Börsen är vår tids tempel där dollar offras till mammons fromma

Som jag beskrev i mitt föregående inlägg måste USA ha en mekanism så att dollar återvänder till USA. Detta för att kolonierna inte ska få tillräckligt med dollar för att kunna handla självständigt med varandra. Genom att forsla hem dollar till USA kommer det råda brist på dollar i kolonierna varvid USA kan shoppa loss i kolonierna genom att skapa nya dollar.

Genom att styra de hemvändande dollarna till ickeproduktiva finansiella bubblor (börsen, fastigheter, guldbubblor etc) och genom att de döpa om inflationen i dessa sektorer till ”värdeökningar” har USA  kunnat locka till sig hemvändande dollar utan att skapa inflation i den reella ekonomin..

Ett alternativ till att placera hemvändande dollar i finansiella bubblor har varit  att köpa amerikanska statsobligationer (lika fiktiva de med som börs etc) . Statsobligationerna är skuldpapper som suger upp dollar och ser till att dessa inte hamnar i den reella amerikanska ekonomin och skapar inflation där – USA har givetvis ingen som helst avsikt att betala tillbaka dessa skulder.  T.ex Kina har i huvudsak köpt amerikanska statsobligationer för sina dollar  istället för att spekulera i finansbubblor, typ börsen.

Lokala börser (som den svenska) används också som uppsamlingsplats för dollar så att de inte rinner ut i den reella ekonomin i USA.

USA hålls mao helt uppe av bubblor och av en papperstiger till militärmakt som är så tunt utspridd över världen att nakenheten syns igenom. Dollarn håller på att rasa och dess dagar som världens reservvaluta är räknade.

Allt är en gammal historia klädd i ny dräkt. Prästerskapet i antika tempel använde guld som betalmedel när de shoppade loss i samhället. Sedan såg de till att guldet återvände till templet genom att folket måste offra guldet till mammon (fast de gav givetvis guden ett annat namn ‘n mammon –  annars hade bedrägeriet blivit för uppenbart). Prästerna fick tillbaka guldet och kunde gå på en till shoppingrunda och köpa upp reella värden. Börsen fungerar på samma sätt – som ett offeraltare åt mammon där man tror sig kunna hämta vinningen senare. Samma skit – bara olika sagor för att dölja utsugningen!

Faktum är ju att det är ungefär samma svammel som översteprästerna i forna templen och dagens finansgurusar och ekonomer använder – massa högtravande nonsens. Tolkien kanske uttryckte det bäst:
”Throned above all, in a manner without parallel in all past, is the veiled prophet of finance, swaying all men living by a sort of magic, and delivering oracles in a language not understood of the people.”

Det är mycket farliga tider nu när papperstigern USA:s dollarhegemoni är döende. Vi får inte lära oss något om detta i skolan (allra minst ekonomer – de lär sig mantra sagor om ”fria marknader” istället). Första och andra världskriget handlade om vilken valuta som skulle vara herrevaluta. Det borde ingå i allmänbildningen för alla – för det är genom upplysning vi kan stoppa mammons psykopater från att starta ett tredje världskrig.

Bismark hade enat Tyskland och den tyska valutan Mark höll på att konkurrera ut den Brittiska dåvarande imperievalutan Pundet (sterling ).:
”It should be recalled that the practically universal use of sterling in international trade was a principal component of Britain’s financial sway, and it was precisely into this strategic sphere that Germany began to penetrate, with the mark evolving as an alternative to the pound. The Deutsche Bank conducted “a stubborn fight for the introduction of acceptance [of the German mark] in overseas trade in place of the hitherto universal sterling bill…. This fight lasted for decades and when the war came, a point had been reached at which the mark acceptance in direct transactions with German firms had partially established itself alongside the pound sterling.”…“It seems probable that if war had not come in 1914, London would have had to share with Germany the regulatory power over world trade and economic development which it had exercised so markedly in the nineteenth century.”

Förklarar en del om varför första världskriget utspelade sig, eller hur?

Tyskland förlorade första världskriget och det Brittiska Pundet kunde fortsätta vara världens imperievaluta ett tag till; men en vacklande sådan. Efter andra världskriget ersattes Pundet av dollarn. Spelet kring dollarns övertagande och hur skapandet av pengar ska ske förklarar en stor del av orsakerna till 2:a världskriget .

Och, som sagt,  nu håller dollarn på att rasa och samma psykopater som tidigare vill starta ett tredje världskrig.
http://www.ied.info/articles/america-gains-economic-freedom/world-wars-decides-who-controls-world-trade

Slut på inlägget

——————–

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda – om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

Mervyn King fd chef för Bank of England

5 thoughts on “Börsen är vår tids tempel där dollar offras till mammons fromma

  1. Det här var, för övrigt, en riktigt bra artikel. Läste den efter att jag skrev föregående kommentar. Du kanske har lite i skallen ändå. Du är nog bara dålig på att läsa, ställa frågor och föra ett civiliserat samtal. Det verkar som att vi delar en del synsätt men det lyckades vi ju inte komma fram till för att du istället måste dra i väg i en massa otrevligheter.

    • Du var arrogant, nedlåtande och överlägsen och jag svarade med samma mynt. Det kanske är ”civiliserat” och en ”trevlig ton” enligt dig att vara en arrogant nedlåtande översittare. Jag går däremot igång av helvete på sådaant och visst jag kan ta till överord. Jag är dock inte sen med att be om ursäkt om jag skriver saker om andra personer – och jag skulle inte ha något problem med att ge dig en ursäkt eller. Men för det krävs det att du lägger ned översittarfasonerna du sysslar med och rannsakar dig själv du också. Det är en del av den mänskliga mognaden att kunna se sig själv som den man är.

      • Fair enough. Jag kan vara lite väl intellektuell (inte alltid intelligent, dock, även om jag försöker så gott jag kan) vilket gör att jag kan verka nedlåtande. Det var inte min avsikt (utom efter att du retat upp mig). Jag ber om ursäkt för om jag verkade nedlåtande. Hoppas du accepterar ursäkten eftersom det är det bästa jag kan åstadkomma i o m att jag inte avsåg att vara nedlåtande.

        Min enda poäng vara att hur skurkit banksystemet än är så tror inte jag att man kommer åt dem den lagliga vägen. Jag skulle i alla fall inte våga försöka det. Nyligen såg jag att det dock verkar som Henning Witte försöker (se http://www.whitetv.se/sv/white-school-of-economics/424.html ). Jag hoppas han lyckas även om jag befarar motsatsen. Jag tror att lagen stöder bankernas verksamhet även om jag hoppas att jag har fel. Henning är ju advokat så han borde veta mer om detta än jag så jag har en viss förhoppning om att har jag fel.

Kommentarer inaktiverade.