Spola ut bank-binnikemasken från betalsystemet

Dave hänvisade till en artikel i Göteborgsposten där en kaféägare uttrycker sina åsikter.

“Sen lyfter han fram den viktigaste fördelen han ser, att komma runt bankernas makt över kortbetalningarna.

– För varje kaffe jag säljer betalar jag 1,50 kronor till banken. På ett år blir det ofantliga summor jag betalar för att du ska lämna över pengar till mig. Slipper jag transaktionsavgiften kan jag sänka priset och ge 1,50 till mina kunder i stället. Och folk måste kunna vara med och påverka.”

——–

“- Jag gillar nytänk och idén med ett kontantlöst samhälle, men då måste man hitta andra lösningar än bara bankernas, säger kaféägare Anders Östlund.”

———

Jag förstår att företagare ser efter sätt att kringgå bank-binnikemasken i betalsystemet. Jag vet dock inte om jag är en så stor beundrare av bitcoin. Det skulle istället kunna gå att återinföra t.ex postgirot som skapades 1925 just för att folk, företag, stat och kommuner skulle kunna kringå bank-binnikemasken. Genom postgirot kunde företag och folk ha konton direkt på Riksbanken och betalningar kunde ske helt utan att bankerna kunde lägga sig som en binnikemask i betalströmmarna och suga ut näring.

Jag har skrivit tidigare hur lång betalningskedjan kan bli då banker får lägga sig som parasitära mellanhänder i betalströmmarna här:

Läsarfråga – vad är mest effektivt?

Det är som sagt glädjande att företagare alltmer ser igenom systemet och ser att bankerna inte är företag utan bara rena parasiter. Faktiskt är det svårare att få folk på löntagarsidan att se vilken parasitär binnikemask bankerna är i dagens system. Det finns inget höger eller vänster när det gäller att spola ut en parasit ur betalsystemet så detta borde vara blocköverskridande.

Slut på inlägget

——————–

Videor jag gjort som beskriver penningsystemet , ytterst amatörmässigt gjorda – om någon vill göra dem snyggare så varsågoda.

Andra delen här:

————————————–

Bloggandet är inte alltid så optimalt för att skapa överblick. Man skriver det man känner för för dagen och det blir svårt att skapa någon helhet för läsaren. Det här är ett försök till sammanfattning av blogginlägg som jag tycker ger en övergripande bild av hur det sk kallade ”penningsystemet” fungerar (som egentligen till över 97% är ett bollande av bankernas skulder till kontoinnehavare och inget penningsystem).

1) QE, Interbank Lending och andra ”obegripligheter

2) Sammanfattning: Hur det parasitära ”penningsystemet” fungerar

Nedan är kanske lättast att läsa men det jag gör fel är att jag använder ordet krediter och påstår att banker lånar ut dessa. Banker skapar inga krediter, lika lite som de skapar pengar, banker skapar skulder och inget annat. Ha det i åtanke om ni läser nedan

3) ”Penningsystemet för Dummies – eller – du är inte dum i huvudet för att du ser att Kejsaren är naken”

4) Hur JAK skulle kunna erbjuda sina kunder 100% uppbackade konton

————————

“of all the many ways of organising banking, the worst is the one we have today.”

Mervyn King fd chef för Bank of England

4 thoughts on “Spola ut bank-binnikemasken från betalsystemet

  1. Hittade även den här kommentaren av personen, Jonas Lihnell som hjälper företagare att kringgå bankerna i Göteborg:

    – Min relation till bitcoin är enkel, jag litar inte på min bank och behöver lagra mina värden där jag själv har kontroll över dem. Eller för att säga det ännu enklare, jag litar på människor, inte företag.

    Tänk om fler tänkte som honom🙂

  2. Du har säkert rätt där, Lincoln – företagare är generellt mer medvetna eftersom de har utsatt sig för mer motstånd i livet. Allt motstånd är utvecklande (om det inte är dödande – som Nietzsche lär ha sagt), och att lönearbeta möter sällan på motstånd eftersom man gör bäst i att välja bort att kritisera eftersom man annars riskerar repressalier. Grunden för detta beteende ligger i fantasilösheten – för vad skulle man annars göra bortsett från att lönearbeta? Ersättningen för kreativiteten blir trygghetsnarkomanin och konsumismen (eller kapitalackumulation om man föredrar det). Det vi har framför oss är därför en ny Fransk revolution, som jag brukar skriva på min blogg. Här är en länk till ett inlägg från 25 augusti 2011 som ger en bredare bild av samhällets förväntade utveckling enligt det filosofiska systemet Autentopia:

    http://www.autentopia.se/blogg/?p=2647

    • Jo, det är så skruvat och totalt parasitärt system att det är konstigt folk inte gjort revolution. För att punkta ned sjukheterna.
      1) Varken folk, företag, stat eller kommun kan använda svenska kronor längre som betalmedel (med ett litet undantag för det fåtal kontanter som cirkulerar)
      2) Istället är folk/företag/stat och kommuner tvungna att använda bankernas skulder på svenska kronor (detta då det enda som kan finnas på ett bankkonto är bankens skuld på svenska kronor till kontoinnehavaren – banken kan betala skulden genom att kunden gör t.ex bankomatuttag)
      3) Folk, företag, stat och kommuner är tvungna att ”låna” bankernas skulder för att det ska finnas någon ”penningmängd” (som egentligen borde heta ”bankskuldmängden” då nästintill allt består av bankernas skulder till kontoinnehavare)
      4) Banken skapar ”bankskuldmängden” genom att sätta sig själv och den presumtiva skuldslaven i skuld med samma icke utlånade belopp svenska kronor. Banken hittar helt enkelt på att skuldslaven gör en insättning (som skrivs som bankens skuld på balansräkningen) – sedan tar banken denna påhittade insättning och ”lånar ut” den tillbaka till den presumtiva skuldslaven som därmed hamnar i skuld till banken på samma ickeexisterande svenska kronor.
      5) Bankerna har sedan konstruerat ett centralbankssystem som gör att de kan bolla sina skulder till kontoinnehavarna internt så att storbankerna som kartell aldrig behöver betala sina skulder till kontoinnehavare (om de tvingas, genom att t.ex bankrusningar, visar sig bedrägeriet omgående och bankerna tvingas stänga luckan)
      6) Folk, företag, stat och kommuner är dock ALLTID, oavsett sociala och humanitära konsekvenser, TVUNGNA att betala sin av banken påhittade skuld till banken.
      9) Vi betalar inte varandra med svenska kronor längre – vi bollar bankskulder mellan våra konton istället. Du får mer av din banks skulder på ditt konto när vid en transaktion mellan våra konton – jag får mindre av min banks skulder på mitt konto.
      7) Bankerna har på så sätt nästintill substituerat bort svenska kronor mot bankernas egna skulder så att de knappt längre går att använda svenska kronor som betalmedel
      8) För ”privilegiet” att använda få använda bankerna skulder som ”betalningsmedel” tar bankerna avgifter vid transaktioner.
      9) Vi mäter rikedom i hur mycket av bankens skulder vi håller på kontot
      10) Om vi har ett konto med mycket ränta blir vi “lyckliga” innehavare av än mer bankskulder då banker betalar räntan genom att “ge oss” än mer av bankens skulder på kontot.
      11) Bankerna blir ägare av nästintill allt fastän de som absolut inte gjort ett skapandes gram för samhället

      Kan det bli mer absurt!
      Blev ett nytt inlägg, tack för inspirationen, Carina!

Kommentarer inaktiverade.