Försvaret av kronan mot euron är en kuliss

Det finns ett starkt stöd i Sverige för att bevara den svenska kronan. Det är inte många som vill ha euro som valuta i Sverige. Jag håller med om att Sverige ska behålla den svenska kronan. Men är det euron som hotar den svenska kronans existens? Är det Euro som kommer införas i fall den svenska kronan avskaffas? Nä, som jag kommer visa nedan skulle vi lika lite ha euro som valuta som vi har svenska kronor som valuta idag om euro infördes. Den verkliga striden står mellan den svenska kronan och bankernas kontopåhitt som INTE är svenska kronor.

För att bevisa detta kan vi ta uttalanden från Riksbanken själv.

Riksbankschefen Ingves har sagt att det privata banksystemet skapar större delen av alla pengar;

”Stämmer det att de flesta av våra pengar skapas av privata banker och inte av riksbanken?”
Henrik J (13:33)
”Svar: Ja så är det.”

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Chatt/2013/Chatt-med-riksbankschef-Stefan-Ingves-den-3-juli

Om man kombinerar det uttalandet med uttalandet från Mattias Persson, chef för Riksbankens avdelning för finansiell stabilitet:
“–Det hela bygger på att Riksbanken kan skapa svenska kronor och det är vi de enda som kan göra. ”
http://www.svd.se/naringsliv/riksbanken-tjanar-miljoner-pa-krisen_1919803.svd

(Tack, Peter för länkarna ovan).

Så har här vi ett bevis på att det bankerna hittar på inte är svenska kronor, dvs det bankerna kluddar på kontona är inte svenska kronor då endast Riksbanken kan skapa svenska kronor.

Dessa uttalandena är ju egentligen överflödiga för att man ska nå konklusionen att bankerna inga svenska kronor lånar ut. Bankens skuld på svenska kronor (dvs kundens kontoinnehav) kan ju inte per definition vara svenska kronor.

Så summa summarum har vi knappt några svenska kronor kvar i systemet överhuvudtaget och bankerna har inga svenska kronor lånat ut. Det som finns är en djävla massa skulder på påhittade svenska kronor som bankerna lurat i folk ÄR svenska kronor. Och nu försöker de sluta dörren och utrota de sista svenska kronorna som allmänheten kan komma åt genom att avskaffa de fysiska kontanterna. Detta skulle också innebära en total skuldavskrivning för bankerna då bankerna aldrig skulle behöva betala sina skulder till kontoinnehavarna. Skuldslavarnas skulder till banken, som hittades på samtidigt som kontopåhittet, ska dock alltid betalas med ränta till banken. Det är mao införandet av ett ensidigt skuldslavsamhälle som storbankskartellerna med de nationella centralbankerna och BIS i spetsen är ute efter där de nationella valutorna, ja även euron, helt ersätts med bankskulder.

För ovan resonemang gäller ju även Euron. Det folk inom Euro-området har på sina bankkonton är inte Euro. Banksystemet som kartell har samma mål med Euron som med svenska kronan: ersätta Euro med bankernas skuldförslavande kontopåhitt.

Mao det är inte euron i sig som hotar den svenska kronan – det är bankernas avskaffande av den svenska kronan som är det största hotet mot svenska kronan. Euron är satt på samma avlivningsprogram som den svenska kronan.

Vad kan vi göra för att hindra bankkartellen från att avrätta den svenska kronan? Jo, vi kan öppna upp Riksbanken så att alla kan komma åt de digitala svenska kronorna som finns på Riksbankskontona – vi kan avskaffa bankkartellens monopol  på digitala svenska kronor på Riksbankskontona. Kolla in videorna nedan för att förstå hur.

Slut på inlägget

——————

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda -om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

9 thoughts on “Försvaret av kronan mot euron är en kuliss

    • Morrn morrn själv, Carina!

      Nä, jag har inte hunnit läsa den ännu (men jag har laddat ned den). Har massor att läsa just nu men han verkar vettig. Ska ta mig tid att läsa din blogg först.

      • Skickar ett inspirerande citat från Lundgrens kapitel 29 i del 2 – som jag tror att du finner än mer uppfriskande än ditt källbad😉 : ”Det är förvisso inte pengar allena som bygger ett samhälle. Att ha en stor bamsehög med pengar utan att använda dem, bygger inget samhälle. Det är när de används, d.v.s. hela tiden är i rörelse som bytesvara, som ”magin” blir tydlig. Det är bara i kapitalistiska samhällsekonomier med deras inbyggda brister på pengar som det finns anledning att spara pengar, lägga dem på hög för alla eventualiteter och för att kunna realisera önskedrömmar. Med äkta fiat-pengar
        (i en väl fungerande monetärt finansierad ekonomi) är det tvärt om: här finns ingen anledning att lägga på hög, exempelvis att sätta in dem på ett konto därför att de kanske kan bli behövda i framtiden. Äkta fiat-pengar, enligt den definition jag rekommenderar i min text, skall i stället tillverkas i samma ögonblick som ett samhällsbehov av pengar uppstår, och fördelas enligt vars och ens önskemål och behov, vilket regleras sekundsnabbt med hjälp av högutvecklade superdatorer. Det är på detta sätt som framtidens äkta fiat-pengar kommer samhällets många produktiva samhällsinvesteringar tillgodo, enligt de tre metoder som jag strax skall redogöra för. Där hanteras äkta fiat-pengarna i en ständig rörelse i form av löneutbetalningar, investeringar, hjälp till dem som behöver hjälp etc., etc. Skulle det indikeras att samhället behöver ytterligare äkta fiat-pengar, d.v.s. påfyllning, tillverkar man mer pengar på ögonblicket med hjälp av superdatorerna. Staten (folkets förlängda arm) ser då till att fylla på där de enskilda behoven finns – dock att märka att pengarna hela tiden är öronmärkta för att endast användas till produktiva samhällsinvesteringar, inte till spekulation.”

        Länk: http://nyaekonomiskasystemet.se/index.php/gratis-nerladdning/trilogins-del-ii/

    • Kollade igenom lite snabbt genom att söka efter ordet fraktionell i alla filerna med pdf-läsaren (en cool funktion i pdf-läsaren jag använder – den kan dra igenom en drös pdf-filer på en gång och lista upp var ett visst ord eller uttryck står – riktigt smidigt – om någon vill testa den så finns den som portable freeware :
      http://www.portablefreeware.com/?id=1436).

      Jag tror säkert att han har goda intentioner men han tror att bankerna använder sig av fraktional reserve banking, där bankerna påstås låna ut insättningar. Bankerna använder inte fractional reserve banking – bankerna bara hittar på kluddet som står på kontot och påstår sig ”låna ut” samma svenska kronor som de samtidigt lånar av kontoinnehavaren (den blivande skuldslaven) – banken skapar två påhittade skulder samtidigt på svenska kronor som aldrig lånats ut – banken använder inga insättningar för detta påhittande. Banken hittar på skiten som skrivs på kontot från luften – så enkelt är det. Tyvärr hamnar han lite väl djupt i rundgången ”fractional reserve banking” som är en överkomplicerad fabel i dagens penningsystem. Jag klandrar honom inte för det – jag var själv fast i den rundgången länge innan jag förstod att bedrägeriet är mycket enklare än så (dessutom ger Fractional reserve banking bankerna ett falskt alibi – de påstås ju låna ut insättningar – vilket de alltså inte gör)

      Det verkar inte heller som han riktigt har fattat att centralbankens främsta uppgift är att cleara bankernas skulder till kontoinnehavarna genom RIX eller hur centralbankspengarna (de svenska kronorna) fungerar som kompensationsverktyg i clearingen.

      Jag vet att du kan ovan, Carina, men om någon annan läsare tyckte ovan var obegripligt kan ni kolla in videorna i inlägget så förstår ni lättare vilket extremt simpelt bedrägeri det är.

      • Du kan ju detta som ett rinnande vatten, och hittar säkert ”buggar”. Själv förstår jag det mera övergripande. Kanske borde/kunde du påpeka det du hittar som inte är helt korrekt för Lundgren? För att förstärka hans text och för att förhindra t ex eventuella följdfel? Som en hjälp, menar jag…

      • Bam-Bam hjälper inte! Bam-Bam bankar!🙂

        Men, jo, du har rätt, ska se om jag kan komma in under mitt gmailkonto, annars tror jag säkert Janne och andra kan hjälpa honom (de börjar dessutom inte banka så djävla fort som jag gör🙂 )

  1. Ha ha, du och ditt bankande!🙂

    Det är nog en reflexhandling eftersom du är så exceptionellt insatt och behärskar varje vrå av detta ämne. Jag ser saken mer övergripande även om jag förstår exakt när jag läser dina inlägg, men ser samtidigt alla som skriver till gagn för en förändring som en samling krigare mot ett gemensamt mål. Därför är jag inte så petig med detaljerna, oftast upptäcker jag inte ens eventuella ”buggar” – men det kan ju vara viktigt att det blir exakt rätt för textens trovärdighets skull.

    • Jo, det är sant, jag hakar upp mig på detaljer och det är både min styrka och svaghet. Det är djävligt svårt att snurra bort mig samtidigt som min stil skrämmer bort många.
      En annan nackdel med att banka på samma ställe hela tiden är att man fastnar i det som är istället för att försöka komma framåt. Men å andra sidan finns ju mindre primitiva varelser än jag som kan föra fram vettiga alternativ – såsom du och Lundgren. Jag kan vara Bam-Bam som kommer och bankar troll som vill förringa de intentioner ni står för. För egentligen är det ganska meningslöst att älta alla fel med dagens system ur alla djävla synvinklar. Det räcker med att veta att det är åt helvete (om t.o.m fd chefen för bank of England, Mervyn King, tycker at det är det sämsta systemet som existerar borde det ju vara ganska klart att vi inte kan ha det kvar). Det som är viktigast är lösningarna och där är både du och Lundgren mer konstruktiva än jag är – även om jag även försöker konkret påvisa alternativ (som att alla måste få tillgång till de digitala svenska kronorna på Riksbankskontona).

      Omtanken och medmänskligheten måste bli grunden för ett nytt system – i det delar både du, jag och Lundgren samsyn. Vår strävan framåt är den samma fast jag, som sagt, tenderar att fastna på samma ställe och banka – men jag tror det behövs det med. Janne är t.ex extremt bra på att förklara saker på ett mycket mindre aggresivt sätt än jag och Janne verkar vara extremt snäll. Men tyvärr hamnar snälla människor lätt i underläge när troll vill förvränga verkligheten – snälla människor vill försöka förstå hur trollet tänker och hjälpa trollet förstå. Men för det mesta vet trollet precis hur fan det funkar och är egentligen bara ute efter att skapa en förljugen bild av verkligheten. Janne har svårt att banka ihjäl sådana troll – det har inte jag. Janne och jag brukar därför komplettera varandra bra i diskussioner -Janne är ”good cop” och jag är ”bad cop”🙂

      Så för att sammanfatta vi behövs nog alla med de olikheter (och avarter i mitt fall🙂 ) som vi besitter. Tycker du är mycket bra på att framföra visioner om en möjlig mer humanistisk värld.

      • Javisst behövs vi alla som inser att det system vi har inte är rimligt. Jag var verkligen skiträdd när jag läste dina inlägg i början, men fattade intuitivt att jag måste försöka greppa denna del av problematiken. När jag skrivit mitt utkast till Autentopia 2010 insåg jag inte att det rådande ekonomiska systemet IDAG var en stoppkloss för den autentiska människa som framträder i min text. Jag tänkte mera att människan vid sidan av och trots det ekonomiska systemet genom en ökad humanistisk medvetenhet skulle förstå hur rovdjursaktigt vi beter oss mot varandra. Då hade jag ändå läst politisk idéhistoria och många andra ämnen inkluderande alla tänkbara filosofers texter, men jag såg inte från början hur komplext och sammanflätat det ekonomiska systemet var med de frågeställningar som intresserade mig.

        Ju fler vi är som på olika sätt bemöter och förklarar problematiken ur olika perspektiv och på olika nivåer, desto troligare är att varje enskild människa som söker, finner den text som får varje enskild människa att inse att vi fortfarande är förtryckta Orcher – även om slavhålan blivit aningen mer sofistikerad…😉

Kommentarer inaktiverade.