Wikipedia har censurerat bort mina bilder

Janne skrev i en kommentar:
”Nu kan jag lugna dig med att du har “fått tillbaka” dina cirklar ifrån Wikipedia. Som du säkert vet så finns massvis med Gate-keepers som svärmar runt Wikipedia och slår ner på allt som “verkar skumt”.
Om dina cirklar hade tydligen någon sagt…

“Jag tycker bildmaterialet till denna artikel är kryptiskt och går in på kontroversiella områden helt utan källhänvisning.”

…och sedan så försvann cirklarna snabbt. Det finns ju stora organisationer som kontrollerar Wikipedia och du förstår säkert vilka dessa är. Det är jävligt synd för något mer upplysande om RIX än dina cirklar går nog inte att finna. Och det var väl just därför dina cirklar var “tvungna att försvinna”.

Skriver inte själv på Wikipedia men har fått infon från en som jag litar på.”

(Jag använder dessa cirklar i videorna som jag gjort nedan)

Vilket inte är så förvånande då wikipedia är, precis såsom Janne skriver, extremt förvridet och förljuget gällande penning och banksystemet. Det kändes lite konstigt att mina bilder hamnade där. Wikipedia handlar om tyckande. Om det är sakligt rätt eller fel är ovidkommande för wikipedia när  det gäller penningsystemet. Wiiki ljuger t.ex i den här artikeln om  banker på en rad ställen. Jag tar upp några lögner:
1) Bankerna är  mellanhänder mellan de som vill låna och de som vill låna ut – en total lögn.
2) Det ges sken av att bankerna påhittade utlåning kommer från inlåning
3) Det påstås att banken lånar ut något (man kan inte låna ut ingenting)
4) Det påstås att det finns en långivare och en låntagare när verkligheten är att banken och kunden sätter sig i ömsesidig skuld på svenska kronor som varken banken eller kunden lånat varken in eller ut (se videon nedan med ekonomiprofessor Richard Werner som förklarar detta. Tack, Dave1b för länken)

Kan fortsätta men kanske läsarna kan hitta fler direkta lögner i den wikiartikeln. Men wikiartikeln ljuger genom att utelämna också. t.ex

1) Vad banker påstås ”låna ut” är enhetslöst – inte på ett enda ställe nämns t.ex ordet (svenska) kronor -istället används det mer flummiga och totalt odefinierade begreppet ”pengar”. Skälet till att wikiartikeln inte vill ange enheten kronor är att då kommer det framgå att:
2) Bankernas konton inga kronor innehåller, detta då bankerna bankkonton endast är bankernas skuld på svenska kronor till kontoinnehavaren (som banken, än så länge, kan tvingas betala genom att kontoinnehavaren gör t.ex ett bankomatuttag). Om wiki skrev detta faktum skulle det i sin tur vara ett erkännande att bankerna ”lånar ut” sina egna påhittade skulder till kontoinnehavarna och inga svenska kronor (återigen kolla in videon nedan med Richard Werner där han säger att bankerna skapar påhittade insättningar som de påstår sig ”låna ut”)

Återigen  skulle jag kunna hitta många fler direkta lögner genom utelämnade i denna wikiartikel också men då skulle jag behöva skriva hela dagen. Men om någon läsare vill lägga till några fler lögner/utelämnade från wikiartikeln så fyll gärna på.

När man läst wikisidan om banker känner man sig inte klokare -och det är just avsikten – du ska känna dig korkad och hålla käften så att bankerna kan fortsätta med sitt ”Kejsarens nya kläder”-trick.

Wikisidan  om banker skulle aldrig länka till nedanstående video av ekonomiprofessor Richard Werer. Richard Werner är myntare av ordet QE, har varit rådgivare åt Japanska regeringen såsom bankexpert och är en av upphovsmännen bakom ”positive money”. Och inte heller skulle wiki länka till mina videor nedan av den enkla anledningen att de faktiskt är sanna och vad gäller banker är wiki inte intresserade av beskriva sanningen.

Slut på inlägget

———

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda -om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

Mervyn King fd chef för Bank of England

14 thoughts on “Wikipedia har censurerat bort mina bilder

  1. Ser att gammelmedia nu sällar sig till penningsystemhaverister, svagbegåvade och allmänt dumma i huvudet som låter en i det här fallet miljöpartist i Gävle belysa bankernas bedrägeri!!😀

    Förövrigt är jag fullkomligt övertygad om att dina cirklar redan cirkulerar flitigt därute. Någon lär lägga upp dem på Wiki snart igen! Fortsätt banka!

    http://gd.se/ledare/debatt/1.6103395-bankerna-skapar-pengar-ur-luft

  2. Jo, men det kommer inte så många troll som jag kan banka på längre🙂. Sture i förra inlägget var ett av ytterst få troll som vågat sig hit men han var skoj att banka på🙂

    Jo, kollade på artikeln och försökte lägga in en kommentar men det funkade inte (om någon annan vill testa att slänga in den så gör det om ni känner för det). Lägger upp den här istället:

    ”Riksbankschef Ingves har gjort en exempelräkning på att bankerna bara behöver skaffa 2800kr för att hitta på 1 miljon i kontokludd till en blivande boskuldslav. Jag skrev om det här (man kan ladda ned Ingves exempelräkning från Riksbanken på bloggen också)
    http://tinyurl.com/p3sevnc

    Det är en extremt saftig hävstång kan tyckas. Men det är ingenting mot hävstången enligt Basel2 (och även kommande Basel3) som bankerna har mot stat och kommun. bankerna behöver ha 0 kronor för att hitta på obegränsat med kontopåhitt till stat/kommun. Sedan måste stat och kommun ”låna” dessa kontopåhitt av bankerna då staten enligt Maastricht, artikel 104(1) inte får skapa svenska kronor för att finansiera sig.

    Ovan förklarar kanske varför allt är skuldsatt av bankerna och vart vi betalar skatt. Vi betalar inte ens skatt till staten då skattekontona ligger på SEB (bankgiro 5050-1055).”

  3. “Jag tycker bildmaterialet till denna artikel är kryptiskt och går in på kontroversiella områden helt utan källhänvisning.”

    Cirkeldiagrammen är superbra men som du skrivit tidigare så andelen fysiska kontanter som banker har i alla fall mindre än som dina cirklar visar. Jag har uppdaterat mitt tidigare diagram över fysiska kontanter med bankernas kontokludd och från den ser det ut som att om bara konturen längs dina cirklar vara bankernas fysiska kontanter så skulle cirklarna vara närmare verkligheten. Den är lite missvisande när det saknas digitala kontanter men vad jag kan se i finansmarknadsstatistik verkar också det vara relativt små summor. Ska försöka få in de digitala kontanterna i diagrammet. Jag kan lägga upp excel-filen för diagrammet också om du är intresserad.

    Diagram över penningmängden exkl. digitala kontanter:
    http://www.filedropper.com/penningmngden

    Tack igen för en underbar blogg och ha en fortsatt trevlig sommar!

    • Tack!
      Fan! Man måste verkligen zooma in för att se den lilla lilla strimman av fyiska kontanter (svenska kronor) som bankerna har. Inte undra på att de är livrädda för att betala sina skulder till kontoinnehavare och vill avskaffa kontanterna🙂. Ska göra en animation av bilden där jag zoomar in – blir ett inlägg – tack! Jo det vore skoj med en excel-fil -tackar i förhand för det med.
      Trevlig sommar på dig med, Nod!

      Här är Nods bild.nod

      • Precis, bankernas andel av fysiska kontanter ser ut som en kontur i jämförelse med deras skulder.

        En anmärkning på diagrammet är att vanliga bankkonton och tidsbestämda/villkorade bankkonton har ändrat definition i statistiken med varandra. Därför är det totalt röda som är mest intressant i diagrammet.

        Jag lägger jag upp excel-filen jag använt, det som saknas är andelen digitala kontanter, med det skulle man kunna gjort ditt cirkeldiagram med riktiga siffror. Problemet är att det nog blir svårt att se de olika fälten som du har i din cirkel förutom bankernas skulder. Din nuvarande cirkel är nog bäst som den är för att förklara med.

        Excel-filen:
        http://www.filedropper.com/penningmngdenisverige2007-2013_2

      • Tack! Nä borde inte vara något problem att skapa cirklar som är proportionella. I värsta fall kan man skriva ett frågetecken på den inre cirkeln av digitala kontanter (det är inte många miljarder det heller. Problemet är snarast att bankernas innehav av fysiska sedlar och mynt är så litet att det knappt kommer synas🙂

        Ige, tack, Nod!

  4. Varsågod!

    Här är en länk till SCB där Finansmarknadsstatistik från och med 2007 finns samlad:
    http://www.scb.se/Pages/Product____37260.aspx?Produktkod=FM5001&displaypublications=true

    I Finansmarknadsstatistik under tabell 2.6 Monetära basen tror jag att digitala kontanter betecknas som ”Finjusterande transaktioner” men sedan är jag tveksam om ”Emitterade riksbankscertifikat” under samma tabell är digitala kontanter, då dessa säljs till banker mot (digitala) kontanter.

    Enligt Wiki:
    ”Omvänd repa innebär motsatsen till repa, det vill säga att Riksbanken lånar pengar av bankerna. Som säkerhet lämnas då Riksbankens egna värdepapper, så kallade riksbankscertifikat.”

    PS. Du måste kanske göra cirkeln gigantisk för att bankernas kontanter ska synas, det blir ungefär samma sak som du tänkte göra med in-zoomningen.

    • Tack, Nod! Jo, det kan bli lite svårt att se🙂 Ska fixa ett inlägg av det sedan men jag har massa bollar i luften (har säkert tappat bort en del av dem dessutom🙂 ) de närmsta dagarna så det får bli någon gång efter helgen.

      • Ingen brådska. Tack för alla bra inlägg du har gjort nyligen.

        Jag släpper idén med att ens göra din cirkel efter verkliga siffror med bankers skulder på kontanter och bankers & finansinstituts innehav av fysiska kontanter. Som det syns i min tidigare graf i kommentarerna är förhållande väldigt litet, ca. 527/1, mellan bankernas skulder på kontanter och bankers & finansinstituts innehav av fysiska kontanter.

        Jag räknade också på en cirkel med en diameter på 52,246 cm som skulle representera bankernas skulder på kontanter. Skulle banker & finansinstituts innehav av kontanter bilda en yttre kant på denna cirkeln, som på dina cirklar, så skulle cirkelns diameter endast öka till 52,296 cm. Nästan omärkbart.

        Ha en trevlig helg!

  5. @Lincoln

    Verkar som om jag hade fel när jag skrev att dina cirklar censurerats (även om de hade kritiserats starkt). Han som skrev artikeln hade istället lagt dem här, scrolla ner till RIX http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_banksystem

    Hoppas att de blir kvar där. Personligen tycker jag att de också hör hemma på den enskilda sidan om RIX. Att genom text eller muntligt förklara RIX är skitsvårt. Trots att det är så enormt enkelt egentligen ! Men det är ju samma sak som allt med banking, men när ”förlåten faller” så blir allt plötsligt pinsamt uppenbarat .🙂

    • O fan! Vet inte om det är bra eller dåligt för mitt rykte🙂 Jag är oftast extremt skeptiskt till det som står i Wiki!. Jag var lite stolt över att de censurerat mig🙂 Vilket de ju till viss del gjort ändå.

Kommentarer inaktiverade.