärden då är man ju själv helt värdelös utan dessa sk. mervärden.
    Och när tiden kommer då mervärdena inte är varor längre gör ju att de som har behov av dem blir helt värdelösa och kommer kräla på botten och inte värda ens slammet där.
    Men människan äger nåpgot som heter empati och de värdelösa är snabbt på fötterna och utnyttjar det godas goda beteende och det snurrar runt igen det är en fantastisk maskin det är en evighetes maskin (hell ser jag det som)

    Makt och sen klicka på produktionsmedel i texten
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Makt
    Tja länk då produktionsmedel http://sv.wikipedia.org/wiki/Produktionsmedel

    Makt produktionsmedel arbetaren=människan?=värdet och exemplet då ”vägen”
    Tycker detta är rätt nyttigt för mig säger det allt. Nu förstås då enligt vägarna så stämmer inte Marx då men man kan ju förvirras till det och det är nog avsikten från början fast han såg bara demoner!
    Enligt vissa skrivna utgåvor

Kommentarer inaktiverade.