Vi accepterar bara betalning med svenska kronor, dvs kontanter, i denna affär

Genom att vara väldigt strikt och kräva klara definitioner är det lätt att påvisa att det folk använder som betalningsmedel vid kontoöverföringar inte har enheten ”svenska kronor”. Det som står på ett bankkonto har alltid enheten ”bankens skuld på svenska kronor”
97% av penningmängden är mao INTE svenska kronor. Det är mao helt fel att säga att vi betalar varandra med svenska kronor vid betalning genom kontoöverföringar. Vid kontoöverföringar får vi bara större eller mindre innehav av bankskulder på våra konton – vi får INTE större eller mindre innehav av enheten ”svenska kronor”. Detta då ett bankkonto per definition inte kan innehålla något annat än bankens skuld på svenska kronor till kontoinnehavaren (banken kan betala sin skuld på svenska kronor till kontokunden genom att kontokunden gör bankomatuttag).

Så egentligen ska vi inte säga att ”Jag betalar 5000 kronor” när betalning sker genom bankernas kontosystem.

Faktum är att affärer som vägrar ta emot kort kan skriva på sina fönster:
”Vi accepterar bara betalning med svenska kronor, dvs kontanter, i denna affär”

Ovan skulle vara helt sant och definitionmässigt korrekt. Tyvärr faller nästintill alla  in i fällan att kalla bankernas skulder (dvs kontoinnehavet) för svenska kronor. När jag skickar ”pengar” genom mitt konto till min dotters konto brukar jag skriva till min dotter:
”Du har fått mer bankskulder på ditt konto”
Och detta är sakligt det riktiga uttrycket. Min dotter har fått mer av sin banks skulder på sitt konto – min dotter har INTE fått mera svenska kronor på sitt konto. Återigen: banken kan betala sin skuld på svenska kronor till min dotter genom att min dotter gör bankomatuttag.  Men kontoinnehavet är ALLTID bankens skuld på svenska kronor och ALDRIG svenska kronor.

Jag vet att ovan var övertydligt och tjatigt men jag tror att det är viktigt att man ältar in rätt språkbruk när ryggmärgen blir så totalt indoktrinerad (jag faller själv in i att kalla bankernas skulder, dvs mitt kontoinnehav, för kronor -så det är inprogrammerat djupt).

———–

Slut på inlägget

————

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda – om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbac

6 thoughts on “Vi accepterar bara betalning med svenska kronor, dvs kontanter, i denna affär

  1. En annan frågeställning som jag undrar över. Allt fler, inte bara banker, vägrar att ta emot sedlar och mynt. I bankernas fall är det helt obegripligt då pengar är deras huvudsakliga affärsidé. Trodde jag iaf. När affärer även de i allt större utsträckning vägrar ha med kontanter att göra ställer jag mig frågan: Får de verkligen göra så? Så länge kontanter av Riksbank och Sveriges Riksdag är bestämda som betalningsmedel borde det väl vara förbjudet att vägra mig använda dessa som betalningsmedel?

    Vet du vad som gäller?

    • Du är inne på helt rätt spår här.

      Frågan blir än mer tillspetsad om man använder begreppet svenska kronor. För de enda svenska kronor som finns som allmänheten kan använda är kontanter, dvs sedlar och mynt (återigen: kontoinnehav är INGET annat än bankens skuld på svenska kronor, dvs sedlar och mynt, till kontoinnehavaren). Så det banken (och affärerna) gör är att inte acceptera svenska kronor som betalningsmedel från allmänheten. Detta borde vara ett definitivt lagbrott då endast svenska kronor är giltiga allmänna betalmedel i Sverige enligt lag.

      Det kan kanske låta som ”semantiska spetsfundigheter” – fick den kommentaren på facebook. Men som jag svarade på facebook:

      ”Så om jag påstår att min elräkning är svenska kronor och giltigt betalmedel så är detta ”semantiska spetsfundigheter”? Om jag försöker lura i någon att min elräkning ÄR svenska kronor gör jag mig skyldig till penningförfalskning. Så om jag gör det bankerna gör är det inte fråga om någon ”spetsfundighet” – det är fråga om bedrägeri. Ska det bli ett nytt ”paradigm” är det viktigt att man använder ett stringent språk och inte hemfaller åt svammel.”

      Den här indoktrineringen har gått så långt att t.ex Cornu, som påstår sig ha Sveriges största finansblogg, tror att bankernas skulder (dvs kunder kontoinnehav) är mer pengar än de svenska kronor banken är skyldig sina kontoinnehavare.

      • Det det är ett vanligt svar, semantik eller nomenklaturtjafs, det svåra är att avgöra varför man får det svaret. Av okunnighet eller som ett försök att tillintetgöra det man säger? Jag förstår att du bankar fel ibland Lincoln, det är inte lätt. Bra att du lär din dotter att förstå skillnaden, det borde fler göra (dom som förstår det själva d.v.s.)

        Har förresten haft långa telefonsessioner till banker på sista tiden och jag blev av någon hänvisad till ”ett bra samarbete” bankerna har som heter RIX. Jag kunde inte låta bli att börja diskutera det med den personen men märkte ganska snart att det var lönlöst. Dom anställda vet fan mindre än vad jag som ”kund” gör, och det är kanske inte deras fel heller. Svårt att tygla sitt missnöje och den där ”jag är så djävla less på det här nu” känslan som kommer av att ha med dom att göra.

      • Jo, men det är fan inte lätt. Jag trillar dit allt som oftast och säger att jag har si och så mycket kronor på kontot.

        Det är ju också så att ingen förstår en när man säger ”Jag skulle vilja betala med bankskulder”. Kassörskan ser ut som ett djävla frågetecken (jag brukar använda kontanter så ofta som möjligt men ibland är man ju tvungen att använda bankskulder som betalmedel).

        Man kanske inte ska döma nyttiga idioter som ABBA-Benny då han propagerar för att vi bara ska få använda bankskulder som betalmedel – han vet helt enkelt inte bättre.

        Att du kan systemet 20-gånger bättre än vilken banktjänsteman som helst råder det ju inget tvivel om.

        Jag brukar posta på några grupper facebook innan jag hoppar ur fort som fan. Klarar inte av allt ploppande och plingande och skuttande🙂

      • Jo, det kanske jag gör, men det gör förhoppningsvis alla som läser din blogg Lincoln. Stort tack för den, jag har skrivit det förut men det är fortfarande sant, jag har lärt mig mer här än på något annat ställe! Jag hade antagligen inte vågat bråka med banken om det inte vore för det🙂

      • Tack! Men jag tycker jag lärt mig lika mycket av mina läsare. Fast jag har nog varit den som fört mest liv och tidvis varit otrevligast. Att kapa bort desinformation och desinformatörer har nog varit mitt största bidrag. Sen är jag som en djävla pitbull när jag väl börjar – släpper aldrig taget (vilket ju kan ha ett tjatigt inslag i sig också🙂 )

Kommentarer inaktiverade.