Bankerna kan bara ”låna ut” sina egna skulder till konton

Jag fick bra frågor av signaturen J0jj3m i mitt föregående inlägg. Jag har tjatat det här så länge att jag tar det som självklart att andra ska se det jag ser. Det är en brist hos mig och inte hos läsaren.

Här är mitt svar till J0jj3m och förhoppningsvis förklarar det och reder ut en del frågetecken:

”Nä. För om du kollar in bankens balansräkning så är ditt konto bankens skuld till dig (som banken kan betala genom att du t.ex gör ett bankomatuttag). Så det du har på kontot är INTE kronor i sig utan bankens skuld på kronor till dig.

Säg att du ska överföra 1000 kronor av bankens skulder (dvs ditt kontoinnehav) från din bank Swedbank till min bank SEB. Då är följande sant
1) SEB måste öka sin skuld till mig när den tar över Swedbanks skuld till dig på 1000 kr
2) Jag får ett ökat innehav av bankskulder på mitt konto på SEB med 1000 kr
3) Dvs min bank, SEB, har ökat sina skulder på sin balansräkning med 1000 kr
4) Din bank, Swedbank, har minskat sina skulder till dig med 1000kr (ditt konto minskar med 1000kr)
5) Dvs din bank, Swedbank, har minskat sina skulder på sin balansräkning med 1000 kr

Min bank (SEB) kräver därför 1000kr av din bank (Swedbank) som kompensation i form av centralbankspengar för att de ökat sina skulder till mig (då mitt konto ökar med 1000kr).

Ska man kort sammanfatta det kan man uttrycka det så här:
Du och jag betalar inte varandra med kronor vid en kontoöverföring. Vi bollar bankskulder mellan våra konton. Du får mindre med innehav av bankskulder på ditt konto (ditt kontoinnehav minskar) och jag får mer innehav av bankskulder på mitt konto (mitt kontoinnehav ökar). När en bank tar över en annan banks skuld vill den ha motsvarande kompensation i centralbankspengar, kronor, från centralbankskontona.

Du har rätt i att min bank kommer få 1000kr (i centralbankspengar, dvs riktiga kronor) och kan hitta på mer kontokludd utgående från det. Men samtidigt gäller motsatsen för din bank (som ju blivit av med 1000kr i centralbankspengar, dvs kronor). Din bank måste i så fall minska sina kontopåhitt i samma omfattning för att hålla sig till de kapitaltäckningsregler du hänvisade till.

Jag skriver kontopåhitt då jag tycker det är bättre än ordet krediter (för egentligen är det inga krediter, krediter förutsätter att banken något ”lånar ut” vilket de ju de facto inte gör).

De kapitaltäckningsregler på 0,28% du hänvisar till är för bankernas kontopåhittande till ”bostadslån” (återigen: banken ”lånar” inte ut något – det är frågan om rent påhittande). Notera att dessa 0,28% INTE lämnar banken – de är ju kvar som en reserv. Riksbankens chef Ingves gjorde en exempelräkning gällande kapitaltäckningsreglerna på 0.28% som du kanske vill läsa.

Det kan tyckas som bankerna har en saftig påhittkvot vid påhittning av ”bostadslån” (de behöver 2800kr för att hitta på 1 miljon av sina egna skulder som de ”lånar” ut till konton). Men det är ingenting mot kontopåhittningsreglerna till stat och kommun. Enligt Basel2 (och även kommande 3) behöver bankerna noll kronor för att hitta på hur mycket som helst på kontona som stat och kommuner håller på bankerna – skattekontona ligger t.ex på SEB. Så till stat och kommun behöver en bank ha 0kr för att hitta på 1 miljard (eller hur mycket de vill) av sina egna skulder som de ”lånar” ut till konton. Sedan betalar vi skatt för att betala dessa ”lån” av ingenting (och så måste enligt Maastricht, som tvingar stat och kommun att ”låna” kontopåhitt från bankerna – staten får inte skapa kronor för att finansiera sig).

—————–

Nedan filmer ger en bra intro till hur penningsystemet ”fungerar”. Ekonomiprofessor Werner förklarar i den första hur bankerna hittar på falska insättningar. I de andra filmerna förklarar jag hur detta hänger ihop med penningsystemet och betalsystemet.

Ovan filmer är nog bäst att kolla in före man kollar in nedan två som mer beskriver hur centralbanken är navet i storbankernas kartellbildning och hur RIX fungerar  (det blir lite upprepning)

Andra delen här:

One thought on “Bankerna kan bara ”låna ut” sina egna skulder till konton

  1. Slängde in en kommentar hos Cornu – det är roligt hur tyst Cornu blir nu förtiden när man försöker käfta med honom🙂 . Fick en lam motkommentar av en Cornu-läsare som jag svarade så här på:


    Var har jag skrivit att bankernas skulder inte ses som pengar? Jag skriver att de inte är SEK – vilket du tror att de är då du i din föregående kommentar skrev ”Vad det än är de lånar ut kallar vi dem för SEK.”. Så inte nog med att du tror att du är ”vi” – du tror att du är jag också då du uttrycker åsikter åt mig som jag aldrig uttryckt.

    Vi bollar bankernas skulder mellan våra konton och ”betalar” varandra med bankskulder istället för att använda SEK. Du får mer med bankskulder på ditt konto och jag får mindre bankskulder på mitt konto om jag ”betalar” dig genom kontosystemet.. Om bankerna måste betala sina skulder på SEK i någon större omfattning, t.ex vid en bankrusning, så går hela systemet åt helvete för vi använder nästintill inga SEK längre i betalsystemet – vi bollar bankskulder mellan våra konton istället så att bankkartellen ska slippa betala sina skulder till kontoinnehavarna. Därför ställer Cornu aldrig några krav på att bankerna måste betala sina skulder till kontoinnehavarna – hans lag om att ”skulder måste betalas” gäller bara de som är satta i påhittad skuld till bankerna. Antagligen tycker du som Cornu – bankerna ska helst aldrig behöva betala sina skulder till kontoinnehavarna (rätta mig om jag har fel)

    Och, som sagt, enligt Maastricht får inte ens staten använda SEK utan måste använda bankernas skulder (dvs kontopåhitt) såsom betalmedel.Så även staten/kommuner är tvungna att låna bankskulder och vi betalar skatt för att staten och kommunen måste låna dessa påhitt (som du och Cornu felaktigt tror är SEK).
    Varför ska staten ”låna” bankernas skulder på SEK när en suverän stat borde kunna skapa riktiga SEK? Varför vill du betala skatt till bankerna? (skattekontona ligger för övrigt på SEB) Varför inte använda SEK som betalmedel istället så kan vi slippa betala en massa av bankerna påhittad skatt?

Kommentarer inaktiverade.