Svenska banker har 8 miljarder i kontanter för att täcka kontoskulder på 2700 miljarder vid en bankrusning

”Nod” har gjort en riktigt snygg graf som visar hur mycket fysiska kontanter som finns i samhället.

2wp4jgi

Det finns runt 90 miljarder kronor i kontanter totalt i samhället och bara max 8 miljarder av dessa har bankerna, resten ligger i plånböcker hos allmänheten. På  kundkontona håller bankerna skulder till kunderna på runt 2700 miljarder (rätta mig gärna om ni har en exaktare siffra). Så om en total bankrusning skedde idag och alla kontokunder samtidigt krävde att bankerna skulle betala sina skulder skulle bankerna bara kunna betala max 8 miljarder av sina skulder på 2700 miljarder till kontoinnehavarna. Mao skulle bankerna  vara tvungna att ta en ”bank holiday” illa kvickt, precis såsom på Cypern senast.

Kan det bli klarare att vi inte har ett penningsystem? Vi har ett ”låt bankerna slippa betala sina skulder”-system där knappt några pengar finns. Det sk betalsystemet bygger helt på att storbankerna internt tillåts bolla sina skulder mellan sig för att slippa betala sina skulder till kontoinnehavare. Om bankerna tvingas betala sina skulder till kontokunderna  så brakar hela bedrägeriet. Bedrägeriet bygger helt på att bankerna är ett frälse som kan skuldsätta allt men själv aldrig behöver betala sina skulder. Samma feodala ordning som kungarna hade – kungen kunde skatta alla men ingen kunde skatta kungen. Mao – samma feodala ordning, bara lite annan skrud.

Den som inte vet hur bankerna bollar sina skulder internt kan kolla in videorna som finns efter inlägget.

Slut på inlägget

——————

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda -om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

27 thoughts on “Svenska banker har 8 miljarder i kontanter för att täcka kontoskulder på 2700 miljarder vid en bankrusning

  1. Wow, då var det värre än jag trodde. 8 miljarder i kontanter mot 2700 miljarder i skulder, blir en kontantinsats på ca 0,2 procent?

    Hur är det möjligt? Jo för att Riksbankens mandat är att fylla på när kontanterna tar slut (i.e betala bankernas skulder genom att trycka nya pengar) och då Riksbanken kan skapa obegränsade mängder kontanter kommer bankerna aldrig få slut på kontanter. Bankernas skulder har pga staten blivit detsamma som kontanter.

    • Japp, bankerna och staten ingår i samma feodala ordning. Precis som kungen inte kunde skatta sina undersåtar utan statens hjälp kan inte bankerna mjölka samhället utan att backas upp av staten. Same, same som på medeltiden men bara i lite annan dräkt.

      Måste tacka Nod igen för att han tagit fram grafen och siffrorna.

      • Storbankerna tillsammans med statens våld/tvång har skapat den ultimata parasiten som lyckas suga ut flera 100 miljarder per i form av vinster till bankerna och skatter till staten, som till stor del skapas genom inflationen som bankerna skapar, staten kallar prisinflation för vinster och vinster måste så klart beskattas.

        Vi pratade om detta för något år sedan om jag inte minns fel, vet att vi pratade om att bankerna bara hade några miljarder i kontanter. Nu tack vare Nod är det bekräftat. När ska allmänheten vakna?

        Siffrorna visar att bara 0,2% av folkets besparingar finns på riktigt, resten är luftpengar som bankerna hittat på. Det vore en bra löpsedelsrubrik!😀

      • Japp fast det är ju än värre – bankernas ”luftpengar” är ju inte ens pengar – de är bankernas skulder på pengar till kontoinnehavarna.

        Statens skattekonton ligger på Wallenbergs SEB. Under den feodala ordningen är det enbart kungen som kan skatta folket – mao Wallenberg är kungen.

      • Bra att du tar mig på bar gärning😀 Den korrekta beskrivningen är att bara 0,2% av folkets besparingar existerar för tillfället?

  2. Intressant graf. Visar ju också tydligt att kontanternas roll minskar.

    Men jag reagerar på en annan sak, det verkar finnas 80-90 miljarder kr i mynt och sedlar hos svenska folket. Det blir nästan 10 000 kr per person! Var finns alla de pengarna? I min familj och de jag känner har man bara någon hundralapp i kontanter. Är det något annat som avses?

    • Intressant fråga! En del ligger antagligen hos företag. Men det verkar också som om kommunerna inte litar på bankerna
      Nicket ”kommunaltjänstemannen” hade en riktigt intressant kommentar i ett inlägg hos Cornu . Han skrev:
      Om du bor i en vettig kommun kan du droppa förbi direkt och betala kontant. Majoriteten av kommuner sköter sin kontanthantering utan att involvera bankerna vilket betyder att de oftast har egna/hyrda deponeringsboxar där de enkelt kan ta dina pengar och få dem insatta på sitt konto, varpå de helt enkelt konterar om din faktura. Inga som helst problem.

      Däremot om någon vill ha ut sin lön i cash.. yikes.
      Lite senare skriver han:
      Jag kan väl sticka in med att många kommuner för tillfället ser efter lösning när det kommer till t.ex. kontanthantering, betalterminaler, p-automater, leasing mm. så försöker man inte ha banken involverad. Inte bara blir man totalt låst vid dem men man har inget att sätta emot banken när det kommer till dispyter – banken har sista ordet. SÅ det är rätt kul att träffa andra personer från andra kommuner där man diskuterar hur och vad man kan upphandla på annat håll än med banken..

      Det finns nog inte ens heller 8 miljarder hos bankerna – en del av de 8 miljarder kronor i kontanter ligger hos finansinstitut som inte är banker. Så troligen har bankerna betydligt mindre än 8 miljarder i kontanter.

  3. Ännu mer intressant blir om man tittar på bankernas verkliga avkastning. De satsar endast 8 miljarder men drar varje år in ca 70-80 miljarder. Det är 1000% av kastning PER ÅR på satsat kapital.

    Helt makalöst, verkligen helt makalöst!

    • Och det finns nog troligen inte ens 8 miljarder hos bankerna, en del av dessa 8 miljarder kronor i kontanter ligger hos finansinstitut som inte är banker. Så troligen har bankerna betydligt mindre än 8 miljarder.

      Japp än mer fantastiskt är det att bankerna kan suga ut resten av samhället genom att INTE betala sina skulder. Undrar vilket riktigt företag som kan göra det?

  4. Det sjukaste av allt är att alla pratar om finanskris. FÖR VEM?
    Bankerna tjänar mer pengar än någonsin. Det är därför det inte finns några lufpengar att spendera på sjukvård, skola och äldreomsorg i många länder.
    Andreas Cervenka sa på ett seminarium i myntkabinettet att den globala finansmarknaden skulle dubbla sin vinst under 2012 jämfört med 2011 och om det skulle fortsätta med samma takt skulle 90% av alla vinster finnas inom finansmarknaden 2018.

    • Precis! Systemet är byggt så att det är enkelriktat – samhället ska betala påhittade skulder till bankerna medan bankerna aldrig ska betala skulder till samhället. På så sätt kan finanssystemet ansamla alla vinster och suga ut allt av de reella ekonomin. Finanssystemet, som inget bidrar till den verkliga ekonomin, har blivit en enorm parasit som dödar hela samhället.

  5. Ping: Ta Ut Dina Pengar Från Banken Medan Tid Är…. | Vidsynt's Blog

  6. Här en liten till idiotisk ide från bankerna ! Gjorde konkurs förra året . Har ett konto på swedbank sen många år och jag tänkte få min lön insatt där eftersom jag idag är anställd och till detta behövde jag ett maestro för att endast ta ut pengar och betala med ,alltså absolut ingen sk kredit.
    Banken sa så här ” eftersom du har gjort konkurs och har skatteskullder hos fogden så kan vi ej bevilja dig ett maestro ” nähä……men jag måste väl få ta ut min lön? ” tyvärr ” fick jag till svar.
    Innan jag gick därifrån så sa jag att ” ni är värre än vad man kan föreställa sig !”
    Någon som har ett förslag hur man kan göra ?

    • Jag har ingen erfarenhet av hur det sker med skatteskulder. Jag har i alla fall uppfattningen att Swedbank överlag är dåliga på service, det låter som de nekar dig att ta ut kontanter också. Det du kan prova är annars att höra med andra banker om du kan få maestrokort även att du har skatteskulder. Jag gissar att mindre banker är mer benägna att ge ut maestrokort och liknanade.

      Hoppas det löser sig smidigt!

  7. Jag läser och öäser och läser, samma text om och om igen. Varför är det så många dubbelpostningar, allmänt rörigt och ostrukturetat och en massa text som upprepar sig i det till synes oändliga på olika datum. Varför? Det visuella intryckets slapphet och rörighet rimmar illa med den i mitt tycke förhållandevis skärpta insikten hos bloggens skribent/ägare. Kan Cervenka eller nån annan stats- och riksbanksfinansiellt kunnig person i MSM (mainstream media) verkligen verifiera att det är på det här sjuka sättet med våra banker och våra ”pengar”?

    Vad föreslår ni/du för förändringar så att allt blir som det skall vara, i naturtillståndet, om jag får uttrycka mig lite drastiskt? Vad är lösningen/-arna? Hur skall bank- och finanssystemet vara för att vara äkta, så att säga? Kommer kollapsen och kommer de då att upprätta samma korkade system igen eller vad har vi att se fram emot och frukta, anser du?

    • Jag håller med om att det är tjatigt men tydligen inte tillräckligt tjatigt då jag både ger referenser som verifierar det jag skriver samt lösningar (t.ex i videorna som jag gjort, som du säkert har estetiska klagomål på också). Men av någon anledning tror jag att du medvetet väljer bort den informationen. Tydligen har mitt tjatande inte trängt igenom din medvetandevall bestående av ”main stream”. I jämförelse med den vallen är mitt tjat en tandpetare mot Berlinmuren ( i alla fall i ditt fall verkar det som).

      Så jag förordar faktiskt att du läser om samt frågar specifikt om du inte förstår. Jag föreslår också att du tar av din översittande arroganta skitstövelaktiga stil. Annars får du stå ut med att jag kan vara minst lika nedlåtande översitteriaktig jag med.

    • Lösningen är att bli av med förkylningen dvs. parasiten. Räntan kan ses som ett mervärde av hmm värden och då ramla in i vad skatt ska verka för för värden som då är det allmänna samhället dvs. infrastruktur för natur och nyttjandet av denna jord då i sin helhet ifall man får vara lite ”globalist i rätt riktning enligt mig”
      Räntan tillfaller bank och dess ägare och mitt förslag är att detta är inte rätt för jag tycker det ska tillfalla alla alltså samhället och konkurrera då med skattetryckets nödvändighet banker kan syssla med det i stort sysslar med ”spel” alltså men utan då statlig subvention genom förslavande av medborgarna och samma tycker jag då globalt. utan att vilja klumpas i hop med att det inte finns mat till alla vilket väl egentligen är fallet ifall man inte bygger den infrastruktur som behövs för värd av tillgångar som då ger riktiga mervärden typ mat då.

      • Jag väldigt svårt med att förstå personer som inte kan förstå att solen, koldioxid, vatten är liksom grund för mat och liv kväve liksom består luften mest av.
        För mat produktion behöver man sol ,vatten , kväve bakterier som är grund för ekosystem mellan växt och djur är nitrit och nitrat
        som växlas edmellan genom bakterier som finns i luft ,anläggningar för grönsaker och fiskproduktion bygger på detta fisken ska vara i mörker och växter i ljus för detta spel.
        Kontrollerade former krävs för att fisken ska ha rätt balans och lika med växterna då. Så går det runt och runt. Även olagliga odlingar har varit framgångsrika på detta sätt så det är väl prövat. Jag har en liknande grej fast laglig växt bakom mig och den har växt av vatten bara i flera år och faktiskt fått mata sig själv flera år sig två då och är en och en halv meter lång.
        Så den som säger jag pratar goja får väl det men hur som så ser jag ju bevis.
        Så beviset är energi vatten hmmm kväve och visst koldioxid men är det för lite så tas annat och det är inte fördel in för rörande liv då.
        Känns som jag inte skulle skrivit detta för det berör nästan inga konstigt nog (?)

        Förresten bra skrivet som vanligt Lincoln. Varma vårhälsningar från en trött stefan.
        Om jag inte hörs på ett tag så är det för jag liksom är ute i naturen och rotar.

      • Alltså min växt som matar sig själv alltså den får bara vatten av mig resten får den av sin förruttnelse eller vad det är i vattnet som drar ur kväve ur luften (bakterier kanske).

  8. Slappna av lincoln, man kan tro du är en överkänslig statligt bidragsfinansierad konstnär. Vadan denna ilskna attityd? Jag var vänlig men du störde dig på två ord. Var det orden slapphet och rörighet? Det är ju det, det är ju sant.Men,visst,jag ber så mycket om ursäkt, bäste herrn, jisses! … men jag förstår att du måste vara frustrerad i din nationalekonomiska insikts trånga glasbubbla, så istället för att svara på frågorna på slutet som signaturen stefan istället åtog sig (vilket jag iofs inte blev klokare av), ryter du till mot en tillfällig besökare som råkar något sant och ärligt … Adjö!

    • Jag är avslappnad och jag har absolut inget emot att bemöta arroganta överspända troll som dig. Du skulle kunna lägga ned all nedlåtande retorik och ställa lite relevanta frågor istället. Men det är tydligen inget som intresserar dig.

      Roligt att du ber om ursäkt för vad du skrev i föregående kommentar men startar denna kommentar med nedlåtande omdömen där du dessutom använder ordet ”man” såsom om DIN åsikt vore allmängiltigt – ett fult gammalt trolltrick som är hur genomskinligt som helst. Du vet inte ett skit om mig så sluta tro att DU har övernaturliga förmågor.

      När du dessutom lägger på svansen ”jisses!” på din ”ursäkt” visar du distinkt vilket litet arrogant troll du är. Uttrycket ”jisses!” upphäver nämligen ursäkten och du insinuerar att jag inte har rätt till att reagera på dina försök till översitteri – att ta dig för pannan och himla med ögonen samtidigt som du låtsas ge en ursäkt är hyckleri och inget annat. Men självrannsakan är inget skitstövlar som du sysslar med så vad annat att vänta?

      Jag har svarat på dina frågor i blogginläggen. Faktiskt har jag tjatat (enligt dig) svaren om och om igen och då du tycker att jag tjatar för mycket har jag ingen lust att tjata om dem igen -LÄS OM FÖR FAN OM DU INGET FATTAT!

      Kom tillbaka med konkreta frågor nästa gång på vad du inte förstår annars kan du avhålla dig från att kommentera Om du vill ha förolämpningsutbyte så lovar jag dig att jag kommer fullständigt banka skiten ur dig, precis som jag gjort ovan.

      Och du, sluta spela offer!

    • lappkast
      ”(vilket jag iofs inte blev klokare av)” Menar du genom det att du var klokare innan när du inte ”förstår”?
      Ett exempel av rövslickande då . Jag var igår och skulle köpa fläskfile och det står max två för ett köp tillfälle och jag köpte en i förr går och försökte köpa två igår men det gick inte för Willys ser ett köp tillfälle en dag och ett köptillfälle nästa dag som tillsammans som ett köptillfälle och jag påpeka att det kan inte vara korrekt svenska men eftersom auktorisationen säger så då är det rätt svenska. Så på willys och andra lika smarta är 1+1 =1 och anställda måste då hälla med sin arbetsgivare för de är ju rövslickare.
      Ok ingen big deal på mc donalds eller hur…..Mum mum mum
      Lappkast ha det så bra och håll pengarna säkert på banken de är för att skydda dig🙂

      • Till lägg jag var då resonlig så jag tyckte jag då kunde köpa bara en till då så har jag då totalt köpt två för som de påstår ETT köptillfälle, men se det gick inte. Så jag vart lätt förbannad inget allvarligt men sånt gör mig trött (jag vill bara komma snabbt bort från dessa idioter). Jag vet att man borde inte bry sig men hela paketet av indoktrinerade idioter känns som en påtvingad verklighet och den utgörs av svaga alltså mentalt svaga idioter (allt för många då enligt mig) utan någon som helst egen ryggrad. Och för att vara bra som medelperson så ska man lee bara och svälja.
        Nej det händer inte att jag faller så jävla lågt helt enkelt….
        Ursäkta mitt utspel lincoln men jag är så trött påt alltså alla mes pluttar….
        Liksom jag har inte mycket övers till några rövslickare och in real så kan jag inte låta bli att visa det spelar no roll who jag blir Jk. Hyde bara nu för tiden och bäst jag håller mig undan helt enkelt. I mitt tycke förtjänar dessa sin framtid. (ja jag vet men en då jag har känslor)
        Rent ut de är missfoster och behöver hjälp men hjälpen de får är att bli mer missfoster bara, precis som får som springer efter vargen som börjat äta på dem när deras farmare jagat iväg vargen. Stockholms syndrom även i lapp kastet eller var ordet bara skoj?
        Sen spelar det inge roll vilken nationalitet same shit over all.

    • Lappkast, du inledde med en ganska syrlig ton och fortsätter likadant i ditt andra inlägg här. Det är inte ett jättebra sätt om man vill få ett bra bemötande. Du kan kanske jobba lite på det och återkomma med nedtonad arrogans, i den mån det är möjligt, så ska du se att det går bättre!

      Lycka till!

  9. Alltså auktoritet är i ovan fall den som betalar för att få mervärdet (alltså värdet av obetald arbetskraft) Och tycker man det är bra menar jag förstås att då tillhör man en missbildning av evolutionen. Men det är kanske det som gör skillnaden och är något positivt mum mum inget ont utan gott facket då höhö….(mitt sätt att säga god bless the idiots ungefär…)Men allt visar sig snart så texten var fullständigt onödig. Och inget kan ändra min uppfattning på så sätt tja döds straff kanske.

  10. Borttaget av Lincoln

    Ledsen ”Lappkast”. du kör samma arroganta skitstövelstil i denna kommenterar där du inte framför annat än nedlåtande omdömen och tillmälen och vägrar ställa konkreta frågor på vad du inte förstår (för att att du inte förstår är ju uppenbart – eller i alla fall att du spelar att du inte förstår – det är svårt att veta med troll som dig).
    Jag uppmanar dig att läsa nedan enskilda blogg samt de efterföljande videorna och försöker ställa frågor på sånt som ter sig svårt för dig att förstå (det verkar inte vara något problem för andra att förstå innehållet så om du inte förstår kanske du ska beakta att du kanske helt enkelt är en urbota korkad person). Som sagt ställ konkreta frågor kring det skrivna i mitt senaste blogginlägg som jag hänvisar till nedan och sluta med detta arroganta skitstövelaktiga skitande som är det enda du lyckas krama ur dig.
    https://parasitstopp.wordpress.com/2013/03/31/skuldavskrivningar-at-folket-inte-at-bankerna/

    /Lincoln

Kommentarer inaktiverade.