Hur suverän är en stat som inte ens får använda sin egen valuta?

Bankerna har lyckats göra staten till en undersåte genom att staten förbjudits använda sin egen valuta – svenska kronor i Sverige. I dagsläget är staten tvungna att ”låna” icke svenska kronor (eller vad man nu ska ge kontokluddet som bankerna hittar på för enhetsbeteckning). Enligt Maastrichtfördraget artikel 104(1) får inte staten använda kronor för att finansiera sin verksamhet. Faktum är att staten t.o.m är mindre suveränt än folket då folk i alla fall har en viss begränsad möjlighet att använda svenska kronor när de betalar varandra med sedlar och mynt

Endast Riksbanken kan skapa svenska kronor. Dessa finns bara i två former
1) Fysiska kontanter (sedlar och mynt)
2) Digitala kontanter – som bara finns på centralbankskontona (och som storbankskartellen har monopol på inom ramen för det sk betalsystemet)

Men du behöver inte ta mitt ord på det.
Citat från Mattias Persson, chef för Riksbankens avdelning för finansiell stabilitet
“–Det hela bygger på att Riksbanken kan skapa svenska kronor och det är vi de enda som kan göra. ”

Det du har på bankkontot är bankens skuld på svenska kronor till dig som banken kan betala genom att du t.ex gör ett uttag från bankomaten. Bankernas skulder är lika lite svenska kronor som dina skulder är – din elräkning är t.ex är en skuld i svenska kronor men din elräkning är inte svenska kronor.

Du kan, som sagt, fortfarande kräva att banken betalar sin skuld i svenska kronor genom att ta ut dem från bankomaten. Du kan då använda svenska kronor när du köper varor och tjänster. Staten kan inte göra samma sak.

Så hur suverän är då en stat som måste ”låna” bankernas skulder på det staten har ensamrätt på att skapa – svenska kronor? Hur suverän är en stat som inte ens får använda sin egen valuta?

Som sagt, mitt svar på den frågan är att det är bankerna som är suveräna i detta system – staten är en undersåte åt banksystemet.

Hur detta kan ändras kan du kolla ini videorna nedan

Angränsande inlägg:

Bankdiktaturen är nästan fullbordad

Tillägg.

Även BIS (centralbankernas centralbank) erkänner att bankerna bankerna är utgivare av sina egna inhemska valutor (commercial banks, which generally issue private money (commercial bank money) in the form of deposit liabilities.”) som är växlingsbara 1:1 mot Svenska kronor, dvs centralbankspengar ( central and commercial bank monies are convertible into each other at par.).

Så Handelsbanken hittar på sina egna krediter och kan lura folk att de ”lånar” ut Svenska kronor genom att ge varje kreditenhet samma växlingsvärde som en riktig svensk krona. Så när växlingen sker mellan bankens krediter och centralbankspengar (Svenska kronor) märker kunden inte att det skett en växling. Likadant med de andra bankerna. Bedrägeriet skulle avslöjas direkt om t.ex Handelsbanken plötsligt gav krediterna på kontona halva växlingsvärdet – kunden skulle få ut 50kr i centralbankspengar, kontanter, om han/hon växlade genom ett  bankomatuttag istället för de 100 kreditenhet som stod på kundens konto. Likadant vid kontoöverföringar till andra banker.

Så vi har en central valuta – Svenska kronor- och privatbankernas inhemska bankvalutor som har en fast växelkurs till den centrala valutan (återigen: ”central and commercial bank monies are convertible into each other at par”.) Och staten är enligt Maastrichtfördraget artikel 104(1) förbjuden att använda sin egen valuta – staten är enligt denna lag  tvungen att skuldsätta sig med bankernas kontopåhitt.

Så bankerna hittar på sina egna krediter – inte Svenska kronor – från ingenting och skuldsätter allt maxiamlt samtidigt som de lurar folk att de ”lånar” ut Svenska kronor. Mao ord är det ett stort bedrägeri hela skiten då vad de säger att de gör och vad de gör är två helt skilda saker!

Från BIS rapporten:

The most familiar issuers of money are central banks, which provide central bank money in the form of both banknotes and deposit liabilities, and commercial banks, which generally issue private money (commercial bank money) in the form of deposit liabilities.

————————
An important feature of this coexistence is that, in a given currency, central and commercial bank monies are convertible into each other at par. Conversion at par removes the very high transaction costs that could arise for users of a currency if there were multiple issuers whose monies were exchanged at different values. Conversion between commercial and central bank monies takes place in a tangible manner when a commercial bank depositor withdraws banknotes from an account.
Conversion between different commercial bank monies takes place through payment systems when a customer of one bank makes a payment to a customer of another bank, using central bank money as the bridge in most cases.

http://www.bis.org/publ/cpss55.pdf

Förtydligande:

De enda banker som kan skapa egna inhemska växlingsbara valutor är de som är direkt kopplade till centralbankens växlingssystem, RIX.  ”Banker” som JAK, Icabanken, Ikanobanken etc kan inte skapa egna inhemska växlingsbara valutor. Dessa ”banker” har ”sina” konton kopplade till någon av storbankernas konton och de ska därför mer ses som annex till storbankerna – annexbankerna har inga Svenska kronor (centralbankspengar) de heller.

——————–

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda – om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

Mervyn King fd chef för Bank of England

5 thoughts on “Hur suverän är en stat som inte ens får använda sin egen valuta?

  1. Jag kanske ska tillägga att jag är ingen flaggviftare. Det är viktigare nu än någonsin att vi håller ihop – oavsett hudfärg, religion etc. Tillsammans kan vi ändra sakernas tillstånd – är vi splittrade och om vi bekämpar varandra blir vi nyttiga idioter. Finanseliten har ett oändligt behov av avledningar och syndabockar nu när systemet närmar sig avgrunden (och det inte bara i Sverige)

    • Nä, man kan ju undra varför staterna överhuvudtaget finns eftersom de flesta ändå styrs av bankirerna…

      Om Orbán lyckas bryta ut Ungern ur soppan, så kanske saker och ting kan hända lite överallt. Som jag ser det så måste folk fatta att ideologerna måste separeras från det ekonomiska systemet. Hitlers nazipolitik var ju inte särskilt människovänlig i det vida perspektivet, men tillsammans med Schacht – som var en j-t skicklig riksbankschef, så återfick det tyska folket sin värdighet i en hopplös situation. En monetärt finansierad ekonomi funkar ihop med alla ideologier – eller varför över huvud taget behäfta sig med någon alls…

  2. Japp, Carina! Jag har inte läst om Schacht än genom Stephen Zarlengas bok ”Lost Science of Money”. Kan ska kanske läsa den sedan när jag hinner.

    Nä, jag har också tappat det mesta av mina fastspikade ideologier. Ideologi skapar ofta nyttiga idioter när ideologin får övertrumfa moralen. För att göra vad som är moraliskt rätt och riktigt behöver ingen ideologi.

  3. Surfade bara in här, och måste säga att min första kontakt med bloggen inte bådar gott. Ett mer förvirrat inlägg får man leta efter. Nu är det förstås fullt möjligt att det INTE är tänkt att inläggen skall stå på egan ben, utan att basen till varje inlägg finns i inlägg längre bak i tiden. Men ändå slår man ju bakut redan i första meningen . Om staten förbjudits använda svenska kronor i Sverige är jag säker på att inte heller jag (liksom staten ) kunnat betala mina inköp i SEK tidigare idag.

    • Jag kan tyvärr inte ta ansvar för dina kognitiva brister och bristande läsförmåga. Att du förståndsmässigt inte begriper det jag skriver är tyvärr inget jag kan göra något åt, ledsen.

      Och jo, det jag skriver kräver vissa förkunskaper (som du helt klart inte har) för att kunna förstås. Om jag skulle ta det från grunden skulle varje inlägg bli extremt långt De som läser det jag skrivit har antingen lika bra (eller t.o.m bättre) kunskaper än jag har om systemet så jag behöver inte inte dra igenom från basic. Men för de som inte har förkunskaperna finns t.ex videon som förklarar penningsystemet och RIX på ett enkelt sätt.

      Jo, jag styrker det jag skriver med bl.a rapporten skriven från BIS. Om du vill att jag ska översätta texten än mer så kan jag göra det om det hjälper dig (då du uppenbart har svårt att förstå svenska antar jag att du har än mer svårt att förstå engelska).

      Nä, du är inte staten – jag vet inte och förstår inte hur du har nått fram till den något förvirrade uppfattningen.Du kan, såsom jag skrev, använda svenska kronor, genom att plocka ut dem från bankomaten. Det kan inte staten. Staten är tvingad att använda betalsystemet inom RIX som bankerna har monopol på och staten måste betala med bankernas ”valutor” (såsom BIS beskriver det). Staten kan inte betala någonting med centralbankspengar, svenska kronor (varken i fysisk eller digital form).

      Jag vet inte riktigt varför jag svarade så långt då du troligen är för korkad för att förstå svaret.Men för din egen skull tror jag det är bra om du försöker bli av med din vanföreställning att du ÄR staten. Det kan inte vara sunt eller bra för den lilla mentala kapacitet du ändå tycks inneha.

      PS
      Aha! Jag såg att din mail-adress slutade på mises.org – jo då förstår jag att du, förutom att vara otroligt korkad, även har fått det lilla du har mellan öronen ordentligt hjärntvättat. Den Miseanska centrifugen är grundlig – efter den finns ingen förmåga till eget tänkande kvar alls (du kanske skulle gå ur sekten? Bara ett råd i all välmening).

Kommentarer inaktiverade.