Cervenka skriver om dollarhegemonin

Hinner inte skriva så mycket nu. Men jag observerar att Cervenka nu vaknat och skriver i princip det jag skrivit om länge om dollarhegemonin, Bancors, BRICS, Keynes och Bretton wood i ett sammanhang. Och jag tycker ibland att jag t.o.m läser mina egna ord. Han skriver dock lite mer omskrivande än jag gör. Han använder t.ex ordet ”dollardominansen” istället för ”dollarhegemonin” (som är det vedertagna uttrycket som wikipedia t.ex använder). Söker man på google på ”dollarhegemonin” så kommer nästan bara mina blogginlägg upp. Att Cervenka väljer ordet ”dominans” istället för ”hegemoni”  är nog för att ordet hegemoni är mer laddat.

Men, som sagt, undrar om inte Cervenka läst det jag skrivit.

Jag har bara läst en enda annan artikel i svenska ”main stream media” som tagit upp dollarhegemonin. Det är artikeln där ekonomiprofessor Michael Hudson intervjuas:

”EU gör vad USA ber dem att göra”

Slut på inlägget

———

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda -om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

Mervyn King fd chef för Bank of England

5 thoughts on “Cervenka skriver om dollarhegemonin

  1. …Och hörde just Anders Borg i P1 vara ganska vass mot USAs allmänna arrogans och att de skiter i omvärlden.

  2. Lite för long semester från bloggen. (viktigt i min synvinkel ock den är inte så fel) absolut inte nödvändigt att låt stå så att säga.

Kommentarer inaktiverade.